Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Vaeltaja
Vip-käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 12.01.2010 20:22
Paikkakunta: Somero

Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »

Yritän hiukan avata papereiden hankkimisen ongelmaa koskien paperitonta mopoa. Siis tapausta, jossa trafin asiakirjatilauksella (maksullinen) tai katsastuskonttorin tiedoista ei löydy edellistä tietokantaan merkittyä omistajaa. Käytännössä tämä ohje pätee tapauksiin, joissa mopo ei ole koskaan ollut rekisterissä.

Aivan ensimmäisenä vaatimuksena on tietää mopon runkonumero. Jos tätä tietoa ei ole, voidaan runko hylätä pihakäyttöön tai vaihtoehtoisesti runkoon voidaan lyödä toisen rungon runkonumero. Tätä tapaa kannattaa kuitenkin käyttää harkitusti, ja runko, josta numero on otettu, kannattaa muokata tunnistamattomaksi. En kuitenkaan ota mitään vastuuta jälkimmäisestä vaihtoehdosta, enkä edes suosittele sitä.

Runkonumeron lisäksi täytyy tietää moposta suurimmat pykäliin vaikuttavat asiat. Näitä ovat muun muassa mopon merkki, malli ja vuosimalli. Vuosimallin tueksi suositellaan jotain lehteä tai kirjaa, josta näkee selkeästi todistettavan asian. Mankejen vuosimalli selviää myös sähköpostilla osoitteesta varaosat@brandt.fi.

Jottei kaikki olisi liian helppoa, täytyy mopon kiinteän osuuden tietojen lisäksi harrastaa myös hiukan henkimaailmaa ja paperisotaa. Paperien tekoon vaaditaan kuuden (6) vuoden historiatiedot moposta. Käytännössä nämä historiatiedot osoitetaan paperilappusella (tai tällä lomakkeella), jossa on perustietojen ja varsinaisen historiaselvityksen lisäksi kahden todistajan tiedot ja allekirjoitukset. Todistajiksi kelpaa tietääkseni myös vanhemmat, veli tai muu sukulainen.

Kun todisteltavat on todisteltu ja historiatiedot on hyväksytty, rekisteröinti etenee normaalisti. Toivottavasti ohje auttaa, korjailkaa kaikki suustani päässeet sammakot jos sellaisia havaitsette. En todellakaan halua kenenkään kusevan rekisteröintiänsä minun ”neuvojen” vuoksi. :) Joku voisi myös joutessaan kirjoittaa tapauksista, joissa mopo on joskus muinoin ollut liikenteessä mutta omistushistoria katkennut. Itselläni ei ainakaan ole tarpeeksi tietoa asiasta...

Vielä normilinkkinä tuo historiakaavio jos meinaa tekstistä jäädä huomaamatta:
http://www.2shared.com/document/qW5TO5Z ... istus.html
Jombe
Moderaattori
Viestit: 2356
Liittynyt: 13.12.2009 19:47
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Haluaisin lisätä tähän vielä ohjeet Papereiden hankkimiseen paperittomaan mopoon, niin että ottaa yhteyttä edelliseen tiedoissa näkyvään omistajaan.

Eli oma prosessini eteni niin, että ostin mankin. Menin runkonumeron kanssa katsastuskonttorille ja sieltä sain viimeisen omistajan tiedot. Monella on ollut vaikeuksia välillä saada katsastuskonttorilta tietoja, mutta menette sinne vanhemman kanssa ja asiallisesti kysytte niin homman pitäisi onnistua.
Tässä kohtaa kannattaa huomata eräs tärkeä seikka. Jos mopo onkin varastettu, ja katsastustäti kertoo sen sinulle, jokainen voi itse tehdä johtopäätökset kannattaako sanoi että sinulla on se mopo jo. Itse tein ostaessani mopoa niin, että sain myyjältä kysyttyä runkonumeron ennen kauppojen tekemistä, jolla varmistin ettei se ole varastettu.

Kun saat henkilön nimen ja paikkakunnan, onnistuu puhelinnumeron selvitys helposti vaikka Fonectan avulla. Kun sinulla on puhelinnumero, soitat ja esität asiasi. Voitte sopia tapaamispaikan ja ajankohdan jolloin täytätte luovarin, mutta jos välimatka on liian suuri homma onnistuu myös postitse. Paras tapa, niin ettei toiselle osapuolelle tule vaivaa on lähettää itse se luovaripohja hänelle ja pistää kirjekuoreeseen postimerkillä varustettu palautuskirje, jonka hän vain sitten tiputtaa postilaatikkoon täytettyään luovariin oman nimikirjoituksen ja henkilötunnuksen.

Tämän operaation jälkeen voit joutua rekisteröintikatsastamaan mopon jos kilvet on viety pois. Muuten voit viedä luovarin katsastuskonttorille ja hoitaa paperihommat kuntoon.



Sanokaa jos tekstissä on jotain epäkohtia.
-87vm punavalko välimalli
EX -90vm käyttis
jupiter
Viestit: 27
Liittynyt: 08.06.2011 03:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja jupiter »

Itelle kävi niin et muutema vuosi sitten ostin huutonetin kautta puolari mankin. Kysyin myyjältä et löytyykö papereita mopoon ni vastas et hää kirjottaa ne oli kuulemma ollut yli kuusi vuotta hänellä.
No kaupat sit tuli ja sain mopon.

Kävin sit myöhemmin katsastusasemalta kysymässä et pitäis saada manki rekisteriin. Näytin ne paperit mitkä myyjän kanssa tein mut konttorin täti sano nuivasti et ei nää kelpaa, tää mopo on ollut rekisterissä aikasemmin.
Yritin sit kysellä kuka se edellinen omistaja sit on mut sano vaan et hyö ei saa antaa mitään tietoja et kysele tuolta Trafin puolelta.

Soitin sit sinne Trafiin ja kysyin asiaa. Sanoivat et kyl se onnistuu mut menee noin pari viikkoa ja maksaa (muistaakseni) pari kymppiä!
No paperit tuli sitten ja siinä oli edellisen omistajan nimi ja osoite. Ei muutako numerotiedustelusta kyselemään.... mut ei mitään tuloksia ei tuntenu kaveria??
Sit se viimenen konsti käyttöön eli kirjeellä lähestyminen. Ensimmäisen kirjeen jälkee odotin varmaan kuukauden ei mitään vastausta, sitten lähetin kirjatun kirjeen eli nään jos kyseinen henkilö hakee kirjeen postista. Mut eipä hakenut ja kirje tuli takaisin.

Tän jälkeen löin hanskat tiskiin ja purin mopon osiin. Osan osista möin ja osan käytin itse muihin projekteihin.

Eli mitä tästä opin. Ainakin sen et ei kannata uskoa kenenkään vakuutteluihin vaan pitää aina tarkistaa itse. Olis pitäny soittaa ja kysyä se runkonumero konttorilta ennen kaupantekoa.

Että tälläinen tapaus!
Allu95
Viestit: 1085
Liittynyt: 27.08.2010 14:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Allu95 »

Mulla ei toimi enään noi linkit.
Siis onko olemassa valmiiksi tehty asiakirja papreittomaan mopoon mihin tarvittaisiin 6 vuoden omistaja historia?
Monkey ikä koko ikä.
Vaeltaja
Vip-käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 12.01.2010 20:22
Paikkakunta: Somero

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »

Kyllä itse pystyn vieläkin lataamaan tuosta ekan viestin linkistä tuon kaavion? Se on siis mun tekemä kaavio, jossa on valmiit paikat jokaiselle tiedolle, jonka rekisteröintiin tarvitsee. Asiakirja ei ole virallinen, eikä edes todistetusti kukaan ole tuolla mopoaan rekisteröinyt, mutta vastaavalla (ehkä jopa epäselvemmällä) lappusella on mopoja liikenteeseen saatettu. Kaikki tarvittava kuitenkin kaaviosta löytyy...
xFrenzyh
Viestit: 82
Liittynyt: 19.03.2012 17:17

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja xFrenzyh »

Pitääkö mankista löytyä tyyppikilpi ?
JCQ
Viestit: 1823
Liittynyt: 19.10.2011 20:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja JCQ »

Pitää.
radon <3
I ♡ FDM
Puolikas tällä haavaa 0cc ohjus
Masamosotin
Viestit: 961
Liittynyt: 12.12.2010 18:53
Paikkakunta: Asikkala

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Masamosotin »

Täällä kuulin joskus ettei sellaista tarvitse? :think:
Materiaalia apinoista: Topic, Kuvaa, Videooo

Kaikenlaista Monkey-palikkaa jäänyt talliin, kysy YV
xFrenzyh
Viestit: 82
Liittynyt: 19.03.2012 17:17

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja xFrenzyh »

Entäs kun yleensä mankien runkonumerot taitaa mennä jotai AB02-000000 suuntaan, joten kaksi kirjainta ja numeroita. Mutta itselläni lukee AB02-6S00427.
Vaeltaja
Vip-käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 12.01.2010 20:22
Paikkakunta: Somero

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »

xFrenzyh kirjoitti:Pitääkö mankista löytyä tyyppikilpi ?
Jotkut sanovat että pitää, mutta käytännössä samat tiedot kuin tyyppikilvessä, saa runkonumeron kautta mopon papereista. Eli runkonumerolla varmistaa, että on oikee mopo ja kattoo sitten papereista tiedot. Mutta kannattaa se olla, en ainakaan itse lähtis yrittämään katsastukseen ilman tyyppikilpeä. Joku vois varmistaa tämän jutun jollain virallisella perusteella? :?

Joo mankin runkonumerot on AB02-xxxxxxx, jossa x:t numeroita. tuo sun S-kirjain on 8, 5, 2, 3 ? :D Tarkistappas uudestaan, ei siinä kirjaimia pitäis olla.
PA5K4
Viestit: 957
Liittynyt: 16.12.2010 13:35
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja PA5K4 »

Kaverin puolesta kyselen. Mitenkä saa paperit jos löytyy 6v omistushistoria kirjoitettuna? Mitenkä siitä sitten edetään?
JCQ
Viestit: 1823
Liittynyt: 19.10.2011 20:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja JCQ »

Eikös tarvita myös luovari edelliseltä omistajalta? Käyttäjän Rotikkaraiskaaja Rothmanssiin tarvitsi ainakin luovarin edelliseltä rekisteröidyltä omistajalta. :think:
radon <3
I ♡ FDM
Puolikas tällä haavaa 0cc ohjus
PA5K4
Viestit: 957
Liittynyt: 16.12.2010 13:35
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja PA5K4 »

Mitenkä/mistä sen saa?
xFrenzyh
Viestit: 82
Liittynyt: 19.03.2012 17:17

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja xFrenzyh »

Jos näkyy olleena viimeksi rekistereissä jonkun toisen nimissä, tarvitsen sen nimen luovariin yksinkertaisesti. Korjatkaa jos oon väärässä.
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

PA5K4 kirjoitti:Mitenkä/mistä sen saa?
Trafin sivuilta löytyy pdf, siitä vaikka tulostamaan.


ja xFrenzyh, oot oikeessa, jos nimi näkyy koneella niin ei oo muuta keinoo saada pyörää omiin nimiin kun hankkia luovari.
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
PA5K4
Viestit: 957
Liittynyt: 16.12.2010 13:35
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja PA5K4 »

Elikkä näinkö?

Ostan mopon joka on ollut myyjällä rekisterissä "joskus yheksänkytluvun lopussa", ja hän kirjoittaa papreille tyyliin "Minä Paska Housu olen tämän Honda Z50J mopon (AB02-6666666) omistanut vuodesta 1995 lähtien... Mitä muuta?". Sit täytetään se luovutustodistus ja se jää kelle? Sitten menen omistushistorialapun ja mitä muuta? kanssa konttorille ja sanon että tämmöseen pitäs saada paperit ja sitten täti siellä tekee ne ja maksan parikymppiä. Sitten rekisteröintikatsastus ja walaa?

Korjatkaa virheet kiitos!
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Jos moposta löytyy koneelta tiedot, silloin homma hoituu pelkällä luovutustodistuksella rekisteriin merkityn omistajan kanssa.

Jos moposta ei löydy tietoja, teet vaeltajan alotusviestin ohjeiden mukasesti ja käytät vaikka tota kaavioo apuna..

EIKS nää oo muka jo käsitelty muutamaan otteeseen?
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
monkizti
Viestit: 282
Liittynyt: 23.05.2010 15:04
Paikkakunta: Huissin nevada

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja monkizti »

Tuli mieleen, että kun on sen omistustodistus lapun täyttänyt, niin käydäänkö sitä näyttämässä konttorilla ennen katsastusta vai samalla kun katsastaa?
"Sitte kun mun auto on kunnos, niin sielä kuunnellaan Vesku Loiria."
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Riippuu ihan siitä koska mopo on otettu pois kilvistä, ennenhän "-2000" oli "rekisteröintikatsastus" eli tarvi katsastaa mopo samalla kun vaihto omiin nimiinsä niinku tossa mun sinivälimallissa on...

En osaa sanoo koska pelkkä nimenvaihdos riittää..
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
monkizti
Viestit: 282
Liittynyt: 23.05.2010 15:04
Paikkakunta: Huissin nevada

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja monkizti »

Trafilta ei löytynyt tietoja runko nrolla, niin mopo ei ole ollut koskaan rekisterissä.

E: Mutta nyt on (Y)
Viimeksi muokannut monkizti, 22.04.2012 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitte kun mun auto on kunnos, niin sielä kuunnellaan Vesku Loiria."
MrZeusBass
Viestit: 74
Liittynyt: 19.04.2012 20:41
Paikkakunta: Eura

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja MrZeusBass »

jupiter kirjoitti:Itelle kävi niin et muutema vuosi sitten ostin huutonetin kautta puolari mankin. Kysyin myyjältä et löytyykö papereita mopoon ni vastas et hää kirjottaa ne oli kuulemma ollut yli kuusi vuotta hänellä.
No kaupat sit tuli ja sain mopon.

Kävin sit myöhemmin katsastusasemalta kysymässä et pitäis saada manki rekisteriin. Näytin ne paperit mitkä myyjän kanssa tein mut konttorin täti sano nuivasti et ei nää kelpaa, tää mopo on ollut rekisterissä aikasemmin.
Yritin sit kysellä kuka se edellinen omistaja sit on mut sano vaan et hyö ei saa antaa mitään tietoja et kysele tuolta Trafin puolelta.

Soitin sit sinne Trafiin ja kysyin asiaa. Sanoivat et kyl se onnistuu mut menee noin pari viikkoa ja maksaa (muistaakseni) pari kymppiä!
No paperit tuli sitten ja siinä oli edellisen omistajan nimi ja osoite. Ei muutako numerotiedustelusta kyselemään.... mut ei mitään tuloksia ei tuntenu kaveria??
Sit se viimenen konsti käyttöön eli kirjeellä lähestyminen. Ensimmäisen kirjeen jälkee odotin varmaan kuukauden ei mitään vastausta, sitten lähetin kirjatun kirjeen eli nään jos kyseinen henkilö hakee kirjeen postista. Mut eipä hakenut ja kirje tuli takaisin.

Tän jälkeen löin hanskat tiskiin ja purin mopon osiin. Osan osista möin ja osan käytin itse muihin projekteihin.

Eli mitä tästä opin. Ainakin sen et ei kannata uskoa kenenkään vakuutteluihin vaan pitää aina tarkistaa itse. Olis pitäny soittaa ja kysyä se runkonumero konttorilta ennen kaupantekoa.

Että tälläinen tapaus!
Olisit myös voinut tehdä niin että olisit sanonut että Monkeysi on ollut sinulla 10v niin olisit saanut paperit...
Vanki # 4272

-Nykyiset: Cagiva Mito -06, Suzuki Pv -90, Honda Monkey -95, BSE -12, Topper -67, Pappis -77, Tiger -85, Ladat -88 & -90, 2x Pontiac 6000.

EX: 2x PV, 2x Monkey, Kiinanmönkijä, Yamaha PW, 3x Lada.
T0by
Vip-käyttäjä
Viestit: 1600
Liittynyt: 25.07.2010 00:54
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja T0by »

Mites helvetissä se siihen auttaa kun sama runkonumero tuossakin tapauksessa, ja ne tiedot sieltä trafilta mihinkää häviä vaikka mitä sepustat JOS ne vain sielä tietokannassa on!
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja kurri »

vmpk:n lehdessä oli jotain juttua tästä... mutta ihan tarkkaa yhteenvetoo ei siinäkään ollut. Ei ne katsastusasemilla aina tiedä miten homma hoituu tai tehään, sillon vaan pitää olla tiukkana ja sanoa että soita trafille ja kysy, kyllä tämän pitäis näin hoitua.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Holappis
Viestit: 540
Liittynyt: 06.11.2007 20:31
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Holappis »

Elikkäs elikkäis, oma mankini on ollut minulla 6 vuotta omistuksessa, ja 7-8 vuotta sitten rekisterissä, paperit on joskus hukattu edellisen omistajan toimesta. Jotta saisin paperit itselleni, niin mulla pitää olla 6 vuoden todistusomistajuudesta ja runkonumero? Tarvitsenko muita papereita? Menenkö katsastusasemalle sitten pyytämään papereita tms?

Olen melko pihalla tästä hommasta, mutta pitäs saada manki rekisteriin, niin olis ihan jees tietää nämä asiat :D
Ahdin määrää tahdin
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Papereiden hankkiminen paperittomaan mopoon

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Ei, vaan teet edellisen omistajan kanssa luovarin. Jos ei oo edellisen omistajan tietoja niin trafi luovuttaa ne 20e hintaan.. tjms.

Sentakia joudut tekeen luovarin, koska on ollu kuitenkin jo 2000 luvullakin rekkarissa, eli se näkyy vieläkin koneella.
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Vastaa Viestiin