Nokka-akselityypit

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

Ei asiaa virinokista, ym.

Listataan eri moottorien nokka-akselimallit että saadaan tietoa mitkä sopii toisiinsa.
Lähinnä käytännöllistä tietoa silloin kun jossain on virinokka myynnissä johonkin moottoriin, niin voidaan verrata täältä kelpaisiko se ehkä omaan koneeseen/kanteen.

Aloitan listaamalla YX160:n vakionokan mitat:

pikkulaakeri 32mm
isompi 35mm
laakereiden väli 62mm
rattaan pulttien väli 26mm (kaksi pulttia, m6)
kokonaispituus 74mm
Ei reikää läpi asti.

Ainakin seuraavat erilaiset mallit ovat:

Honda vanha (6v)
(liukulaakeri)
ratas:


Honda väli
(liukulaakeri)

Honda uus (12v)

Honda Nice

Honda ct90

Lifan 120

Lifan 140 (onko um-yhteensopiva?)

Lifan 150?

Samurai/skyteam/jingcheng 110/50cc (yleisin kiinakonemalli, kolmepulttinen ratas, iso keskireikä)

Daytona (onko um-yhteensopiva?)

Jialing (sama kuin samurai?)

Zongzheng

yx 125 (sama kuin samurai?)

yx 140 (sama kuin lifan 140)

Ducar
Liitteet
Uuden mallin alias 12v nokkaratas
Uuden mallin alias 12v nokkaratas
ratasum.jpg (15.19 KiB) Katsottu 16185 kertaa
Jinkku/samurai jne. nokkaratas
Jinkku/samurai jne. nokkaratas
ratasjinkku.jpg (14.07 KiB) Katsottu 16185 kertaa
vanhan mallin ja välimallin nokkaratas
vanhan mallin ja välimallin nokkaratas
ratas6v.jpg (18.92 KiB) Katsottu 16257 kertaa
Viimeksi muokannut kurri, 27.04.2010 14:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
ukkoperkele
Viestit: 881
Liittynyt: 28.12.2008 21:53
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja ukkoperkele »

YX 140cc on vakiona tommone nokka:
http://www.ooracing.com/store/index.php ... uctId=1443

JA virinokkana tuli mukana toi:
http://minimotoracing.fi/images/2007par ... %20cam.JPG
lifan virinokka 140cc 150e

Eli lifanissa on vaihtokelpone nokka yksin kanssa.
Gas, grass or ass. No one rides for free
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja HPT »

Jialing 125cc/samurai/skyteam/mitkälie nokasta en muista enää kuin sen että laakerit on 35mm ja 32mm, kokonaispituus 74mm ja kiinnitys tosiaan kolmella pultilla...

Rattaan pulttien välitiedolla ei taida mitään tehdä? Lähinnä se vaan että onko 3 vai 2 pultilla...

EDIT EDIT EDIT 27.4.2010: Nokan pituus ei oo 74mm, vaan 65mm!
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

eipä saanut laitettua kaikkia liitteitä samaan viestiin niin tässä ny loput...
Liitteet
yxin (150 ja 160cc) ratas, ketjukin on erilainen niin rattaan piikitkin ovat.
yxin (150 ja 160cc) ratas, ketjukin on erilainen niin rattaan piikitkin ovat.
ratasyx.jpg (12.82 KiB) Katsottu 16184 kertaa
Lifanin ratas, ilmeisesti 120 ja 125cc
Lifanin ratas, ilmeisesti 120 ja 125cc
rataslifan.jpg (10.65 KiB) Katsottu 16187 kertaa
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
ukkoperkele
Viestit: 881
Liittynyt: 28.12.2008 21:53
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja ukkoperkele »

Kun mulla on YX:n kansi 110 kampuralla niin pitäs olla toi pienenmpi ratas. Sopisko toi uudenmallin ratas yx:n nokkaan?
Gas, grass or ass. No one rides for free
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

Pienemmässä yxissä taitaa olla erilainen kun toi mistä on kuva, paha sanoa.
Melkein lähtisin mielummin sovittaan jinkun taikka vm rattaasta, ajotusmerkin perusteella mutuilemalla vois mennä jopa yhen reiän poraamisella.

(tai sitten ei...)

Mulla ois varmaan yks tommonen jinkkuratas jossain jos tarvit.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
ukkoperkele
Viestit: 881
Liittynyt: 28.12.2008 21:53
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja ukkoperkele »

Mulla oli vakiorattaasta muokattu (Race_:n muokkaama) mutta hajos vaikka oli Racella kestäny koko ajan. Aatteli nvaan että jos jostain sais bolt-on nokkaratatasta tohon. Tos mun zongchengin isovenakanteen menee taas toi normi samurain ratas. Millailakohan YX kampurasta sais ton rattaan pois että sais laittaa sen yx:n vakiorattaan... Kun 110 kampuran ratas on 2p pienenmpi mitä yksin ja jos sen laittaiski siihen niin ajotuksia ei sais kohillens?

E: JA tota samurai jinkku ratasta ei edes pysty muokkaamaan tolle virinokalle ku keskireikä noin iso. oitää olla toi välimallin.
Gas, grass or ass. No one rides for free
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

Kyllähän sen kampuran rattaan pitäs ihan lämmittämällä lähtee irti..
En oo kyllä koskaan moista toimenpidettä tehny, mutta näin sanoo clymerin ohjekin.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Haukkeli
Viestit: 402
Liittynyt: 16.10.2009 17:59
Paikkakunta: Hamina

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja Haukkeli »

Jooh,lämpöö vaa. Sit jollaa tuurnal koputtelee. Sit vimoseks tempasee sopival ulosvetäjäl sen siit pois. Laittaa lämmitettyn sen takas siihen.
panyz
Viestit: 231
Liittynyt: 10.05.2009 15:25
Paikkakunta: Lappajärvi

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja panyz »

Eli mulla on väli mallin tai vanhanmallin kansi ku on 3 nokkarataan pulttia?
-
Jericho
Viestit: 700
Liittynyt: 30.03.2009 21:36

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja Jericho »

Luultavasti vanhanmallin. Jos haluut varmistaa, ni kurkkaa mimmonen nokka (Laakeroitu nokka on uudenmallin, yhtä suuret "päät" on vanhanmallin ja toinen "pää" pienempi on välimallin) tai kato imukanavan kokoa, mikäli ei oo avarrettu tai venttiilien koko. (vm 23 -ja 20mm väli 19 -ja 16mm)

E: Avasin uudestaan ton kopan ja sain välimallin nokkaan sen rattaan 3 pultil kii. Jotain sohlasin viimeks.
ConneX
Viestit: 319
Liittynyt: 03.10.2009 22:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja ConneX »

Avasin tänää ton yhen ruuvin ja katoin tota ratasta et onko vanhanmallin kansi.
Siinä oli kaks reikää + keskellä reikä mihi pultti meni. Eli mulla ei olekkaan vanhanmallin kantta :D?
Kuva
E: Eli tämä ei ole vanhanmallin kansi,vaan uudenmallinen possible? Kannessa kyl lukee jotain tekstiä mitä kaverin mankin kannessa ei lue.
E2: Alkaa jo tuntua että tämä zb kone ei ole samanlainen kun mankin vanhanmallinen.
Esm puolari ja toimii uudenmallin männällä hyvin ja sisällä oli uudenmallinen mäntä.

E3: Minkä kokonen imuaukko on vanhanmallises kannes?
Viimeksi muokannut ConneX, 11.05.2010 17:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

no, ilmeisesti ei.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tuossa parista nokasta tietoa.

Honda vanha liukulaakeri

Laakereiden halkaisija 29mm
Laakereiden väli 72mm
Rattaan pulttien pidempi väli 20mm
Rattaan pulttien lyhempi väli 16mm
Kokonaispituus 74,5mm
Reikä ulottuu läpi asti
Kolme M5 10.9 pulttia

Samurai/Loncin/Jincheng/Skyteam 50-110cc nokka

Pikkulaakeri 32mm
Isompi 35mm
Laakereiden väli 55mm
Rattaan pulttien pidempi väli 24mm
Rattaan pulttien lyhempi väli 21mm
kokonaispituus 68mm
Reikä ulottuu läpi asti.
Kolme M5 10.9 pulttia
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Skyttari
Vip-käyttäjä
Viestit: 799
Liittynyt: 16.12.2007 19:30
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja Skyttari »

Tiedoksi kaikille että lifanin isovena kanteen menee yxin nokat suoraan muuten mutta pitää porata reikä läpi asti :roll:
Monkeyt.net vanki numero 1005
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

Joo, tuli huomattua sama tänään... tuli vähän vetoja lisää kun nostoja tuli 4mm lisää :D

Nokkaratas meni vähän patentoinniksi kyllä kun ainakin 160 yxin nokassa on kaks 6mm pulttia ja lifanin rattaassa kolme 5mm. Yks reikä menee aika hyvin kohalleen, mut toisen joutuu poraamaan. samoin rattaan keskitykseen tarvii keksiä holkki koska lifanin rattaan reikä on isompi kuin yxin nokan keskitappi. (sahasin moisen lifanin nokan päästä)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Skyttari
Vip-käyttäjä
Viestit: 799
Liittynyt: 16.12.2007 19:30
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja Skyttari »

Aika hyvin ite suostuin vaan suoraan tilaamaan säädettävän nokkarattaan oorlta ku ei ollu normi ratasta . En oo tosin vielä kiinni laittanu, ootan että kyllästyn noihin paukkuihin niin on jotain vielä varaa laittaa enempi ennenku siirtyy isompaan mottiin.. :roll:
Monkeyt.net vanki numero 1005
thiitska
Viestit: 67
Liittynyt: 08.03.2010 22:26

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja thiitska »

käykö hondan nokkaketju skyteamin nokkarattaalle ?
JuPeYli
Viestit: 586
Liittynyt: 24.06.2009 23:08
Paikkakunta: Tornio

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja JuPeYli »

thiitska kirjoitti:käykö hondan nokkaketju skyteamin nokkarattaalle ?
Käypi, kummassaki rattaassa on yhtä paljon hampaita.
Honda Z50J -90
_________________
Volvo 960 -95
Volvo 940 Turbo -92
Subaru Legacy GL STW -95
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

ei kellään ois um-nokkaa mitattavaks käsillä? Ois tarvetta tiedolle..
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Mistä kaikesta tarviit mittoja? :)
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

laakerien välin, halkaisijat ja vaikka maks.pituuden, nokilla ei oo merkitystä.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Jjooo elikkä Um nokka:

Laakerien väli: 58mm
Max. pituus: 72mm "holkki mitattuna", ja rattaan kiinnityslaippaan asti 70mm
Oikeenpuoleinen laakeri: 28mm
Vasemmanpuoleinen laakeri: 42mm

Puolet katottuna moottorin yläpuolelta (C)
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja kurri »

Tänks (Y)
Dodii, mulla saattaa siis olla um kanteen sopiva virinokka käsissäni :) Tarkkoja lukemia ei oo, kun toi digitönäri sippas, mutta ainakin lähellä nuo mitat on niin tuskin ne puolen millin heittoja huvikseen ois tehny. Sit vaan um-kantta metsästämään...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
jussi13
Viestit: 155
Liittynyt: 26.07.2011 20:13
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Nokka-akselityypit

Viesti Kirjoittaja jussi13 »

moni hampainen nokkaratas ducarissa pitää olla kun siihen tarvii myös isomman kannen sivuposken kun johonki 50cc koneeseen?
Vastaa Viestiin