Levykeulan huoltotoimenpiteet

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Jombe
Moderaattori
Viestit: 2356
Liittynyt: 13.12.2009 19:47
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Eikö tähän sovi kysyä että minkä hemmetin moiset laakerit tonne keulille kannattais laittaa!? Nyt on ollu ne vakio neulalaakerit ja hondan kuulalaakerit ja vaihtoehdot on ne että joko klappaa emäputkesta tai on niin saakelin jäykkä ohjattavuus, että ei mitää rajaa :think:
-87vm punavalko välimalli
EX -90vm käyttis
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Tänne tosiaan voipi noita kysymyksiäkin laittaa, ja sitä mukaa kun tulee vastauksia niin lisätään alotusviestiin.

Samaa ollaan kaverin mankin kanssa pohdittu, neulalaakereilla klappas toisella keulalla, USD:llä taas kauhean jäykkä ohjaus...
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
petsku
Vip-käyttäjä
Viestit: 2350
Liittynyt: 25.03.2009 20:37
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja petsku »

Neulalaakerit vaa. Sitte emäputki sopivan kireelle. Sitte raiserit kiristätte ja ne ylä T-palan reunimmaiset pultit ja sitte jollaki helvetin isolla räikällä kiristätte sen emäputken jättimutterin, mikä on siinä tpalan päällä. Ei pitäis klapata!

Niin ja jos te sitä emäputkea kiristätte, niin kannattaa eka löysätä se jättimutteri siitä ylä tpalan päältä. Ja siellä ylä tpalan ja emäputken mutterin välis ei saa olla mitään väliä et tarpeen vaaties sinne isoja prikkoja väliin..
It was at this moment that he knew, he fucked up.
Jonte
Vip-käyttäjä
Viestit: 1288
Liittynyt: 02.01.2009 19:25
Paikkakunta: Kajaani

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Jonte »

MB93 kirjoitti:"normaalin" keulan stefakoko on taas 30x40,5x10,5
Mulla kyllä oli, 26x37x10,5 kokoset stefat, tuossa mun "normaalissa" keulassa. :D
Sekundaa lähdettiin hakemaan, mutta sutta tuppasi tulemaan.
Flickr | Kuvat.fi
keetsy
Viestit: 260
Liittynyt: 27.04.2012 23:01
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja keetsy »

Ilmaamisesta voisit tosiaan tehdä myös, tämäkin hyvä (Y)
VPower
Viestit: 200
Liittynyt: 20.10.2011 16:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja VPower »

Jonte kirjoitti:
MB93 kirjoitti:"normaalin" keulan stefakoko on taas 30x40,5x10,5
Mulla kyllä oli, 26x37x10,5 kokoset stefat, tuossa mun "normaalissa" keulassa. :D
Niitä "normaalikeuloja" on molempia, 30mm ja 26mm liukuputkilla, helpoin kun työntömitalla mittaa liukuputken ja jos 26mm niin sun stefakoko sopiva ja jos 30mm niin mb:n on sopiva.
Nelitahti on teiden mahti!
SofterStrikee
Viestit: 30
Liittynyt: 25.08.2011 16:22
Paikkakunta: oulainen

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja SofterStrikee »

en tiiä kuuluuko tänne mutta voisko joku sanua kaikki osat mitkä tulee emäputken akselin(vai miksi sitä sanotaa) ympärille? :think:
Jincheng monkey -02?
Keeway RX-6 -08 EX
Benelli x49 -11
Samurai 110 (125cc zongshen)
KTM 85sx 2006 EX!
Mercedes-benz 190D w124
Tojaa
Viestit: 124
Liittynyt: 14.09.2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Tojaa »

kuinkas paljon keulaa voi kiristää siitä kiinnitys mutterista mikä yläkolmion alapuolella? eka kun laitoin sen kiinni niin keula ei "palautunut" kunnolla vaan jäi hieman jumittamaan ja nyt se jäi hieman löysälle niin pääsee heilumaan :roll: uus keula kyseessä.. eikä se yläkolmion kiristys mutteri kiristy loppuun ollenkaan mukana tulleen prikan kanssa vaan täytyy laittaa vanhan keulan prikkakin vielä siihen niin sit sen saa just kiristyyn loppuun :/ jos joku osais selittää miten sen saa "oikeeseen" kireyteen.. kuuluisko sen mutterin muuten pyöriä siinä mukana kun kääntää tankoa? huomasin vaan että pyörii mukana..
E: anteeksi JOS tätä viestiä ei olisi saanut laittaa tähän topikkiin.
VARASTETTU Skyteam Monkey rek. 35-UEI! -> https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
keetsy
Viestit: 260
Liittynyt: 27.04.2012 23:01
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja keetsy »

Kerrotaanpas oma stoory:

Eli jinkun keulan aikoinaan ostin, mukana tietysti tuli kiinanrunkoon sopivat laakerit mallia kartiolaakerit.
No eihän ne Hondan runkoon sopineet, juuri sama ongelma kun sinulla, jos kiristi liikaa tuli keulast jäykkä, jos jätti löysälle niin jäi klappaamaan.

Tämähän korjaantui kun irrotin keulasta kartiolaakerit ja laitoin tilalle hondan uudet.
Nyt pystyy tuota ylä t-palan alla olevaa mutteria kiristämään ihan niin paljon kun haluaa, samoin sitä ylempää mutteria ja pumppujen pultteja.

Tietysti sinulla voi olla toinen ongelma, mutta jos luulet ettei minun taktiikalla toimi niin eiköhän joku muu sitten osaa auttaa. Keula kuitenkin uusi niin ei sen puoleen pitäisi ongelmia olla.
Tojaa
Viestit: 124
Liittynyt: 14.09.2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Tojaa »

elipä mulla on skytärin manki mihin tilasin mbfmotolta keulan. tosin siinä vanhassa keulassa oli kartiolaakerit ja tuossa tuli juuri sellaiset toisenlaiset laakerit mukana. tosin hyvin ne menivät paikoilleen mutta sitten tulikin tuo ongelma. täytyy kehitellä jotain ku en ala ryöstöpoweriltakaan ostamaan 30e laakereita :D vittuku ne vanhatkin laakerit on vähäsen paskana ni ei viitti niilläkään kokeilla :/
VARASTETTU Skyteam Monkey rek. 35-UEI! -> https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
keetsy
Viestit: 260
Liittynyt: 27.04.2012 23:01
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja keetsy »

Voi hyvinki olla ettei nuo mbfmoton sovi, varmaksi en sano kun en tiedä mutta mahdollisuus on.
Saa noita laakereita ihan (laakeri)kaupoistakin, menee vaikka vanhojen kanssa kysymään niin voi olla että löytyypi :).

E: Keulan mukana ei kuitenkaan tullu laakeripesiä, jotka oisit voinu vaihtaa runkoon ja tietty keulaan?
( Jos et tiedä mitä osaa tarkoitan niin vastaava kuin kuvassa numero 4 *klick* )
Tojaa
Viestit: 124
Liittynyt: 14.09.2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Tojaa »

tuli kaikki mukana. sehän tässä vähän ihmetyttämään jäikin. täytyy kokeilla leikkiä sen kanssa ja tunkee purkki vaseliiniä laakereihin vielä lisäks :think: e: voe vittu. tajusin just et saatoin laittaa ylälaakerin pesät väärteppäin :D mielestäni kyllä katoin et olis oikein ku ei menny toisin sinne. mahtaakohan vaikuttaa asiaan? varmaks en sano et ne olis väärin siellä. täytyy tsekata huomenna..
E: joo siis kaikki vaihettu sinne :D
Viimeksi muokannut Tojaa, 18.02.2013 23:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VARASTETTU Skyteam Monkey rek. 35-UEI! -> https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
keetsy
Viestit: 260
Liittynyt: 27.04.2012 23:01
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja keetsy »

Hetkonen, siis vaihdoitko runkoonkin tuon osan missä se laakeri pyörii? Silloin ainakin pitäisi toimia just perfect. Sain ainakin itse sen käsityksen että sulla on se skyteamin laakeripesä kiinni, mihin sopii skyteamin laakerit.

Luulen ettei vaseliini auta, tai jos ne ihan "kuivana" laitoit niin ehkä sitten :mrgreen:

E: Tutkiskeleppa niitä vähän, voi selvitä kun vähän pyörittelet osasia kädessäs ja kattele miten ja mihin mikäkin menee.
Tojaa
Viestit: 124
Liittynyt: 14.09.2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Tojaa »

voe voe voe.. olihan se laakeri siellä väärteppäin. miten saan sen laakeri pesän pois kun se laakeri on sen alla? ei kiinnostan vetää sitä laakeria paskaks kun uus maksais 13.50 plus postit :? että alko v***ttaa kun olin laittamassa sillon sitä toisinpäin(oikein päin) mut aattelin ettei voi olla niin päin. no tulipahan opittua sekin taas kantapään kautta kun ei jaksanu alkaa kuukletteleen puhelimella kuvaa.
VARASTETTU Skyteam Monkey rek. 35-UEI! -> https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
keetsy
Viestit: 260
Liittynyt: 27.04.2012 23:01
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja keetsy »

Otappa kuvatusta niin valaisee hieman asiaa, vaikka tuosta nyt jonkinlaisen käsityksen saikin.
Tojaa
Viestit: 124
Liittynyt: 14.09.2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Tojaa »

siis se laakeripesä on alaspäin eli samanlailla kun alempi laakeri :D eli täysin väärinpäin koko laakeri. huoh kun oon ollu järkevä kun näin jälkeen päin ajattelee.
VARASTETTU Skyteam Monkey rek. 35-UEI! -> https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
mcpillu
Viestit: 3
Liittynyt: 15.08.2012 20:48

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja mcpillu »

Pikku nosto mut mitä öljyä ja kuinka paljo pitää laittaa skyteamin seinääajettuhun keulaan?
myynnis 26mm mikuni

nelitahti teiden mahti
orkkis Honda Monkey -99 50cc
EX suzuki s 80cc
Tojaa
Viestit: 124
Liittynyt: 14.09.2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Tojaa »

keulaöljyä mielellään. eipä se ny niin justiinsa oo :D tarkkaa määrää ei varmaan vieläkään oo tiedossa mut n.1dl, hieman päälle? tee ohjeiden mukaan täyttö niin pitäisi onnistua.
VARASTETTU Skyteam Monkey rek. 35-UEI! -> https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
m0nkEymaN
Viestit: 94
Liittynyt: 23.03.2010 20:36
Paikkakunta: Sastamala

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja m0nkEymaN »

Siis ymmärsinkö oikein että tommoseen skyteamin "seinäänajettuun" keulaan sopii pvn stefat? Tuo akseli on mielestäni ohuempi kun jinkun yms. keuloissa. Kertokaa. :lol:
Vitsi oli omakeksimä.
Jombe
Moderaattori
Viestit: 2356
Liittynyt: 13.12.2009 19:47
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Sopii seinäänajettuun pv:n stefat!
-87vm punavalko välimalli
EX -90vm käyttis
tomiiso
Viestit: 120
Liittynyt: 01.06.2012 04:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja tomiiso »

Tänään keulan stefoja vaihtaessa kehittelin mielessä miten saa näppärästi noi keulan pölysuojat pois ja laitettua niitten tilalle stefan että se pitää paljon paremmin kun pelkkä vakiokoon stefa.

Eli kyseessä on 30mm halkasijalla oleva keula, mutta sovellettavissa myös 26mm.

Työkalut: (akku)porakone, kierteiden teko sarja, poranteriä (4mm ja 3-3.5mm)
Osat: vakiokoon stefat ja kaksi saman mittaista stefaa mutta paksuus on 7mm, neljä alle 9mm pituisia pulttia (M4 mutta M5 voi myös käydä)

Ensin normaalisti otetaan keulapumppu irti ja otetaan öljyt pois. Sen jälkeen irroitetaan pölysuojat ja stefat irti. Sen jälkeen otat porakoneesi ja teräkselle tarkoitettu 3mm poranterä, jolla tehdään reiät pumpun yläosaan. Noin 4mm pumpun päästä on sopiva kohta. Suosittelen laittamaan kaksi reikää eri puolille pumppua niin stefa pysyy jälkikäteen vielä paremmin kiinni. Reikien teon jälkeen joko helicoililla tai pelkällä kierretapilla kierteet reikiin (itse käytin M4).

Kun olet porannut pumppuihin reiät ja tehnyt kierteet niin seuraavaksi otat joko 3mm tai 3.5mm poranterän jolla varovasti poraat reiät stefaan samoille kohdille missä pumpussa on reiät.

Sitten voit pistää pumpun kasaan. Ensin vakiostefa, sitten sen sokka joka estää stefaa nousemasta ja sitten rei'itetyt stefat kiinni. Tarkista että reiät ovat oikealla kohdalla. Sitten otat pultit jotka ruuvailet stefoihin asti kiinni. Itse käytin talttapäisiä pultteja, joiden kokonais pituus oli noin 9mm.

Nyt voit heittää rumat pölysuojasi pois ja ajella melkolailla huoletta että stefat alkaisi vuotaa. Itselläni jarrunpuolen stefat ovat tähän asti kestäneet reilusti yli 10 000 kilometriä ja 1,5 vuotta aika säälimätöntä ajoa kaiken lisäksi, ja ei vielä edes itke öljyä ulos.

Vertauksena jonkin mankin vakiokeula ja pölysuojilla.
Kuva

Tältä keula näytti kun tuli manki mulle vuosi sitten. Tällöin tol 2 stefan sydeemil ajettu 8kk.
Kuva

Ja tältä näytti tän vuoden kevään ekoilta. Eli noin vuosi myöhemmin.
Kuva

IMO paljon paremman näkönen ja paljon huolto vapaampi kun tekee kunnolla! Itselläni on vielä yhellä pultilla stefat kiinni mutta kun aikaa ja kiinnostusta riittää niin teen ton 2 pultin kiinnityksen (Y)

Mitä mieltä porukka on? Turhaa hifistelyä vai jopa oikeesti käytännöllinen pienel vaival? :think:
manu
Viestit: 627
Liittynyt: 11.08.2011 15:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja manu »

Vertauksena jonkin mankin vakiokeula ja pölysuojilla.


^^ Kenenköhän toi manki ois ? :wink:
About 15 Monkeytä, pari Masaita ja muutama piikkinen.
Samperi
Viestit: 169
Liittynyt: 16.12.2012 22:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Samperi »

Itselläkin toi ongelma että keula löysä,ja ei meinaa palauttaaa kunnolla. Joku viime sivulla veikkaili että löysistyny jousi,Pitääkö ostaa uus vai voiko ton vielä huoltaa kuntoon?
Kahta en vaihda,Mankit ja Boxerit.
SkyBombber
Viestit: 56
Liittynyt: 04.01.2012 18:35
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja SkyBombber »

auttakaa miestä hädässä! mulla ei skyteamin keulassa kumpikaan pohjapultti aukea kun pyörivät tyhjää keulan sisuskalujen kanssa :evil: miten ihmeessä saan ne irti?
Jorgos
Viestit: 6
Liittynyt: 19.04.2013 22:09

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Jorgos »

Vanne kunnolla kiini keskiöön ni saattaa vaikka toimiikki
Vastaa Viestiin