Yläkerran purkaminen/Kannen+sylinterin irroitus
Yläkerran purkaminen/Kannen+sylinterin irroitus
Sylinterin ja kannen irroitus
Joskus tulee tilanne, jolloin joudut irroittamaan mankistasi sylinterin tai -kannen, esim. jos aiot vaihtaa isompaa sylinteriä tai tarkistaa mikä on yläkerrassa vikana. Jos et ennen ole irroittanut niitä, näillä ohjeilla niiden pitäisi irrota.
Työkalut
-8mm, 9mm, 10mm, 13mm, (14mm), (17mm) lenkkiavaimet
Työ
Ennenkö alat purkamaan yläkertaa, sinun täytyy joko irroittaa kone rungosta, tai pistää Monkey pukille ja ottaa eturengas ja -lokari pois. Kone lähtee irti, kun avaa ne pultit joilla se on kiinni rungossa (sherlock), mutta jos et muuta aio koneelle tehdä, on kätevämpää avata yläkerta koneen ollessa rungossa kiinni.
1. Aseta Monkey pukille, irroita eturengas (14mm & 17mm) ja lokari. Avaa samalla magneeton koppa (3kpl, 8mm pultteja). Ennen kannen/sylinterin avaamista on suositeltavaa puhdistaa hiekka ja kaikki muu ylimääräinen tavara koneen päältä pois. Hommaan voit käyttää mm. paineilmaa, pensseliä tai rättiä, kunhan vaan saat ne roskat pois.
2. Irroita kaasutin (2kpl 8mm muuterit) ja pakoputki (3kpl 10mm, 1kpl 13mm. 2 sylinterissä, yksi putken ja ilmanputsarin välissä, yksi penkin alla).
3. Löysää kuvassa punaisella merkityt kannen pääty pultit (4kpl, 10mm), ja irroita päätylevy. Sen jälkeen löysää kuvassa keltaisella merkitty kannen oikealla puolella oleva pultti, joka pitää vasemman puolen pyöreää koppaa kiinni. Löysää myös vihreällä merkityt pultit irroittaaksesi oikean puolen kannen. Irroita pyöreä- oikean puolen kansi.
Oikean puolen kannen alta paljastuu:
Ja vasemman puolen:
4. Irroita punaisella merkityt pultit (9mm). Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään, sillä sen jälkeen sitä saa kaivaa magneeton takaa. Painele nokkaratasta (Aivan, juuri se ratas minkä pultit juuri irroitit) jotta saat sen irti nokka-akselista ja irroita kuvassa keltaisella merkitty pultti (8mm)
5. Vedä kansi pois paikaltaan. Näkymän kuuluisi olla tämän näkönen (Ilman hiekkaa sylinterissä, ja pienemmällä männällä, kuvassa 72cc):
6. Irroita kuvaan merkatut pultit (punainen 10mm ja keltainen 8mm)
7. Vedä sylinteri irti.
Osia uusiessa katso seuraavan liikkeen valikoima:
Notes
-Uusi aina tiivisteet, mutterit ja pultit, mikäli vain mahdollista.
-Vanhat tiivisteet lähtee kätevästi puukolla
-Kannen koteloiden irroituksessa voi käyttää apuna ruuvimeisseliä, kuten myös itse kannen ja sylinterin irroituksessa.
-Konetta kasatessa männän saa helposti paikalleen kun "niksuttelee" sitä ylösalaisin ja "pyörittää" sylinteriä sen verran mitä pinnapulteilta pystyy.
Teksti ja kuvat: Jones © 2006
Joskus tulee tilanne, jolloin joudut irroittamaan mankistasi sylinterin tai -kannen, esim. jos aiot vaihtaa isompaa sylinteriä tai tarkistaa mikä on yläkerrassa vikana. Jos et ennen ole irroittanut niitä, näillä ohjeilla niiden pitäisi irrota.
Työkalut
-8mm, 9mm, 10mm, 13mm, (14mm), (17mm) lenkkiavaimet
Työ
Ennenkö alat purkamaan yläkertaa, sinun täytyy joko irroittaa kone rungosta, tai pistää Monkey pukille ja ottaa eturengas ja -lokari pois. Kone lähtee irti, kun avaa ne pultit joilla se on kiinni rungossa (sherlock), mutta jos et muuta aio koneelle tehdä, on kätevämpää avata yläkerta koneen ollessa rungossa kiinni.
1. Aseta Monkey pukille, irroita eturengas (14mm & 17mm) ja lokari. Avaa samalla magneeton koppa (3kpl, 8mm pultteja). Ennen kannen/sylinterin avaamista on suositeltavaa puhdistaa hiekka ja kaikki muu ylimääräinen tavara koneen päältä pois. Hommaan voit käyttää mm. paineilmaa, pensseliä tai rättiä, kunhan vaan saat ne roskat pois.
2. Irroita kaasutin (2kpl 8mm muuterit) ja pakoputki (3kpl 10mm, 1kpl 13mm. 2 sylinterissä, yksi putken ja ilmanputsarin välissä, yksi penkin alla).
3. Löysää kuvassa punaisella merkityt kannen pääty pultit (4kpl, 10mm), ja irroita päätylevy. Sen jälkeen löysää kuvassa keltaisella merkitty kannen oikealla puolella oleva pultti, joka pitää vasemman puolen pyöreää koppaa kiinni. Löysää myös vihreällä merkityt pultit irroittaaksesi oikean puolen kannen. Irroita pyöreä- oikean puolen kansi.
Oikean puolen kannen alta paljastuu:
Ja vasemman puolen:
4. Irroita punaisella merkityt pultit (9mm). Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään, sillä sen jälkeen sitä saa kaivaa magneeton takaa. Painele nokkaratasta (Aivan, juuri se ratas minkä pultit juuri irroitit) jotta saat sen irti nokka-akselista ja irroita kuvassa keltaisella merkitty pultti (8mm)
5. Vedä kansi pois paikaltaan. Näkymän kuuluisi olla tämän näkönen (Ilman hiekkaa sylinterissä, ja pienemmällä männällä, kuvassa 72cc):
6. Irroita kuvaan merkatut pultit (punainen 10mm ja keltainen 8mm)
7. Vedä sylinteri irti.
Osia uusiessa katso seuraavan liikkeen valikoima:
Notes
-Uusi aina tiivisteet, mutterit ja pultit, mikäli vain mahdollista.
-Vanhat tiivisteet lähtee kätevästi puukolla
-Kannen koteloiden irroituksessa voi käyttää apuna ruuvimeisseliä, kuten myös itse kannen ja sylinterin irroituksessa.
-Konetta kasatessa männän saa helposti paikalleen kun "niksuttelee" sitä ylösalaisin ja "pyörittää" sylinteriä sen verran mitä pinnapulteilta pystyy.
Teksti ja kuvat: Jones © 2006
Viimeksi muokannut Jonke, 15.11.2006 17:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 336
- Liittynyt: 08.08.2005 06:52
- Paikkakunta: Pielavesi
Etupyörää ei muuten ole pakko irroittaa että saisi kannen pois.
Riittää kun ottaa etulokarin irti, ja laskee eturenkaasta paineet pois.
Kasausvaiheessa on myös hyvä muistaa, että sylinterikannessa olevia kansia ei saa / tarvitse vetää kaikin voimin kiinni. Itseltäni on kerran, mennyt tuosta pyöreänmuotoisesta kierteet, kun olen sen kiristänyt liian tiukalle.
Riittää kun ottaa etulokarin irti, ja laskee eturenkaasta paineet pois.
Kasausvaiheessa on myös hyvä muistaa, että sylinterikannessa olevia kansia ei saa / tarvitse vetää kaikin voimin kiinni. Itseltäni on kerran, mennyt tuosta pyöreänmuotoisesta kierteet, kun olen sen kiristänyt liian tiukalle.
Ihan oikeassa olet, itsekkin ekoja kertoja irroittaessani tein tuolla tyylillä, lähti se niinkin, mutta kyllä se on _paljon_ helpompi eturenkaan ollessa irti.4k1 kirjoitti:Etupyörää ei muuten ole pakko irroittaa että saisi kannen pois.
Riittää kun ottaa etulokarin irti, ja laskee eturenkaasta paineet pois.
"Käännä nyt vauhtipyörää siten, että siinä oleva "T" on merkin kohdalla ja nokka-akselin hammasrattaassa oleva "O" on sylinterinkannessa olevan merkin kohdalla"
mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?? vai onko tuolla nyt niin suurta merkitystä, jos vaikka jättäisi tekemättä..
"Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään"
tarkoitatko tuolla "laatalla" sitä hammasratasta??
sori, mutta oon viel aloittelija näissä hommissa...
mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?? vai onko tuolla nyt niin suurta merkitystä, jos vaikka jättäisi tekemättä..
"Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään"
tarkoitatko tuolla "laatalla" sitä hammasratasta??
sori, mutta oon viel aloittelija näissä hommissa...
Toi T ja O juttu on aivan helvetin tärkeää kun laitat osat paikalleen. Eli sun pitää käntää sitä magneetto pyörää niin että siinä oleva T on ihan ylöspäin ja niin että rattaassa oleva O on vasemmalle siinä missä se merkki on kannessa.irska-90 kirjoitti:"Käännä nyt vauhtipyörää siten, että siinä oleva "T" on merkin kohdalla ja nokka-akselin hammasrattaassa oleva "O" on sylinterinkannessa olevan merkin kohdalla"
mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?? vai onko tuolla nyt niin suurta merkitystä, jos vaikka jättäisi tekemättä..
"Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään"
tarkoitatko tuolla "laatalla" sitä hammasratasta??
sori, mutta oon viel aloittelija näissä hommissa...
Ja se laatta on semmonen pieni laatta mikä on sen rattaan päällä.. ole varovainen että se ei tipu sinne koneen sisälle
110cc mana löytyy...
Katot sieltä magneetosta ja nokkarattaasta että ne on oikein. Ja tuossa purkamisvaiheessakin ne kannaa laittaa kohallee, itellä ainakin jää usein nokka "jumiin" sinne kantee, koska kannessa on menoillaan semmonen tahti missä nokka avaa joko pako- tai imuventtiiliä.irska-90 kirjoitti:mistäs sen huomaa jos ne on väärin? siis ne T ja O..!!
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 336
- Liittynyt: 08.08.2005 06:52
- Paikkakunta: Pielavesi
Niin mutta ota huomioon kun purat konetta et voi tietää mitkä kierteet siellä onblack monkey kirjoitti:noiden pulttien koot pitäis ilmoittaa kierteen, ei kannan perusteella
esim. ohjeen 10mm pultit ja magneeton kopan 8mm ovat 6mm jne. tämä sen takia ettei myöhemmin esim. autoa rassattaessa tai esim ammattikoulussa tai muualla sellaisessa tule ongelmia
hhmmn. vaikuttaa että joku olis tehnyt mun ohjeesta paremman version :
http://z50j.urli.net
http://z50j.urli.net
-89 manki myynnissä -95 koneella + sähköillä
Eipä näkynyt tuota "parempaa" enää olevan tyrkyllä. Entäpä saisiko tänne kuvalliset ohjeet, miten menetellään silloin kun haluaa purkaa alakerran ja kurkata, mikä vaihteistossa mättää kun kolmosvaihde heittää yli jos vähänkin reilummin kiihdyttää.mar-ski kirjoitti:hhmmn. vaikuttaa että joku olis tehnyt mun ohjeesta paremman version :
http://z50j.urli.net