Monkey Z50J -84 entisöinti
Lähetetty: 28.02.2017 18:26
Tällä kertaa työnalle hieman vanhempaa mallia.
Myyjän mukaan kyseessä oli 80-81 vuoden "traktori" malli. Kaikki mopon pisteosat siihen viittasivatkin, mutta totuus paljastui brandtilta, kun tein runkonumerokyselyn. Sieltä kerrottiin, että runko on vuosimallia 1984. Pieni pettymyshän sen oli, mutta minkäs teet.
Entisöin mopon nyt sitten siis rungon mukaan, eli ei tule traktorimalli, vaan puna/oranssi väri, normaalit pyöreäreikäiset vanteet ja "isommat" jarrut. Lähes kaikki tämän vuotiset ja tällä värityksellä olevat on sitä mallia, jossa on mustia pisteosia kuten ohjaustanko, pakoputken yläsuoja, etuvalokehys. Näin ajelin tämänkin tehdä. Lisäksi sininen penkinpäällinen.
Alkuperäinen värikoodi on R120 Blaze red ja löysin jo maalikaupan, joka voi sekoittaa alkuperäistä sävyä.
Lähtökohta on melkoinen romukasa. Pelkässä rungossakin on korjattavaa melko paljon. Ainakin jarrupolkimen tappi on oijottava tai vaihdettava, takaiskareiden kiinntysakseli on vaihdettava, sekä ohjaustangon stoppari oikaistava. Lisäksi pienempää ruhjetta on. Myös etuvalonkorvat on melko mutkalla. Romukamaa on myös tankki ja penkki.
Traktorin takavaloteline hitsattu runkoon kiinni.
Joku kyläseppä ilmeisesti opetellut mopoon hitsaamista, kun vaihdevipu sekä käynnistyspoljin on hitsattu akseleihin kiinni.
Varamoottori.
Mopon mukana tuli myös yksi kappale traktorin vanne + pieni jarrurumpu. Traktorin osat laitan varastoon. Mukana tuli myös toinen moottorin alakerta.
Käytettyjen osien ostoslista:
-Pyöreäreikäiset vannteet (löytyi varastosta)
-Puolarin "pyöreämmät" isot jarrurummut+jarrukilvet (takarumpu puuttuu, eturumpu + kilvet 2kpl tilattu)
-Puolarin normaali ohjaustanko, ilman kiinteää jarrukahvan paikkaa (ostettu)
-Lokasuojat (etunen löytyi varastosta, takaloksu ostettu)
-Ehjä tankki (ostettu)
-Penkin pohjarauta (etsinnässä)
-Etuvalokoppa (etsinnässä)
-Kaasukahva ja valokatkaisinrungot tankoon (etsinnässä)
-Takavalorauta + valo (löytyi varastosta)
-Ehjät suorat takaiskarit löytyi myös omasta varastosta ja ne kunnostan tähän.
Lisäksi uutta osaa täytyy hankkia iso kasa, mutta ne sitten pikkuhiljaa myöhemmin.
Kaikki nippelitieto kyseiseen vuosimalliin on tervetullutta, sekä risut ja ruusut myös kuunnellaan.
Myyjän mukaan kyseessä oli 80-81 vuoden "traktori" malli. Kaikki mopon pisteosat siihen viittasivatkin, mutta totuus paljastui brandtilta, kun tein runkonumerokyselyn. Sieltä kerrottiin, että runko on vuosimallia 1984. Pieni pettymyshän sen oli, mutta minkäs teet.
Entisöin mopon nyt sitten siis rungon mukaan, eli ei tule traktorimalli, vaan puna/oranssi väri, normaalit pyöreäreikäiset vanteet ja "isommat" jarrut. Lähes kaikki tämän vuotiset ja tällä värityksellä olevat on sitä mallia, jossa on mustia pisteosia kuten ohjaustanko, pakoputken yläsuoja, etuvalokehys. Näin ajelin tämänkin tehdä. Lisäksi sininen penkinpäällinen.
Alkuperäinen värikoodi on R120 Blaze red ja löysin jo maalikaupan, joka voi sekoittaa alkuperäistä sävyä.
Lähtökohta on melkoinen romukasa. Pelkässä rungossakin on korjattavaa melko paljon. Ainakin jarrupolkimen tappi on oijottava tai vaihdettava, takaiskareiden kiinntysakseli on vaihdettava, sekä ohjaustangon stoppari oikaistava. Lisäksi pienempää ruhjetta on. Myös etuvalonkorvat on melko mutkalla. Romukamaa on myös tankki ja penkki.
Traktorin takavaloteline hitsattu runkoon kiinni.
Joku kyläseppä ilmeisesti opetellut mopoon hitsaamista, kun vaihdevipu sekä käynnistyspoljin on hitsattu akseleihin kiinni.
Varamoottori.
Mopon mukana tuli myös yksi kappale traktorin vanne + pieni jarrurumpu. Traktorin osat laitan varastoon. Mukana tuli myös toinen moottorin alakerta.
Käytettyjen osien ostoslista:
-Pyöreäreikäiset vannteet (löytyi varastosta)
-Puolarin "pyöreämmät" isot jarrurummut+jarrukilvet (takarumpu puuttuu, eturumpu + kilvet 2kpl tilattu)
-Puolarin normaali ohjaustanko, ilman kiinteää jarrukahvan paikkaa (ostettu)
-Lokasuojat (etunen löytyi varastosta, takaloksu ostettu)
-Ehjä tankki (ostettu)
-Penkin pohjarauta (etsinnässä)
-Etuvalokoppa (etsinnässä)
-Kaasukahva ja valokatkaisinrungot tankoon (etsinnässä)
-Takavalorauta + valo (löytyi varastosta)
-Ehjät suorat takaiskarit löytyi myös omasta varastosta ja ne kunnostan tähän.
Lisäksi uutta osaa täytyy hankkia iso kasa, mutta ne sitten pikkuhiljaa myöhemmin.
Kaikki nippelitieto kyseiseen vuosimalliin on tervetullutta, sekä risut ja ruusut myös kuunnellaan.