Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"
Lähetetty: 12.07.2011 23:43
Alkusanat
Juu, eli tuli tuossa tehtyä tuohon 72cc:n kylkeen lailliset merkinnät, ja ajattelin että tännekin sais ohjeet niistä, ettei tarvitse ostaa Moposopilta sitä ylihintaista 49cc-merkinnällä olevaa pyttyä jos haluaa setä sinisiä huijata.
Tarvikelista
Eli tarvitset:
- Kemiallista metallia
- Hiekkapaperia (karkeaa)
- Liuotinta (tärpätti jne...)
- Rättejä
- Kynttilän ja tulentekovälineet (sytkäri tai tulitikut)
- Ketjurasvaa
- Sylinterin 49cc-merkinnällä (muottia varten)
- Kuumankestomaalia (väri mieltymysten mukaan)
- Dremelin
Todistusaineiston tuhoaminen
Oikealla vakio, vasemmalla tieliikennekäyttöön sopimaton 47mm sylinteri.
Aloitetaan hiomalla laittomasta sylinteristä kuutiomerkintä pois. Tämä käy parhaiten Dremelin avustuksella.
Tämän jälkeen hio hiomapaperilla kohta karkeaksi ja pyyhi liuottimella rasva sekä lika pois.
Muotin tekeminen
Ennen muotin tekemistä ruiskuta ketjurasvaa vakiosylinterin kuutiomerkinnän päälle, jolloin muotin irroittaminen ehjänä helpottuu. Sulattele steariinia merkinnän päälle reilusti. Anna kovettua noin minuutin ajan ja irroita varovasti reunoista.
Kuvassa näkyvä muotti oli liian heikko, ja hajosi lähes heti. Laita steariinia siis reilusti, mielummin liikaa kuin liian vähän.
Merkintöjen tekeminen
Sekoita itsellesi kemiallista metallia pieni määrä. Laita kemiskiklöntti laittoman sylinterin kuutiomerkkikohtaan ja levitä paksuksi kerrokseksi. Suihkauta muotin sisään ketjurasvaa, pyyhi rätillä enimmät pois ja laita muotti kemiallisen metallin päälle. Paina varovasti, ettei muotti halkea. Pyyhi rätillä yli pursuavat kemiskit pois ennenkuin ne kovettuvat. Varo ettet liikuta muottia yhtään.
Anna kemiskin kovettua vähintään kymmenen minuuttia (riippuen kovetteen määrästä). Kun olet varma että kemiski on kuivaa, nosta muotti varovasti pois päältä reunoista. Muotti todennäköisesti hajoaa tässä vaiheessa.
Viimeistely ja maalaus
HOX/ Anna kemiallisen metallin kovettua ennen tätä työvaihetta! /HOX
Ota hiekkapaperia (120-200 on hyvä karheus) ja varovasti häivytä kemiskin rajat sekä epätasaiset kohdat. Isot ja epäolennaiset klöntit kannattaa poistaa vaikka puukolla. Tähän kannattaa käyttää aikaa, sillä jos tässä vaiheessa oikoo, lopputulos kärsii. Hiottuasi pyyhi maalattavat kohdat tärpätillä kastetulla rätillä.
Anna tärpätin haihtua. Tämän jälkeen maalaa kuumankestomaalilla puhdistetut kohdat.
Nyt virisylinterisi on "laillistettu".
"50cc" käytössä.
- MB93 kuittaa.
E: Lisätty maalausohjeet ja väliotsikot.
Juu, eli tuli tuossa tehtyä tuohon 72cc:n kylkeen lailliset merkinnät, ja ajattelin että tännekin sais ohjeet niistä, ettei tarvitse ostaa Moposopilta sitä ylihintaista 49cc-merkinnällä olevaa pyttyä jos haluaa setä sinisiä huijata.
Tarvikelista
Eli tarvitset:
- Kemiallista metallia
- Hiekkapaperia (karkeaa)
- Liuotinta (tärpätti jne...)
- Rättejä
- Kynttilän ja tulentekovälineet (sytkäri tai tulitikut)
- Ketjurasvaa
- Sylinterin 49cc-merkinnällä (muottia varten)
- Kuumankestomaalia (väri mieltymysten mukaan)
- Dremelin
Todistusaineiston tuhoaminen
Oikealla vakio, vasemmalla tieliikennekäyttöön sopimaton 47mm sylinteri.
Aloitetaan hiomalla laittomasta sylinteristä kuutiomerkintä pois. Tämä käy parhaiten Dremelin avustuksella.
Tämän jälkeen hio hiomapaperilla kohta karkeaksi ja pyyhi liuottimella rasva sekä lika pois.
Muotin tekeminen
Ennen muotin tekemistä ruiskuta ketjurasvaa vakiosylinterin kuutiomerkinnän päälle, jolloin muotin irroittaminen ehjänä helpottuu. Sulattele steariinia merkinnän päälle reilusti. Anna kovettua noin minuutin ajan ja irroita varovasti reunoista.
Kuvassa näkyvä muotti oli liian heikko, ja hajosi lähes heti. Laita steariinia siis reilusti, mielummin liikaa kuin liian vähän.
Merkintöjen tekeminen
Sekoita itsellesi kemiallista metallia pieni määrä. Laita kemiskiklöntti laittoman sylinterin kuutiomerkkikohtaan ja levitä paksuksi kerrokseksi. Suihkauta muotin sisään ketjurasvaa, pyyhi rätillä enimmät pois ja laita muotti kemiallisen metallin päälle. Paina varovasti, ettei muotti halkea. Pyyhi rätillä yli pursuavat kemiskit pois ennenkuin ne kovettuvat. Varo ettet liikuta muottia yhtään.
Anna kemiskin kovettua vähintään kymmenen minuuttia (riippuen kovetteen määrästä). Kun olet varma että kemiski on kuivaa, nosta muotti varovasti pois päältä reunoista. Muotti todennäköisesti hajoaa tässä vaiheessa.
Viimeistely ja maalaus
HOX/ Anna kemiallisen metallin kovettua ennen tätä työvaihetta! /HOX
Ota hiekkapaperia (120-200 on hyvä karheus) ja varovasti häivytä kemiskin rajat sekä epätasaiset kohdat. Isot ja epäolennaiset klöntit kannattaa poistaa vaikka puukolla. Tähän kannattaa käyttää aikaa, sillä jos tässä vaiheessa oikoo, lopputulos kärsii. Hiottuasi pyyhi maalattavat kohdat tärpätillä kastetulla rätillä.
Anna tärpätin haihtua. Tämän jälkeen maalaa kuumankestomaalilla puhdistetut kohdat.
Nyt virisylinterisi on "laillistettu".
"50cc" käytössä.
- MB93 kuittaa.
E: Lisätty maalausohjeet ja väliotsikot.