Tänään on 19.04.2019 16:05


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Alueen säännöt


Ohjeet kuvien lisäämiseen!



Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 433 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 30.04.2014 22:42 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Eli aloitellaan uutta topiccia, koska vanha topic meni päivityksen ohessa sekasin.

Aloitetaan ensimmäisestä mankista (Vm. 1991). Se saatiin halvalla veljeni kaverilta, mukaan saatiin paljon osia (melkein kokonaisen samurain, hondan konetta, yms sekalaista osaa) Mopohan toimi silloin oikein mainiosti, vaikka ajokin oli välillä rajua =D . Laitetaan tähän väliin kuvia
Kuva

Ei löytynyt nyt ihan ostokunnosta kuvaa, mutta suurinpiirtein se oli tuommonen

Kuva
Tuossa onkin jo pbr:n keula ja oma tekemä tarakka kiinni.

Sitten manki levisi talven alla, joten päätimme laittaa sitä kuntoon, myös ulkonäöllisesti. Värejä en oikein aluksi osannut päättää mutta päätin sitten että mankista tulee mintunvihreä valkoinen. Hondan koneen purin ja tein täydellisen koneremontin siihen. Tästä kiilotin koneen kokonaan, kytkinkoppa peilikiltoon ja lohkot hieman miedompaan kiiltoon, magneetonkoppa olikin kromattu, joten sitä ei tarvinnu hirveämmin kiilotella. Yläkerraksi tuli perus 72 pytty ja 72 kansi, josta avarsin kanavat. Kaasari oli 22mm keihini tai walbro. Tästäkin vaiheesta tuli räpsittyä kuvia

Kuva
Kuva
Hondan koneesta pari kuvaa.
Kuva
Kuva
Sitten vielä itse moposta kuvia autotallissa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Pihalla räpsittyjä kuvia.
Kuva
Väliaikaisesti alakauttanen putki ja takalokari kiinni.

Vaihteeksi manki hajosi taas ja vika oli vissiinkin vaihteensiirtäjässä ( en ole vielä purkanu konetta, mutta epäilisin että vika on siinä) Purin sen aikaisemmin kiinni olleen skyteamin koneen ja tein siihenkin konerempan, kun en jaksanu purkaa hondan konetta taas. Alakerta pysyi vakiona, mutta yläkertaan tuli taas 72 sylinteri ja tällä kertaa 110 kansi, jota oltiin laskettu ja kanavia avarrettu reippaamin. Kytkinkoppaakin kiilotin jälleen kerran. Oli silloin kuitenkin niin kiire saada kasaan että en ehtinyt lohkoille tehä muuta kuin ottaa maalit pois. Kaasari oli silloin 26mm mikuni. Tässä kuvia kun skyteamin kone oli taas kiinni
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Uudet sähkötkin tuli tehtyä.
Yllätys, yllätys manki päätti hajota taas. Koneen purkaminen oli jo tuttua puuhaa joten pikasesti purin koneen ja katsoin mitä oli rikki. No, kahesta rattaasta puuttui muutama hammas. Ulkonäköäkin laíttelin kun mopo oli muuten levällään. Tankiin iskin hondan valkoiset siipitarrat, ostin uuden penkinpäälisen sekä kaverilta sain kromatun jarrupolkimen. Ei siinä mitään, nyt ollaan tässä vaiheessa.
Vielä on kuitenkin pientä tekemistä mm:

-Kone kuntoon
-Mahdollisesti leveämpää vannetta
-Eteen heidenautti
-Takasisuskumi pitää paikata
-Yleistä siistimistä

Ja nyt päästään tuohon toiseen mankiin. Tämäkin manki on ostettu veljen kaverilta halvalla. Ulkonäkö ei ole mikään kovin erikoinen. Ostohetkellä oli kiinni joku noin 80 kuutionen pytty ja joku kuulemma parempi nokka ja kansi. Käynistyspolkimenakseli oli poikki joten vaihdoin talven ajaksi minicrossin 110 koneen väliaikaisesti. Ei nimittäin saanu enää työnnettyä käyntiin kun oli niin paljon puristuksia. Talveksi laitoin vielä minicrossin lyhennetyn takahaarukan kiinni, että vois heittää luisua kunnolla. Mukavaahan tolla oli ajella talvella, keula vaan ihan huono.
Kuva
Ostokunto
Kuva
Kuva
Väliaikaine tankki kiinni.
Kuva
Siinä on jo 110 kiinni.
Kuva
Kuva

Kevät alkoi tulemaan joten laittelin mankiakin kesäkuntoon. Vakio takahaarukka tuli takasin ja laittelin uuden takakumin ja maalasin samalla takavanteet ja takakeskiön. 80 konekin tuli takaisin. En enää viitsinyt purkaa konetta joten hitsasin käynistyspolkimen akseliin kiinni. Siinä samalla kun asentelin konetta kiinni, huomasin että magneetonpohjalevy oli rikki impulsisikäämin kiinikkeen kohdalta. Onneksi iskä osti juuri edellisenä päivänä alumiinipuikkoja joten sain sen nopeasti kasaaan.
Kuva
Kuva
Tuossa onkin vielä 110 kiinni, kuvia ei ole nykykunnosta. Pitää muistaa joskus ottaa.
Kuva
Ketjut meni vähän solmuun joskus

Mankiin vielä pientä listaa mitä pitäs tehdä:
-Käynistyspolkimen akseli pitäisi vaihtaa
-Tarakka keulimista varten ( teen itse)
-Kampura pitäs vaihtaa, menny kierteet magneeton puolelta
-Parempi keula (Joko samurain nestekeula tai Hondan alkuperäinen keula joka on paremmassa kunnossa kuin nykyinen keula. Samurain keulaan pitäs vaan tehä uudet T-palat, koska vakiot ovat liian kapeat.

Eli siis toi turkoosi mankíhan on minun tuleva käyttikseni, kunhan saan vain ensin kortin. Musta manki taas toimii piha rässinä.
Lähiaikoina täytyy lisäillä aloitusviestiin lisää kuvia.

_________________
Projektit


Viimeksi muokannut Mango päivämäärä 19.10.2014 09:24, muokattu yhteensä 29 kertaa

Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.05.2014 20:07 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Eli ensimmäinen päivitys uuteen topicciin!
Kuva
Kuva
Kuva
Turkoosissa uusi penkinpäälinen ja tankin tarrat ( meni vähän pieleen niitten laitto :oops: ) sekä tarakka maalattu. Penkinpäälistä pitää vielä kiriä, kun jäi ryppyjä.

Toiseen mankiin tullut "uusi" keula. Tässä vähän vanhempi kuva:
Kuva
Ja tässä taas äsken otettuja kuvia
Kuva
Kuva
Kuva
Niin ja teinhän minä siihen myös uuden putken, koska vanha piti liian kovaa ääntä. Vielä pitäs laittaa lämpökääreet alkukäyrään ja änkkä pitäs maalata. Äänenvaimentimeen tein kuvien ottamisen jälkeen kiinikkeen että saa runkoon kiinni.
Sitten on vielä pakko laittaa pari kuvaa Gxt:stä kun sain senkin kuntoon
Kuva
Kuva
Kuva
( Hyi ku on ruma deksi taustalla! :lol: )
Ei tuossa hirveästi edes ollu hommaa että sai toimimaan. Koneen laitoin kiini ja uuden sähkösarjankin pistin kiinni, kun sellainen oli ylimääräisenä. Kaasarin putsasin ja pistin kesärenkaat kiinni. Oon miettinyt jos hommais uudet vanteet tuohon ja maalais ne mustaksi. Nykyiset vanteet siis on 12/14, mietin jos ostas 10/12.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.05.2014 20:33 
Avatar

Liittynyt: 23.08.2013 16:29
Paikkakunta: Hirvensalmi
Laita tosta Dexistä parempaa kuvaa! :lol:


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.05.2014 20:46 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
No en. Se ei muutenkaan ole mun vaan veljen.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.05.2014 21:35 
Avatar

Liittynyt: 06.12.2013 20:14
Paikkakunta: Ylivieska
Joku muu tarra ton MBF-Moton tarran tilalle, Hondan tarakka(tuo on ihan hirvee) ja 3.5" nautit eteen ja taakse. Sitte on kyllä Tosi nätti! (Y)

_________________
"Ei ole olemassa esteitä, on pelkkiä hidasteita"

Honda monkey -90 "Paranneltu orkkis"


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.05.2014 21:41 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Just alotin koulussa tekee uutta tarakkaa, eteen ja taakse tulee 3.50 nautit kuhan veli kysyy sen kaverilta oisko sillä niitä. Leveemmät vanteetkin saattaa eksyä joskus paikalleen. Ja ite tykkään Mbf-moton tarrasta joten en ota sitä pois. No en tiiä nätistä, kyllä se siitä ruoskistuu (Y)

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.05.2014 22:34 

Liittynyt: 07.07.2012 20:20
Paikkakunta: Kuopio
Nyt on nättiä kun on tarakka ja uusi päällinen :) . Ei kyllä rollassakaan mitään vikaa ole omaan silmään :D .

E: pitäähän sellasia olla jo tuon ikäisessä (Y) .

_________________
"Omani on melko löysä ja jotkut on saatanan jäykkiä."
juha ei ole stuntajaminen


Viimeksi muokannut Santzu päivämäärä 11.05.2014 12:44, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11.05.2014 07:51 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Molemmat kyljet täynnä pikkusta lommoa siinä.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12.05.2014 23:45 

Liittynyt: 31.12.2011 11:18
Paikkakunta: Forssa/Somero Hoods
Ota nyt herranjumala tuo aito mg-koppa tuohon minttuun ja pistä tuo kiinankromikoppa tuohon rässiin, kun en minä ainakaan tuossa aidossa kopassa nähny mitään virhettä :roll:


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13.05.2014 07:09 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Niin kai sen vois laittaa, kerkesin kiilotellakin sitä aitoa.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18.05.2014 19:14 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Nyt on turkoosin kone kasassa ja todettu että toimii (Y) Konehan ei ole mikään tykki nyt, eli siinä on:
-72 pytty
-110 kansi
-9mm keihin
-samurain 2 levynen kytkin
-samurain öljypumppu
-skyteamin lohkot
-vaihderattaat on samuraista ja skyteamista
Kuva
Siinä on koneesta kuva. Ei noi kopat oikein kiillä kun ei ole enää ollut kiinostusta kiilotella niitä.
Kuva
Kuva
Kuva
Pitäskö madaltaa keulaa vielä? :think: En oo vielä niitä renkaita ostellu, pitää jostain kysellä niitä.
Kuva
Mustaan pitäs kyllä se tarakka tehdä. Ja on siinä paljon muutakin tekemistä... Rattaat ja ketjut pitäs uusia, osia maalailla, pahimpia patentteja karsia yms. Tehoakin tarvii lisää, ajattelin vauhtipyörää kevennellä, kansi pitäs ottaa irti ja katella vähän jos laittas vaikka kokonaan paremman kannen kiinni.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24.05.2014 20:08 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Moi!
Turkoosin mankin kanssa on ollut sähköjen kanssa hieman ongelmaa. Eli viat alkoi yllättäen, ajelin normaalisti ( = keula ilmassa). Yhtäkkiä manki booasi ja sammui, työnsin mopon talliin ja katsoin antaako kipinää. No eihän se antanut. Siinä sitten vaihtelin tulppaa, tulpanhattua, puolaa, cdi:tä ja tarkastelin liitokset ja kaikki johot kävin läpi. Impulssikäämikin oli ehjä, samoin magneetto. Ei se vieläkään kuitenkaan antanut kipinää :| Seuraavaksi vaihdoin staattorin, sitten alko antamaan kipinän. Tosin aika heikon, eli hieman vaikeaa saada käyntiin. Keksiskö joku miks antaa heikon kipinän? Nykyisessä staattorissa on myös se huono puoli, kun sillä ei saa valoja (N) Mutta onneksi mankilla pystyy taas ajamaan. Kyllästyin jo kun oli niin vähän tehoa niin laitoin 19mm kaasarin entisen 9mm tilalle :mrgreen:
Kuva
Kuva
Tuohon mittarin paikalle meinasin laittaa ehkä öljynlämpömittarin tai kellon. Tai sitten jonkinlaisen digitaalisen mittarin patentois siihen.

Oon tässä myös huvikseen kasaillu yhtä konetta. Osia saattaa olla aika monestakin koneesta, kun oon käyttänyt sellaisia osia mitä on pyöriny nurkissa ylimääräsenä. Melko pitkälti taitaa kuitenkin olla samurain osia. Lohkot ajattelin maalata tumman harmaalla tai vihreellä :mrgreen: Kytkin- ja magneetonkopasta otan maalit pois ja enimmät naarmut hion pois mutta en kuitenkaan kiilota niitä. Ja konehan on siis 110cc ja kantta ajattelin avarrella sopivasti.
Kuva
Kuva
Laitanko kuvat samankokoisena kuin nyt vai laitanko pienempänä ja sitten kiinostavat kuvat vois klikkailla isommaksi :think:

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.05.2014 13:36 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Turkoosista mankista meni jarrut kesken ajon jumiin. Tälläselle näytti kun otti jarrukilven irti:
Kuva
Kuva
Laittelinpa siinä sitten uudet jarrupalat kiinni, kun sellaset oli ylimääräsenä.
Siinä samalla paikkasin sisäkuminkin, kun vuoti niin paljon. Takavalolle pitää tehdä kiinike. Nykyään parilla nippusiteellä kiinni.
Ollu mietinnässä jo jonkin aikaa muuten levykeskiön tekeminen taakse. Sorvaus mahdollisuudet löytyy niin ei se varmaan kovin paha homma edes olisi. Sen sais varmaan myös tehtyä rumpukeskiöstä muokkaamalla. Tähän tyyliin:
Kuva
Tuolla keskiöllä ei ole mikään kiire valmistua jos sitä edes tekee :wink:

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.05.2014 19:19 
Vip-käyttäjä
Avatar

Liittynyt: 02.01.2009 19:25
Paikkakunta: Kajaani
Tai teet kokonaan uuden takanavan teräksestä, nii rupee kestää kierteet ja laakeripesät. :)

_________________
Sekundaa lähdettiin hakemaan, mutta sutta tuppasi tulemaan.
Flickr | Kuvat.fi


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.05.2014 19:56 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Ei mulla ole menny kierteitä tai mitään väljäksi noista keskiöistä, vaan haluan vain lisää jarrutehoa. Ja onhan levykeskiö hienompi kuin rumpujarru. Teräksestä tulee liian painava.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26.05.2014 18:50 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Samurain koneen kannesta aloin avartelemaan kanavia. Kuvissa kanavat eivät ole valmiita.
Kuva
Tässä imupuolelta. Tuota ei olla siistitty vielä yhtään ja itse avarruskin on vielä kesken.
Kuva
Tämä taas pakopuolelta, avartaminen on suurinpiirtein valmis mutta ei olla siistitty paljoa.
Vingutin molemmista ne patit pois. Pitäskö ohentaa venttiilinohjureita? Entä auttasko keinuvipujen keventäminen yhtään mitään? Ja vielä yksi kysymys: Miten saan purettua samurain/skyteamin/hondan kampiakselin? ( Kiertokanki pitäs vaihtaa ) Prässi löytyy ja luultavasti muutkin työkalut sitä varten.

SAA KOMMENTOIDA!

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27.05.2014 20:49 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Nyt on ollut turkoosi manki meillä tasan kaksi vuotta! 8) Nopeasti on tuokin aika mennyt.
Ja sitten itse asiaan, eli samurain kannen kanavia siistin tänään lisää. Ois saanu jo siistimiset valmiiksi mutta aika meinaa loppua kesken. On noissa vieläkin parannettavaa. Pakokanavan meinaan kiilottaa, mutta imukanavan hion vain tasaiseksi.
Kuva
Imukanava
Kuva
Pakokanava

Tänään sain muuten mankin vetästyä ekaa kertaa tarakalle 8)
Kuva
Meinaa vaan heidenautilla loppua pito, varsinkin kun joutuu hiekalla keulimaan..
Kuva
Kuva
Kiiltää

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28.05.2014 14:51 
Avatar

Liittynyt: 14.05.2011 15:23
Paikkakunta: Kajaani
Heidanutilla hiekalla raudalle? Aika hurjaa, ite en kehtais. :D
Pienentämällä painetta hiukan vois saaha vähä lisää pitoa, koska rengas leviää isommmalla pinta alalla tien pintaan.

Toi lämpökääre on vähän kulahtanu, melkeen ois parempi ilman. (Y)

_________________
Husqvarna TE 450 '08
EX Puna-valko välimalli: https://imageshack.com/a/F6wQ/1


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28.05.2014 20:23 
Avatar

Liittynyt: 14.04.2011 17:28
Paikkakunta: Kangasniemi
Aika rotan syömän näköset noi kanavat.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28.05.2014 20:45 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Niin ne on noissa kuvissa. Tänään kerkesin hioa paljon paremmaksi noita kanavia (Y)
Homemade kirjoitti:
Heidanutilla hiekalla raudalle? Aika hurjaa, ite en kehtais. :D
Pienentämällä painetta hiukan vois saaha vähä lisää pitoa, koska rengas leviää isommmalla pinta alalla tien pintaan.

Toi lämpökääre on vähän kulahtanu, melkeen ois parempi ilman. (Y)

Niin olihan se aika hassun tuntusta kun tuntee että rengas lähtee luistamaan, kun on kulmaakin jo melko paljon :mrgreen:
Lämpökääreen vois tosiaan vaihtaa uuteen. Valkonenkin lämpökääre saataisi käydä hyvin. En viitti jättää käärettä pois, kun onnistun polttamaan jalan putkeen aina :lol:

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29.05.2014 21:03 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Johan tuli hyvät kanavista, kun iskä alkoi nyt neuvomaan miten kanavat pitäs siistiä. :)
Eli hiekkapuhalsin imukanavan ja tässä onkin kuva siitä
Kuva
Vähän huono kuva tuli, niin ei saa joka kohdalta kunnolla selvää.
Kuva
Pakokanavakin on parempi nyt. Kuva on kellertävän värinen kun taskulampulla yritin valaista kanavaa, kun muuten kuvista ei saanut tarpeeksi hyvin selvää. Eipä noissa enää ole mitään häiritseviä jälkiä.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29.05.2014 22:09 

Liittynyt: 08.03.2013 23:29
Hyvät tuli kanavista, muistahan putsata kunnolla että ei oo hiekanjyvät pytyssä. :wink:

_________________
~Stuntriding is not a crime~


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02.06.2014 15:20 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Nyt on se samurain kone suurinpiirtein kasassa. Pakokanavaa innostuin vielä hiomaan paremmaksi ja tasaisemmaksi.
Kuva
Ulkonäöllisesti kone on aika ruma, varmaan pitää joskus maalata sylinteriä ja lohkoja. Magneeton- ja kytkinkopan vois kiilotella miedosti.
Kuva
Teinpä tuollasen imukaulan jos innostuu laittamaan esim. Dellorton kiinni.
Kuva
Siihen tulee sitten uudet klemmarit :) Pitää vielä hitsailla ja hioa tiivistepinta suoraksi.
Kuva
Kuvissa on 16mm lortto. Meillä vissiin pitäs olla 22 tai 20 lortto jos haluasi laittaa kiinni.

Turkoosiin pitäisi laittaa nämä kahvat
Kuva
Aika isot verrattuna nykyisiin kahvoihin.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02.06.2014 16:57 
Avatar

Liittynyt: 10.02.2014 19:56
Paikkakunta: Galapakos saari
Millä keinolla otit venan ohjurit irti, oliko tiukassa? kai kavensit niitä tai pistelit lyhyemmäksi?


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02.06.2014 17:07 

Liittynyt: 16.10.2012 08:21
Toholla lämmittelin kantta ja sitten hakkasin ne sopivan kokosella tuurnalla irti. Ei ne hirveän tiukassa ollut. En tehnyt niille mitään.

_________________
Projektit


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 433 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com