Venttiilien ajoitus

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kurri »

Ennen näitä toimenpiteitä pitäisi olla jo sylinteri paikoillaan sekä nokkaketjun kiristin päällä.

Laita magneetto ajoitusmerkin kohdalle

Kuva

Laita ratas ketjuun niin että se suurin piirtein osoittaa eteenpäin. Ujuta kansi paikalleen.
Kiristä kansi. (tiivisteiden painuminen vaikuttaa ajoitukseen marginaalisesti)
Jos ajoitus ei osu merkin kanssa kohdalleen, älä laita ratasta nokkaan kiinni. Pidä ratasta ruuvimeisselillä hollilla, ja nostele piikki kerrallaan ketjua rattaan yli kunnes ajoitus on kohdallaan

Kuva

Jos näyttää siltä että ajoitus ei millään mee aivan kohdalleen (kuten yleensä) Niin laita ajoitus yhden piikin ylemmäksi.

Kun olet kiristänyt nokkarattaan paikalleen, pyöräytä konetta muutama kierros ja tarkista merkit uudelleen.

Nämä ajoitusmerkit ovat kaikissa koneissa näissä paikoissa. Ne saattavat olla hieman erinäköisiä, mutta paikat ovat samat. Jos konetta avatessa näyttää siltä että nokan ajoitus on 180 astetta pielessä, ei se oikeasti ole. Nokan ja kampiakselin välityssuhde on 1:2, nokka pyörii puolet hitaammin. Magneetossa on myös toinen merkki, F joka ilmaisee sytytyshetken kohdan, älä erehdy käyttämään sitä venttiilien ajoitukseen.

http://www.youtube.com/watch?v=_2xRnGlqzeA

Kuva
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
jjjesse
Viestit: 1044
Liittynyt: 19.03.2011 15:14

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja jjjesse »

Hyvä kiitos! :) Mutta tuliki ongelma, kaverilla on inneri mankissaan. Miten siitä täytyy säätää ajotukset? :think: Ei oo kokemusta noista nii en tiiä..
Poloracing
Viestit: 163
Liittynyt: 28.12.2010 18:31
Paikkakunta: Liperi

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Poloracing »

Eikös se mee iha vaa niin, että vakio vauhtis hollille, ja sillä säädetään ajotus, sen jälkeen inneri takas.
T0by
Vip-käyttäjä
Viestit: 1600
Liittynyt: 25.07.2010 00:54
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja T0by »

Mitenkä kun tollasessa yläpuolen startti koneessa ei ole sitä klo 12 merkkiä. niin laitoin silmämääräsesti sen siihen, ja katoin tulpanreiästä niin se meni noin klo 11 se merkki et mäntä tuli ihan ylös. Miten säätäisin varmasti ne?
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Eikös siinäkin ole mg-kopassa se tarkistusreikä? Siihen kohdille.
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
T0by
Vip-käyttäjä
Viestit: 1600
Liittynyt: 25.07.2010 00:54
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja T0by »

Aivan, mutta kun ei oo olluna ees koko mg koppaa kiinni :D
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
liferox
Viestit: 70
Liittynyt: 09.04.2011 21:04

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja liferox »

Kertokaapas kokenemattomalle, mikäs tämä nokka ketjun kiristin on ja missä sijaitsee????
H3mppa
Viestit: 543
Liittynyt: 04.08.2010 22:50

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja H3mppa »

Kuva
Tuosta kuvasta näkee tuon kiristimen toiminnan, elikkä se sijaitsee magneeton takana, Koneen pohjassa magneeton puolella on 14mm kannalla oleva pultti, sen kun ottaa irti sieltä tulee pitkä jousi ja saattaa myös tulla osa numero 3. Tuossa kuvassa osan numero kolmen sisällä on se jousi, osa numero 3 painaa tuota osaa numero 2 jossa on kiinni ratas joka painaa nokkaketjua, ja kiristää sitä. Ajoituksen laittaminen on paljon helpomaa ku on irroittanut kiristimen. Todella huonosti selitetty

E:Kuva MB93:sen. :)

korjasin vähän -kurri
jussi13
Viestit: 155
Liittynyt: 26.07.2011 20:13
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja jussi13 »

Hei, yksi tapa on säätää innerin kanssa ajotukset silleen, että kokeilee ruuvimeisselillä tulpan reijästä, että mäntä on ihan tarkalleen yläkuolo kohassa ja sitten laittaa nokkarattaassa olevan O merkin klo 9 kohtaan. Ite oon käyttäny tuota taktiikkaa inner rotor kitin kanssa. (Y)
Viimeksi muokannut jussi13, 26.04.2012 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kolli22
Viestit: 4
Liittynyt: 18.04.2012 15:32

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kolli22 »

MOI.Saisko vinkkiä miten ton magneeton saa irti??
petsku
Vip-käyttäjä
Viestit: 2350
Liittynyt: 25.03.2009 20:37
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja petsku »

Helpoiten pääsee nyt ja tulevaisuudes ku ostaa mankin magneeton ulosvetimen. Maksaa noin 6e

Kuva
It was at this moment that he knew, he fucked up.
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Kollilla on muistaakseni Skyteam/Solifer Supermoto, eli s-startillinen joihin noi ei käy. Kannattaa ostaa yleismallinen kaksihaarainen ulosvetäjä jos on noita startillisia koneita, niillä saa kaikista helpoiten (kolmihaaraisen yks haara ei mahdu sinne startin lohkon sisälle).
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
kolli22
Viestit: 4
Liittynyt: 18.04.2012 15:32

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kolli22 »

moikka-Mitkä pultit täytyy aukaista ennen ku tolla vetää ulos?mistä noita ulosvetäjiä löytyy?
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Pelkästään se vauhtipyörän mutteri pitää irrottaa. Ulosvetäjiä saa mm. Biltemasta ja Motonetistä.
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
kolli22
Viestit: 4
Liittynyt: 18.04.2012 15:32

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kolli22 »

vautsi.kiitoksia. :P
kolli22
Viestit: 4
Liittynyt: 18.04.2012 15:32

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kolli22 »

Mut eihän täs kyseises projektis taida olla tarpeen edes irroittaa magneettoa?
Kun eiks se kiristin oo siel pohjas?
böömber
Viestit: 2
Liittynyt: 03.05.2012 17:17
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja böömber »

voisko joku auttaa? olen taistellut honlei monkeyn moottorin kanssa monta päivää enkä saa nokkaratasta ja vauhtipyörää vain oikeaan kohtaan. ei käynnisty.. olisko nuissa vika vai missä? olen aloittelia näissä hommissa niin jos joku auttaisi :think:
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kurri »

Tee oma topic tonne ylläpitopuolelle ja selosta vähän tarkemmin mitä oot jo kokeillut jne. ei täytetä näitä topikkeja vianhaulla.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Nissine
Viestit: 5
Liittynyt: 08.06.2011 21:22

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Nissine »

No perhana, taitaa olla ajoitus säädetty nimenomaan sen T-merkin avulla, koska päässäni(tai päissäni) päättelin että T = timing ja säädöt sen mukaan. :) Täytyy kaivaa pyörä ja motivaatio liiteristä ja laittaa ajoitukset kuntoon. Kiitoksia neuvoista!
Jombe
Moderaattori
Viestit: 2356
Liittynyt: 13.12.2009 19:47
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Joo, ilmoittele miten on, mutta tosiaan muista laittaa T-merkkiin, ei F!
-87vm punavalko välimalli
EX -90vm käyttis
HK125
Viestit: 1
Liittynyt: 09.05.2013 18:17

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja HK125 »

No miten sen saisi pyörimään?
MonSime
Viestit: 4
Liittynyt: 26.08.2012 00:00

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja MonSime »

Totanoin... Aattelin kysyä et ku mul on mankis hondan alakerralla 72cc yläkerta ja pystyy ajaan vaan puoli kaasulla ku rupee paukkuu nii saatanasti. Kaiken näkösiä venttiilinvälyksiä oon koittanu 0.05 ylöspäin eikä vaikutusta:/ Mut ajotus ei mee mitenkää paikoillee ja laitoin sen sit vähä ylemmäks nii auttaiskohan se jos laittais pari alatiivistettä lisää nii vois mennä kohillee?
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Mango »

Viilaa niitä nokkarattaan reikiä.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kurri »

kurri kirjoitti:Tee oma topic tonne ylläpitopuolelle ja selosta vähän tarkemmin mitä oot jo kokeillut jne. ei täytetä näitä topikkeja vianhaulla.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Vastaa Viestiin