Sylinterikannen kasaus
Sylinterikannen kasaus
En tällästä täältä löytänyt, joten ajattelin tälläsen tehdä. Modet voi poistaa jos turhaksi näkevät!
Kaikki lähti siitä, kun tokzz kyseli, että voinko tulla kasailemaan hänen kannen ja koko moottorin, mutta en nyt kerkiä talvella lähtemään mihinkään kauemmas, joten otin pelkän kannen kasattavaksi. Siinä samassa ajattelin, että vois tehdä oppaaseen tälläsen jutun tästä, kun en oo ennen löytänyt. Mutta nyt itse asiaan.
Alku katsaus
Työkalut joita käytin.
Itse kannen runko + sisälmykset. (110cc kansi kyseessä)
Kasaus
Kannen kasauksen aloitin asentamalla venttiilin, venttiili jouset ja venttiilijousien lautaset.
Venttiilijouset rutistin kasaan itse tehdyllä puristimella, joka toimii erinomaisesti!
Seuraavaksi asettelin venttiilien lukkolaippoja kiinni, käytin apuna nokkapihtejä, aina ei mene ensimmäisellä kerralla lukkolaippa koloonsa, joten magneettinen pieni talttapää ruuvimeisseli on hyödyllinen tässäkin tilanteessa, itse en sitä tarvinnut.
Lukkolaipat:
Nokkapihdit + lukkolaippa:
Hetikun lukkolaipat on asennettu kunnolla kiinni, niin voi ottaa puristimen irti. Seuraavaksi tietysti toiseen venttiiliin samanlainen operaatio! HUOM. Jos ei puristinta omista/ voi tehdä, niin voi kampea 13mm kestävällä lenkki avaimella jousta kasaan, joka on khyllä aivan p**seestä, varsinkin kun ei onnaa ekoilla kerroilla.
Seuraavaksi otin nokka-akselin "työn alle", eli ihan vaan vaseliinilla kävin läpi liukupinnat + laakerit, jotta voitelee ainakin sillä hetken, öljykin kelpaa ihan hyvin.
Nokka-akseli asennettuna kanteen kiinni, varovasti kun laittaa niin ei tule kolhittua nokka-akselin nostoja.
Kun nokka-akseli on laitettu kanteen kiinni, niin vuorossa keinuvipujen asennus, ja keinuvipujen akselien kiinni laitto.
HUOM: keinuvipujen akseleissa on toisella puolella 8mm sisäkierteet, joihin sopii tietysti 8mm pultit 13mm kannalla (yleensä). Kierre puoli kuuluu laittaa kannesta ulospäin menemään, koska huolto/purkaus vaiheessa saa tökättyä akselin sisälle 8mm pultin jonka avulla sen voi vetää ulos sieltä, muutoin on aika hankalaa, taikka se tulee jo ihan kantta heiluttamalla ulos!
Jos tarkasti katsoo, niin voi nähdä kierteet keinuvivun akselin sisällä!
Ajattelin myös voidella öljyllä keinuvipujen liukupinnat, keinuvivussa on pieni voitelu reikä jo vakiona, jotta se saisi voitelua, siitä reiästä tippa kannulla ruuttasin sisälle hieman öljyä.
Venttiili välys
Seuraavaksi ihan extrana ajattelin myös venttiili välykset säätää, mankin ohjekirjassa lukee, että välys on oltava 0,05. Jotkut käyttävät pakopuolelle 0,10 hieman viritetyissä koneissa.
Työkalut joita käytin.
Eli:
- Nokkapihdit, oikeasti kuuluisi olla tähän tarkoitukseen tehty työkalu, mutta en sillaista omista!
- Välysmitta (0,05)
- 9mm lenkkiavain
Työkalut oikeisiin paikkoihin asetettuna kuvan ajaksi.
Nokkapihtien kanssa pidin kiinni neliskanttisesta "nysvästä" ja 9mm lenkkiavaimella kiristin, muista että välysmitan kuuluu liikkua tahmeasti venttiilin ja keinuvivun välissä, ei saa jäädä kokonaan väliin, eikä saa olla väljystä, muutoin menee liian isoksi välys = kilisee koneessa epämukavasti!
Valmis
Kansi on minun osaltani valmis, eli nokkarattaan ym kasauksen hoitaa tokzz itse kotona, ja tietysti sivulätkät pitää asentaa ym.
Toivottavasti tästä oli edes jotakin hyötyä jollekkin, ja en tosiaan itse nopeeti kun katsosin, niin tällästä ohjetta löytänyt.
- Jesse95
Kaikki lähti siitä, kun tokzz kyseli, että voinko tulla kasailemaan hänen kannen ja koko moottorin, mutta en nyt kerkiä talvella lähtemään mihinkään kauemmas, joten otin pelkän kannen kasattavaksi. Siinä samassa ajattelin, että vois tehdä oppaaseen tälläsen jutun tästä, kun en oo ennen löytänyt. Mutta nyt itse asiaan.
Alku katsaus
Työkalut joita käytin.
Itse kannen runko + sisälmykset. (110cc kansi kyseessä)
Kasaus
Kannen kasauksen aloitin asentamalla venttiilin, venttiili jouset ja venttiilijousien lautaset.
Venttiilijouset rutistin kasaan itse tehdyllä puristimella, joka toimii erinomaisesti!
Seuraavaksi asettelin venttiilien lukkolaippoja kiinni, käytin apuna nokkapihtejä, aina ei mene ensimmäisellä kerralla lukkolaippa koloonsa, joten magneettinen pieni talttapää ruuvimeisseli on hyödyllinen tässäkin tilanteessa, itse en sitä tarvinnut.
Lukkolaipat:
Nokkapihdit + lukkolaippa:
Hetikun lukkolaipat on asennettu kunnolla kiinni, niin voi ottaa puristimen irti. Seuraavaksi tietysti toiseen venttiiliin samanlainen operaatio! HUOM. Jos ei puristinta omista/ voi tehdä, niin voi kampea 13mm kestävällä lenkki avaimella jousta kasaan, joka on khyllä aivan p**seestä, varsinkin kun ei onnaa ekoilla kerroilla.
Seuraavaksi otin nokka-akselin "työn alle", eli ihan vaan vaseliinilla kävin läpi liukupinnat + laakerit, jotta voitelee ainakin sillä hetken, öljykin kelpaa ihan hyvin.
Nokka-akseli asennettuna kanteen kiinni, varovasti kun laittaa niin ei tule kolhittua nokka-akselin nostoja.
Kun nokka-akseli on laitettu kanteen kiinni, niin vuorossa keinuvipujen asennus, ja keinuvipujen akselien kiinni laitto.
HUOM: keinuvipujen akseleissa on toisella puolella 8mm sisäkierteet, joihin sopii tietysti 8mm pultit 13mm kannalla (yleensä). Kierre puoli kuuluu laittaa kannesta ulospäin menemään, koska huolto/purkaus vaiheessa saa tökättyä akselin sisälle 8mm pultin jonka avulla sen voi vetää ulos sieltä, muutoin on aika hankalaa, taikka se tulee jo ihan kantta heiluttamalla ulos!
Jos tarkasti katsoo, niin voi nähdä kierteet keinuvivun akselin sisällä!
Ajattelin myös voidella öljyllä keinuvipujen liukupinnat, keinuvivussa on pieni voitelu reikä jo vakiona, jotta se saisi voitelua, siitä reiästä tippa kannulla ruuttasin sisälle hieman öljyä.
Venttiili välys
Seuraavaksi ihan extrana ajattelin myös venttiili välykset säätää, mankin ohjekirjassa lukee, että välys on oltava 0,05. Jotkut käyttävät pakopuolelle 0,10 hieman viritetyissä koneissa.
Työkalut joita käytin.
Eli:
- Nokkapihdit, oikeasti kuuluisi olla tähän tarkoitukseen tehty työkalu, mutta en sillaista omista!
- Välysmitta (0,05)
- 9mm lenkkiavain
Työkalut oikeisiin paikkoihin asetettuna kuvan ajaksi.
Nokkapihtien kanssa pidin kiinni neliskanttisesta "nysvästä" ja 9mm lenkkiavaimella kiristin, muista että välysmitan kuuluu liikkua tahmeasti venttiilin ja keinuvivun välissä, ei saa jäädä kokonaan väliin, eikä saa olla väljystä, muutoin menee liian isoksi välys = kilisee koneessa epämukavasti!
Valmis
Kansi on minun osaltani valmis, eli nokkarattaan ym kasauksen hoitaa tokzz itse kotona, ja tietysti sivulätkät pitää asentaa ym.
Toivottavasti tästä oli edes jotakin hyötyä jollekkin, ja en tosiaan itse nopeeti kun katsosin, niin tällästä ohjetta löytänyt.
- Jesse95
Viimeksi muokannut Jesse95, 20.01.2013 13:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Sylinterikannen kasaus
Tästähän tuli perhanan hyvä ohje Nyt voin ainakin lyödä hyvillä mielin kannen kiinni koneeseen eikä tarvi pelätä että venat irtoaa ittekseen
Hienoin ja UNIIKEIN Honda Monkey IKINÄ! & Honda Cr80/cr500
"Kierteet paskaks ja vähän takas"
"Kierteet paskaks ja vähän takas"
Re: Sylinterikannen kasaus
Hyvä ohje! Pitäis itekkin tehdä tuommoinen puristin.
It was at this moment that he knew, he fucked up.
Re: Sylinterikannen kasaus
Tosta sisälmys kohdasta puuttuu ne prikat jotka tulee kannen- ja venttiilinjousen väliin. Niitten isojousien alle kantta vasten siis.
Edit. ja purkaessa on hyvä laittaa imu ja pakopuolen osat erikseen vaikka nimettyihin purkkeihin jne. Kun sitte jos menee sekasin niin voi olla vähä alkukankeutta, vähän niinkuin vanhoille ketjuille uudet rattaat tai siis sillein en tiiä tajusko joku Kuluneisuus eroa.
Edit. ja purkaessa on hyvä laittaa imu ja pakopuolen osat erikseen vaikka nimettyihin purkkeihin jne. Kun sitte jos menee sekasin niin voi olla vähä alkukankeutta, vähän niinkuin vanhoille ketjuille uudet rattaat tai siis sillein en tiiä tajusko joku Kuluneisuus eroa.
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
Re: Sylinterikannen kasaus
Hyvä ohje! Tollanen venttiili jousi puristin on ois kyllä kätevä, kun ite oon aina kikkaillu ne jollain putkenpätkällä sinne.
Re: Sylinterikannen kasaus
T0by kirjoitti:Tosta sisälmys kohdasta puuttuu ne prikat jotka tulee kannen- ja venttiilinjousen väliin. Niitten isojousien alle kantta vasten siis.
Edit. ja purkaessa on hyvä laittaa imu ja pakopuolen osat erikseen vaikka nimettyihin purkkeihin jne. Kun sitte jos menee sekasin niin voi olla vähä alkukankeutta, vähän niinkuin vanhoille ketjuille uudet rattaat tai siis sillein en tiiä tajusko joku Kuluneisuus eroa.
Totta puhut. Mutta khyl mä ne itse ulkoolta muistan aina, ym.
Re: Sylinterikannen kasaus
Ihan vinkkinä jos ei jaksa mitään puristimia ruvata väsäämään niin noita jousia voi puristaa myös 14mm lenkillä.
Ite aina käyttäny sitä konstia.
E: eiku perskeles se olikin jo sanottu, kannattais lukee ennenku rupee pätemään !
Ite aina käyttäny sitä konstia.
E: eiku perskeles se olikin jo sanottu, kannattais lukee ennenku rupee pätemään !
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Re: Sylinterikannen kasaus
Nuo kuvat ois kannattanu upata jonnekki muualle ku Aijaa sivulle.
Mulle ei enään kaikki kuvat näy.
Mulle ei enään kaikki kuvat näy.
Monkey ikä koko ikä.
Re: Sylinterikannen kasaus
Uppaa kuvat muualle, koska ei näy ;(
joo, aijaa on hanurista.. ei tarvi kommentoida enempää kuvien puuttumista -kurri
joo, aijaa on hanurista.. ei tarvi kommentoida enempää kuvien puuttumista -kurri
If you never do, you'll never know
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
Re: Sylinterikannen kasaus
Juu itekki huomasin vasta äskön, että kuvat on lähteny kävelemään jonnekkin. Lisään uudet kuvat jossaki vaiheessa kunha kerkiän!
Re: Sylinterikannen kasaus
Jesse hei nyt vauhtii ku pitäs kansi purkaa/ kasata pikinmiten
Ex; Aprilia sr 50 r Factory
Nyk; Honda Monkey-92, Ktm Duke 125
Nyk; Honda Monkey-92, Ktm Duke 125
Re: Sylinterikannen kasaus
saiskos 50cc s-kannen kasaus myös ku se olisi tarpeen?
E: vai onko jo semmonen ohje?
E: vai onko jo semmonen ohje?
Devil kirjoitti: Käy nyt kääkkä saatana lääkärissä.
why so serious?
Ostetaan mankin tai pevukan ritsi ! laita yv:tä jos sulla löytyy
why so serious?
Ostetaan mankin tai pevukan ritsi ! laita yv:tä jos sulla löytyy
Re: Sylinterikannen kasaus
Öö täh? Tuossa ylhäällähän se ohje on.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 15.08.2012 00:55
- Paikkakunta: Kitee
Re: Sylinterikannen kasaus
Semmonen pikku vinkki kanssa jota oon käyttäny aikasemmin , kun laittaa lukkokiiloja paikalleen niin ennen sitä pyöräyttää vaseliinia retainerin reikään ja venttiilin varren päähän niin pysyy kiilat paljon paremmin paikallaan.
Re: Sylinterikannen kasaus
Tuossa tuo pieni video jos jotaki jeesais vähän edes?
itse siis käytän liimapuristinta ja 13mm lenkkiä
http://www.youtube.com/watch?v=9UwPfZwigzU
(kiireellä tekastu joskus aikoinaa stunelle joka ei osannut kantta kasata)
itse siis käytän liimapuristinta ja 13mm lenkkiä
http://www.youtube.com/watch?v=9UwPfZwigzU
(kiireellä tekastu joskus aikoinaa stunelle joka ei osannut kantta kasata)
Voi
Olla
Liikaa
Voimaa
Osaamattomille
Olla
Liikaa
Voimaa
Osaamattomille
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 06.02.2012 16:03
Re: Sylinterikannen kasaus
Millä tuo nokka-akseli on kiinni kannessa kun ittellä nyt ainaki heiluu aika paljon?
Re: Sylinterikannen kasaus
Itse kans pohdin miksi keinuvivut heiluu ku hyrskyttää kantta,ja nokka-akseli lähtee paikoiltaan,Mikäs vois olla asennettu pielee?
Kahta en vaihda,Mankit ja Boxerit.
Re: Sylinterikannen kasaus
Ei mikään?
If you never do, you'll never know
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
Re: Sylinterikannen kasaus
no mitä persettä:D kuuluuko niitte muka vähä hölistä? toki en niitä pääty,sivulätsiä laitellu viel kiinni
Kahta en vaihda,Mankit ja Boxerit.
Re: Sylinterikannen kasaus
Siis kyllä se nokka-akseli voi sieltä valahtaa pois?
If you never do, you'll never know
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
Re: Sylinterikannen kasaus
mjaaa,ku ei tossa toisessa kannessa johon ei oo koskettu niin hölise pois ku vähä ravistaa:D
Kahta en vaihda,Mankit ja Boxerit.
Re: Sylinterikannen kasaus
No kyllä se aika vaativa homma jos ei omista puristinta, jolla saa venttiilin jousen kasaan, mutta kyllä se kaverin kanssa onnistuu. Sitte pitää olla joku n.venttiilinlautasen kokoone putki, jonka päästä on leikattu puolet pois. Eli kasausvaiheessa painetaan jousi ja lautanen sillä putkella kasaan ja toinen laittaa sokat paikoilleen siitä aukosta joka tehtiin siihen putkeen, joka sekin vähä paskamainen homma ku toinen sokista pitää saada täsmälleen oikeelle kohtaa. Hermoja raastavaa voi olla mut pitäis se heetken yrittämällä onnistuu. Sitte kannattaa vasaralla vähä hakata siihen ku ne on kasattu, että sokat asettuu paikoilleen. Itse kumit lähtee pihdeillä irti ku jousiasetelma on irti.
Ei niitä välttämättä tarvi vaihtaa. Lähinnä jos sieltä vuotaa öljyä palotilaan ja manki savuttaa, nii sitte ne voi vaihtaa. Ja tohon savuttaamiseen vaikuttaa muutkin ku nuo venttiilinvarren kumit
Ei niitä välttämättä tarvi vaihtaa. Lähinnä jos sieltä vuotaa öljyä palotilaan ja manki savuttaa, nii sitte ne voi vaihtaa. Ja tohon savuttaamiseen vaikuttaa muutkin ku nuo venttiilinvarren kumit
It was at this moment that he knew, he fucked up.
Re: Sylinterikannen kasaus
Okei onko 50cc ja 72cc venttiilivarren kumit saman kokoisia vai onko niitä erilaisia? Attelin että vaihdan männän öljyrenkaineen ja ne kumit jos lakkais syömästä öljyä ja savuttamasta. Katosi meinaa puolet öljyistä kun ajoin kaverilta kotio.
Re: Sylinterikannen kasaus
Riippuu kannesta mut luulen et perus kansis kaikis sama.
Itellä ku manki leipas kerran, niin söi vastaavasti öljyä. Jotenka koko mäntä kannattais vaihtaa ja ehkä pyttyki jos se on joku hondan kulahtanu pytty.. Eipä nämä kiina pyttymäntä setit paljoa maksa. Porauttaminenki olis vaihtoehto, mutta voi tulla kalliimmaksi ku uus pytty ja mäntä.
Itellä ku manki leipas kerran, niin söi vastaavasti öljyä. Jotenka koko mäntä kannattais vaihtaa ja ehkä pyttyki jos se on joku hondan kulahtanu pytty.. Eipä nämä kiina pyttymäntä setit paljoa maksa. Porauttaminenki olis vaihtoehto, mutta voi tulla kalliimmaksi ku uus pytty ja mäntä.
It was at this moment that he knew, he fucked up.