Venttiilivälysten säätö

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Venttiilivälyksien säätö

4-tahtimoottorin perushuoltoon kuuluu venttiilien välyksien säätäminen. Kannessahan siis on keinuvivut, joita nokka liikuttaa, ja jotka avaavat venttiilit. Nämä välykset ovat moottorin kannalta tärkeitä, sillä liian suurilla tai liian pienillä välyksillä kone ei toimi oikein. Venttiilivälykset tulisi tarkistaa joka 5000km:n välein. Jos mankistasi kuuluu tyhjäkäynnillä "nakutusta", on erittäin todennäköistä, että venttiilin välykset eivät ole kohdallaan.Jos välykset ovat liian pienet, eli tiukat, saattaa venttiilit jäädä auki, ja puristukset vuotaa pois. Jos liian isot, venttiilit ei välttämättä aukea tarpeeksi, ja koneesta ei saada kaikkea mahdollista tehoa irti. Onneksi välyksien tarkastaminen ja säätäminen ei ole vaikeaa, tarvitset muutaman työkalun ja hieman kärsivällisyyttä, kuten näissä moottorihommissa yleensäkin.



Työkalut
-8mm, 9mm ja 17mm lenkkiavaimet
-Rakotulkki
-Jakoavain, tai Hondan oma venttiilien säätö työkalu
-Joku rätti jolla saa ylimääräset öljyt pyyhittyä pois

Kuva

Ohjeet

1. Avaa magneetonkoppa (3x 8mm pultti) ja venttiilit korkit (17mm). Pakopuolen (alempi) korkissa yleensä on öljyä, joten kannattaa pitää jotakin kippoa alla, jos ei halua alustan paskaantuvan.

Korkin alta paljastuu:

Kuva

2. Käännä magneetto niin, että siitä oleva "T"-merkki osoittaa ylöspäin, merkin kohdalle. Koita onko molemmassa venttiilissä ja nostimessa välystä, jos ei, käännä magneettoa 360° eli täysi kierros, kunnes merkit ovat taas kohdakkain.

3. Löysää venttiilien säätömutterit (9mm)

4. Etsi rakotulkista 0,05mm liuska, ja aseta se kuvan mukaisesti venttiilin ja nostimen pultin väliin.

Kuva

5. Kiristä pulttia sen verran, että nostimessa ei tunnu yhtään välystä. Liuskan kuuluu liikkua "tahmeasti" nostimen pultin ja venttiilin välissä, ei siis jämähtää siihen.

6. Anna liuskan olla välissä, ja kiristä nostimen mutteri. Jos kierteet on kunnossa, pulttia ei tarvitse pitää kiinni, pelkän mutterin kiristys riittää.

7. Tarkista välys vielä kiristämisen jälkeen uudestaan.


Toista sama homma myös toiselle venttiilille. Kokoa irroittamasi osat päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroitit, eli korkit vaan kiinni ja magneeton koppa paikalleen. Thäts it, jos nakutus hävisi, vedit oikeasta narusta. Jos se jäi, voi nakutusta pitää mm. kytkin tai nokkaketju.



Notes

-Välykset tarkastetaan koneen ollessa kylmä, alle 35°C.
-Oikea välys on 0,05mm, sekä imu-, että pakopuolella.



Kuvat ja teksti: Jones © 2006
Viimeksi muokannut Jonke, 25.07.2006 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda is the best
Vip-käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 08.08.2005 06:52
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Honda is the best »

jos nyt tässä ihan pilkkua viilataan niin kun kuvassa lukee tuo "jousi" niin se on siinä alla se jousi ja kyseinen kohta on jousilautanen.. tämä tiedoksi aloittelijoille ;)
nimierkki
Viestit: 22
Liittynyt: 01.04.2006 15:24

Viesti Kirjoittaja nimierkki »

onkos noita kuvia enää missään
tumppi091
Viestit: 36
Liittynyt: 10.06.2006 21:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja tumppi091 »

mulla on regalis oltava venanvälys 0,06mm 8)
HONDA Manki-91
kulkee:n.60 km/h
Regsu 50
huiput lievässä alamäessä 67,5 km/h :D
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

nimierkki kirjoitti:onkos noita kuvia enää missään
Kuvat tulee lyhkäsen ajan sisällä takaisin.
Monttu
Viestit: 85
Liittynyt: 11.09.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja Monttu »

jep, ei mitään enää.-
outo
Viestit: 1
Liittynyt: 07.04.2007 22:45

Viesti Kirjoittaja outo »

joku väitti että jos laittas 0.10mm välykset nii kulkis kovempaa (?)
Tomi
Viestit: 279
Liittynyt: 18.03.2006 01:27
Paikkakunta: Keitele

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Ei kule
Neero
Viestit: 69
Liittynyt: 07.04.2007 22:25

Viesti Kirjoittaja Neero »

joo ei nakuttaa vain.
Mas1
Viestit: 4
Liittynyt: 20.02.2007 19:49

Viesti Kirjoittaja Mas1 »

Mistä johtuu että ko säätää nuo venttiilin välykset se mutteri alkaa heti nousemaan ko ajaa? Eilen se teki niin mutta ajoin niin vähän aikaa ettei se ehtiny irrota pultista mutta tänää se pultti nousi ylös siitä pultista ja tippu johonki kanteen :? . Ei kai täsä auta muu ko irrottaa kansi ja venttiilit ja sillä tavalla ottaa pois se pultti.
Honda is the best
Vip-käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 08.08.2005 06:52
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Honda is the best »

Ootko varmasti heittäny tiukkaan momenttiin ne mutterit?
Mas1
Viestit: 4
Liittynyt: 20.02.2007 19:49

Viesti Kirjoittaja Mas1 »

Kyllä mää yritin justiinsa tuon ohjeen mukaan laittaa eli sillälailla että se liikku vielä se liuska sielä välisä...kannen irrotus eesä :cry:
Juuzmo
Viestit: 550
Liittynyt: 07.08.2005 23:34
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Juuzmo »

Ongi se sieltä jollain magneetilla. Mulla oli päässy se tippumaan ni se tuli ulos ku avasin pakovenan säätökorkin :D
Uhtuan Parooni
Viestit: 274
Liittynyt: 20.09.2005 22:32
Paikkakunta: Lahti/Hollola

Viesti Kirjoittaja Uhtuan Parooni »

Laitappa seuraavan kerran vaikka jotain lukitetta väliin..
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Apes
Viestit: 320
Liittynyt: 14.09.2006 17:50

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Apes »

Kelpaahan mankin venttiilinvälykseksi 0,002 tuumaa? Oli millimetriasteikolliset rakotulkkisarjat loppunu joten ostin tuumalliset :roll:
waltt
Viestit: 214
Liittynyt: 22.05.2006 16:18
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja waltt »

Apes kirjoitti:Kelpaahan mankin venttiilinvälykseksi 0,002 tuumaa? Oli millimetriasteikolliset rakotulkkisarjat loppunu joten ostin tuumalliset :roll:
0.002 inch = 0.0508 millimeters
Just bueno!
Rouni89
Viestit: 282
Liittynyt: 30.11.2007 12:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Rouni89 »

Venttiilin välys on siis 0.05mm, mutta miksi tuossa kuvassa rakotulkissa on merkintä 0.5???
lokitekki
Vip-käyttäjä
Viestit: 1918
Liittynyt: 15.04.2006 21:19

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja lokitekki »

siks ku se on sama. niissä vaan on vähä eri asteikko vai mikä se on :D
BT
Viestit: 498
Liittynyt: 04.04.2007 14:04
Paikkakunta: Kuopio

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja BT »

mittakaava :roll:
gibba
Viestit: 23
Liittynyt: 19.12.2007 19:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja gibba »

Se pakoventtiilin suojan aukaiseminen saattaa tehdä sen, että tulee vähän öljyä lattialle joten varuilta rätti nopeasti siihen. Näin ainakin veikkaan kun pakoventtiili on siellä moottorin alapuolella...

...Eikun ups tuohan tuli jo esille ohjeissa. Oma mokani...
Ei mopoa taikka muuta pärrää...
Rouni89
Viestit: 282
Liittynyt: 30.11.2007 12:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Rouni89 »

¨Kiristä pulttia sen verran, että nostimessa ei tunnu yhtään välystä. Liuskan kuuluu liikkua "tahmeasti" nostimen pultin ja venttiilin välissä, ei siis jämähtää siihen. ¨
Eli kuin tahmesti sen pitää likkua? Sileen et liikkuu kun kiskoo, vai silleen et liikkuu pienellä vaivallaki?
Pistin mankiin 0.05mm välyksen silleen et liikku helposti se siellä välissä, mutta kuitenkin vähän hitaammin kun suuremmalla välyksellä (Sherlock). Polkasin manan niin kuulu ääntä koneesta (vissiin se nakutus?)
Eduski
Viestit: 13
Liittynyt: 20.10.2007 00:28

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Eduski »

Voiko puristuksia hävitä jos venojen välys liia iso? :roll:
arsk4
Viestit: 33
Liittynyt: 28.12.2006 23:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja arsk4 »

Ei, mutta jos liian pieni niin venttiilit kantaa ja puristukset vähenee.
Masi
Viestit: 77
Liittynyt: 13.12.2007 18:04

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Masi »

Nyt oon kyllä täysin ymmällä nuitten välysten kans...Kun laitan sen t merkin siihen loven kohalle, joka toisella kerralla ei kummasakaan venttiilisä oo välystä ja joka toisella kierroksella kummasakin on välystä. Ja jos oon oikein ymmärtäny nii joka toisella kierroksella pitäs imu-ja joka toisella pako venttiilissä olla välystä.
lokitekki
Vip-käyttäjä
Viestit: 1918
Liittynyt: 15.04.2006 21:19

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja lokitekki »

ei ole ku niin ku sillonko kummatki merkit kohillaan niin sillon sääjetään kummatki.
eri asia jos olis enemmän pyttyjä :D
Vastaa Viestiin