Laakerit

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Laakerit

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Tämmönen lyhyt artikkeli Monkeyn laakereista:

Elikäs laakereiden tehtävähän on suojata koneen liikkuvia osia kulumiselta. Laakereita on ainakin 3 eri tyyppiä: Kuula-, liuku- ja neulalaakereita. Mankin koneessa on hyödynnetty näitä kaikkia. Vanhan- ja välimallin kannessa on liukulaakeroitu nokka-akseli, suurin osa alakerran laakereista on kuulalaakereita, mutta myös neulalaakereita on 2kpl.
Vanteissa laakereina on kuulalaakerit.
Mikään ei ole ikuista, ei myöskään laakerit. Laakerit on syytä uusia ~20 000km:n välein koneeseen, vanteisiin useammin, ehkä 5 000-10 000km:n välein. Hyvillä öljyillä parannat laakereiden kestävyyttä, vanteiden laakereihin kannattaa suihkia silloin tällöin jonkun sortin voiteluainetta.

Laakerit maksavat 5 eurosta ylöspäin kappale. Mankin koneen laakerien hinnat sijoittuvat 5-10e:n välille.

Mistä laakereita voi ostaa?
-Itse ostin kaikki kuulalaakerit lähimmäisestä autotarvikekaupasta, josta ne löytyivät suoraan hyllyltä. Koneen neulalaakerit tilasin rovazalta.

Entä kampiakselin neulalaakerit?
-Neulalaakerit kestävät yleensä hyvin, joten niitä ei tarvitse vaihtaa, jos kampurassa ei tunnu liikaa välystä.

Miten saan tuon toisen laakerin irti kampurasta, kun siinä on tuo ratas edessä?
-Itse vein kampuran koneistamolle, jossa ammattilaiset ottivat rattaan irti, vaihtoivat laakerin ja laittoivat rattaan takaisin paikalleen. 10 euroa pyysivät tuosta hommasta.

Kuva

Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl

Teksti: Jones
Kuvat: Jones
Viimeksi muokannut Jonke, 25.07.2006 18:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Monttu
Viestit: 85
Liittynyt: 11.09.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja Monttu »

Mahtavaa, tää on tarpeen. Vielä voisit merkitä laakereiden kohdalle että montako kutakin on mankissa.
Uhtuan Parooni
Viestit: 274
Liittynyt: 20.09.2005 22:32
Paikkakunta: Lahti/Hollola

Viesti Kirjoittaja Uhtuan Parooni »

Noi kampuran laakerit saa aika kotikonsteinkin irti.
Eli sen rattaan saa irti, ku sitä lämmittää nii se laajenee. Ja sit vetää sen poies ja samal taval takasin. Sit laakerit saa pois, ku lyö jollain siihe laakerin pintaa sillee et se "pääly kerros" halkea ja sitten rälläkäl vetää viillon siihe laakerin kuulan vieree ja vetää jollai sen laakerin pois. Ite käytin ulosvetäjää.. Toivottavasti ymmärrätte selitystäni.. :wink:
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Monttu
Viestit: 85
Liittynyt: 11.09.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja Monttu »

Mites kun tuota kiertokankea liikuttelee sivuttaissuunnassa kun on pytyn ja kannen ottanut pois niin se liikkuu jonkun verran, useampia millejä. Pitäiskö sen olla tiukka vai saako se liikkua sivuttaissuunnassa?
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Monttu kirjoitti:Mites kun tuota kiertokankea liikuttelee sivuttaissuunnassa kun on pytyn ja kannen ottanut pois niin se liikkuu jonkun verran, useampia millejä. Pitäiskö sen olla tiukka vai saako se liikkua sivuttaissuunnassa?
Niin liikkuuko se yläpää useita millejä, vai sieltä alapäästä?
Monttu
Viestit: 85
Liittynyt: 11.09.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja Monttu »

Jones kirjoitti:
Monttu kirjoitti:Mites kun tuota kiertokankea liikuttelee sivuttaissuunnassa kun on pytyn ja kannen ottanut pois niin se liikkuu jonkun verran, useampia millejä. Pitäiskö sen olla tiukka vai saako se liikkua sivuttaissuunnassa?
Niin liikkuuko se yläpää useita millejä, vai sieltä alapäästä?
Ööh, mita vittua? Siis kiertokangen alapää liikkuu joka on moottorissa kiinni.
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Monttu kirjoitti:
Jones kirjoitti:Niin liikkuuko se yläpää useita millejä, vai sieltä alapäästä?
Ööh, mita vittua? Siis kiertokangen alapää liikkuu joka on moottorissa kiinni.
No ei sen kyllä useita milleja kuulu liikkua sieltä :?
Honda is the best
Vip-käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 08.08.2005 06:52
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Honda is the best »

minun mielestä kiertokanki saa sivuttaissuunnassa liikkua muutaman millin mutta liikeratansa suuntasesti ei saa liikkua yhtään :D
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Honda is the best kirjoitti:minun mielestä kiertokanki saa sivuttaissuunnassa liikkua muutaman millin mutta liikeratansa suuntasesti ei saa liikkua yhtään :D
Kävin kahtomassa tuota yhtä käytettyä kiertokankea, pystyttäis-suunnassa ei ole yhtään, kuten ei kuulukkaan, ja sivuittain sinne tulee muutaman millin kymmenesosan rako.
rattus
Viestit: 10
Liittynyt: 20.01.2006 02:38

Kampiakselin sovitus takaisin...

Viesti Kirjoittaja rattus »

Eli mahdollisimman helpolla ja vähin työkaluin: :)

Jos kampiakselin laakerit eivät meinaa mennä lohkonpuolikkaisiin itkemälläkään, laita kampiakseli pakastimeen muutamaksi tunniksi... Sitten kuumennat lohkonpuolikkaat esim. äidin hiustenkuivaajalla, otat kylmän kampuran pakkasesta ja ei tarvii tapella...
Z50J
-Ile-
Viestit: 100
Liittynyt: 08.08.2005 10:28
Paikkakunta: Sauvo

Viesti Kirjoittaja -Ile- »

Saako manaan kestävämmät runkolaakerit?
mana
Viestit: 9
Liittynyt: 07.11.2005 21:30

laakerit

Viesti Kirjoittaja mana »

kuinka noi neulalaakerit lähtee irti?
ja saako niitä ostettua muualta ku rovazalt?
Uhtuan Parooni
Viestit: 274
Liittynyt: 20.09.2005 22:32
Paikkakunta: Lahti/Hollola

Re: laakerit

Viesti Kirjoittaja Uhtuan Parooni »

mana kirjoitti:kuinka noi neulalaakerit lähtee irti?
ja saako niitä ostettua muualta ku rovazalt?
Eikös ne oo prässätty sinne. Eli kait ne vähä voimaa käyttämäl saa irti, taikka viet johonki otettavaks ne pois.
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
jaanne
Viestit: 37
Liittynyt: 23.10.2007 13:23
Paikkakunta: Kalajoki/Kokkola

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Jonke kirjoitti:Tämmönen lyhyt artikkeli Monkeyn laakereista:

]

Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl

Teksti: Jones
Kuvat: Jones
elikkä jos ostan SKF :merkkisiä laakereita niin onko laakerin malli sama ko nuisa mainituisa? :roll:
-99 Honda Monkey.
-0? Skygo 80cc yz.
Tomi
Viestit: 279
Liittynyt: 18.03.2006 01:27
Paikkakunta: Keitele

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja Tomi »

On se.6201 tai otat vaikka entisen malliks nii löytyy.
- Monkey -89, 110cc, Korkeapainemäntä,Mikuni 26mm, 17/35 välit, Takegawan
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
janski^^
Viestit: 4
Liittynyt: 28.07.2007 15:52

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja janski^^ »

Saako vaihteiston neulalaakereita mistään suomesta?
Tomi
Viestit: 279
Liittynyt: 18.03.2006 01:27
Paikkakunta: Keitele

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Moposopista esim...
- Monkey -89, 110cc, Korkeapainemäntä,Mikuni 26mm, 17/35 välit, Takegawan
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
Hal0
Viestit: 266
Liittynyt: 11.05.2007 23:53
Paikkakunta: Karijoki

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja Hal0 »

Ohjauslaakerit löytyy keulasta.....
monkey-speed
Viestit: 303
Liittynyt: 08.08.2005 22:13

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja monkey-speed »

yllätys? :D
Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Käytä turvavyötä.
syyllinen.fi
Turbo-Saabin ratissa kelpaa hymyillä!
Hal0
Viestit: 266
Liittynyt: 11.05.2007 23:53
Paikkakunta: Karijoki

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja Hal0 »

Ylläri joo, miksei tää oo niistä mitää
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja kurri »

Ainakin marden kiina-etupäässä on 10mm etupyörän akseli ja eri laakerit kuin vakionavassa, eli vähän vaihtelua näissä näyttää olevan. Koitan muistaa kattoo mitkä laakerit on malliltaan kun seuraavan kerran on irti.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
konkar
Viestit: 135
Liittynyt: 10.07.2008 22:59
Paikkakunta: Kihniö

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja konkar »

Miten sais kätevästi takakeskiön laakerit irti, sillei et niitä voi käyttää vielä?
~Supermoto ready monkey~
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja kurri »

miks ne tarvii irrottaa jos et aio vaihtaa niita?

Napaa lämmittämällä, ja varovasti naputtamalla, mutta voi ne silti kärsiä...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Kyl ite ainaki kesti tällä kurrin tyylillä pois otetut laakerit..
kurri kirjoitti:
piirtelin kuvan selvennykseks
Kuva
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Laakerit

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Kun laakerit otetaan kuvan esittämällä tavalla pois, niin sen jälkeen pitää mennä kauppaan ostamaan uudet. Käytännössä niitä laakereita ei saa ehjänä pois. On olemassa laakerin ulosvetäjiä, mutta ne taitaa maksaa ihan hirveästi. Eikä ole varmaa säilyykö laakeri ehjänä ulosvetäjälläkään, jos laakeri on kunnolla jymähtänyt paikalleen.
Vastaa Viestiin