Pitkästä aikaa on tullut taas aika lisätä tekstiä ja kuvia tähän topikkiin.
Helsinki-Jäämeri reissuun tuli viime kerralla jäätyä joten vuorossa on nyt monkeyn valmistumisesta seuraava päivä eli keskiviikko 28.6 jolloin reissu aloitettiin

.

Reppu tuli pakattua täyteen kaikkea tarpeellista ja takatarakalle menee tuossa muovipussissa työkalut (työkalut ovat kangaskassiin laitettu, muovipussi toimii vesieristeenä) sekä pumppu. Varasisärengas sekä paikkasarja tuli myös varalta otettua mukaan sekä köyttä kun koskaan ei tiedä mitä tulee eteen.

Alunperin työkaluiden piti mennä etutarakalle mutta bensakanisteri sopi siihen paremmin koska työkalupussi on matala ja reppuni iso niin reppu "makasi" osittain takatarakalla ja ei näin rasittanut liikaa selkää.

Hieman klo 9.00 jälkeen kokoonnuimme Vpartin kanssa Vuosaaren ABC huoltoasemalle josta aloitimme matkamme tankit täynnä.

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Mäntsälässä noin 50km aloituspaikasta. Siellä tuli tankattua sekä syötyä hieman ja pidettyä pieni jäähdytystauko. Oma mopo varsinkin kuumentui erittäin herkästi johtuen että minulla ei ollut öljynlauhdutinta koko reissun aikana kun se ei kerennyt minulle saapuman postissa. Tämän lisäksi moottorilla olin vasta ajanut täydellisen remontoinnin jälkeen vajaa 120km eli sisäänajoa oli vielä hieman edessä.

Toinen pysähdysetappi meillä oli Lahdessa Kivimaan ABC:llä. Siellä tuli taas syötyä sekä varmuudenvuoksi tankattua vaikka nuo mopot eivät paljoa syöneetkään bensaa.

Kolmas pysähdysetammi meillä oli Padasjoella, tästä paikasta ei tullut otettua kuvaa mutta tämä kuva tuli otettua Jämsästä kun Vpartin puhelimesta loppui akku. Onneksi kumpaankin mopoon oli kytketty 12V latauspistokkeet joissa voitiin ladata tarvittaessa puhelinta tai vaikka kypäräkameran akkuja. Tuosta sitten jatkoimme matkaa kohti Jyväskylää, jossa viivyimme poikkeuksellisen pitkään kun kävimme Vpartille ostamassa uudet ajolasit Motonetistä vanhojen hävittyä Allrightin miitissä.


Matka jatkui Jyväskylästä kohti pohjoista eli kohti ensimmäistä yösijaa joka sijaitsi kaverin mökillä Pihtiputaalla. 4km Viitasaaresta Vpartilla loppui moposta bensa, mutta onneksi kanisteria pidämme aina täynnä ajettaessa. Tässä samalla huomasimme todella vakavan ongelman minun monkeyssä. Se vuoti erittäin runsaasti öljyä ajoradalle ja jokainen mopoilijahan on tässä vaiheessa varmasti p*skahalvauksen partaalla niinkuin minä olin. Monkeystä oli kuumuuden ja ilmeisesti öljynpaineen vuoksi kytkinvivun öljystefa kytkinkopasta pulpahtanut ulos. Muutaman minuutin päästä meidän viereemme pysähtyi avulias ukko joka tuli kysymään, että tarviimmeko apua. Työkaluja meillä oli mutta ei ollenkaan öljyä, hänellä oli minulle tarjota öljyä jolloin pääsimme jatkamaan matkaa kohti ensimmäistä yösijaa.
Tämän asian tärkein opetus oli että pidä aina tämmöisiä retkiä suorittaessa hyvät työkalut sekä vähintään litra öljyä mukana, ei sitä tullut aluksi edes ajateltua kun muistettavaa oli niin paljon.
Tämä öljy jota sain oli 5W30 öljyä ja moottorini olisi vaatinut vähintään 10W50 öljyä.

Seuraavana aamuna menimme kaverin sedän autolla Pihtiputaan Fixus autotarvikeliikkeeseen ostamaan kummallekin meistä moottoriöljyä. Tämän jälkeen oli vuorossa monkeyn ja daxin ensimmäinen huoltotarkistus jossa tuli todettua että monkeyn moottori ei ollut kokenut vaurioita öljynvähyydestä eli kone oli kunnossa. Sen sijaan jostakin syystä Vpartin daxin venttiilinsäätövarsien pultti ja mutteri oli vaurioitunut (kierteet rikki) ja kaverin BSE 125cc minicrossista saimme reissun ajaksi lainata vastaavat osat daxiin.
Sitten vain venttiilit säädettin ja mopo käyntiin mutta daxin keinuvivut nakuttivat erittäin kovaa mutta matkaa oli silti jatkettava vaikka mopo kärsikin kohtuu suuresta tehohäviöstä.


Toisen päivän ensimmäinen pysähdyspaikka oli muistaakseni Kärsämäen ABC:llä jossa istuimme pitkään ja pohdimme, mistä saisimme daxiin ehjät keinuvivut. Sosiaalinen media eli tässä tapauksessa facebookin MopotuningFIN ryhmästä löytyi yksi henkilö jolla olisi hyväkuntoiset keinuvivut lahjoittaa Vpartille. Kyseinen henkilö asui 10km päässä tästä ABC:stä, parempaa tuuria ei olisi voinut sattua. Sitten tuli kiire jatkaa matkaa keinuvipujen saamiseksi.



Keinuvivut saatiin lahjoituksena ja sitten mietittiin missä voisimme ne käydä asentamassa. Minulla monkey vuoti hieman öljyä jalkatappien kiinnityskohdista joka on tullut todettua tyyppiviaksi monkey-type moottoreissa. Ongelma ratkesi onneksi kupariprikoilla ja seuraavaksi oli vuorossa keinuvipujen vaihto Kärsämäen Fixuksen pihassa. Hieman tuli pelättyä että toivottavasti kansi ei väänny kun se oli aikas kuuma, samalla jännitettiin sitä ettei kannentiiviste mene rikki irroittaessa mutta onneksi homma onnistui täydellisesti. Daxi pelitti kansirempan jälkeen täydellisesti, venttiilit eivät enää nakuttaneet ja kaikki tehot saatiin hyödynnettyä taas daxin moottorista.
Matka jatkui kohti Oulua...

Oulusta matka jatkui Haukiputaalle jossa tuli syötyä kun matkan varrella Oulussa olleet Mcdonalds ravintolat olivat ääriään myöten täynnä.
Seuraavaksi saavuimme Kemiin jossa tankkasimme. Kello oli Kemiin saavuttaessa 23.20 ja Haaparannassa Ruotsin puolella oli seuraava nukkumapaikka.
Haaparantaan saavuimme puolenyön jälkeen väsyneinä ja melkeinpä heti siinä tuli mentyä nukkumaan kun ruotsin lakien takia klo 24 jälkeen baarista ei enää saanut tilattua alkoholijuomia.


Mopot lukittiin ikkunamme alle yöksi.






Aamulla klo 9.00 jälkeen jatkoimme matkaa ja yksi paikka piti käydä katsomassa koska se on suomalaisille ilmeisesti jonkinlainen turisti- tai pyhiinvaelluskohde

.

Kyseisen kaupan pihassa tuli myös tehtyä huoltotarkistus eli öljynmäärä ja venttiilinvälykset tarkistettiin sekä ketjut ja tarvittaessa myös vaijerit rasvattiin.



Seuraava pysähdys oli Ylitorniossa SEO:n huoltoasemalla ja baarissa jossa tuli henkilökunnan kanssa rupateltua kun ihmettelivät näitä pikkumopoja ja tavaranmäärää. Kerrottiin tästä meidän tempauksesta ja kyllä se herättää huomiota. Samalla tuli hieman syötyä ja vähän uhkapelattuakin sekä mopot tankattiin.

Tankkauksen jälkeen matka jatkui kohti pohjoista

.




Mitä pohjoisemmaksi ajoi niin maisemat muuttuivat aivan erinäköisiksi kuin on tottunut näkemään täällä Etelä-Suomessa.


Napapiirikin tuli tuossa samalla valloitettua, tuossa kohtia tuli uskottua että kyllä me ehkä voimme sinne Norjaan saakka päästä jos mopojen moottoreihin ei tule isompaa vikaa.



Pissatauko...

Muoniosta noin 40km etelään ja 40km pohjoiseen oli pelkkää työmaata, välillä tie muuttui erittäin huonokuntoiseksi. 3km Muoniosta tie oli erittäin huonokuntoinen johtuen noin nyrkin kokoisesta sorasta, kyseisessä tiepätkästä monkeystä lähti öljypurkki ja melkein myös bensakanisterikin karkuun.




Kolmas yöpaikka meillä oli toteutettu yhteistyönä Lomamaja Pekosen kanssa Muoniossa. Tämä kolmas ajopäivä oli koko reissun helpoin päivä kun saavuimme perille jo klo 18-19 aikoihin ja ajokilometrejä tuli kyseiselle päivälle vain 280km, muina päivinä 400km raja ollaan saatu rikki.



Majatalona meillä oli tuommoinen ns. leikkimökki, hyttysiä tuolla pohjoisessa oli erittäin paljon ja lämpöäkin reilu +24 astetta.
Lisää reissusta seuraavaan päivitykseen, mahdollisesti jo tänään illalla jos joku kerkeää tähän kommentoimaan

.
Seuraavaan kertaan...
