Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Tobezki
Viestit: 255
Liittynyt: 21.01.2008 23:01
Paikkakunta: Rauma

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Tobezki »

Siihen on omat öljyt olemassa. Ja eri jäykkyyksiäkin löytyy.
Bad Boys Have Bad Toys
ARMY SS Monkey 150cc
toGeee
Viestit: 82
Liittynyt: 31.10.2008 15:11
Paikkakunta: kotka

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja toGeee »

Tässä nyt kysyisin, että mitäs eroo on noil TÄYSsynteettisel ja SEMIsynteettisel??
et voiks mopos käyttää kumpaa tahansa vai mitä eroo niil on??
"säästä luontoa aja takapyörällä"
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja HPT »

Voi käyttää.
Moottoriöljyjä on kolmea laatuluokkaa: mineraaliöljyä, puolisynteettistä öljyä ja synteettistä moottoriöljyä.

* Mineraaliöljy valmistetaan suoraan tislaamalla raakaöljystä jonka jälkeen se lisäaineistetaan. Mineraaliöljy soveltuu lähinnä kesäkäyttöön huonon kylmäjuoksevuutensa takia.
* Puolisynteettinen valmistetaan korvaamalla mineraaliöljyn komponentteja synteettisillä ainesosilla. Näin öljyn kylmäjuoksevuutta saadaan paremmaksi, jotta öljy soveltuu paremmin ympärivuotiseen käyttöön.
* Synteettinen moottoriöljy on pisimmälle jalostettua: sitä valmistetaan monimutkaisten kemiallisten prosessien kautta mineraaliöljyä jalostamalla. Näin saadaan öljyä, joka on erinomaista voitelukyvyltään sekä kylmäjuoksevuudeltaan. Synteettisellä öljyllä saavutetaan myös paras polttoainetalous.

- Öljylaatujen nimityksiä ei kuitenkaan käytännössä seurata kovin tarkasti. Öljy-yhtiöt käyttävätkin monenlaisia nimityksiä: esimerkiksi puolisynteettiselle löytyviä nimityksiä ovat semi-synteettinen tai synteettisen teknologian öljy; synteettisiä kutsutaan usein täyssynteettiseksi, sillä jostain syystä halutaan korostaa synteettisen öljyn synteettisyyttä. Eli käytännössä laatuluokkien ilmaukset voivat olla sekavia ja virallisia nimityksiä ei välttämättä löydy ollenkaan.
Moottoriöljy - Wikipedia
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
toGeee
Viestit: 82
Liittynyt: 31.10.2008 15:11
Paikkakunta: kotka

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja toGeee »

eli mankissa voi käyttää semi- ja täyssynteettistä öljyä!!!!! (Y)
"säästä luontoa aja takapyörällä"
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Synteettisillä öljyillä saattaa alkaa kytkin luistamaan, koska öljy on niin "liukasta". On olemassa synteettisiä öljyjä, jotka ovat lisäaineistettuja toimimaan kaksipyöräisissä käytettyjen öljyssä uivien kytkimien kanssa siten, ettei kytkin luista. Nämä lisäaineistetut öljyt ovat yleensä arvokkaampia.
juQ
Viestit: 950
Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja juQ »

huoh ei juma.
Kuva
Täys synteettinen öljy. Kytkin ei luista, Kone toimii mainiosti.
Tai onko pakko pitää sitä kytkintä paska säädöillä?
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Kyllä mulla ainakin monkeyn vakiokytkin toimi paremmin mineraaliöljyillä, kuin täyssynteettisellä.

Ja onhan mineraaliöljy paljon halvempaakin.
Apes
Viestit: 320
Liittynyt: 14.09.2006 17:50

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Apes »

Mulla kone rupes käymään paremmin ku pistin Mobiilin 0W-40, kytkin ja vaihteistoki toimi paremmin ku aiemmin. Oli aiemmin 10W-30 mineraalia, jota on nytkin koneessa sisäänajon takia. Muutama kilsa vielä niin suodatinverkkoon pitkä puhallus, 0W40 sisälle ja katsomaan hymyillen kuinka hienosti puristusrikas 72ccllä höystetty AB02E käy 8)
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

mä olen käyttänyt castrolin tts nimistä öljyä 10w40 viskositeetilla. siinä on jotain ainettea, että se toimii mahdollisimman hyvin, liukastaen samalla vaihteita ja konetta, kun kytkimen pito on omaa luokkaansa
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Öljypumppua ja moottorinvälyksiä ei ole suunniteltu noille 0w- ja 5w- alkuisille öljyille. Nuo öljyt on tarkoitettu uusille autoille, joissa kaikki osat ovat sovitettu paljon tarkemmin toisiinsa. Kun osat ovat tarkemmin sovitetut, niin osien väliin riittää ohuempi öljykalvo. Mopoissa välykset ovat isommat, joten öljykalvonkin pitää olla paksumpi.

Mopoissa ja prätkissä kytkin sotkee öljyjä aika paljon. Siinä ei synteettisyys auta. Siksikin ne öljyt on hyvä vaihtaa usein. Öljyn puhtaus vaikuttaa vaihteiden toimintaan enemmän, kuin synteettisyys.

Vakiossa mopon moottorissa ei kytkin luista varmaankaan synteettisilläkään öljyillä. Kun tehoa on enemmän, niin luistoakin ilmenee, ellei ole lisäaineita. On se ajossakin parempi, kun kytkin ottaa kiinni kunnolla, eikä luista jokaisen vaihteen vaihdon yhteydessä. Eihän tuommoinen märkäkytkin luistamaan jää, mutta luistelee vähän siinä vaiheessa, kun rivakasti vaihteita kiihdytyksessä vaihtelee.
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

devil kirjoitti:mä olen käyttänyt castrolin tts nimistä öljyä 10w40 viskositeetilla. siinä on jotain ainettea, että se toimii mahdollisimman hyvin, liukastaen samalla vaihteita ja konetta, kun kytkimen pito on omaa luokkaansa
Niinhän niissä kaikissa on sen etiketin ja mainoksien mukaan. :smoke: Tietääkseni TTS on 2t -öljy, eikä moottoriöljy? :think:
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

TTS on todellakin 2t öljyä, eli ei sitä ehkä kannattaisi ihan heti käyttää. :lol:
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Spinn3r
Viestit: 15
Liittynyt: 06.02.2009 23:22

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Spinn3r »

Mä oon nyt käyttän Mobilin Super 2000 semisynteettistä 10W-40 muistaakseni, et onks toi iha suositeltavaa öljyy Mankiin? Ja laitetaan tähän samaan nyt et johtuuko kytkimen säädöst, ku nostaa takapyörän ilmaan ja laittaa kytkimen pohjaan ja painaa kaasua rengas pyörii? Ei se kuitenkaan niin paljon että mopo menisi eteenpäin jos istun itse päällä. Kytkin ei mee vissinkään ihan pohjaan vai? :D
Masi-
Viestit: 441
Liittynyt: 10.03.2007 12:17
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Masi- »

Tuo takarenkaan pyöriminen ilmassa kytkin pohjassa on ainakin omasta mielestä ihan normaalia... :roll:
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Wiibo kirjoitti:
devil kirjoitti:mä olen käyttänyt castrolin tts nimistä öljyä 10w40 viskositeetilla. siinä on jotain ainettea, että se toimii mahdollisimman hyvin, liukastaen samalla vaihteita ja konetta, kun kytkimen pito on omaa luokkaansa
Niinhän niissä kaikissa on sen etiketin ja mainoksien mukaan. :smoke: Tietääkseni TTS on 2t -öljy, eikä moottoriöljy? :think:
nyt täytyy myöntää, että tuli virhe itelle. sillä meillä käytetään TTS:ää jammussa ja moottorisahoissa. mankiin mä oon silti tunkenut tota GPS 10w40:aa. sori. meni etiketit sekaisin :smoke:
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Masi- kirjoitti:Tuo takarenkaan pyöriminen ilmassa kytkin pohjassa on ainakin omasta mielestä ihan normaalia... :roll:
mä ainakin tein, kun fude meni eteenpäin, kun istuin päällä, niin laitoin säätöruuvvia 1/4 kierrosta sisään päin. tiedä sit lustaako liikaa jo?
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja Partanen »

"Spinn3r":n käyttämä öljy on varmasti pätevää.

Takarenkaankin pyöriminen on normaalia tuossa tilanteessa. Jos vapaata on vaikea löytää, niin sitten kytkin voi vaatia säätöä, tai kone uudet öljyt.
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja HPT »

Masi- kirjoitti:Tuo takarenkaan pyöriminen ilmassa kytkin pohjassa on ainakin omasta mielestä ihan normaalia... :roll:
Puolarissa itellä pyöri vaikka ei ollu ees vaihde päällä :D Normaaliahan tuo pitäis olla.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
korppi
Viestit: 53
Liittynyt: 10.06.2008 22:00
Paikkakunta: Härmä

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja korppi »

onhan se normaalia mutta sitte tietää ottaako kytki kunnolla ku laitat takapyörän maaha,istut penkille,1 torppaa,kytkin pohjaa ja huurattaa kaasulla hoosiannaa ja jos sitte liikkuu vähä eteenpäin nii suositeltavaa säätää, koska ei varmaa vaihteensiirtäjä tykkää hyvää jos kytkin ei ota kunnolla ja vaihtaa vaihteita...

E:vaikuttaa vähä siltä että tämä öljytopic harhautuu kytkin topicciin :roll:
juQ
Viestit: 950
Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja juQ »

khyl se takanakkide aina liikkuu ilmassa vaikka kytkinpohjassa. sormisääntö on että ei kuulu hirveetä pamahdusta ku laittaa vaiheita sisää :!:
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
toGeee
Viestit: 82
Liittynyt: 31.10.2008 15:11
Paikkakunta: kotka

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja toGeee »

Ettei nyt mee ohan oftopiccii ni, onkos kellään kokemust öljynlämpö mittarist... :think: että onkos kukaan pistän sellast manaansa?!
"säästä luontoa aja takapyörällä"
EskoMörkö
Viestit: 418
Liittynyt: 03.01.2009 15:33
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja EskoMörkö »

Itellä on. Sellanen 37€:n. Ohan se hieno ja varmaan ihan hyväkin. Joskus -5 asteen pakkasilla se nosti lauharillisessa 110cc:ssä lämmöt 65 asteeseen. Saas nähän mihin asti ne kesäkuumalla nousee.
Kylähän se tietenkin paperilla näytti hyvältä...

-Räpellys-
West
Viestit: 1
Liittynyt: 27.07.2008 20:47
Paikkakunta: kajaani

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja West »

Millanenhan öljypumppu on tommosessa 90cc skyteamissa vakiona? Että kai se jaksaa pyörittää öljyä lauharissa hyvästi?? :roll:
juQ
Viestit: 950
Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja juQ »

West kirjoitti:Millanenhan öljypumppu on tommosessa 90cc skyteamissa vakiona? Että kai se jaksaa pyörittää öljyä lauharissa hyvästi?? :roll:
Jaksaa pyörittää. Tehokas pumppu.
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Viesti Kirjoittaja HPT »

Noniin, tuli tänään heräteostoksena ostettua tämmönen(ylin rivi, toinen oikeelta) öljynlämpömittari, ja muuta ongelmaa ei nyt tuntuisi olevan kuin se, että mihin tuon anturin saisi kytkettyä sillä tavalla että se myös olisi öljyssä ja näyttäisi oikein. Öljyproppuun olis omasta mielestä viisain, mutta saako siihen helposti porattua reikää ja tehtyä kierteitä?

Anturin paksuus tuosta kierteettömästä osasta on 7.92mm(kyllä, ostin myös digitaalisen mauserin :D), kierteiden tyvestä 10.59mm ja alusta 9.77mm. Pituus kierteiden tyvestä päätyyn 22.24mm ja tuon 'anturiosuuden' pituus 12.19mm.

Edit: Joo öljyproppuun ei ainakaan saa laitettua, huomasin just että putken änkkä ottaa siihen kiinni jo valmiiks. Kannen venttiilinvälysten säätökorkkeihinkaan ei saa mahtumaan kuitenkaan. Lohkoa en poraa, eli pitäis saada johkin jossa öljy liikkuu ja välissä ei ole kuin joku pultti tms. Ei taida olla oikeen muuta vaihtoehtoa kuin lauharin jompikumpi letku?
Telineenkin tein äsken.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
Vastaa Viestiin