Sivu 1/3

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 04.07.2012 16:48
Kirjoittaja Jombe
Eikö tähän sovi kysyä että minkä hemmetin moiset laakerit tonne keulille kannattais laittaa!? Nyt on ollu ne vakio neulalaakerit ja hondan kuulalaakerit ja vaihtoehdot on ne että joko klappaa emäputkesta tai on niin saakelin jäykkä ohjattavuus, että ei mitää rajaa :think:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 04.07.2012 16:54
Kirjoittaja MB93
Tänne tosiaan voipi noita kysymyksiäkin laittaa, ja sitä mukaa kun tulee vastauksia niin lisätään alotusviestiin.

Samaa ollaan kaverin mankin kanssa pohdittu, neulalaakereilla klappas toisella keulalla, USD:llä taas kauhean jäykkä ohjaus...

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 04.07.2012 17:36
Kirjoittaja petsku
Neulalaakerit vaa. Sitte emäputki sopivan kireelle. Sitte raiserit kiristätte ja ne ylä T-palan reunimmaiset pultit ja sitte jollaki helvetin isolla räikällä kiristätte sen emäputken jättimutterin, mikä on siinä tpalan päällä. Ei pitäis klapata!

Niin ja jos te sitä emäputkea kiristätte, niin kannattaa eka löysätä se jättimutteri siitä ylä tpalan päältä. Ja siellä ylä tpalan ja emäputken mutterin välis ei saa olla mitään väliä et tarpeen vaaties sinne isoja prikkoja väliin..

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 15.07.2012 15:38
Kirjoittaja Jonte
MB93 kirjoitti:"normaalin" keulan stefakoko on taas 30x40,5x10,5
Mulla kyllä oli, 26x37x10,5 kokoset stefat, tuossa mun "normaalissa" keulassa. :D

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 15.07.2012 16:56
Kirjoittaja keetsy
Ilmaamisesta voisit tosiaan tehdä myös, tämäkin hyvä (Y)

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 16.07.2012 06:19
Kirjoittaja VPower
Jonte kirjoitti:
MB93 kirjoitti:"normaalin" keulan stefakoko on taas 30x40,5x10,5
Mulla kyllä oli, 26x37x10,5 kokoset stefat, tuossa mun "normaalissa" keulassa. :D
Niitä "normaalikeuloja" on molempia, 30mm ja 26mm liukuputkilla, helpoin kun työntömitalla mittaa liukuputken ja jos 26mm niin sun stefakoko sopiva ja jos 30mm niin mb:n on sopiva.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 02.10.2012 17:49
Kirjoittaja SofterStrikee
en tiiä kuuluuko tänne mutta voisko joku sanua kaikki osat mitkä tulee emäputken akselin(vai miksi sitä sanotaa) ympärille? :think:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.02.2013 21:53
Kirjoittaja Tojaa
kuinkas paljon keulaa voi kiristää siitä kiinnitys mutterista mikä yläkolmion alapuolella? eka kun laitoin sen kiinni niin keula ei "palautunut" kunnolla vaan jäi hieman jumittamaan ja nyt se jäi hieman löysälle niin pääsee heilumaan :roll: uus keula kyseessä.. eikä se yläkolmion kiristys mutteri kiristy loppuun ollenkaan mukana tulleen prikan kanssa vaan täytyy laittaa vanhan keulan prikkakin vielä siihen niin sit sen saa just kiristyyn loppuun :/ jos joku osais selittää miten sen saa "oikeeseen" kireyteen.. kuuluisko sen mutterin muuten pyöriä siinä mukana kun kääntää tankoa? huomasin vaan että pyörii mukana..
E: anteeksi JOS tätä viestiä ei olisi saanut laittaa tähän topikkiin.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.02.2013 22:03
Kirjoittaja keetsy
Kerrotaanpas oma stoory:

Eli jinkun keulan aikoinaan ostin, mukana tietysti tuli kiinanrunkoon sopivat laakerit mallia kartiolaakerit.
No eihän ne Hondan runkoon sopineet, juuri sama ongelma kun sinulla, jos kiristi liikaa tuli keulast jäykkä, jos jätti löysälle niin jäi klappaamaan.

Tämähän korjaantui kun irrotin keulasta kartiolaakerit ja laitoin tilalle hondan uudet.
Nyt pystyy tuota ylä t-palan alla olevaa mutteria kiristämään ihan niin paljon kun haluaa, samoin sitä ylempää mutteria ja pumppujen pultteja.

Tietysti sinulla voi olla toinen ongelma, mutta jos luulet ettei minun taktiikalla toimi niin eiköhän joku muu sitten osaa auttaa. Keula kuitenkin uusi niin ei sen puoleen pitäisi ongelmia olla.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.02.2013 22:32
Kirjoittaja Tojaa
elipä mulla on skytärin manki mihin tilasin mbfmotolta keulan. tosin siinä vanhassa keulassa oli kartiolaakerit ja tuossa tuli juuri sellaiset toisenlaiset laakerit mukana. tosin hyvin ne menivät paikoilleen mutta sitten tulikin tuo ongelma. täytyy kehitellä jotain ku en ala ryöstöpoweriltakaan ostamaan 30e laakereita :D vittuku ne vanhatkin laakerit on vähäsen paskana ni ei viitti niilläkään kokeilla :/

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.02.2013 22:48
Kirjoittaja keetsy
Voi hyvinki olla ettei nuo mbfmoton sovi, varmaksi en sano kun en tiedä mutta mahdollisuus on.
Saa noita laakereita ihan (laakeri)kaupoistakin, menee vaikka vanhojen kanssa kysymään niin voi olla että löytyypi :).

E: Keulan mukana ei kuitenkaan tullu laakeripesiä, jotka oisit voinu vaihtaa runkoon ja tietty keulaan?
( Jos et tiedä mitä osaa tarkoitan niin vastaava kuin kuvassa numero 4 *klick* )

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.02.2013 22:54
Kirjoittaja Tojaa
tuli kaikki mukana. sehän tässä vähän ihmetyttämään jäikin. täytyy kokeilla leikkiä sen kanssa ja tunkee purkki vaseliiniä laakereihin vielä lisäks :think: e: voe vittu. tajusin just et saatoin laittaa ylälaakerin pesät väärteppäin :D mielestäni kyllä katoin et olis oikein ku ei menny toisin sinne. mahtaakohan vaikuttaa asiaan? varmaks en sano et ne olis väärin siellä. täytyy tsekata huomenna..
E: joo siis kaikki vaihettu sinne :D

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.02.2013 22:59
Kirjoittaja keetsy
Hetkonen, siis vaihdoitko runkoonkin tuon osan missä se laakeri pyörii? Silloin ainakin pitäisi toimia just perfect. Sain ainakin itse sen käsityksen että sulla on se skyteamin laakeripesä kiinni, mihin sopii skyteamin laakerit.

Luulen ettei vaseliini auta, tai jos ne ihan "kuivana" laitoit niin ehkä sitten :mrgreen:

E: Tutkiskeleppa niitä vähän, voi selvitä kun vähän pyörittelet osasia kädessäs ja kattele miten ja mihin mikäkin menee.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 19.02.2013 20:48
Kirjoittaja Tojaa
voe voe voe.. olihan se laakeri siellä väärteppäin. miten saan sen laakeri pesän pois kun se laakeri on sen alla? ei kiinnostan vetää sitä laakeria paskaks kun uus maksais 13.50 plus postit :? että alko v***ttaa kun olin laittamassa sillon sitä toisinpäin(oikein päin) mut aattelin ettei voi olla niin päin. no tulipahan opittua sekin taas kantapään kautta kun ei jaksanu alkaa kuukletteleen puhelimella kuvaa.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 19.02.2013 21:16
Kirjoittaja keetsy
Otappa kuvatusta niin valaisee hieman asiaa, vaikka tuosta nyt jonkinlaisen käsityksen saikin.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 19.02.2013 21:24
Kirjoittaja Tojaa
siis se laakeripesä on alaspäin eli samanlailla kun alempi laakeri :D eli täysin väärinpäin koko laakeri. huoh kun oon ollu järkevä kun näin jälkeen päin ajattelee.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 16.04.2013 20:33
Kirjoittaja mcpillu
Pikku nosto mut mitä öljyä ja kuinka paljo pitää laittaa skyteamin seinääajettuhun keulaan?

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 16.04.2013 21:32
Kirjoittaja Tojaa
keulaöljyä mielellään. eipä se ny niin justiinsa oo :D tarkkaa määrää ei varmaan vieläkään oo tiedossa mut n.1dl, hieman päälle? tee ohjeiden mukaan täyttö niin pitäisi onnistua.

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.05.2013 17:58
Kirjoittaja m0nkEymaN
Siis ymmärsinkö oikein että tommoseen skyteamin "seinäänajettuun" keulaan sopii pvn stefat? Tuo akseli on mielestäni ohuempi kun jinkun yms. keuloissa. Kertokaa. :lol:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 18.05.2013 19:23
Kirjoittaja Jombe
Sopii seinäänajettuun pv:n stefat!

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 22.05.2013 23:28
Kirjoittaja tomiiso
Tänään keulan stefoja vaihtaessa kehittelin mielessä miten saa näppärästi noi keulan pölysuojat pois ja laitettua niitten tilalle stefan että se pitää paljon paremmin kun pelkkä vakiokoon stefa.

Eli kyseessä on 30mm halkasijalla oleva keula, mutta sovellettavissa myös 26mm.

Työkalut: (akku)porakone, kierteiden teko sarja, poranteriä (4mm ja 3-3.5mm)
Osat: vakiokoon stefat ja kaksi saman mittaista stefaa mutta paksuus on 7mm, neljä alle 9mm pituisia pulttia (M4 mutta M5 voi myös käydä)

Ensin normaalisti otetaan keulapumppu irti ja otetaan öljyt pois. Sen jälkeen irroitetaan pölysuojat ja stefat irti. Sen jälkeen otat porakoneesi ja teräkselle tarkoitettu 3mm poranterä, jolla tehdään reiät pumpun yläosaan. Noin 4mm pumpun päästä on sopiva kohta. Suosittelen laittamaan kaksi reikää eri puolille pumppua niin stefa pysyy jälkikäteen vielä paremmin kiinni. Reikien teon jälkeen joko helicoililla tai pelkällä kierretapilla kierteet reikiin (itse käytin M4).

Kun olet porannut pumppuihin reiät ja tehnyt kierteet niin seuraavaksi otat joko 3mm tai 3.5mm poranterän jolla varovasti poraat reiät stefaan samoille kohdille missä pumpussa on reiät.

Sitten voit pistää pumpun kasaan. Ensin vakiostefa, sitten sen sokka joka estää stefaa nousemasta ja sitten rei'itetyt stefat kiinni. Tarkista että reiät ovat oikealla kohdalla. Sitten otat pultit jotka ruuvailet stefoihin asti kiinni. Itse käytin talttapäisiä pultteja, joiden kokonais pituus oli noin 9mm.

Nyt voit heittää rumat pölysuojasi pois ja ajella melkolailla huoletta että stefat alkaisi vuotaa. Itselläni jarrunpuolen stefat ovat tähän asti kestäneet reilusti yli 10 000 kilometriä ja 1,5 vuotta aika säälimätöntä ajoa kaiken lisäksi, ja ei vielä edes itke öljyä ulos.

Vertauksena jonkin mankin vakiokeula ja pölysuojilla.
Kuva

Tältä keula näytti kun tuli manki mulle vuosi sitten. Tällöin tol 2 stefan sydeemil ajettu 8kk.
Kuva

Ja tältä näytti tän vuoden kevään ekoilta. Eli noin vuosi myöhemmin.
Kuva

IMO paljon paremman näkönen ja paljon huolto vapaampi kun tekee kunnolla! Itselläni on vielä yhellä pultilla stefat kiinni mutta kun aikaa ja kiinnostusta riittää niin teen ton 2 pultin kiinnityksen (Y)

Mitä mieltä porukka on? Turhaa hifistelyä vai jopa oikeesti käytännöllinen pienel vaival? :think:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 24.05.2013 14:26
Kirjoittaja manu
Vertauksena jonkin mankin vakiokeula ja pölysuojilla.


^^ Kenenköhän toi manki ois ? :wink:

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 02.06.2013 10:52
Kirjoittaja Samperi
Itselläkin toi ongelma että keula löysä,ja ei meinaa palauttaaa kunnolla. Joku viime sivulla veikkaili että löysistyny jousi,Pitääkö ostaa uus vai voiko ton vielä huoltaa kuntoon?

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 12.06.2013 12:23
Kirjoittaja SkyBombber
auttakaa miestä hädässä! mulla ei skyteamin keulassa kumpikaan pohjapultti aukea kun pyörivät tyhjää keulan sisuskalujen kanssa :evil: miten ihmeessä saan ne irti?

Re: Levykeulan huoltotoimenpiteet

Lähetetty: 22.06.2013 21:51
Kirjoittaja Jorgos
Vanne kunnolla kiini keskiöön ni saattaa vaikka toimiikki