Vinkkejä nyölääntyneiden pulttien irroitukseen

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Vinkkejä nyölääntyneiden pulttien irroitukseen

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Näitä "nyölääntyneitä" pultteja varmaan usealla on mopossaan, ja ajattelin, että tämmönen artikkeli voisi olla hyödyllinen. Jos joku ei siis tiennyt vielä, nyölääntyneellä tarkoitetaan pultin (tai mutterin) kantaa, joka on kulunut sitä irroitettaessa niin, että sitä on vaikea saada enää avaimella auki. Itse olen käyttänyt kahta eri tyyliä: helpommissa paikoissa (e. kytkinkellon ruuvit)pistepuikolla ja vasaralla, ja sitten vähän hankalammissa paikoissa (e. jarrurumpujen pinnapulttien irroituksessa) hitsannut sellaisen T:n muotoisen tangon pulttiin, ja sillähän se on irronnut. Löysät pultit irtonnee sahaamalla pultin kantaan uran rautasahalla, ja ruuvimeisselillä vaan irroittamalla.

Pistepuikko-tyyli:

Tarvittavat työkalut prosessiin ovat vasara ja pistepuikko. Molempia saa rauta- ja työkalukaupoista. Pistepuikot maksanevat alle 5 euroa, vasarat hieman enemmän.

KuvaKuva

Kuva

1. Aseta pistepuikko ylläolevan kuvan osoittamalla tavalla johonkin pultin reunaan. (Kuvan pultti ei ole nyölääntynyt, ja sitä on käytetty vain tämän artikkelin selventämiseksi kuvamateriaalina.) Napsauta vasaralla puikkoa muutaman kerran napakasti, niin että kantaan syntyy seuraavanlainen jälki: (Merkitty punaisella.)

Kuva

Kun kannassa on kunnon "kuoppa", voi pulttia alkaa avaamaan. Avaaminen tapahtuu hakkaamalla pulttia pistopuikolla kuvan osoittamalla tavalla:

Kuva

Sopiva kulma puikolle suhteessa kantaan on noin 45°. Ja jos kuoppa "kuluu" avatessa, eli pistopuikko lipeää siitä aina lyödessä pois, niin ei muutakun syvempää jälkeä kantaan. Näin on ainakin itselläni oikeastaan kaikki tarvittavat pultit auennut. Tietysti tätä tapaa saattaa olla hankala soveltaa esim. kaasuttimen pultteihin, mutta niihin on helppo tarttua myös lukkopihdeillä.

"T-tanko-tyyli":

Tarvitset hitsauskoneen ja muutaman kymmenen senttiä rautaa, joka ei väänny irroitettavan kappaleen voimasta. Ja tapa on yksinkertaisuudessaan selitettynä tässä:

Kuva

Eli tuollainen T:n muotoinen hässäkkä on hitsattu pulttiin, ja siitä sen pitäisi sitten helposti irrota. Tällä menetelmällä tosiaan pitäisi irrota suurin osa pulteista. Ainoa, jota en tämän avulla ole saanut irtoamaan, on eräs lohkoon katkennut pinnapultti.

Edit, 10.6.2007:
Hönö kirjoitti:Vastakierretapin toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen. Poraat siihen pultin kantaan sopivalla terällä vähän alkua, että se tappi ottaa kierteille. Sitten esim. pienellä jakoavaimella pyörität sitä tappia vastapäivään. Kytkimen kannen pulteista olen ottanut varmaan 90% tuolla konstilla auki.

Ostin itse kuusiokolopultit siihen kytkimen kanteen, ei pitäisi olla niin helposti kanta pyöreänä. Iskumeisselin jos omistaisi niin ei olisi kyllä mitään ongelmaa noiden vakioidenkaan kanssa.


E: Kas näin
3/4 :D
Muitakin tapoja varmaan on, kuten vastakierretappi, mutta niistä en osaa kertoa. Joku asiasta enemmän tietävä voi asiasta halutessaan kirjoittaa, ja sen voisi sitten lisätä tähän. ;) Toivottavasti tästä nyt olisi edes jotain apua. Palaute artikkelista on luonnollisesti tervetullutta!

Teksti: Jonke
Kuvat: Jonke
Viimeksi muokannut Jonke, 10.06.2007 14:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hekazi
Viestit: 153
Liittynyt: 08.08.2005 22:31
Paikkakunta: Kankoonpiä

Viesti Kirjoittaja Hekazi »

Tietysti lisänä voi sanoo myöskin kätevän tavan,jota oon käyttäny esim,kytkimen ristipäisten ruuvien avaamiseen:Eli otat vain 6mm/8mm mutterin ja hitsaat sen pultin päähän,jotta saat aukastua sen uuden mutterin avulla. Pultti säilyy periaatteessa uudelleen käytettävänä. :wink:
Redline
Viestit: 323
Liittynyt: 08.08.2005 19:24
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Redline »

Kikka hyvä. Mutta välillä on niitä ihan ihmerautasia pultteja joihin ei ota kunnolla mikki. Ja sitten kun se kumminkin lämmittää sitä pulttia niin esim kytkimes sulaa helposti siitä levystä pala.
Juuzmo
Viestit: 550
Liittynyt: 07.08.2005 23:34
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Juuzmo »

Paras keino on vastakierretapin käyttäminen ;)
jonttuhu
Viestit: 80
Liittynyt: 12.11.2006 20:56

Viesti Kirjoittaja jonttuhu »

tai papukaijat.... aina itellä lähteny ellei oo jossai kolos...
alccu
Viestit: 161
Liittynyt: 02.07.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja alccu »

Juuzmo kirjoitti:Paras keino on vastakierretapin käyttäminen ;)
Mulla on kans vastakierretapit, mutta sarvista ei lähteny pultit niilläkään, ruostunu jumii :D , toi eka kuva missä on toi piikki ja vasara ni sitä käytän itte.
Jäsen 412. Mankien kanssa touhuamista vuodesta 2002.
-monkey-
Viestit: 42
Liittynyt: 24.01.2006 15:45
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja -monkey- »

ite käytin tuota hitsaus kikkaa kytkinkellon aukaisemiseen ja hyvin aukesi.. ei ois tullu tommosta kikkaa ihan heti mieleen.eli kiitokset teille :D
4k1
Vip-käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 11.12.2005 20:39
Paikkakunta: SUUR-KUUSAA

Viesti Kirjoittaja 4k1 »

Jos pultti on hyvin näkyvällä paikalla, ja siihen pääsee helposti käsiksi, niin siihen kantaan pystyy rautasahalla sahaamaan sellaisen uran, josta sitä pulttia voi kääntää ruuvimeisselillä auki. Ite olen parit kaasarinpultit tällä konstilla aukonut...

Poraaminen on myös vaihtoehto, tosin se vaatii vähintäänkin tarkkaa ja osaavaa ihmistä. Ja tietenkin hyviä työkaluja.

Iskumeisseli on myös melko tarpeellinen väline joissain tapauksissa.
ahmaa
Viestit: 101
Liittynyt: 20.10.2006 12:45
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja ahmaa »

4k1 kirjoitti:Iskumeisseli on myös melko tarpeellinen väline joissain tapauksissa.
Tai muuten pitkä meisseli. pidemällä varrella saa enemmän voimaa siihen vääntämiseen.
Eemeli
Viestit: 168
Liittynyt: 26.08.2005 13:26
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

tarkotat varmaa räikkään tai kiintoavaimeen jatkovartta?
Valmiin osan ostamalla jää paitsi rakentelun viehätyksestä, mutta toisaalta pääsee huomattavasti helpommalla! (4 stroke 4 ever)
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

Ainakaan räikällä ei kannata yrittä aukoa pultteja jos ne on todella tiukassa. Olen nimittäin saanu paskaksi jo yhden räikän ku yritin vääntää auki tiukassa ollutta pulttia. :)
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Kaasua!
Viestit: 270
Liittynyt: 30.12.2006 17:44
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Kaasua! »

JUR1 kirjoitti:Ainakaan räikällä ei kannata yrittä aukoa pultteja jos ne on todella tiukassa. Olen nimittäin saanu paskaksi jo yhden räikän ku yritin vääntää auki tiukassa ollutta pulttia. :)
joo ja sitä ei saa pidettyä esim tähtikantasen ruuvin kolossa hyvin kun pitää kammeta sivusta ..
Entistä Seksikkäämpi Monkey Kuski! ;)
ahmaa
Viestit: 101
Liittynyt: 20.10.2006 12:45
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja ahmaa »

Eemeli kirjoitti:tarkotat varmaa räikkään tai kiintoavaimeen jatkovartta?
En. Koitappa joskus huviksesi avata/kiristää vaikka ristipäistä ruuvia sellasella pienellä meisselillä missä on pelkästään se nuppi ja pää. Ja sitten niin pitkä kun vaan löytyy. Varmasti saa vattua/kiristettyä paremmin sillä pidemmällä.

Ja räikässä sen pidemmän varren vaikutuksen huomaa selvästi.
kananen
Viestit: 307
Liittynyt: 20.09.2005 18:01
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja kananen »

ahmaa kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:tarkotat varmaa räikkään tai kiintoavaimeen jatkovartta?
En. Koitappa joskus huviksesi avata/kiristää vaikka ristipäistä ruuvia sellasella pienellä meisselillä missä on pelkästään se nuppi ja pää. Ja sitten niin pitkä kun vaan löytyy. Varmasti saa vattua/kiristettyä paremmin sillä pidemmällä.

Ja räikässä sen pidemmän varren vaikutuksen huomaa selvästi.
En kyl menis vannomaan. :lol:
Skyteam 125cc kevari - 08
Suzuki rm 125cc - 96
Ktm Exc 125cc - 06
ahmaa
Viestit: 101
Liittynyt: 20.10.2006 12:45
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja ahmaa »

kananen kirjoitti: En kyl menis vannomaan. :lol:
Tota meinasit :D

Mutta ihan oikeesti. En saanu sellasella normi meisselillä avattua niitä kytkimen ruuveja. Otin sellasen ~30cm pitkän meisselin ja sillä sain auki.

-EI YLI KAHTA LAINAUSTA SISÄKKÄIN! -YLLÄPITO!

E: no kylläpäs nyt nipotetaan. Nyt ei sitten tiedetä mitä meinataan. :roll:
Viimeksi muokannut ahmaa, 08.03.2007 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaasua!
Viestit: 270
Liittynyt: 30.12.2006 17:44
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Kaasua! »

ite sain ne irti poralla, iskumeisselillä ja normi ruuvarilla ;) tiukassa oli!
Entistä Seksikkäämpi Monkey Kuski! ;)
Juuzmo
Viestit: 550
Liittynyt: 07.08.2005 23:34
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Juuzmo »

ahmaa kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:tarkotat varmaa räikkään tai kiintoavaimeen jatkovartta?
En. Koitappa joskus huviksesi avata/kiristää vaikka ristipäistä ruuvia sellasella pienellä meisselillä missä on pelkästään se nuppi ja pää. Ja sitten niin pitkä kun vaan löytyy. Varmasti saa vattua/kiristettyä paremmin sillä pidemmällä.

Ja räikässä sen pidemmän varren vaikutuksen huomaa selvästi.
Itseasiassa lyhyeeseen meisseliin saa paremmin voimaa, jos se kahva on sen muotonen et mahtuu nyrkkiin silleen näppärästi ;) Väittäsin kans että varren pituudella ei kyl ole merkitystä, vipuvoima mikä esiintyy räikässä on sit taas eri asia.
ahmaa
Viestit: 101
Liittynyt: 20.10.2006 12:45
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja ahmaa »

Juuzmo kirjoitti:Itseasiassa lyhyeeseen meisseliin saa paremmin voimaa, jos se kahva on sen muotonen et mahtuu nyrkkiin silleen näppärästi ;) Väittäsin kans että varren pituudella ei kyl ole merkitystä, vipuvoima mikä esiintyy räikässä on sit taas eri asia.
En tiedä, mutta mä sain helpommin pidemmällä. :D

Ja nyt pitäis olla lainaukset kunnossa :twisted:
Eemeli
Viestit: 168
Liittynyt: 26.08.2005 13:26
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

ahmaa kirjoitti:
Juuzmo kirjoitti:Itseasiassa lyhyeeseen meisseliin saa paremmin voimaa, jos se kahva on sen muotonen et mahtuu nyrkkiin silleen näppärästi ;) Väittäsin kans että varren pituudella ei kyl ole merkitystä, vipuvoima mikä esiintyy räikässä on sit taas eri asia.
En tiedä, mutta mä sain helpommin pidemmällä. :D

Ja nyt pitäis olla lainaukset kunnossa :twisted:

Nii jos on semmonen 10cm pitkä meisseli ja sitte tukeva 25cm meisseli, niin onhan tossa 25cm pitusessa varmasti isompi kitkapinta molemmissa päissä verrattuna toho 10cm meihelii
Valmiin osan ostamalla jää paitsi rakentelun viehätyksestä, mutta toisaalta pääsee huomattavasti helpommalla! (4 stroke 4 ever)
Juuzmo
Viestit: 550
Liittynyt: 07.08.2005 23:34
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Juuzmo »

Taitaa enemmän olla siitä, millanen se pää on ;) Jos on sattunu olevaan sopivampi siihen ruuvin kantaan siinä isommassa meisselissä.
Uhtuan Parooni
Viestit: 274
Liittynyt: 20.09.2005 22:32
Paikkakunta: Lahti/Hollola

Viesti Kirjoittaja Uhtuan Parooni »

Niin ja kuinka hyvä se on käteen se pää mistä ottaa kiinni..
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
kananen
Viestit: 307
Liittynyt: 20.09.2005 18:01
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja kananen »

Mitäs nyt tehdään ku lohkoon katkes pultti ja sitten aloin avaan sitä vastakierretapilla,niin oli niin helvetin tiukassa et vastakierretappikin katkes.Sitten aloin Poraamaan siletä sitä pulttia pois,muttakun se vastakierretappi on niin saatanan kovaa ainetta ettei sille tapahdu mitään?
Skyteam 125cc kevari - 08
Suzuki rm 125cc - 96
Ktm Exc 125cc - 06
Juuzmo
Viestit: 550
Liittynyt: 07.08.2005 23:34
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Juuzmo »

Tossa vaiheessa on kyl keinot vähissä :D Vie johonki koneistamolle, niin ne saa porattua sen pois sieltä ja laittaa uudet kierteet.
Spedr
Vip-käyttäjä
Viestit: 246
Liittynyt: 09.08.2005 20:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Spedr »

kananen kirjoitti:Mitäs nyt tehdään ku lohkoon katkes pultti ja sitten aloin avaan sitä vastakierretapilla,niin oli niin helvetin tiukassa et vastakierretappikin katkes.Sitten aloin Poraamaan siletä sitä pulttia pois,muttakun se vastakierretappi on niin saatanan kovaa ainetta ettei sille tapahdu mitään?
Mulla kävi just samalla tavalla piikkidetun takajarrun ilmausruuville, vittumaista :x
zuhari1
Vip-käyttäjä
Viestit: 470
Liittynyt: 31.05.2006 11:59
Paikkakunta: Sastalama

Viesti Kirjoittaja zuhari1 »

Nyt ne jotka on kayttänyt vastakierretappia niin kertokaa miten se toimii.Nimittäin kytkimestä ne 4 ristipääruuvia on aika nöylääntyneet ja ajattelin käyttää vastakierretappia.Tietysti muutkin konstit saa kertoa,mutta hitsilaitteita ei löydy :?
"Suomessa vastaavaa rakennetaan 15 vuotta paskaisessa ja lämmittämättömässä pajassa, jonka jälkeen perikunta lunastaa auton ja peräkammarin poika ostaa sen tonnilla, polkee katon matalaksi, kusee takapenkille ja maalaa sen telalla mustaksi."
Vastaa Viestiin