Tänään on 21.06.2018 13:30


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Alueen säännöt


• Aloitusviestissä tulee olla kuv(i)a ja listat virityksistä, tuningeista ja muista muutoksista.

Ohjeet kuvien lisäämiseen!



Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 04.01.2016 02:57 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Terve!
Nyt kun vihdoin tuli opittua kuvien linkkaaminen suoraan tänne foorumille niin siitähän tuli innostus tehdä omasta käyttishondasta ja muista kaksipyöräisistä topikki tänne (C) .

Aloitetaan itselleni rakkaasta ja varmatoimisesta käyttömoposta eli vuoden -99 honda monkeystä, jonka sain rippilahjaksi vuoden 2012 kesäkuussa. Kyseisen laitteen bongasin nettimotosta ja tiesin että siinä oli mopo jota olin etsinyt. Mopo löytyi Helsingin Kivikosta eli alle 8km päästä kotoani. Ilmoituksen näytin faijalle jonka jälkeen hän soitti myyjälle ja sovimme ajan (Y) .
Paikanpäällä mopo osoittautui paremmaksi kuin kuvista ja ilmoituksesta osasin odottaa eli mopo oli kauttaaltaan läpikäyty, maalattu ja konerempattu. Hintapyynti moposta oli 1300 euroa, lopullinen myyntihinta pienen tinkaamisen jälkeen 1150 euroa. Tekniikaltaan mopo oli täysin vakio ja huiput sen 35-40km/h joka tuntui silloin kovalta vauhdilta :roll: .
Ensimmäinen kuva myyjän luota paikanpäällä ja loput mökiltäni jonne mopo vietiin kaupanteon jälkeen. Kuvat valitettavan huonolaatuisia johtuen sen ajan puhelimeni kuvanlaadusta jonka takasi Nokia 5228 :mrgreen: :

Kuva

Kuva

Kuva

Mökkitietä pitkin mankilla tuli ajettua siihen asti kun noin puolivuotta myöhemmin mopokortti lensi taskuuni marraskuun lopulla. Tämän jälkeen manki on ollut minulla aktiivisesti käytössä vuodenympäri oli sitten 35 astetta lämmintä tai 35 astetta pakkasta.

Vuoden 2013 keväällä kun kaikki viimeisetkin kaverit olivat saaneet mopot ja osa kevarit niin mankin nopeus alkoi hieman tympimään. Mopo oli tällöin edelleenkin vakiokuosissa jonka jälkeen alkoi pienimuotoinen virittäminen eli putken, ilmanputsarin ja välitysten vaihto jolloin nopeus saatiin nostettua 54 km/h tunnissa.

Kuva

Kuva

Myöhemmin saman vuoden kesän lopulla mankista repesi yllättäen etujarrusatula kun tuntemattomasta syystä yksi jarrupala irtosi ajon aikana noin 45 km/h vauhdeista. Tästä meinasi seurata pienimuotoinen kaatumisonnettomuus mutta onneksi näin ei käynyt. Reilu viikko myöhemmin ostin mopoon upouuden etujarrusatulan paloineen asensin sen paikalleen, samalla päivitin etujarrulevyn uuteen johtuen vanhan levyn pienestä kieroudesta.
Samalla päätin hommata penkkiin uuden penkinpäällisen honda-tekstillä ja alkuperäinen mg-koppa kiilloitettiin.

Kuva
Tässä kyseisessä kuvassa manki on ollut minun mielestäni parhaimmillaan eli siistissä ja hyvässä kunnossa niin koneellisesti kuin päällisin puolin. Tuosta kuvasta eteenpäin mopo on kokenut ties kuinka monta ulkonäkömuutosta joista yhtä en haluaisi näyttää kun on mennyt lähes mauttomuuksiin :oops: mutta näytän kumminkin mitä mopo on saanut kärsiä ulkonäöllisesti.
Aloitetaan pahimmasta/omasta mielestä rumimmasta muutoksesta. Älkää tuomitko... :cry: olen oppinut läksyni että orkkismonkeylle ei saisi tehdä näin julmaa tekoa mitä minä menin tekemään.
Vuoden 2014 alkusyksy ja alkutalvi:

Kuva//
Eli vaihdettuja osia oli samurai 110cc:n kultainen USD-keula, +13 takahaarukka ja 340mm iskarit.
Kuva
Manki ei kyseisestä ulkonäöstä pitänyt ja päätti tehdä minulle kepposet eli puolessa välissä mökkimatkaa (32km päässä kotoa) takakeskiön laakeri sanoi sopimuksensa irti ja jouduin odottamaan vajaan tunnin vesisateessa että minut tultaisiin hakemaan. Mopon purkamisessa meni noin 30min jotta se saatiin autoon mahtumaan. Tämä oli ensimmäinen ja ainoa kerta tähänpäivään mennessä, jolloin kyseinen mopo on minut jättänyt tien päälle. Neljän päivän päästä kokosin mopon ja kunnostin takakeskiön ja ajot jatkuivat. Alkutalvesta mopo oli luultavasti kaikkein ruoskimmassa kunnossa:

Kuva
Sen hetkinen kone oli itse rakennettu erillinen 72cc moottori hondan alakerralla, jossa bensaa syötti 14mm mikuni. Varsinkin tuolloin talvella mopoa sai lähes aina kylmänä polkea n. 10min ennenkuin lähti käyntiin. Lämpimänä toimi muuten hyvin mutta säädöt oli hukassa, löi liekkiä BSE:n mankiin muokatusta putkesta minkä kerkesi ja alkukäyräkin usein hehkui punaisena. Moottori toimi kuukauden jonka jälkeen ei enää käynnistynyt ollenkaan. Silloin vaihdoin tuon 72cc koneen tilalle vakiomoottorin jonka olin laittanut hyllylle odottamaan seuraavaa hetkeä ja kyseinen kone lähti ensimmäisellä polkaisulla käyntiin vaikka oli ollut sen kuukauden irtonaisena hyllyllä :D .

Vuoden 2013 loppukesästä aloitin mankin alkuperäisosien metsästyksen ja silmiini eksyivät motot.netin kautta huoltoa vaativa vakiokeula sekä hyväkuntoinen täydellinen etukeskiö ja jarrukilpi sekä vakio takaiskarit ja ne tuli ostettua kohtuu edullisesti pois. Osat saatuani huolsin keulan ja pistin osat mopoon kiinni ja lopputuloksesta tuli kohtuuhyvä, mutta tuo kiinanvakioputken alkukäyrä pisti itselläni ainakin heti silmään sekä keulassa lampunkiinnikkeiden kohdalla olevat NOS-tarrat joista tuli myös saatua heti ekana päivänä pientä kommenttia. Kiinanvakioputki oli tuolloin siksi että kesän aikana vahingossa tiputin hondan vakioputken varaston hyllyltä betonilattialle suoraan alkukäyrä edellä. Sen seurauksena alkukäyrä väntyi enkä saanut putkea menemään mankiin. Kyseinen putki on vielä tänäpäivänäkin varastossa ja odottaa pientä suoristamista.

Kuva

Seuraavaksi ulkonäkö muuttui taas lyhyen ajan sisällä, pääasiassa vain ruoskempaan suuntaan niinkuin useimmiten sattuu tapahtumaan. Keulintaraudan päätin ostaa kun en kehtaa tuota vakiotarakkaa tuhota, mutta ajaa sekin onneksi asiansa kauppareissuilla :lol: .

Kuva

Vuoden 2015 helmikuussa monkey alkoi taas menemään hieman ruoskempaan suuntaan, mutta tarkoituksella. Talvella tuli myös harjoiteltua keulimista sekä muuta stunttaamista ja tein mopoon ns. talviruoska-lookin eli ruosteiset kiinanvanteet ja takaiskarit kiinni sekä vakiokeula keveytensä vuoksi.
Talvella tuo ulkonäkö on omaan mieleen hieman parempi kun muutenkin kyseistä mopoa saa olla erityisesti talvella putsaamassa kokoajan eikä viitsi parempikuntoisempia osia ruostuttaakkaan. Kesäksi sitten paremmat osat kiinni, jotka eivät ole ruosteessa :wink: .
Kuva

Seuraava ulkonäkömuutos tapahtui 2015 keväällä. Foorumilaiselta ostin +6 palkkisvingin ja kaveriltani 310mm iskarit ja tulos oli tämmöinen kun laitoin kyseiset osat sekä levykeulan kiinni.
Kuva

Kuva

Seuraava ulkonäkömuutos tapahtui sitten kuukauden päästä kun tuli ostettua yksi monkeyn osakasa josta löytyi skyteam PBR:än keula. pakkohan sitä oli kokeilla miltä se näyttää mopossa :mrgreen: . Kaveriksi laitoin nuo 310mm takaiskarit sekä kotitekoisesti levitetyn 4 tuuman levipellin.
Kuva

Kuva

Muuten hyvä mutta keulaan ei sopinut monkeyn etujarrusatula joten tuli modattua samurai 110cc:n koko etujarru siihen. Keulaa voisi myös muulla tavalla hieman muokata mm. pumpuista etulokasuojan pidikkeet poistaa ym. ja stefat vaihtaa.

Tällähetkellä monkey on tuossa talviruoska-lookissa, mutta viidenneksi viimeisestä kuvasta poiketen mopossa on kiinni harmaa levykeula joka esiintyy mm. postauksen ensimmäisissä kuvissa ja hondan alkuperäinen penkki josta tosin on penkinpäällinen revennyt. Kyseisestä ulkonäöstä minulla ei ole valitettavasti olemassa yhtään kuvaa mutta mahdollisesti käyn semmoisen ottamassa tässä lähipäivinä. Tekniikkana toimii viimeisen päälle täydellisen läpikäynnin kokenut 72cc moottori, joka on rakennettu 110cc koneen alakerralle jota remontin yhteydessä vahvistin hieman. Kaasarina toimii 18mm käsiryypyllinen Jinke 19mm imukaulalla ja bilteman fiddy putsarilla, joka on säädetty tälle moottorille aivan viimeisen päälle eli toimii täydellisesti. Huiput ilman ohitinta 17/39 välityksillä tasan 60 km/h ja ohittimella 78 km/h. Nämä lukemat mitattu puhelimen GPS:ään sekä auton ja moottoripyörän/kevarin mittariin joista kaikista laskettu nopeuden keskiarvo.
Monkey toimii minulla edelleen jokapäiväisenä käyttiksenä ja vaikka autokortti sekä auto on ollut minulla käytössä jo muutaman kuukauden niin monkeyt tuntuvat olevan edelleen se juttu, ainakin minulla.

Seuraavana suunnitelmana minulla on aloittaa rakkaan käyttikseni entisöintipuuhat eli laittaa täysin alkuperäiseen kuosiin ja saamaan arvoisensa kohtelua (Y) . Toivon mukaan hommat pääsisin aloittamaan jo tulevan kesän aikana mutta sitä ennen minun täytyy saada alle toinen kaksipyöräinen käyttöpeli ja mikäs tähän olisi sen parempi kuin monkey.
Kun sain kesällä 2015 myytyä eteenpäin hetken mielenkiinnosta ostamani mopo DT projektin niin niillä rahoilla päätin ostaa käyttäjältä Makee99 kilvellisen piikkimonkey-projektin sekä paljon muuta osaa.

Kuva

Kuva

Tavoitteena olisi rakentaa näyttelykuntoinen ja varmatoiminen reissureki. Ja mikä asiasta saattaa tehdä vielä mielenkiintoisemman niin yritän saada kyseisen laitteen rekisteröityä A2-kilpiin. Tässä ei pitäisi olla sen suurempaa estettä kuin päivittää taakse levyjarru jos oikein muistan :think: . Moottorisuunnitelmana/toiveena olisi ostaa 190cc Daytona Anima mutta se riippuu paljolti siitä, että pääsenkö tekemään koulun ohessa töitä josta saisi rahat projektiin. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, joka tapauksessa aion tehtä tuosta piikkimonkeystä tulevan käyttikseni jonka rakennuspuuhat aloitan heti kun olen saanut juuri valmistuneen skyteam monkey projektini myydyksi.
Kuvia kyseisestä projektista eri vaiheista ja lähes valmiina:

Lähtökohta...
Kuva

Puolessa välissä...
Kuva

Lähes valmis/valmis...
Kuva

Kuva

Kuva


Pientä viimeistelyä skyteamissa vielä on mm. johtojen uudelleensijoittamista ja suojaamista mutta voisi sanoa että lähes valmis ja varmatoiminen. Halutessaan saa ostaa pois ja edesauttaa piikkimonkeyn rakenteluja 8) .

Piikkimonkeyn lisäksi taloudesta löytyy myös vielä yksi mopo projekti, kyseessä vm. -08 masai DB joka löytyi Tampereelta viime kesän alkupuolella. Kilvet ja paperit löytyi, moottori kävi mutta ei ollut ajokuntoinen johtuen takakeskiöstä ja jumittuneesta kaasuvaijerista. Hinnan sain tingittyä tasan 200 euroon ja pakkohan se oli hakea pois kun halvalla sai (C) .

Paikanpäällä ostokunnossa:
Kuva

Kuva

Peräkärryssä ja kotipihalla:
Kuva

Kuva

Kuva

Tällähetkellä masai näyttää tältä jossa on ollut viimeiset 3kk pienen innostuksen puutteen vuoksi. Mutta pian senkin aika koittaa kun pitäisi etsiä takahaarukkaan uudet laakerit sekä muokata runkoon "normaalille" takaiskarille paikka. Laakerit tämänhetken suurin huolenaihe, joita pitäisi alkaa metsästämään...
Kuva

Eikä minicrossit vielä tähän lopu. Vuonna 2013 mökille piti saada yksi harrastepeli metsä ja monttuajoja varten niin Tammisaaresta löytyi hyväkuntoinen yksilö piikkirenkailla, vm. -12 YCF Factory Pilot, nykyään tunnetaan mallinimellä Sp4 tai Sp5.
Myyntihetkellä laitteella oli ajettu 15.3h joihin sisältyi yksi kisa-ajo.

Kuva

Kuva

Entisiä laitteita joita minulla on ollut niin vm. -05 Yamaha DT50, jonka ostin projektikuntoisena puolituttavani hyvältä kaverilta 400 eurolla vuoden 2015 tammikuun ensimmäisellä viikolla. DT:n mukana tuli paljon kaikenlaista osaa mm. toiset hyväkuntoiset smotovanteet, metrakitin kokoputkisto, parit suuttimet, uusi metzellerin takarengas ja kaikkea muuta pientä kivaa. Ennen kuin mopo päätyi minulle niin sitä ennen se oli ollut yli 3 vuoden ajan ulkona talon seinää vasten nojaamassa kesät talvet ilman mitään suojaa. Ulkonäkökin oli sen mukainen eli suoraan sanottuna erittäin p%skainen. Moottori oli peräisin vm. -11 HM:stä jolla oli ajettu alle 6tkm. Pidemmittä puheitta purin mopon atomeiksi, remontoin moottorin täydellisesti, korjasin johtosarjan ja kunnostin muutenkin mopoa kaikin puolin.

Kunto jossa se tuli minulle...
Kuva

Purettuna...
Kuva

Kuva

Kunto josta se lähti minulta...
Kuva

Ei ulkonäöllisesti mitenkään huippuhieno, mutta tekniikkaan ja hallintalaitteisiin panostin kunnolla (C) .
Mopo matkasi lopulta Salon suunnalle ja siitä saaduilla rahoilla ostin tuon piikkimonkey-projektin.

Laitetaan loppuun kuvat viimeisestä mopostani. vm. -65 Solifer Export Thermomat. Kyseisen vekottimen entisöin isäni kanssa vuonna 2010 ja 2011. Solikalla on kokonaisuudessaan ajettu 22tkm ja rapiat. Historia on hyvin tiedossa koska on ollut suvussa uudesta asti ja tulee myös pysymään vielä monet vuodet. Heti käyttömonkeyni jälkeen solikalla on minulle seuraavaksi eniten tunnearvoa, koska kyseisellä mopolla olen opetellut ensimmäisen kerran ajamaan.

Kuva

Olkoot ensimmäinen aloituspostaukseni tässä. Toivottavasti ei ole liian pitkä eikä liian sekava luettavaksi ja toivottavasti ei riko hirveästi foorumin sääntöjä.
Mielipiteitä saa ehdottomasti antaa jos siltä tuntuu, risut ja ruusut sallittuja sekä parannusehdotuksia saa ehdottaa (Y) .

Ja jos sattuu kiinnostamaan niin katso Youtube-kanavani, johon yritän hieman aktiivisemmin laitella erillaisia ajovideoita ja tulevaisuudessa mahdollisesti monkey-type moottoreiden rakennus- ja korjausvideoita.

https://www.youtube.com/channel/UCoUox6 ... QypZYZ18jQ

Kanavan saa halutessaan tilata tai olla tilaamatta. Olen puhunut... (C)

-Tomi

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 03:47 

Liittynyt: 12.12.2014 21:24
Paikkakunta: Salo
Herrane aika ku sulta noita menopelejä löytyy , mukavasti oli näin yöksi luettavaa (Y) tais tuo dt tulla itseasiassa kaverille joka vaihtus just gileraan :mrgreen: Ei siinä , ainakin tietoa oli riittävästi .. hyvä alotuspostaus ja näin (Y)

_________________
Nykyinen Honda / Skyteam sekotus
Suzuki pv 87 - ex
Aprilia rx 01 - ex
Gilera rcr 06 - ex

~Elämä on laiffii~


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 07:53 

Liittynyt: 10.10.2011 16:36
Aattelin että taas joku tehnyt kolmen lauseen alotusviestin, mutta asiatekstiä oliki koko etusivun verran :mrgreen: Mut hyvältä näyttää mopot ja tekeminen (Y)


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 13:44 

Liittynyt: 27.12.2013 15:25
Tuo mustavihree manki on kyll hieno, vaik väritys on tollanen että eei voi tulla kovin nättiä. Sit toi etuvalo sopii tohon ku nakki pyllyy, tosi makee :smoke:

_________________
a.k.a tuuppari

Honlei 03 50cc lintta yms ralli peli viewtopic.php?f=2&t=20703

Honlei 201cc "fighter" kesä mopo viewtopic.php?f=3&t=21854

Monkey YX160 "Hell K" viewtopic.php?f=3&t=22702

https://www.youtube.com/channel/UCI0xRS ... 9KA/videos


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 14:30 
Avatar

Liittynyt: 27.12.2014 01:41
Paikkakunta: Hvesi
Täällähän oli pitkästi asiatekstiä. (Y) Melkoisia muodonmuutoksia kokenut tuo Honda. :shock: Ja meinaatko tosiaan ihan A2 luokkaan? Ettet ihan kevariksi eli A1?

_________________
-Let the good times roll-
Monkey
Zongshen Z125 HO
16-24 välit + Portattu kansi + R20 nokka + 26mm flat slide PWK + KP mäntä + Alakauttanen NHRC + Outter rotor kit= +15hp = 115km/h (kovempaa mennään vielä ;) )
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=22126


Viimeksi muokannut ZJ90 päivämäärä 08.05.2016 20:02, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 17:41 

Liittynyt: 11.07.2013 10:22
Paikkakunta: Turku
Erittäin hyvä aloituspostaus ja sitäkin paremmat suunnitelmat 8)

_________________
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 19:05 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Kiitokset kaikille :) .
Jessepoika: Jos muistan oikein niin kyseinen henkilö oli nimeltään Eelis Laine jolle tuo DT meni ulkonäön jatkojalostukseen.

ZJ90: Kyllä, yritän saada tuon piikkimonkeyn rekisteröityä A1 kilvistä A2 kilpiin jos se on mitenkään mahdollista. Kun täällä pääkaupunkiseudulla tunnutaan pienestäkin syystä pysäyttämään mopoja ja piikkejä jos laitteista esimerkiksi lähtee hieman enemmän ääntä tai muuten vain näyttää erikoiselta poliisien silmään :roll: . Ja samalla tuo kilvitysasia itseäni kiinnostaa todenteolla jos tuon 190cc moottorin hankkiminen onnistuu, kun tuon Daytonan ulkonäkö on aivan erillainen verrattuna normaaliin 125cc moottoriin eikä sen takia viitsisi menettää kilpiä ja maksaa sakkoja. Mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja toivotaan parasta... (C)

-Tomi

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 20:19 
Avatar

Liittynyt: 27.12.2014 01:41
Paikkakunta: Hvesi
Okei, luin vähän hutasemalla aluksi ton tekstin. :oops: Saattaahan toi onnistuakin saada A2 kilpiin, jos siinä ei kerran mitään ihmeempiä vaadita. Ihan mielenkiintoinen homma jos saat, ei taida olla muita A2 mankeja suomessa. :D

_________________
-Let the good times roll-
Monkey
Zongshen Z125 HO
16-24 välit + Portattu kansi + R20 nokka + 26mm flat slide PWK + KP mäntä + Alakauttanen NHRC + Outter rotor kit= +15hp = 115km/h (kovempaa mennään vielä ;) )
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=22126


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 20:25 
Avatar

Liittynyt: 10.02.2014 19:56
Paikkakunta: Galapakos saari
Olipa siinä hyvää tekstiä kerraksee, tuosta A2 laittamisesta nii taitaa nousta sitte maksutki vähäsen vakuutuksissa?
Justiisa samanlainen exportti kun meilläkin tosin meillä se taitaa olla vm. 63 ja vähän enemmän ajettu eikä ole entisöity.
Makasi semmoset -30 vuotta vanhanrakennuksen perällä, yks kesä otin pois ja ajettiin mutta oli niin harva että ei enää saanu käyntiin kohtuuella ja nyt kone levällään ollut parivuotta ja odottelee edelleen uusia laakereita ja mäntää.
Saa nähdä millon saa inspiraation ruveta tekemään.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 21:15 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Hyvä aloituspostaus! (Y) Mopojen suunnitelmat vaikuttaa hyvälle :D

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 21:45 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
ZJ90: Itseasissa Suomesta löytyy tällähetkellä ainakin yksi A2 kilvissä oleva monkey, jonka ystäväni sattumalta bongasi helsingin tattarisuolta ja omistajankin kanssa kävi juttelemassa :D . Tämä ystäväni omisti kyseisenä aikana vielä itsekin A1 monkeyn ja hiukan innostui kun vastaavanlainen peli tuli vastaan. Tämän A2 monkeyn omistaja oli kuullema noin 40v herrasmies joka oli mopon rakentanut kauttaaltaan uusiksi ja asentanut alkuperäisen moottorin tilalle 170cc OORacingin koneen ja katsastanut. Sanoi kuullemma ettei ole sen suurempi ongelma tuo katsastus, mutta takajarru piti päivittää rumpujarrusta levyjarruun.

honkleibomba: Tämän meidän exportin juuret ovat myös aikas samanlaiset, tosin tämä yksilö jäi seisontaan 80-luvun loppupuolella kun isovaarini kunto romahti. Sitä ennen se oli ollut hänellä jokapäiväisenä työ- ja vapaa-ajankulkineena. Ulkoilman armoilla oli sen reilu 5 vuotta jonka jälkeen siirtyi 90-luvun puolivälissä Helsingistä Nurmijärvelle vaarini autotalliin, josta minä ja faijani "löysimme" sen vuonna 2010 kesällä. Vaarini sitten tokaisi, että viekää mokoma vekotin pois kun eihän sillä voi edes ajaa. Nyt se on hyvässä kunnossa, moottori täysin läpikäytynä ym. mutta kytkinlevyjä siihen ei enää tunnu löytyvän mistään tai sitten ei olla osattu etsiä kunnolla. Mutta ei siihen onneksi tarvitse tehdä pitkään aikaan mitään remonttia, uudet kytkinlevyt tosin olisi hyvä saada tulevaisuutta ajatellen. (Y)

-Tomi

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.01.2016 23:55 
Avatar

Liittynyt: 26.12.2013 11:53
Paikkakunta: Uusikaupunki
Hyvä aloitusviesti ja mukavaa luettavaa (Y) A2 mankin suunnitelmat kuullostaa hyvältä 8)

_________________
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!

Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
Saab 9-3 og 2.0t vm.2001


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06.01.2016 21:21 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Tervehdys!
Elikkäs pikkurakentelut jatkuvat täälläpäin :D . Eilinen päivä meni Tattarisuon moottorihallilla läpikäyden ja korjaillen yhtä 125cc lifanin perusmottia. Moottori tuli alunperin minulle yhden minicrossiraadon mukana, joista runko-osat meni tuohon masaihin mm. keula, takahaarukka+iskari, katteet ym. ja moottori jäi odottelemaan tarkistusta.
Nyt eilen sitten vihdoin tuli innostus alkaa rakentelemaan kyseistä konetta ja piipahdin läheiselle nuorison moottorihallille ja hommat aloitettiin (C) .

Kuva

Voisi melkein sanoa että koneen purkaminen oli tässä tapauksessa eniten työtä vaativa homma. Moottoria ei ilmeisesti ollut koskaan edes avattu ja tämän seurauksena osat olivat lähes piintyneet toisiinsa kiinni ja muutamassa kohtaa ei väkivallalta vältytty.

Kuva

Kuva

Seuraava ongelma oli irroittaa jumittunut männäntappi ja mäntä kiertokangen päästä. Tämä lopulta onnistui moskan ja metallitangon avulla kiertokantta vahingoittamatta, tosin männäntapin reikä vaati pientä siistimistä ja tämä onnistui onneksi 1500 karkeisella hiomapaperilla ja noin 12mm paksuisella metallitangolla jolla männäntapin reijästä saatiin jälleen siisti ja käyttökuntoinen (Y) .

Kuva

Seuraavaksi oli vuorossa moottorin kokoaminen uusilla stefoilla, O-renkailla ja tiivisteillä 8) .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvasta poiketen kytkinkopan tiivisteen vaihdoin rikkinäisestä ehjään kun kotiin tuli unohdettua sylinterin "sisältä" nokkaketjun ohjurirulla sekä männäntapin sokat. Samalla otin uudesta tiivistesarjasta mukaan tuon kytkinkopan tiivisteen :wink: .
Pian moottori olikin jo koottu, myöhemmin kotona laitoin sähköt sekä kannen vasemmanpuolen lätkän kiinni mutta en silloin älynnyt ottaa kuvia täysin valmiista moottorista.

Kuva

Kuva

Puristukset koneessa ovat erittäin hyvät. Voisi mahdollisesti kokeilla tuon koneen käynnistämistä lähiaikoina jos siihen tulee tilaisuus/aika riittää.

Tänä päivänä tuli taas vierailtua kaverin luona Tuusulassa jossa asensimme hänelle kiinni juuri hänen kokoamansa 110cc moottorin. Kuudennella polkaisulla saatiin käyntiin ja testilenkit tuli suoritettua onnistuneesti (Y) .

Kuva

Kuva

Huomenna itselläni olisi suunnitteilla mennä heti koulusta päästyä Tattarisuon moottorihallille jälleen kerran, jossa kokoaisin yhden 110cc moottorin. Sen luultavasti laitan tähän käyttikseeni hetkeksi kiinni ja sitten ennen kevättä varaston hyllylle varoiksi odottamaan käyttöä tai myyntiin jos tarve vaatii.

Seuraavaan kertaan... (C)

-Tomi

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06.01.2016 21:51 

Liittynyt: 12.12.2014 21:24
Paikkakunta: Salo
Sä kyllä tykkäät rakennella näitä koneita , paljon kuvia ja tekstiä näissä sun päivityksissä (Y) itelä ei kyllä tulis mitää tosta rakentelusta hallilla missä muuta porukkaa :lol:

_________________
Nykyinen Honda / Skyteam sekotus
Suzuki pv 87 - ex
Aprilia rx 01 - ex
Gilera rcr 06 - ex

~Elämä on laiffii~


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06.01.2016 22:03 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Kiitos Jessepoika :D .
Jostain syystä nämä koneiden rakentelut ja virittelyt ovat itselle erittäin mieluisaa puuhaa, johtuu varmaan myös siitä että se tulee hallittua lähestulkoon täydellisesti ja lopputuloksen toteaminen (koneen käyttäminen ja koeajot) saavat usein myös hymyn huulille :mrgreen: . Usein kun moottorihallilla on tullut rakenneltua mankin koneita niin on siihen ympärille välillä tullut porukkaa ihmettelemään, toistaiseksi se ei ole minua haitannut vaikka mielelläänhän näitä koneita tykkää koota yksin :roll: .

-Tomi

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12.01.2016 07:04 

Liittynyt: 24.08.2015 12:32
paljon kuvia ja tekstiä näissä sun päivityksissä
holiday casino


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.01.2016 16:19 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Tervehdys!
Lähetin viime viikon puolivälissä läheiselle katsastusasemalle kyselyn tuosta piikkimonkeyn muuttamisesta A2 kilpiin. Vastaus tuli saatua tänään aamulla, tässä kyseinen vastaus kopioituna sähköpostistani:
............. ................... ................... ............... .............. ............. ............... ............

Hei

Pari ongelmakohtaa on heti: moottorin tehoa saa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi, nyt olisit liki nelinkertaistamassa sitä. Toisekseen vaihdetusta moottorista pitäisi saada selvitys että se täyttää Euro 2 –pakokaasupäästötason. Jarrujen suorituskyvystä tarvittaisiin myös hyväksytyn asiantuntijan lausunto.

Äkkiseltään vaikuttaa siis lähinnä moottorin tehon vuoksi mahdottomalta toteuttaa laillisesti.

Terveisin,
Matti Keränen
Tattarisuon Autokatsastus Oy
............. ................... ...................... ................... ................... ................ ..............

Eli muuten kilvityksen isompaan ajoneuvoluokkaan ei pitäisi olla ongelma, jarrut ja päästöt pitäisi vain tarkastuttaa sekä moottori vaihtaa. Tosin moottorista ei saa lähteä kaksi kertaa enempää tehoa kuin vakiokoneesta (5,6kW papereiden mukaan) eli tässätapauksessa maksimitehot A2 kilvissä ovat 11,2 kW eli 15,23 hv. Käsittääkseni saman verran tehoa tulee 150cc lifanista? :think: Taitaa toistaiseksi nyt piikkimonkey pysyä piikin papereissa kun ei viitsisi 25 lisäkuution takia katsastaa isompaan ajoneuvoluokkaan :x .

Mutta jos joltakin sattuisi löytymään hyväkuntoista 140cc sylinterisarjaa YX125cc secondary cluch - moottoriin niin saa kaupitella (Y) . Kriteereinä että sylinteri sisältä virheetön ja mieluiten mäntä mukana mutta ei pakollinen. Tämännäköinen paketti kyseessä siis,

http://www.aliexpress.com/item/YinXiang ... 91817bec23

Seuraavaan kertaan... (C)

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.01.2016 18:09 
Avatar

Liittynyt: 01.05.2014 12:10
Paikkakunta: Huittinen
Joo älä naurata 15heppaa 150cc Lifanista. :lol: Lähempänä 8 heppaa... Ja miksi pitäisi edes harkita tuollaista katsastusta A2 kilpiin, sahoja nuo kaikki mankit on...

_________________
Nyk. Husqvarna 125 SM/WRE White Dream *Klick*
Ex. Gas Gas EC50 Rookie
Ex. Honda Monkey -90 @Daytona T-Rex 150CC, Keihin PE28mm* --> *Klick*


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.01.2016 18:29 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Ihan mielenkiinnosta alunperin lähti ajatus tuosta A2 kilpiin laittamisesta että onko se edes mahdollista kun suunnitteilla on muutenkin tehdä tuosta piikkimonkeystä tuleva käyttis auton oheen jolla voisi ajaa tarvittaessa hieman pidempiäkin matkoja. Tarkoituksena oli tehdä jotakin hieman erillaista ja mielenkiintoista (ja tullaan todennäköisesti tekemään, mutta pidetään manki nyt toistaiseksi vielä A1 kilvissä :wink: ). Heitin tuon tehomäärän 150cc lifanista veikkauksena. Nyt kun tosin tarkastin asian niin kyseiseltä koneelta luvataan 9kW/12.2hv mutta taitaa olla ehkä lähempänä kymmentä :think: , en tiedä koska omakohtaista kokemusta kyseisestä koneesta ei löydy, mutta jos sinulta löytyy niin asiaa saa valaista enemmän :roll: .
Mutta katsotaan tuosta piikkimonkeystä lisää kun sitä pääsee rakentelemaan... (Y)

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01.02.2016 16:43 
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Avatar

Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa
Ventti kirjoitti:
Joo älä naurata 15heppaa 150cc Lifanista. :lol: Lähempänä 8 heppaa... Ja miksi pitäisi edes harkita tuollaista katsastusta A2 kilpiin, sahoja nuo kaikki mankit on...


a2 kilpiin laittamisella saattaa päästä eroon kevarin vakuutusmaksuista.. joka tarkoittaa sitä että ne tippuu reilusti.

_________________
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.02.2016 19:35 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Tervehdys... :D
Tasan kuukausi sitten tuli viimeksi kirjoitettua tänne ja jatketaan taas asioiden parissa. Ensimmäiseksi haluan ilmoittaa, että sain myydyksi tuon musta-vihreän skyteam monkeyni ja se matkasi Joensuuhun aloittelevalle nuorelle ja innokkaalle mopopojalle. Toivottavasti siitä on hänelle pitkäksi aikaa mainio menopeli niinkuin tuo käyttis hondani on minulle (Y) . Seuraavana suunnitteilla on aloittaa pikkuhiljaa tuon piikkimonkeyn sekä masain rakentelut.
Piikkimonkey on nyt ensimmäisenä etusijalla, sillä jos saisimme aikaan tuon monkey - miitin järjestämisen tulevalle kesälle niin ajaisin tuolla piikkimankilla paikanpäälle 8) .

Muuta mitä on tapahtunut viime aikoina niin sain rakennettua itselleni 110cc moottorin ja testasin sen tuossa käyttiksessäni. Kaasari vaatisi isomman pääsuuttimen (tämänhetkinen suutin kokoa 88) jonka takia joutuu ajamaan kokoajan ryyppy päällä, muuten kyseinen kone toimii täydellisesti ja vetoja löytyy aivan tarpeeksi :smoke: .

Kuva

Kuva

Kuva

Tattarisuon moottorihallilla rakensin samurai 110cc:n rungosta moottorien testaustelineen, jossa tulevaisuudessa testaan ja säädän kaikki rakentamani moottorit. Tähän mennessä olen joutunut irroittamaan käyttiksestä moottorin ja testaamaan siinä, jolloin vaivaa ja työtunteja on kulunut paljon. Nyt homman pitäisi puolittua. Kyseinen moottoriteline vaatii kuitenkin vielä jonkinverran työtä :roll: . Kaverin projekti 610 hussen hiekkapuhallettu takavanne antaa tuon telineen koosta hieman paremman kuvan. Pieni se on mutta kätevä :mrgreen: .

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavaksi hieman offtopikkia eli tämänhetken käyttis CE 230 mersu tuli massattua vajaa viikko sitten faijan tuttavan kautta edullisesti, kyseinen henkilö jää eläkkeelle parin viikon päästä jonka ansiosta hän suostui tekemään työn hieman halvemmalla :D .

Kuva

Kuva

Loppukevennyksenä tuli viikko sitten huomattua Info-pisteestä ilmoitus Jombelta että monkeyt.net tuotteita on saatavana niin olihan muutama tuote pakko tilata. Vajaa 2h sitten kävin noutamasta postista hupparin, t-paidan ja mukin. Tuotteet ovat erittäin hyvälaatuisen oloisia eli suosittelen (Y) .

Kuva

Seuraavaan kertaan.... (C)

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.02.2016 19:59 

Liittynyt: 12.12.2014 21:24
Paikkakunta: Salo
Tuo mersu iskee omaan silmään todella hyvin :smoke: Olihan se sun manki aikast kauan myynnissä? Paljos sait siitä loppupeleissä :) Pitää pistää korvan taakse tuo huppari , kiinnostais kyllä itseäkin (C)

_________________
Nykyinen Honda / Skyteam sekotus
Suzuki pv 87 - ex
Aprilia rx 01 - ex
Gilera rcr 06 - ex

~Elämä on laiffii~


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.02.2016 20:11 

Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Kiitokset Jessepoika :D . Manki oli minulla myynnissä vajaa 2kk ennen kuin meni kaupaksi. Lopullinen myyntihinta oli 700 euroa, pientä voittoa sen kanssa tuli tehtyä mutta se ei korvaa työtunteja, ainoastaan osat joita siihen tuli ostettua, mutta harrastepohjalta tätä on tullut tehtyä (Y) . Loppujen lopuksi olen kohtuu tyytyväinen hintaan (C) .

_________________
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26.02.2016 00:37 
Avatar

Liittynyt: 27.12.2014 01:41
Paikkakunta: Hvesi
Se on hyvä jos voittoa tekee, yleesä näillä otetaan pahasti takkiin. :D

_________________
-Let the good times roll-
Monkey
Zongshen Z125 HO
16-24 välit + Portattu kansi + R20 nokka + 26mm flat slide PWK + KP mäntä + Alakauttanen NHRC + Outter rotor kit= +15hp = 115km/h (kovempaa mennään vielä ;) )
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=22126


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26.02.2016 15:25 
Avatar

Liittynyt: 26.12.2013 11:53
Paikkakunta: Uusikaupunki
Hienoa laittelua ja hienoja menopelejä (Y) Komea huppari, pitää laittaa itsekin tilaukseen. :D

_________________
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!

Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
Saab 9-3 og 2.0t vm.2001


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com