Tietoa sytytystulpista (NGK)

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 31
Liittynyt: 19.06.2006 16:19
Paikkakunta: Internet
Viesti:

Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja Ylläpito »

Tässä tietoa koskien NGK sytytystulppia

Kuva

Otetaan esimerkiksi Monkeyssä yleinen tulppa CR6HS.

Mitä kirjaimet tarkoittavat?

Ensimmäinen kirjain tarkoittaa kierteen kokoa

Kierteen koko/Avaimen koko
A=18mm/25,4mm
B=14mm/20,8mm
C=10mm/16,0mm
D=12mm/18,0mm
E=8mm/13,0mm

Toinen kirjain tarkoittaa rakenneominaisuutta(ei kaikissa tulpissa)
L=kompakti(shorty)
M=kompakti(bantam)
P=ulkoneva eriste
R=resistori(häiriönpoistaja siis)
U=pinta- tai puolipintapurkaus
Z=induktiivinen resistori

Numero tarkoittaa lämpöarvoa

Kuumempi 2 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 kylmempi

Mitä enemmän moposi kiertää/viritetty, valitse kylmempi tulppa(yksinkertaisesti selitettynä)

Kolmas kirjain tarkoittaa kierteen pituutta
E=19,0mm
H=12,7mm
L=11,2mm

Neljäs kirjain tarkoittaa sytytyspään rakennetta
C=pienikulmainen sivukärki
F=kartioistukka
G=Ohut nikkeliseoksinen keskikärki
GV=Keskikärki kulta-palladiumia, erikoisrakenne
P=Platinakärki
S=kuparisydäminen keskikärki
V=keskikärki kulta-palladiumia
VX=platinainen keskikärki ja erikoissivukärki
IX=Iridiumkärki, NGK:n uutuus

Kertauksena:

C: Kierteen koko (10mm, 16mm kanta)
R: Tulpan rakenne, (R=resistori(häiriönpoistaja siis))
6: Lämpöarvo (Monkeyn vakio on tuo 6.)
H: Kierteen pituus, (12,7mm)
S: Sytytyspään rakenne (Kuparisydäminen keskikärki)

Tekstin kirjoitti foorumille Billy Idol. (from motot.net)
Jones hieman muokkasi
Hönö
Vip-käyttäjä
Viestit: 268
Liittynyt: 09.08.2005 16:03
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hönö »

Mulla on mankissa C6HSA-tulppa, niin mitäs tuo A tuolla lopussa tahtoo sanoa?
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä."
Honda is the best
Vip-käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 08.08.2005 06:52
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Honda is the best »

taitaa muuten Mankin tulppa olla C(R)6HSA eikä CR6HS, pilkun viilausta ;)

-"...Monkeyssä yleinen tulppa..." -Jones
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

Honda is the best kirjoitti:taitaa muuten Mankin tulppa olla C(R)6HSA eikä CR6HS, pilkun viilausta ;)
Nus, nus, mutta vanhan mallin mankien tulppa on CR6HS :wink:
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
klrp
Viestit: 11
Liittynyt: 27.06.2006 03:29
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja klrp »

Millä tavalla kylmempi tulppa aiheuttaa vakio mankissa? Kun minulla on tuossa toisessa näköjään C7HSA, eli yhdem kylmempi kuin vakio, eikä kyseisellä mankilla voi ajaa kuin 2-10min ja se sammuu, eikä käynnisty heti. Voika tulppa olla syypää? :roll:

Edit: samalla katsoin, että mikä tulppa minun piikissäni on (yamahan 125cc 4t), niin siinäkin oli tuollainen C7HSA, eli kannattaisiko siihen taas laittaa kylmempi, eli C8HSA?
vartapower
Vip-käyttäjä
Viestit: 260
Liittynyt: 04.02.2006 15:31
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja vartapower »

klrp kirjoitti:Millä tavalla kylmempi tulppa aiheuttaa vakio mankissa? Kun minulla on tuossa toisessa näköjään C7HSA, eli yhdem kylmempi kuin vakio, eikä kyseisellä mankilla voi ajaa kuin 2-10min ja se sammuu, eikä käynnisty heti. Voika tulppa olla syypää? :roll:

Edit: samalla katsoin, että mikä tulppa minun piikissäni on (yamahan 125cc 4t), niin siinäkin oli tuollainen C7HSA, eli kannattaisiko siihen taas laittaa kylmempi, eli C8HSA?
kyllä mulla ainaski c7hsa tulpalla on toiminu ihan normaalisti...
tuumou
Viestit: 4
Liittynyt: 10.09.2005 10:02
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tuumou »

Hönö kirjoitti:Mulla on mankissa C6HSA-tulppa, niin mitäs tuo A tuolla lopussa tahtoo sanoa?
A tarkoittaa itsepudistuvaa mallia. Eli pitäisi olla parempi kuin ilman A:ta.
Sky Team PBR SE
Carbon
Viestit: 141
Liittynyt: 08.12.2007 12:31

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja Carbon »

Mulla lukee ohjekirjassa että oikea tulppa on NGK C6HA, niin mikä olisi vastaavanlainen/mankiin sopiva tulppa, kun ainakaan kotipaikkakunnaltani en ole löytänyt kyseistä tulppaa?
Siihen loppui kiire kun mä Mersun hommasin!
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

C6HSA tai CR6HSA.
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Tomi
Viestit: 279
Liittynyt: 18.03.2006 01:27
Paikkakunta: Keitele

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Eipä taida olla vastaavan laisia paitsi jos ostat 7 lämpöarvosen.Pitäs kyllä olla tavallisella huoltoasemalla tulppia
- Monkey -89, 110cc, Korkeapainemäntä,Mikuni 26mm, 17/35 välit, Takegawan
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

Allekirjoituksessa lukee että kaverilla olis '91 manki. Mulla on myös '91 manki ja siihen menee C6HSA ja CR6HSA tulpat!
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Carbon
Viestit: 141
Liittynyt: 08.12.2007 12:31

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja Carbon »

JUR1 kirjoitti:Allekirjoituksessa lukee että kaverilla olis '91 manki. Mulla on myös '91 manki ja siihen menee C6HSA ja CR6HSA tulpat!
Mankini on ilmenneiden seikkojen vuoksi "oikeasti" vuosimallia -90. Eli se on valmistettu ko. vuonna, mutta käyttöönotettu, rekisteröity ja ostettu heinäkuussa 1991. Ainakin takuukortissa lukee niin... :shock:
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

No sama se, kuitenkin nuo tulpat on oikeat.
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
ramppa
Viestit: 33
Liittynyt: 25.11.2007 14:26
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja ramppa »

mikä ois hyvä tulppa 72cc ja 20mm keihinin kanssa?
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

Sama ku vakio mutta 7 lämpöarvon. Vakiokin käy ihan hyvin.
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
jaanne
Viestit: 37
Liittynyt: 23.10.2007 13:23
Paikkakunta: Kalajoki/Kokkola

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja jaanne »

elikkä jos ostan mankiin denso merkkisen tulpan, niin minkälainen sen pittää olla? :roll:


Mopo on vakio.
-99 Honda Monkey.
-0? Skygo 80cc yz.
kkjezze
Viestit: 263
Liittynyt: 23.04.2007 19:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja kkjezze »

Miks et vaan osta NGK:ta? :D
Riemulla on rajaa kun kiinalaisella ajaa.
japsiraaseri
Vip-käyttäjä
Viestit: 180
Liittynyt: 02.12.2006 18:18
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja japsiraaseri »

jaanne kirjoitti:elikkä jos ostan mankiin denso merkkisen tulpan, niin minkälainen sen pittää olla? :roll:


Mopo on vakio.
Kysytkö koodia vai lämpöarvoa? Jos koodia, taitaa oikea Denso olla U2OFSR-U, jos oikein muistan.
"Maineestamme huolimatta suurin osa meistä on heteroita"
http://www.dnsf.org
jaanne
Viestit: 37
Liittynyt: 23.10.2007 13:23
Paikkakunta: Kalajoki/Kokkola

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja jaanne »

njoo, taitaa mennä OT puolelle mut ei taija olla mitään paremmuutta NGK:N ja Denson tulpisa? :)
-99 Honda Monkey.
-0? Skygo 80cc yz.
Petu^
Moderaattori
Viestit: 220
Liittynyt: 23.05.2006 17:46

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja Petu^ »

Itellä ainaki on parempia kokemuksia NGK:sta ku noista denson tulpista. Itellä ainaki NGK:n tulpa olleet kestävempiä ku denso
Meille jaetaan tässä elämässä aika vähän kortteja, ne on syytä katsoa loppuun asti, vaikka joku bluffaisikin.
monkey-speed
Viestit: 303
Liittynyt: 08.08.2005 22:13

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja monkey-speed »

Mullakin on kipinä densoista kadonnu ennen aikojaan
Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Käytä turvavyötä.
syyllinen.fi
Turbo-Saabin ratissa kelpaa hymyillä!
Hal0
Viestit: 266
Liittynyt: 11.05.2007 23:53
Paikkakunta: Karijoki

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja Hal0 »

br8-es ja br9-es, ysi on kylmempi, ja mopo on siis vakio, miten tuohon ysiin vaihto vaikuttaa 2t konees?
VPJ
Viestit: 154
Liittynyt: 12.02.2008 18:59

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja VPJ »

Elikkä mitenkä noi moposopin racing tulpat ovat toimineet?
Jinkuuni suositellaan CR6HSA ja moposopin racing tulppa C7HSA Eli pykälän muutos lämpöarvossa, muuten pitäs käydä.
Kannattaako ostaa tommosta tulppa mopon? Tiedot näkyvät alhaala, ja lisätään vielä että jinkussa on isommat imu ja pako ventiilit ja hieman kireämpi nokka kuin hondassa vakiona.
Jincheng Monkey 07
Myynissä olevia osien kuvia löytyy http://vpj.kuvat.fi/kuvat/ Kysele yv
lokitekki
Vip-käyttäjä
Viestit: 1918
Liittynyt: 15.04.2006 21:19

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja lokitekki »

pitää vaan vakion ku munki koneesa on nyt 6 tulppa ja pellaa niinku pitääki.
saattaa jopa huonontaa tehoja hituse :D
homer94
Viestit: 222
Liittynyt: 20.02.2008 21:51

Re: Tietoa sytytystulpista (NGK)

Viesti Kirjoittaja homer94 »

Moposopista

TwinFire® C7HSA 1982-->
"Racing"
-Parempi kipinä.
-Pitempi käyttöikä
-50cc > 72cc

TwinFire® C8HSA 1982-->
"Racing"
-Parempi kipinä.
-Pitempi käyttöikä
-72cc > 85cc

TwinFire® C9HSA 1982-->
"Racing"
-Parempi kipinä.
-Pitempi käyttöikä
- 88cc >

Täällä -91 motissa 72cc, 20mm dellu ja tulppana C7HSA, hyvin toimii.
Jincheng monkey -08 (sininen)
Motot.netin kuvani
Omat monkeyt-topikki
Vastaa Viestiin