Kiinalaisesta melkein hondalainen *Tarakka ja vanne alla*
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Kiinalaisesta melkein hondalainen *Tarakka ja vanne alla*
Terve vaan tällekkin foorumille!
Tuli ostettua viimeviikon tiistaina kaverilta pilkkahintaan aika räjähtäneessä kunnossa oleva manki. Mukaan sain jonkun väärinkasatun ja niin umpikiinalaisen koneen jossa ei ole edes merkkiä, kaikki vaihteet alaspäin ja kaikenlisäksi koneen sisältä löytyi kynä
Mankista jouduin köyhtymään karvan verran yli 100e. Mukaan sain aika mojovan kasan osia, mukaanluettuna tuon moottorin. Kasassa oli mm. Kaasareita, 24mm 2t mikuni (jonka pois myymällä saan jo miltein puolet omista pois..) Jumalattomasti sähkörojuja, vilkkuja valokantoja yms, jonkun random itsetehdyn alkukäyrän, mittareita pari kappaletta, AIDON puolarimankin vaihteiston osia, kiinalaisen mankin pässisarvet (luultavasti kyseisen mankin orkkissarvet?), sekä tankoja yms romua.
Projektiaihiona tämä on vähän hilpeyttä herättävä. Joka ikisestä mahdollisesta paikasta on vedetty kierteet sileäksi ja runkoon on "tehty" kiinnikkeet normaalille mankin tankille. Työnsarka ei kummiskaan ole mahdoton ja luulisin että tämä hyrrää jo keväällä (jos rahanpuute ei iske..)
Tässä kuva ostokunnosta:
Päällisinpuolin näyttää jopa kaukaa katsottuna hyvältä, lähempi tarkastelu osoitti että maalaukset ovat tapahtuneet suoraan kaiken lian ja entisen maalin päälle.
Kyllä tämänkin kuntoisesta mankista hyviä puolia löytyy!
-Levykeula
-HONDAN aidot vanteet
-HONDAN hyväkuntoiset orkkis jarrukengät
-Puolarin? tankki joka on ottanut hieman siipeensä mutta korjataan!
Sitten niihin huonoihin puoliin.
-takakeskiö huonossa hapessa
-keulassa ei laakereita
-renkaanlaakerit olisi pitänyt vaihtaa jo ajat sitten
-jokasesta mahollisesta paikasta kierteet sileät
-puuttuvia osia paljon.
-sivukopan kiinnitykset puuttuu (ei ole ongelma jos vaan sivukopan saisi)
Puuttuvat osat pyrin tekemään kaikinpuolin itse, muttei esimerkiksi sivukoppaa oikein voi itse tehdä.
Ostopäivänä purimme pikkuveljen kanssa mankin osiin.
Sitten aloin tarkastella runkoa, lähinnä edellisen omistajan patentteja. Kyllä tämän metallimies kuntoon pistää!
Kuten kuvista saattaa huomata on tämä runko suoraan sanoen juosten kustu. Suoraan sanoen pisti naurattamaan kun huomasin ettei tankin taaempi kiinnitys ollut edes keskellä runkoa, kiitos kavereiden
Kaverilta (expafin) sain vaihdossa yhteen änkkään lokarin, sekä muita pikkuosia.
Lokarin ylimääräiset reijät muovihitsasin umpeen, samoin tein halkeamille. Lokarin takareuna on nyt 2mm lyhyempi, koska sitä piti uhrata täytemuoviksi.
Konepuolelle tulossa nytten hiukan rähinää.
-125cc
-pattimäntä
-28/23 venanen kansi
-joku virinokka, vakionokkaan nähden enemmän nostoa+terävämpi.
-kannesta ei hajua, ei mene e22 nokat yms (isommat laakerit)
-26mm
-pörinäputki
Ostin kaverilta hyväkuntoisen kiinanpenkin HALVALLA samalla rytinällä myös toiselta kaverilta timelessin.
Timeless hiukan kiero, mutta oikaistaan!
Takahaarukan iskarin kiinnityspaikat olivat täysin käyttökelvottomat.
Ei ole enää.
Tangonkiinnikkeiden tekoa, jyrsimelle vielä hommia!
Takahaarukan akseli ruostumattomasta, entinen käyttökelvoton.
Levykeula on suoraansanoen hyvässä kunnossa, pumppujen maalit paskat.
Täytyy käyttää auki ja huoltaa tuo keula.
Korjatun takaswingin maalasin.
Sovittelin 320mm iskareita taakse, kaverilta saan halvalla. Hiukan ovat liian pitkät. Vaihtuuvat varmaankin.
Jospa tästä vielä jotain tulisi..
Loppukevennykseksi kaverin pytylle piti tehdä outo toimenpide. Jostain syystä parin rivan väli piti hitsata umpeen. Ok48 puikolla meni nätisti ilman lohkeilua.
Tuli ostettua viimeviikon tiistaina kaverilta pilkkahintaan aika räjähtäneessä kunnossa oleva manki. Mukaan sain jonkun väärinkasatun ja niin umpikiinalaisen koneen jossa ei ole edes merkkiä, kaikki vaihteet alaspäin ja kaikenlisäksi koneen sisältä löytyi kynä
Mankista jouduin köyhtymään karvan verran yli 100e. Mukaan sain aika mojovan kasan osia, mukaanluettuna tuon moottorin. Kasassa oli mm. Kaasareita, 24mm 2t mikuni (jonka pois myymällä saan jo miltein puolet omista pois..) Jumalattomasti sähkörojuja, vilkkuja valokantoja yms, jonkun random itsetehdyn alkukäyrän, mittareita pari kappaletta, AIDON puolarimankin vaihteiston osia, kiinalaisen mankin pässisarvet (luultavasti kyseisen mankin orkkissarvet?), sekä tankoja yms romua.
Projektiaihiona tämä on vähän hilpeyttä herättävä. Joka ikisestä mahdollisesta paikasta on vedetty kierteet sileäksi ja runkoon on "tehty" kiinnikkeet normaalille mankin tankille. Työnsarka ei kummiskaan ole mahdoton ja luulisin että tämä hyrrää jo keväällä (jos rahanpuute ei iske..)
Tässä kuva ostokunnosta:
Päällisinpuolin näyttää jopa kaukaa katsottuna hyvältä, lähempi tarkastelu osoitti että maalaukset ovat tapahtuneet suoraan kaiken lian ja entisen maalin päälle.
Kyllä tämänkin kuntoisesta mankista hyviä puolia löytyy!
-Levykeula
-HONDAN aidot vanteet
-HONDAN hyväkuntoiset orkkis jarrukengät
-Puolarin? tankki joka on ottanut hieman siipeensä mutta korjataan!
Sitten niihin huonoihin puoliin.
-takakeskiö huonossa hapessa
-keulassa ei laakereita
-renkaanlaakerit olisi pitänyt vaihtaa jo ajat sitten
-jokasesta mahollisesta paikasta kierteet sileät
-puuttuvia osia paljon.
-sivukopan kiinnitykset puuttuu (ei ole ongelma jos vaan sivukopan saisi)
Puuttuvat osat pyrin tekemään kaikinpuolin itse, muttei esimerkiksi sivukoppaa oikein voi itse tehdä.
Ostopäivänä purimme pikkuveljen kanssa mankin osiin.
Sitten aloin tarkastella runkoa, lähinnä edellisen omistajan patentteja. Kyllä tämän metallimies kuntoon pistää!
Kuten kuvista saattaa huomata on tämä runko suoraan sanoen juosten kustu. Suoraan sanoen pisti naurattamaan kun huomasin ettei tankin taaempi kiinnitys ollut edes keskellä runkoa, kiitos kavereiden
Kaverilta (expafin) sain vaihdossa yhteen änkkään lokarin, sekä muita pikkuosia.
Lokarin ylimääräiset reijät muovihitsasin umpeen, samoin tein halkeamille. Lokarin takareuna on nyt 2mm lyhyempi, koska sitä piti uhrata täytemuoviksi.
Konepuolelle tulossa nytten hiukan rähinää.
-125cc
-pattimäntä
-28/23 venanen kansi
-joku virinokka, vakionokkaan nähden enemmän nostoa+terävämpi.
-kannesta ei hajua, ei mene e22 nokat yms (isommat laakerit)
-26mm
-pörinäputki
Ostin kaverilta hyväkuntoisen kiinanpenkin HALVALLA samalla rytinällä myös toiselta kaverilta timelessin.
Timeless hiukan kiero, mutta oikaistaan!
Takahaarukan iskarin kiinnityspaikat olivat täysin käyttökelvottomat.
Ei ole enää.
Tangonkiinnikkeiden tekoa, jyrsimelle vielä hommia!
Takahaarukan akseli ruostumattomasta, entinen käyttökelvoton.
Levykeula on suoraansanoen hyvässä kunnossa, pumppujen maalit paskat.
Täytyy käyttää auki ja huoltaa tuo keula.
Korjatun takaswingin maalasin.
Sovittelin 320mm iskareita taakse, kaverilta saan halvalla. Hiukan ovat liian pitkät. Vaihtuuvat varmaankin.
Jospa tästä vielä jotain tulisi..
Loppukevennykseksi kaverin pytylle piti tehdä outo toimenpide. Jostain syystä parin rivan väli piti hitsata umpeen. Ok48 puikolla meni nätisti ilman lohkeilua.
Viimeksi muokannut Janzzep, 15.02.2015 14:00. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Hyvä aloitusviesti kyllä. Paljon hyviä kuvia ja huolellisesti kirjoitettu teksti, seurantaan meni. Osta vaan 320mm iskarit, ei se kovin etukeno ole. Mun mielestä just komea pystyperä silloin.
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
320 sopii hyvin ja näyttää takarenkaassa olevan punasta maalia
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Kyllä täysin oikein näät, entinen omistaja ei viittinyt irroittaa kumiaMinkey kirjoitti:320 sopii hyvin ja näyttää takarenkaassa olevan punasta maalia
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Pitkästä aikaa hyvä aloitusviesti ja muutenkin vaikuttaa lupaavalle projulle. Seurantaan ehdottomasti!
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Tänään tuli vähän runkoa pajotettua!
Alkaa olla sivukopan kiinnikkeitä vailla
Alkaa olla sivukopan kiinnikkeitä vailla
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Ihan nättiä, huomenna itekki saan mankin takahaarukkaan uudet iskareiden kiinnikkeet, kiitoksia vaan vinkistä!
-
- Viestit: 224
- Liittynyt: 26.07.2013 18:34
- Paikkakunta: Outokumpu
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Hyvältä näyttää rakentelu, seurataan
Lue: http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =2&t=20924
Honda monkey 1992 "tuttifrutti"
Masai DB
Honda monkey 1992 "tuttifrutti"
Masai DB
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Siinäpä tämän päivän ruuvailut kuvien muodossa, 315mm iskarit olivatkin 320mm sijasta. Oikeestaan parempi vain näin. Huomenna lisää osien ostoa luvassa
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Manki taas edistyy!
Kaverilta osia. Valolliset sähköt koneeseen, jännitteensäädin, kanteen lätkät ja jarruvalokatkaisin.
Seuraavaksi vuorossa oli kannen kasaus, venttiilityökalun avulla sujui ongelmitta kasaaminen.
Sinne menivät komiasti
Sähköjä vaihtaessa säikähdin että öljypumpun ratas ihan loppu, kyse ei ole kumminkaan siitä. Tuo ratas on vaan akselilla oleva ja toimii ohjurina nokkaketjulle. Nyt vasta tajusin miksi kytkinpuolella oli ylimääräinen ratas ensiörattaasta, ilmeisesti öljypumpulle.
Sähköjen kanssa oli ongelmaa kanssa. Ensin otti vauhtiksessa oleva nypykkä kiinni impulssikäämin kiinnityksiin --> viilalla tavaraa pois. Toimii. Sitten huomasin että puolat ottaa kiinni vauhtikseen
Onneksi sain sopimaan kun avasin puolien ruuveja ja siirtelin keskemmälle.
Siinäpäs se olisi mg-koppaa ja loppuun kasailua vaille valmiina
Kaverilta osia. Valolliset sähköt koneeseen, jännitteensäädin, kanteen lätkät ja jarruvalokatkaisin.
Seuraavaksi vuorossa oli kannen kasaus, venttiilityökalun avulla sujui ongelmitta kasaaminen.
Sinne menivät komiasti
Sähköjä vaihtaessa säikähdin että öljypumpun ratas ihan loppu, kyse ei ole kumminkaan siitä. Tuo ratas on vaan akselilla oleva ja toimii ohjurina nokkaketjulle. Nyt vasta tajusin miksi kytkinpuolella oli ylimääräinen ratas ensiörattaasta, ilmeisesti öljypumpulle.
Sähköjen kanssa oli ongelmaa kanssa. Ensin otti vauhtiksessa oleva nypykkä kiinni impulssikäämin kiinnityksiin --> viilalla tavaraa pois. Toimii. Sitten huomasin että puolat ottaa kiinni vauhtikseen
Onneksi sain sopimaan kun avasin puolien ruuveja ja siirtelin keskemmälle.
Siinäpäs se olisi mg-koppaa ja loppuun kasailua vaille valmiina
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Alimmainen ratas on öljypumpun pyörittäjän ratas ja näyttää sileeltä, ylimmäinen on ohjuri.
EX Honda monkey -97
EX Derbi senda racer -03
EX Honda Monkey 90cc -92
EX Cagiva Mito 125cc -04
EX Yamaha YZ 85cc 2011
EX Husqvarna SM 125cc -07
EX Husqvarna SMR 125 -10
EX Ktm Exc 125 -00
EX Ktm Duke 125 -11
EX Yamaha Tzr 125
EX Ktm Exc 125 -02
Yamaha Dt 125cc
Honda Nsr 125 -99
Bse 125
EX Derbi senda racer -03
EX Honda Monkey 90cc -92
EX Cagiva Mito 125cc -04
EX Yamaha YZ 85cc 2011
EX Husqvarna SM 125cc -07
EX Husqvarna SMR 125 -10
EX Ktm Exc 125 -00
EX Ktm Duke 125 -11
EX Yamaha Tzr 125
EX Ktm Exc 125 -02
Yamaha Dt 125cc
Honda Nsr 125 -99
Bse 125
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Niin se on Hondissa ja useimmissa kiinalaisissa, mutta joissakin kiinan pojat on luulleet olevan ovelia ja laittanut öljypumpun rattaan kytkimen puolelle
-Ei me pohojalaasetkaa olla täyrellisiä... meiltä puuttu viat
-Your mind is like a parachute, it doesnt work if its not open
-Ihmisiä on kolmenlaisia. Niitä, jotka osaavat laskea, ja niitä, jotka eivät osaa.
-Valaistuminen ei tarkoita sitä ettet enää koskaan olisi väsynyt tai ahdistunut, vaan sitä että olet tietoinen väsymyksestäsi ja ahdistuksestasi.
-Jos ihminen muuttuu valaaksi, onko kyseessä valaistuminen?
-Your mind is like a parachute, it doesnt work if its not open
-Ihmisiä on kolmenlaisia. Niitä, jotka osaavat laskea, ja niitä, jotka eivät osaa.
-Valaistuminen ei tarkoita sitä ettet enää koskaan olisi väsynyt tai ahdistunut, vaan sitä että olet tietoinen väsymyksestäsi ja ahdistuksestasi.
-Jos ihminen muuttuu valaaksi, onko kyseessä valaistuminen?
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Tuo ratas on täysin kuminen/muovinen. Akseli pysyy siis paikallaan ja ratas pyörii akselilla. Eikös normaalisti se ratas pyöritä kummiskin akselia?
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Jaa ne kiinanpojat on sellasiakin keksiny
EX Honda monkey -97
EX Derbi senda racer -03
EX Honda Monkey 90cc -92
EX Cagiva Mito 125cc -04
EX Yamaha YZ 85cc 2011
EX Husqvarna SM 125cc -07
EX Husqvarna SMR 125 -10
EX Ktm Exc 125 -00
EX Ktm Duke 125 -11
EX Yamaha Tzr 125
EX Ktm Exc 125 -02
Yamaha Dt 125cc
Honda Nsr 125 -99
Bse 125
EX Derbi senda racer -03
EX Honda Monkey 90cc -92
EX Cagiva Mito 125cc -04
EX Yamaha YZ 85cc 2011
EX Husqvarna SM 125cc -07
EX Husqvarna SMR 125 -10
EX Ktm Exc 125 -00
EX Ktm Duke 125 -11
EX Yamaha Tzr 125
EX Ktm Exc 125 -02
Yamaha Dt 125cc
Honda Nsr 125 -99
Bse 125
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
onkohan se kestävämpi se kytkimen puolella oleva systeemi?
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Nyt otti projekti suuren loikkauksen eteenpäin!
Sain ostettua sivukopan ja aloitin kiinnikkeiden teon runkoon.
Kunnostuskelpoinen koppa ja sopuhintaan. Seuraavaksi tarkoitus hioa runko ja maalailla. Sama koskee myös muita maalattavia loppuja osia. Etukeskiön sain jo maalattua.
Sain ostettua sivukopan ja aloitin kiinnikkeiden teon runkoon.
Kunnostuskelpoinen koppa ja sopuhintaan. Seuraavaksi tarkoitus hioa runko ja maalailla. Sama koskee myös muita maalattavia loppuja osia. Etukeskiön sain jo maalattua.
Itse arvelen ettei muuta kestävyyseroa ole kuin ehkä se että jos nokkaketju syystä tai toisesta pääsee löysälle niin se ei ainakaan voi aiheuttaa öljypumpun pois putoamistaMinkey kirjoitti:onkohan se kestävämpi se kytkimen puolella oleva systeemi?
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Nokkaketjun löystyessä tosin jako pomppaisi aika varmasti ja öljypaineen putoaminen olisi luutavasti pienin murheista
Re: Janzzepin mankikyhäilyt
Tarkoitin lähinnä huoltovapautta kun se öljypumpumpun pyörittäjäratas kuluu
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Re: Kiinalaisesta melkein hondalainen
Osia vaan hiottu ja maalailtu
Jospa tästä vielä jotain tulisi
Miranoolia ruiskun läpi punasille osille. Ensi viikolla pyöränlaakerit ja sitten vois jo aloitella kasailua!
Jospa tästä vielä jotain tulisi
Miranoolia ruiskun läpi punasille osille. Ensi viikolla pyöränlaakerit ja sitten vois jo aloitella kasailua!
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Kiinalaisesta melkein hondalainen
Erittäin hyvää työskentely
___________________________
Suzuki PV -91 (EX)
Yamaha DT 2008 (EX)
Honlei Monkey 2008
Tunturi Sport 1973
Peugeot XPS 2006
Volvo 940 D24tic 1994
Suzuki PV -91 (EX)
Yamaha DT 2008 (EX)
Honlei Monkey 2008
Tunturi Sport 1973
Peugeot XPS 2006
Volvo 940 D24tic 1994
Re: Kiinalaisesta melkein hondalainen
Jep, asiallista rakentelua siisti putki!
2 kpl kiinanmankia rakenteilla kesän ajoihin.
Re: Kiinalaisesta melkein hondalainen
mitä pohjamaalia käytit rungossa vai käytitkö ollenkaan ja millä hioit vanteesta maalit? Hienolta näyttää
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Re: Kiinalaisesta melkein hondalainen
Porakoneen teräsharjalla hioin ensin ja sitten p400 tasottelin pahemmat ruvet pois. Kaikkiin osiin olen vetänyt jonkun epoksipohjaisen pohjamaalin, jotain vanhaa kamaa varastostaMinkey kirjoitti:mitä pohjamaalia käytit rungossa vai käytitkö ollenkaan ja millä hioit vanteesta maalit? Hienolta näyttää
Ei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet.
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
-Suzuki pv 91, 50ccp+ viilattu, vm16, 15-35
-Kiinanmanki, reisinki 125cc
Re: Kiinalaisesta melkein hondalainen
Hyvältä näyttää, etenkin se kun hommat tehdään kunnolla eikä miten sattuu!
Ja säännöllinen päivittelykin tekee vielä kiinnostavamman kun jotain tapahtuu melkein kokoajan.
Jos vähän saa pilkkua nussia niin keskiön laakeripesän olis voinu suojata, menis laakeri helpommin perille.
Ja säännöllinen päivittelykin tekee vielä kiinnostavamman kun jotain tapahtuu melkein kokoajan.
Jos vähän saa pilkkua nussia niin keskiön laakeripesän olis voinu suojata, menis laakeri helpommin perille.
~Stuntriding is not a crime~