Venttiilivälysten säätö
Venttiilivälysten säätö
Venttiilivälyksien säätö
4-tahtimoottorin perushuoltoon kuuluu venttiilien välyksien säätäminen. Kannessahan siis on keinuvivut, joita nokka liikuttaa, ja jotka avaavat venttiilit. Nämä välykset ovat moottorin kannalta tärkeitä, sillä liian suurilla tai liian pienillä välyksillä kone ei toimi oikein. Venttiilivälykset tulisi tarkistaa joka 5000km:n välein. Jos mankistasi kuuluu tyhjäkäynnillä "nakutusta", on erittäin todennäköistä, että venttiilin välykset eivät ole kohdallaan.Jos välykset ovat liian pienet, eli tiukat, saattaa venttiilit jäädä auki, ja puristukset vuotaa pois. Jos liian isot, venttiilit ei välttämättä aukea tarpeeksi, ja koneesta ei saada kaikkea mahdollista tehoa irti. Onneksi välyksien tarkastaminen ja säätäminen ei ole vaikeaa, tarvitset muutaman työkalun ja hieman kärsivällisyyttä, kuten näissä moottorihommissa yleensäkin.
Työkalut
-8mm, 9mm ja 17mm lenkkiavaimet
-Rakotulkki
-Jakoavain, tai Hondan oma venttiilien säätö työkalu
-Joku rätti jolla saa ylimääräset öljyt pyyhittyä pois
Ohjeet
1. Avaa magneetonkoppa (3x 8mm pultti) ja venttiilit korkit (17mm). Pakopuolen (alempi) korkissa yleensä on öljyä, joten kannattaa pitää jotakin kippoa alla, jos ei halua alustan paskaantuvan.
Korkin alta paljastuu:
2. Käännä magneetto niin, että siitä oleva "T"-merkki osoittaa ylöspäin, merkin kohdalle. Koita onko molemmassa venttiilissä ja nostimessa välystä, jos ei, käännä magneettoa 360° eli täysi kierros, kunnes merkit ovat taas kohdakkain.
3. Löysää venttiilien säätömutterit (9mm)
4. Etsi rakotulkista 0,05mm liuska, ja aseta se kuvan mukaisesti venttiilin ja nostimen pultin väliin.
5. Kiristä pulttia sen verran, että nostimessa ei tunnu yhtään välystä. Liuskan kuuluu liikkua "tahmeasti" nostimen pultin ja venttiilin välissä, ei siis jämähtää siihen.
6. Anna liuskan olla välissä, ja kiristä nostimen mutteri. Jos kierteet on kunnossa, pulttia ei tarvitse pitää kiinni, pelkän mutterin kiristys riittää.
7. Tarkista välys vielä kiristämisen jälkeen uudestaan.
Toista sama homma myös toiselle venttiilille. Kokoa irroittamasi osat päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroitit, eli korkit vaan kiinni ja magneeton koppa paikalleen. Thäts it, jos nakutus hävisi, vedit oikeasta narusta. Jos se jäi, voi nakutusta pitää mm. kytkin tai nokkaketju.
Notes
-Välykset tarkastetaan koneen ollessa kylmä, alle 35°C.
-Oikea välys on 0,05mm, sekä imu-, että pakopuolella.
Kuvat ja teksti: Jones © 2006
4-tahtimoottorin perushuoltoon kuuluu venttiilien välyksien säätäminen. Kannessahan siis on keinuvivut, joita nokka liikuttaa, ja jotka avaavat venttiilit. Nämä välykset ovat moottorin kannalta tärkeitä, sillä liian suurilla tai liian pienillä välyksillä kone ei toimi oikein. Venttiilivälykset tulisi tarkistaa joka 5000km:n välein. Jos mankistasi kuuluu tyhjäkäynnillä "nakutusta", on erittäin todennäköistä, että venttiilin välykset eivät ole kohdallaan.Jos välykset ovat liian pienet, eli tiukat, saattaa venttiilit jäädä auki, ja puristukset vuotaa pois. Jos liian isot, venttiilit ei välttämättä aukea tarpeeksi, ja koneesta ei saada kaikkea mahdollista tehoa irti. Onneksi välyksien tarkastaminen ja säätäminen ei ole vaikeaa, tarvitset muutaman työkalun ja hieman kärsivällisyyttä, kuten näissä moottorihommissa yleensäkin.
Työkalut
-8mm, 9mm ja 17mm lenkkiavaimet
-Rakotulkki
-Jakoavain, tai Hondan oma venttiilien säätö työkalu
-Joku rätti jolla saa ylimääräset öljyt pyyhittyä pois
Ohjeet
1. Avaa magneetonkoppa (3x 8mm pultti) ja venttiilit korkit (17mm). Pakopuolen (alempi) korkissa yleensä on öljyä, joten kannattaa pitää jotakin kippoa alla, jos ei halua alustan paskaantuvan.
Korkin alta paljastuu:
2. Käännä magneetto niin, että siitä oleva "T"-merkki osoittaa ylöspäin, merkin kohdalle. Koita onko molemmassa venttiilissä ja nostimessa välystä, jos ei, käännä magneettoa 360° eli täysi kierros, kunnes merkit ovat taas kohdakkain.
3. Löysää venttiilien säätömutterit (9mm)
4. Etsi rakotulkista 0,05mm liuska, ja aseta se kuvan mukaisesti venttiilin ja nostimen pultin väliin.
5. Kiristä pulttia sen verran, että nostimessa ei tunnu yhtään välystä. Liuskan kuuluu liikkua "tahmeasti" nostimen pultin ja venttiilin välissä, ei siis jämähtää siihen.
6. Anna liuskan olla välissä, ja kiristä nostimen mutteri. Jos kierteet on kunnossa, pulttia ei tarvitse pitää kiinni, pelkän mutterin kiristys riittää.
7. Tarkista välys vielä kiristämisen jälkeen uudestaan.
Toista sama homma myös toiselle venttiilille. Kokoa irroittamasi osat päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroitit, eli korkit vaan kiinni ja magneeton koppa paikalleen. Thäts it, jos nakutus hävisi, vedit oikeasta narusta. Jos se jäi, voi nakutusta pitää mm. kytkin tai nokkaketju.
Notes
-Välykset tarkastetaan koneen ollessa kylmä, alle 35°C.
-Oikea välys on 0,05mm, sekä imu-, että pakopuolella.
Kuvat ja teksti: Jones © 2006
Viimeksi muokannut Jonke, 25.07.2006 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 336
- Liittynyt: 08.08.2005 06:52
- Paikkakunta: Pielavesi
Mistä johtuu että ko säätää nuo venttiilin välykset se mutteri alkaa heti nousemaan ko ajaa? Eilen se teki niin mutta ajoin niin vähän aikaa ettei se ehtiny irrota pultista mutta tänää se pultti nousi ylös siitä pultista ja tippu johonki kanteen . Ei kai täsä auta muu ko irrottaa kansi ja venttiilit ja sillä tavalla ottaa pois se pultti.
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 336
- Liittynyt: 08.08.2005 06:52
- Paikkakunta: Pielavesi
-
- Viestit: 274
- Liittynyt: 20.09.2005 22:32
- Paikkakunta: Lahti/Hollola
Laitappa seuraavan kerran vaikka jotain lukitetta väliin..
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Re: Venttiilivälysten säätö
Kelpaahan mankin venttiilinvälykseksi 0,002 tuumaa? Oli millimetriasteikolliset rakotulkkisarjat loppunu joten ostin tuumalliset
Re: Venttiilivälysten säätö
0.002 inch = 0.0508 millimetersApes kirjoitti:Kelpaahan mankin venttiilinvälykseksi 0,002 tuumaa? Oli millimetriasteikolliset rakotulkkisarjat loppunu joten ostin tuumalliset
Just bueno!
Re: Venttiilivälysten säätö
Venttiilin välys on siis 0.05mm, mutta miksi tuossa kuvassa rakotulkissa on merkintä 0.5???
Re: Venttiilivälysten säätö
siks ku se on sama. niissä vaan on vähä eri asteikko vai mikä se on
Re: Venttiilivälysten säätö
mittakaava
Re: Venttiilivälysten säätö
Se pakoventtiilin suojan aukaiseminen saattaa tehdä sen, että tulee vähän öljyä lattialle joten varuilta rätti nopeasti siihen. Näin ainakin veikkaan kun pakoventtiili on siellä moottorin alapuolella...
...Eikun ups tuohan tuli jo esille ohjeissa. Oma mokani...
...Eikun ups tuohan tuli jo esille ohjeissa. Oma mokani...
Ei mopoa taikka muuta pärrää...
Re: Venttiilivälysten säätö
¨Kiristä pulttia sen verran, että nostimessa ei tunnu yhtään välystä. Liuskan kuuluu liikkua "tahmeasti" nostimen pultin ja venttiilin välissä, ei siis jämähtää siihen. ¨
Eli kuin tahmesti sen pitää likkua? Sileen et liikkuu kun kiskoo, vai silleen et liikkuu pienellä vaivallaki?
Pistin mankiin 0.05mm välyksen silleen et liikku helposti se siellä välissä, mutta kuitenkin vähän hitaammin kun suuremmalla välyksellä (Sherlock). Polkasin manan niin kuulu ääntä koneesta (vissiin se nakutus?)
Eli kuin tahmesti sen pitää likkua? Sileen et liikkuu kun kiskoo, vai silleen et liikkuu pienellä vaivallaki?
Pistin mankiin 0.05mm välyksen silleen et liikku helposti se siellä välissä, mutta kuitenkin vähän hitaammin kun suuremmalla välyksellä (Sherlock). Polkasin manan niin kuulu ääntä koneesta (vissiin se nakutus?)
Re: Venttiilivälysten säätö
Voiko puristuksia hävitä jos venojen välys liia iso?
Re: Venttiilivälysten säätö
Ei, mutta jos liian pieni niin venttiilit kantaa ja puristukset vähenee.
Re: Venttiilivälysten säätö
Nyt oon kyllä täysin ymmällä nuitten välysten kans...Kun laitan sen t merkin siihen loven kohalle, joka toisella kerralla ei kummasakaan venttiilisä oo välystä ja joka toisella kierroksella kummasakin on välystä. Ja jos oon oikein ymmärtäny nii joka toisella kierroksella pitäs imu-ja joka toisella pako venttiilissä olla välystä.
Re: Venttiilivälysten säätö
ei ole ku niin ku sillonko kummatki merkit kohillaan niin sillon sääjetään kummatki.
eri asia jos olis enemmän pyttyjä
eri asia jos olis enemmän pyttyjä