Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
homer94
Viestit: 222
Liittynyt: 20.02.2008 21:51

Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja homer94 »

Kokosin tälläiseksi infoksi nämä, joten kaikki virittelijät saavat oikeat viri/vara sylinteri-mäntä-kansi-kampiakseli settinsä :)

Tästä ensimmäisestä listauksesta kunnia wurdulakille

Ensinnäkin olen kuullut, että sylinteri on kaikissa malleissa samanlainen.(Jossain kiinan 90cc koneessa voi tavata 47mm (72cc normi-iskulla) pitempää sylinteriä pitemmän iskun takia)

Vanhan mallin alakerta+Vanhanmallin mäntä+Vanhanmallin kansi=Hyvä yhdistelmä.

Vanhanmallin alakerta+Vanhanmallin mäntä+uudenmallin kansi=Voi toimia, mutta puristukset nousevat, sillä uudessakannessa pienempi palotila. Yhdistelmässä ei ole järkeä, mutta selviää alapään lisätiivisteillä.

Vanhanmallin alakerta+Uudenmallin mäntä+Vanhakansi/uusikansi=Ei workkaa helposti. Täytyy lyhentää pyttyä 2mm tai lisätä mäntään tavaraa 2mm! Typerin mahdollinen yhdistelmä.

Uuden ja välimallin alakerta+Uudenmallin kupumäntä+Uudenmallinkansi=Enemmän kuin yksi alatiivari, sillä muuten puristukset ovat liian isot.

Uuden ja välimallin alakerta+Uudenmallin kupumäntä+Vanhanmallinkansi=Hyvä ratkaisu uuden ja välimallinmankiin

Uuden ja välimallin alakerta+Vanhanmallin mäntä+Vanhakansi=Sovituskitti tai 4 alatiivaria(nokkaketjuongelma tiivareilla)

Uuden ja välimallin alakerta+Vanhanmallin mäntä+Uudenmallinkansi=Ei kannata. Onnistuu ehkä sovituskitillä ja muutamalla tiivarilla tai 5+ alatiivisteellä ettei puristukset nouse liikaa ja ettei mäntä tule liian pitkälle ulos (Vanha nokkaketju ei mene edes hienosäätölekalla)

Jinchengin alakerta (4-vaihteinen käsikytkimellä tai 3-vaihteinen puoliautomaatti)+Vanhanmallin mäntä+jinkun kansi= Suoraan kiinni. Kokemusta on. Itselläni on tämä yhdistelmä moposopin alumiinisylinterisarjalla -86.

Honlein yms alakerta+ uudenmallin kupumäntä?+honlein kansi=Olen kuullut, että noissa vehkeissä olisi uudenmallin mäntä. Varmaa tietoa ei ole. Muistakaa ostaa 72cc kanssa muutama lisä-alatiivari, ettei puristukset nouse liikaa.

Tasamännällä ei pitäisi uudenmallin 72cc kanssa olla puristusongelmia !

Näin nämä sopivuudet pitäisi olla. En ota kumminkaan vastuuta vituiksi menneestä pytynvaihdoista. Korjailkaa jos virheitä löytyy.

Ja tästä kiitokset minulle ja kaikille jotka korjaavat sitä oikeaksi :)

Merkki-(malli)-mäntä x isku:

Honda monkey 50cc: 39x41.4mm (13mm tappi)
Honda monkey 72cc : 47x41.4 (13mm tappi)
Honda monkey 85cc: 51x41.4mm (13mm tappi)
Honda monkey 88cc: 52x41.4mm (13mm tappi)
Takegawa 124: 54x54 (isku eikä männäntappi tiedossa)
Takegawa 106cc: 52x? (isku eikä männäntappi tiedossa)
Lifan 125cc ("vanhamalli"): 52.4mmx55mm (14mm tappi)
Lifan 125cc ("uusimalli"): 54x54 (14mm tappi)
Lifan 140cc: 55x58.7mm (Männäntappi?)
Lifan 150cc: 56,5x58.7mm (15mm tappi)
Zongsheng 125cc: 52.4x55.5 (14mm)
Jialing 125cc: 52.4x55 (13mm)(mäntä on ainakin 52.4mm, isku ei tiedossa)
Honda nice 110cc: 50.0x55.5 mm (13mm tappi)
Monsterengine "I" 138cc: 56,0mm x 55,5mm
Monsterengine "II" 120cc: 52,4mm x 55,5mm
Monsterengine "III" 141cc: 55,0mm x 59,0mm
MSR Monster Engine +R with 150cc: 60 X 53mm
MSR Monster Engine +R with 187cc: Takegawa Scut: 67 X 53mm
MSR Monster Engine with 150cc: 60 X 53mm
MSR Monster Engine with 150cc Daytona ignition: 56,5 X 59mm
Skyteam 110cc: 52,4 x 49,5mm (13mm) (Sama kaikissa kinuski 110cc??)
Dayatona 150cc: 57 x 58.7mm (tappi?)

Akunarilta kannattaa ostaa kaikki high speed osat. :)

Korkeapainemäntiä:

Honda monkey 50cc:
Monkeybike

Skyteam 110cc:
OORacing
24moto
minimotoracing

Lifan 125cc vanhamalli, zongsheng, jialing:
minimotoracing

Lifan 125cc uusimalli:
24moto
OORacing

Dayatona 150cc:
24moto


Bigborekittejä

Lifani 125cc "vanhamalli":
24moto (141cc)(sis nokan)
24moto(141cc(ei nokkaa)

Honda monkey
24moto(88cc)(sis kaikki hilut paitsi kannen)
Moposoppi (49-85cc)
Monkeybike(75-124cc)

Jialing 125cc:
24moto(160cc)

160cc yx ja uudet 150cc yx:
24moto(184cc)
Viimeksi muokannut homer94, 27.08.2009 17:18. Yhteensä muokattu 26 kertaa.
Jincheng monkey -08 (sininen)
Motot.netin kuvani
Omat monkeyt-topikki
EskoMörkö
Viestit: 418
Liittynyt: 03.01.2009 15:33
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja EskoMörkö »

110cc: 49,5mm isku,52,4 poraus,13mm mäntätappi

Honda nice: isku 58,5-66,5mm,13mm mäntätappi

Ja lifan 140cc:n mäntätappi on 15mm. Ja eikö niitten 59mm isku ole todellisuudessa 58,7mm. Näin ainakin Mmr:ltä sanovat.
Kylähän se tietenkin paperilla näytti hyvältä...

-Räpellys-
homer94
Viestit: 222
Liittynyt: 20.02.2008 21:51

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja homer94 »

Minkä merkkinen 110cc kyseessä?

Honda nice koot olisi mukava jaoteltuna.Tuon honda nice 110cc löysinkin, kiitokset kuitenkin männäntapin koosta :)

Lifanin tapin ja iskun korjaan

Edit: Ja onko toi isku vaan 140cc vai onko myös 150cc?
Jincheng monkey -08 (sininen)
Motot.netin kuvani
Omat monkeyt-topikki
EskoMörkö
Viestit: 418
Liittynyt: 03.01.2009 15:33
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja EskoMörkö »

Mmr sano kun kysyin niillä myynnissä olevan 150cc T-rexin (lifan,daytona) iskua,että se on 58,7mm kun tarkistivat jostakin. :roll:

Mutta ainahan jokapaikassa jokatapauksessa tuo 59mm:säksi ilmotetaan. :)
Kylähän se tietenkin paperilla näytti hyvältä...

-Räpellys-
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja HPT »

Taitaa kaikissa tai ainaki kiinalaisissa satakyrvissä olla sama poraus ja isku...
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
Zapperslam
Viestit: 348
Liittynyt: 21.09.2005 07:29

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Zapperslam »

zongchengissä oin 14mm männäntappi. ja luutlavasti tossa takegawan 106cc on sama ku skytärissä ku mäntäki on ton kokone eli 50mm? ja tos 124cc on 54mm isku takegawa
145.3cc, 28mm mikuni yms...
sepo
Viestit: 52
Liittynyt: 28.07.2009 01:42

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja sepo »

mikä 70cc pytty mahtaa olla kyseessä kun kyljessä on 49,9 merkintä? myyjä sanoi että on 70cc jossa valemerkki :F
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

No joku 72cc pytty 49cm3 merkinnällä... Ei niitä oikein toisistaan erota.
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
homer94
Viestit: 222
Liittynyt: 20.02.2008 21:51

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja homer94 »

sepo kirjoitti:mikä 70cc pytty mahtaa olla kyseessä kun kyljessä on 49,9 merkintä? myyjä sanoi että on 70cc jossa valemerkki :F
Jos sisähalkaisija on 47mm niin se on 71.83cc (puhekielessä 72cc) sylinteri :)
Jincheng monkey -08 (sininen)
Motot.netin kuvani
Omat monkeyt-topikki
Kujumi
Viestit: 106
Liittynyt: 21.07.2009 22:42

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Kujumi »

http://www.ooracing.com/store/index.php ... ductId=873

Tuo sylinteri/mäntä/kansisettihän menee tosta vaan kiinni vm93 hondaan? Luulis että muutkin härpäkkeet menee mut se menee jo offiksi...
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja HPT »

Meneemenee.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
Kujumi
Viestit: 106
Liittynyt: 21.07.2009 22:42

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Kujumi »

HPT kirjoitti:Meneemenee.
Juu, sry kun koko ajan kyselen samoista osista :D Jännittaa että sopiiko sittenkään sillä ekaa kertaa ekaan mopoon olen osia vaihtamassa :)
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja kurri »

http://www.bayern-biker.de/english/html/jl125.html

tuohon perustuen jialingin isku on 57mm (spekseissä väärin päin, poraus on 52.4)


e:

|| kyllähän noilla tiedoilla pitäis sun se itekin osata laskea, turhaa opastopikin täyttöä.
\/
Viimeksi muokannut kurri, 02.11.2009 21:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Skyttari
Vip-käyttäjä
Viestit: 799
Liittynyt: 16.12.2007 19:30
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Skyttari »

Paljos tulis kuutioita jos porauttas 110cc:n pytyn 54mm ja ois 49,5mm iskulla :think:
Monkeyt.net vanki numero 1005
Vilzze
Viestit: 174
Liittynyt: 02.01.2008 19:43
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Vilzze »

113,37cc
Zongshen z155 -> 188cc bigbore, 28mm vm-kopio ja muuta kivaa, +20hp
Skyttari
Vip-käyttäjä
Viestit: 799
Liittynyt: 16.12.2007 19:30
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Skyttari »

Miten se nii vähän :shock:
Monkeyt.net vanki numero 1005
jojjo
Viestit: 476
Liittynyt: 10.11.2008 16:32

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja jojjo »

Skyttari kirjoitti:Miten se nii vähän :shock:
laske sädetoiseen kertaa pii kertaa korkeus. ja muuta se vielä kuutio sentti metreiksi ni siinä sulla vastaus. Eli laske 27mmtoiseen kertaa pii kertaa 49,5mm. Ja muuta se sitten kuutiosentti metreiksi.
pipsapossu
Viestit: 125
Liittynyt: 17.01.2009 00:05
Paikkakunta: Somero

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja pipsapossu »

Meneekö Samurain 110cc pytty Hondan lohkoihin avartamatta ja jos laitan sen 110cc Hondan vakiokampuralla niin kuutioita on se 88 vai?
72cc, reilusti avarrettu & 2mm laskettu vanhanmallinkansi, jäykemmät venttiilinjouset, tappiin syvennetyt venttiilin taskut, virinokka, 20mm Dellorto PHBG, vv-putki, ohitin ja väleillä 16/33. -> hyvin kiihtyi ja väänsi, mutta liian paljon laskettukansi, ja piti ajaa ihan liian suurella pakovenan välyksellä ettei venat ottanu mäntään, mutta kuitenki otti ja löi keinuvivun palasiksi. Eli ei huipuista tullu ikinä tietoo kun meni hermot, myin pois. Vakio manki, se paras manki!
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja kurri »

Ei mee avartamatta. kuutioita ois jotain sinnepäin joo, mutta pyttyä pitäisi lyhentää muutama milli tai vaihtaa pitemmät pultit & jakoketju ja etsiä jostain korkea mäntä...

Skyteamin lohkoihin menee kuulemma avartamatta.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Skyttari
Vip-käyttäjä
Viestit: 799
Liittynyt: 16.12.2007 19:30
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Skyttari »

jojjo kirjoitti:
Skyttari kirjoitti:Miten se nii vähän :shock:
laske sädetoiseen kertaa pii kertaa korkeus. ja muuta se vielä kuutio sentti metreiksi ni siinä sulla vastaus. Eli laske 27mmtoiseen kertaa pii kertaa 49,5mm. Ja muuta se sitten kuutiosentti metreiksi.
Nyt en kyllä ihan ymmärrä :|
Monkeyt.net vanki numero 1005
Ramo
Viestit: 312
Liittynyt: 16.06.2006 20:40
Paikkakunta: keitele

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Ramo »

Lataa tuolta http://viritetty.com/filuarkisto.php Kuutiot.xls ohjelma ja sillä katot .
Skyttari
Vip-käyttäjä
Viestit: 799
Liittynyt: 16.12.2007 19:30
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Skyttari »

Joo kyllähän siitä se tuli minkä tuo vilzze sanokin mutta sitä mää vaan ihmettelen että miten siitä noin vähän vaan tulee kuutioita :shock: luulis että tulis enemmän
Monkeyt.net vanki numero 1005
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja HPT »

Ei se satakymppikään oikeasti ole tasan 110cc, vaan 107cc, se vain pyöristetään...
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
Skyttari
Vip-käyttäjä
Viestit: 799
Liittynyt: 16.12.2007 19:30
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja Skyttari »

Joo kyl mää sen tiiän jos ihan tarkkoja niin 106,63cc :mrgreen:
Monkeyt.net vanki numero 1005
asdasd
Viestit: 17
Liittynyt: 20.10.2009 15:28

Re: Kampiakselin/sylinterin/mäntä asiaa

Viesti Kirjoittaja asdasd »

Mites on jos on
Vanhanmallinen kone eli kansiki on niin miten siihe menee 86- sylinterisarja kiinni? Kai sen saa kiinni jotenki xd...... :smoke:

Ku ostin moposportist väärän vahingos... No kait ne vaihtaa jos o kuitti. :shock:
Vastaa Viestiin