Sivu 1/2

Nokka-akselityypit

Lähetetty: 20.04.2010 01:24
Kirjoittaja kurri
Ei asiaa virinokista, ym.

Listataan eri moottorien nokka-akselimallit että saadaan tietoa mitkä sopii toisiinsa.
Lähinnä käytännöllistä tietoa silloin kun jossain on virinokka myynnissä johonkin moottoriin, niin voidaan verrata täältä kelpaisiko se ehkä omaan koneeseen/kanteen.

Aloitan listaamalla YX160:n vakionokan mitat:

pikkulaakeri 32mm
isompi 35mm
laakereiden väli 62mm
rattaan pulttien väli 26mm (kaksi pulttia, m6)
kokonaispituus 74mm
Ei reikää läpi asti.

Ainakin seuraavat erilaiset mallit ovat:

Honda vanha (6v)
(liukulaakeri)
ratas:


Honda väli
(liukulaakeri)

Honda uus (12v)

Honda Nice

Honda ct90

Lifan 120

Lifan 140 (onko um-yhteensopiva?)

Lifan 150?

Samurai/skyteam/jingcheng 110/50cc (yleisin kiinakonemalli, kolmepulttinen ratas, iso keskireikä)

Daytona (onko um-yhteensopiva?)

Jialing (sama kuin samurai?)

Zongzheng

yx 125 (sama kuin samurai?)

yx 140 (sama kuin lifan 140)

Ducar

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 20.04.2010 15:21
Kirjoittaja ukkoperkele
YX 140cc on vakiona tommone nokka:
http://www.ooracing.com/store/index.php ... uctId=1443

JA virinokkana tuli mukana toi:
http://minimotoracing.fi/images/2007par ... %20cam.JPG
lifan virinokka 140cc 150e

Eli lifanissa on vaihtokelpone nokka yksin kanssa.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 22.04.2010 00:42
Kirjoittaja HPT
Jialing 125cc/samurai/skyteam/mitkälie nokasta en muista enää kuin sen että laakerit on 35mm ja 32mm, kokonaispituus 74mm ja kiinnitys tosiaan kolmella pultilla...

Rattaan pulttien välitiedolla ei taida mitään tehdä? Lähinnä se vaan että onko 3 vai 2 pultilla...

EDIT EDIT EDIT 27.4.2010: Nokan pituus ei oo 74mm, vaan 65mm!

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 14:28
Kirjoittaja kurri
eipä saanut laitettua kaikkia liitteitä samaan viestiin niin tässä ny loput...

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 15:25
Kirjoittaja ukkoperkele
Kun mulla on YX:n kansi 110 kampuralla niin pitäs olla toi pienenmpi ratas. Sopisko toi uudenmallin ratas yx:n nokkaan?

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 15:48
Kirjoittaja kurri
Pienemmässä yxissä taitaa olla erilainen kun toi mistä on kuva, paha sanoa.
Melkein lähtisin mielummin sovittaan jinkun taikka vm rattaasta, ajotusmerkin perusteella mutuilemalla vois mennä jopa yhen reiän poraamisella.

(tai sitten ei...)

Mulla ois varmaan yks tommonen jinkkuratas jossain jos tarvit.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 16:01
Kirjoittaja ukkoperkele
Mulla oli vakiorattaasta muokattu (Race_:n muokkaama) mutta hajos vaikka oli Racella kestäny koko ajan. Aatteli nvaan että jos jostain sais bolt-on nokkaratatasta tohon. Tos mun zongchengin isovenakanteen menee taas toi normi samurain ratas. Millailakohan YX kampurasta sais ton rattaan pois että sais laittaa sen yx:n vakiorattaan... Kun 110 kampuran ratas on 2p pienenmpi mitä yksin ja jos sen laittaiski siihen niin ajotuksia ei sais kohillens?

E: JA tota samurai jinkku ratasta ei edes pysty muokkaamaan tolle virinokalle ku keskireikä noin iso. oitää olla toi välimallin.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 16:16
Kirjoittaja kurri
Kyllähän sen kampuran rattaan pitäs ihan lämmittämällä lähtee irti..
En oo kyllä koskaan moista toimenpidettä tehny, mutta näin sanoo clymerin ohjekin.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 16:31
Kirjoittaja Haukkeli
Jooh,lämpöö vaa. Sit jollaa tuurnal koputtelee. Sit vimoseks tempasee sopival ulosvetäjäl sen siit pois. Laittaa lämmitettyn sen takas siihen.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 18:22
Kirjoittaja panyz
Eli mulla on väli mallin tai vanhanmallin kansi ku on 3 nokkarataan pulttia?

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 27.04.2010 18:25
Kirjoittaja Jericho
Luultavasti vanhanmallin. Jos haluut varmistaa, ni kurkkaa mimmonen nokka (Laakeroitu nokka on uudenmallin, yhtä suuret "päät" on vanhanmallin ja toinen "pää" pienempi on välimallin) tai kato imukanavan kokoa, mikäli ei oo avarrettu tai venttiilien koko. (vm 23 -ja 20mm väli 19 -ja 16mm)

E: Avasin uudestaan ton kopan ja sain välimallin nokkaan sen rattaan 3 pultil kii. Jotain sohlasin viimeks.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 11.05.2010 15:08
Kirjoittaja ConneX
Avasin tänää ton yhen ruuvin ja katoin tota ratasta et onko vanhanmallin kansi.
Siinä oli kaks reikää + keskellä reikä mihi pultti meni. Eli mulla ei olekkaan vanhanmallin kantta :D?
Kuva
E: Eli tämä ei ole vanhanmallin kansi,vaan uudenmallinen possible? Kannessa kyl lukee jotain tekstiä mitä kaverin mankin kannessa ei lue.
E2: Alkaa jo tuntua että tämä zb kone ei ole samanlainen kun mankin vanhanmallinen.
Esm puolari ja toimii uudenmallin männällä hyvin ja sisällä oli uudenmallinen mäntä.

E3: Minkä kokonen imuaukko on vanhanmallises kannes?

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 11.05.2010 15:13
Kirjoittaja kurri
no, ilmeisesti ei.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 03.07.2010 20:48
Kirjoittaja Osmo_
Tuossa parista nokasta tietoa.

Honda vanha liukulaakeri

Laakereiden halkaisija 29mm
Laakereiden väli 72mm
Rattaan pulttien pidempi väli 20mm
Rattaan pulttien lyhempi väli 16mm
Kokonaispituus 74,5mm
Reikä ulottuu läpi asti
Kolme M5 10.9 pulttia

Samurai/Loncin/Jincheng/Skyteam 50-110cc nokka

Pikkulaakeri 32mm
Isompi 35mm
Laakereiden väli 55mm
Rattaan pulttien pidempi väli 24mm
Rattaan pulttien lyhempi väli 21mm
kokonaispituus 68mm
Reikä ulottuu läpi asti.
Kolme M5 10.9 pulttia

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 31.10.2010 21:52
Kirjoittaja Skyttari
Tiedoksi kaikille että lifanin isovena kanteen menee yxin nokat suoraan muuten mutta pitää porata reikä läpi asti :roll:

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 04.11.2010 23:38
Kirjoittaja kurri
Joo, tuli huomattua sama tänään... tuli vähän vetoja lisää kun nostoja tuli 4mm lisää :D

Nokkaratas meni vähän patentoinniksi kyllä kun ainakin 160 yxin nokassa on kaks 6mm pulttia ja lifanin rattaassa kolme 5mm. Yks reikä menee aika hyvin kohalleen, mut toisen joutuu poraamaan. samoin rattaan keskitykseen tarvii keksiä holkki koska lifanin rattaan reikä on isompi kuin yxin nokan keskitappi. (sahasin moisen lifanin nokan päästä)

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 05.11.2010 00:41
Kirjoittaja Skyttari
Aika hyvin ite suostuin vaan suoraan tilaamaan säädettävän nokkarattaan oorlta ku ei ollu normi ratasta . En oo tosin vielä kiinni laittanu, ootan että kyllästyn noihin paukkuihin niin on jotain vielä varaa laittaa enempi ennenku siirtyy isompaan mottiin.. :roll:

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 25.04.2011 23:23
Kirjoittaja thiitska
käykö hondan nokkaketju skyteamin nokkarattaalle ?

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 25.04.2011 23:29
Kirjoittaja JuPeYli
thiitska kirjoitti:käykö hondan nokkaketju skyteamin nokkarattaalle ?
Käypi, kummassaki rattaassa on yhtä paljon hampaita.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 15.11.2011 15:54
Kirjoittaja kurri
ei kellään ois um-nokkaa mitattavaks käsillä? Ois tarvetta tiedolle..

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 15.11.2011 17:53
Kirjoittaja Grimnir
Mistä kaikesta tarviit mittoja? :)

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 15.11.2011 17:57
Kirjoittaja kurri
laakerien välin, halkaisijat ja vaikka maks.pituuden, nokilla ei oo merkitystä.

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 15.11.2011 20:42
Kirjoittaja Grimnir
Jjooo elikkä Um nokka:

Laakerien väli: 58mm
Max. pituus: 72mm "holkki mitattuna", ja rattaan kiinnityslaippaan asti 70mm
Oikeenpuoleinen laakeri: 28mm
Vasemmanpuoleinen laakeri: 42mm

Puolet katottuna moottorin yläpuolelta (C)

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 15.11.2011 23:45
Kirjoittaja kurri
Tänks (Y)
Dodii, mulla saattaa siis olla um kanteen sopiva virinokka käsissäni :) Tarkkoja lukemia ei oo, kun toi digitönäri sippas, mutta ainakin lähellä nuo mitat on niin tuskin ne puolen millin heittoja huvikseen ois tehny. Sit vaan um-kantta metsästämään...

Re: Nokka-akselityypit

Lähetetty: 19.11.2011 13:11
Kirjoittaja jussi13
moni hampainen nokkaratas ducarissa pitää olla kun siihen tarvii myös isomman kannen sivuposken kun johonki 50cc koneeseen?