Tänään on 18.11.2018 15:48


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 11.01.2012 21:47 

Liittynyt: 06.01.2009 13:50
Paikkakunta: Salo
En tällästä täältä löytänyt, joten ajattelin tälläsen tehdä. :roll: Modet voi poistaa jos turhaksi näkevät!

Kaikki lähti siitä, kun tokzz kyseli, että voinko tulla kasailemaan hänen kannen ja koko moottorin, mutta en nyt kerkiä talvella lähtemään mihinkään kauemmas, joten otin pelkän kannen kasattavaksi. Siinä samassa ajattelin, että vois tehdä oppaaseen tälläsen jutun tästä, kun en oo ennen löytänyt. Mutta nyt itse asiaan.

Alku katsaus

Työkalut joita käytin.
Kuva

Itse kannen runko + sisälmykset. (110cc kansi kyseessä)
Kuva

Kasaus

Kannen kasauksen aloitin asentamalla venttiilin, venttiili jouset ja venttiilijousien lautaset.

Venttiilijouset rutistin kasaan itse tehdyllä puristimella, joka toimii erinomaisesti!
Kuva
Kuva
Kuva
Seuraavaksi asettelin venttiilien lukkolaippoja kiinni, käytin apuna nokkapihtejä, aina ei mene ensimmäisellä kerralla lukkolaippa koloonsa, joten magneettinen pieni talttapää ruuvimeisseli on hyödyllinen tässäkin tilanteessa, itse en sitä tarvinnut.

Lukkolaipat:

Kuva

Nokkapihdit + lukkolaippa:

Kuva

Hetikun lukkolaipat on asennettu kunnolla kiinni, niin voi ottaa puristimen irti. Seuraavaksi tietysti toiseen venttiiliin samanlainen operaatio! HUOM. Jos ei puristinta omista/ voi tehdä, niin voi kampea 13mm kestävällä lenkki avaimella jousta kasaan, joka on khyllä aivan p**seestä, varsinkin kun ei onnaa ekoilla kerroilla. :|

Kuva

Seuraavaksi otin nokka-akselin "työn alle", eli ihan vaan vaseliinilla kävin läpi liukupinnat + laakerit, jotta voitelee ainakin sillä hetken, öljykin kelpaa ihan hyvin.

Kuva

Nokka-akseli asennettuna kanteen kiinni, varovasti kun laittaa niin ei tule kolhittua nokka-akselin nostoja.

Kuva



Kun nokka-akseli on laitettu kanteen kiinni, niin vuorossa keinuvipujen asennus, ja keinuvipujen akselien kiinni laitto.
Kuva

HUOM: keinuvipujen akseleissa on toisella puolella 8mm sisäkierteet, joihin sopii tietysti 8mm pultit 13mm kannalla (yleensä). Kierre puoli kuuluu laittaa kannesta ulospäin menemään, koska huolto/purkaus vaiheessa saa tökättyä akselin sisälle 8mm pultin jonka avulla sen voi vetää ulos sieltä, muutoin on aika hankalaa, taikka se tulee jo ihan kantta heiluttamalla ulos!

Jos tarkasti katsoo, niin voi nähdä kierteet keinuvivun akselin sisällä!
Kuva

Ajattelin myös voidella öljyllä keinuvipujen liukupinnat, keinuvivussa on pieni voitelu reikä jo vakiona, jotta se saisi voitelua, siitä reiästä tippa kannulla ruuttasin sisälle hieman öljyä.

Kuva


Venttiili välys

Seuraavaksi ihan extrana ajattelin myös venttiili välykset säätää, mankin ohjekirjassa lukee, että välys on oltava 0,05. Jotkut käyttävät pakopuolelle 0,10 hieman viritetyissä koneissa. :roll:

Työkalut joita käytin.

Eli:
- Nokkapihdit, oikeasti kuuluisi olla tähän tarkoitukseen tehty työkalu, mutta en sillaista omista!
- Välysmitta (0,05)
- 9mm lenkkiavain

Kuva

Työkalut oikeisiin paikkoihin asetettuna kuvan ajaksi.

Kuva

Nokkapihtien kanssa pidin kiinni neliskanttisesta "nysvästä" ja 9mm lenkkiavaimella kiristin, muista että välysmitan kuuluu liikkua tahmeasti venttiilin ja keinuvivun välissä, ei saa jäädä kokonaan väliin, eikä saa olla väljystä, muutoin menee liian isoksi välys = kilisee koneessa epämukavasti! :lol:

Kuva

Valmis

Kuva

Kansi on minun osaltani valmis, eli nokkarattaan ym kasauksen hoitaa tokzz itse kotona, ja tietysti sivulätkät pitää asentaa ym.

Toivottavasti tästä oli edes jotakin hyötyä jollekkin, ja en tosiaan itse nopeeti kun katsosin, niin tällästä ohjetta löytänyt.


- Jesse95


Viimeksi muokannut Jesse95 päivämäärä 20.01.2013 13:42, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 11.01.2012 22:14 
Avatar

Liittynyt: 13.02.2010 21:26
Tästähän tuli perhanan hyvä ohje (Y) Nyt voin ainakin lyödä hyvillä mielin kannen kiinni koneeseen eikä tarvi pelätä että venat irtoaa ittekseen :lol:

_________________
Hienoin ja UNIIKEIN Honda Monkey IKINÄ! & Honda Cr80/cr500
"Kierteet paskaks ja vähän takas"


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 11.01.2012 22:15 
Vip-käyttäjä
Avatar

Liittynyt: 25.03.2009 20:37
Paikkakunta: Seinäjoki
Hyvä ohje! (Y) Pitäis itekkin tehdä tuommoinen puristin.

_________________
It was at this moment that he knew, he fucked up.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 11.01.2012 22:51 
Vip-käyttäjä
Avatar

Liittynyt: 25.07.2010 00:54
Paikkakunta: Kangasniemi
Tosta sisälmys kohdasta puuttuu ne prikat jotka tulee kannen- ja venttiilinjousen väliin. Niitten isojousien alle kantta vasten siis.

Edit. ja purkaessa on hyvä laittaa imu ja pakopuolen osat erikseen vaikka nimettyihin purkkeihin jne. Kun sitte jos menee sekasin niin voi olla vähä alkukankeutta, vähän niinkuin vanhoille ketjuille uudet rattaat tai siis sillein :D en tiiä tajusko joku :roll: Kuluneisuus eroa.

_________________
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 11.01.2012 22:58 
Avatar

Liittynyt: 08.08.2010 10:48
Paikkakunta: Mellilä
Hyvä ohje! (C) Tollanen venttiili jousi puristin on ois kyllä kätevä, kun ite oon aina kikkaillu ne jollain putkenpätkällä sinne. :D


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 11.01.2012 23:01 

Liittynyt: 06.01.2009 13:50
Paikkakunta: Salo
T0by kirjoitti:
Tosta sisälmys kohdasta puuttuu ne prikat jotka tulee kannen- ja venttiilinjousen väliin. Niitten isojousien alle kantta vasten siis.

Edit. ja purkaessa on hyvä laittaa imu ja pakopuolen osat erikseen vaikka nimettyihin purkkeihin jne. Kun sitte jos menee sekasin niin voi olla vähä alkukankeutta, vähän niinkuin vanhoille ketjuille uudet rattaat tai siis sillein :D en tiiä tajusko joku :roll: Kuluneisuus eroa.



Totta puhut. :D Mutta khyl mä ne itse ulkoolta muistan aina, ym. :D


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 21.04.2012 19:08 
Avatar

Liittynyt: 04.01.2009 21:31
Paikkakunta: Ukicity
Ihan vinkkinä jos ei jaksa mitään puristimia ruvata väsäämään niin noita jousia voi puristaa myös 14mm lenkillä.
Ite aina käyttäny sitä konstia.

E: eiku perskeles se olikin jo sanottu, kannattais lukee ennenku rupee pätemään :D !

_________________
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 07.05.2012 08:27 
Avatar

Liittynyt: 27.08.2010 14:49
Paikkakunta: Oulu
Nuo kuvat ois kannattanu upata jonnekki muualle ku Aijaa sivulle.
Mulle ei enään kaikki kuvat näy.

_________________
Monkey ikä koko ikä.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 07.05.2012 17:15 
Avatar

Liittynyt: 13.10.2011 20:29
Paikkakunta: Huittinen
Uppaa kuvat muualle, koska ei näy ;(


joo, aijaa on hanurista.. ei tarvi kommentoida enempää kuvien puuttumista -kurri

_________________
If you never do, you'll never know

nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 11.06.2012 10:48 

Liittynyt: 06.01.2009 13:50
Paikkakunta: Salo
Juu itekki huomasin vasta äskön, että kuvat on lähteny kävelemään jonnekkin. Lisään uudet kuvat jossaki vaiheessa kunha kerkiän! (Y)


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 23.07.2012 20:58 

Liittynyt: 25.06.2011 12:35
Paikkakunta: Oulu
Jesse hei nyt vauhtii ku pitäs kansi purkaa/ kasata pikinmiten :mrgreen:

_________________
Ex; Aprilia sr 50 r Factory
Nyk; Honda Monkey-92, Ktm Duke 125


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 09.08.2012 11:16 
Avatar

Liittynyt: 25.11.2011 23:52
Paikkakunta: Kotka
saiskos 50cc s-kannen kasaus myös ku se olisi tarpeen? :oops:

E: vai onko jo semmonen ohje?

_________________
Devil kirjoitti: Käy nyt kääkkä saatana lääkärissä.
why so serious?
Ostetaan mankin tai pevukan ritsi ! laita yv:tä jos sulla löytyy


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 09.08.2012 11:57 
Avatar

Liittynyt: 19.10.2011 20:49
Paikkakunta: Kajaani
Öö täh? Tuossa ylhäällähän se ohje on. :lol:

_________________
radon <3
I ♡ FDM
Puolikas tällä haavaa 0cc ohjus


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 09.08.2012 14:04 

Liittynyt: 25.06.2011 12:35
Paikkakunta: Oulu
Kiitos (Y)

_________________
Ex; Aprilia sr 50 r Factory
Nyk; Honda Monkey-92, Ktm Duke 125


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 26.08.2012 00:08 

Liittynyt: 15.08.2012 00:55
Paikkakunta: Kitee
Semmonen pikku vinkki kanssa jota oon käyttäny aikasemmin , kun laittaa lukkokiiloja paikalleen niin ennen sitä pyöräyttää vaseliinia retainerin reikään ja venttiilin varren päähän niin pysyy kiilat paljon paremmin paikallaan.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 10.04.2013 22:34 
Avatar

Liittynyt: 31.12.2010 16:51
Paikkakunta: kokkola
Tuossa tuo pieni video jos jotaki jeesais vähän edes?
itse siis käytän liimapuristinta ja 13mm lenkkiä
http://www.youtube.com/watch?v=9UwPfZwigzU
(kiireellä tekastu joskus aikoinaa stunelle joka ei osannut kantta kasata)

_________________
Voi
Olla
Liikaa
Voimaa
Osaamattomille


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 07.05.2013 17:55 

Liittynyt: 06.02.2012 16:03
Millä tuo nokka-akseli on kiinni kannessa kun ittellä nyt ainaki heiluu aika paljon?


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 16.07.2013 16:15 
Avatar

Liittynyt: 16.12.2012 22:22
Paikkakunta: Raahe
Itse kans pohdin miksi keinuvivut heiluu ku hyrskyttää kantta,ja nokka-akseli lähtee paikoiltaan,Mikäs vois olla asennettu pielee?

_________________
Kahta en vaihda,Mankit ja Boxerit.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 16.07.2013 22:42 
Avatar

Liittynyt: 13.10.2011 20:29
Paikkakunta: Huittinen
Ei mikään?

_________________
If you never do, you'll never know

nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 17.07.2013 01:45 
Avatar

Liittynyt: 16.12.2012 22:22
Paikkakunta: Raahe
no mitä persettä:D kuuluuko niitte muka vähä hölistä? toki en niitä pääty,sivulätsiä laitellu viel kiinni :think:

_________________
Kahta en vaihda,Mankit ja Boxerit.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 17.07.2013 13:43 
Avatar

Liittynyt: 13.10.2011 20:29
Paikkakunta: Huittinen
Siis kyllä se nokka-akseli voi sieltä valahtaa pois?

_________________
If you never do, you'll never know

nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 17.07.2013 19:22 
Avatar

Liittynyt: 16.12.2012 22:22
Paikkakunta: Raahe
mjaaa,ku ei tossa toisessa kannessa johon ei oo koskettu niin hölise pois ku vähä ravistaa:D

_________________
Kahta en vaihda,Mankit ja Boxerit.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 05.09.2013 14:20 
Vip-käyttäjä
Avatar

Liittynyt: 25.03.2009 20:37
Paikkakunta: Seinäjoki
No kyllä se aika vaativa homma jos ei omista puristinta, jolla saa venttiilin jousen kasaan, mutta kyllä se kaverin kanssa onnistuu. Sitte pitää olla joku n.venttiilinlautasen kokoone putki, jonka päästä on leikattu puolet pois. Eli kasausvaiheessa painetaan jousi ja lautanen sillä putkella kasaan ja toinen laittaa sokat paikoilleen siitä aukosta joka tehtiin siihen putkeen, joka sekin vähä paskamainen homma ku toinen sokista pitää saada täsmälleen oikeelle kohtaa. Hermoja raastavaa voi olla mut pitäis se heetken yrittämällä onnistuu. :D Sitte kannattaa vasaralla vähä hakata siihen ku ne on kasattu, että sokat asettuu paikoilleen. Itse kumit lähtee pihdeillä irti ku jousiasetelma on irti.

Ei niitä välttämättä tarvi vaihtaa. Lähinnä jos sieltä vuotaa öljyä palotilaan ja manki savuttaa, nii sitte ne voi vaihtaa. Ja tohon savuttaamiseen vaikuttaa muutkin ku nuo venttiilinvarren kumit

_________________
It was at this moment that he knew, he fucked up.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 05.09.2013 15:43 

Liittynyt: 22.08.2012 14:51
Okei onko 50cc ja 72cc venttiilivarren kumit saman kokoisia vai onko niitä erilaisia? Attelin että vaihdan männän öljyrenkaineen ja ne kumit jos lakkais syömästä öljyä ja savuttamasta. Katosi meinaa puolet öljyistä kun ajoin kaverilta kotio.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sylinterikannen kasaus
ViestiLähetetty: 05.09.2013 16:17 
Vip-käyttäjä
Avatar

Liittynyt: 25.03.2009 20:37
Paikkakunta: Seinäjoki
Riippuu kannesta mut luulen et perus kansis kaikis sama.

Itellä ku manki leipas kerran, niin söi vastaavasti öljyä. Jotenka koko mäntä kannattais vaihtaa ja ehkä pyttyki jos se on joku hondan kulahtanu pytty.. :D Eipä nämä kiina pyttymäntä setit paljoa maksa. Porauttaminenki olis vaihtoehto, mutta voi tulla kalliimmaksi ku uus pytty ja mäntä.

_________________
It was at this moment that he knew, he fucked up.


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com