Sivu 1/1

Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 28.02.2017 18:26
Kirjoittaja VMS
Tällä kertaa työnalle hieman vanhempaa mallia.

Myyjän mukaan kyseessä oli 80-81 vuoden "traktori" malli. Kaikki mopon pisteosat siihen viittasivatkin, mutta totuus paljastui brandtilta, kun tein runkonumerokyselyn. Sieltä kerrottiin, että runko on vuosimallia 1984. Pieni pettymyshän sen oli, mutta minkäs teet.

Entisöin mopon nyt sitten siis rungon mukaan, eli ei tule traktorimalli, vaan puna/oranssi väri, normaalit pyöreäreikäiset vanteet ja "isommat" jarrut. Lähes kaikki tämän vuotiset ja tällä värityksellä olevat on sitä mallia, jossa on mustia pisteosia kuten ohjaustanko, pakoputken yläsuoja, etuvalokehys. Näin ajelin tämänkin tehdä. Lisäksi sininen penkinpäällinen.
Alkuperäinen värikoodi on R120 Blaze red ja löysin jo maalikaupan, joka voi sekoittaa alkuperäistä sävyä.


Lähtökohta on melkoinen romukasa. Pelkässä rungossakin on korjattavaa melko paljon. Ainakin jarrupolkimen tappi on oijottava tai vaihdettava, takaiskareiden kiinntysakseli on vaihdettava, sekä ohjaustangon stoppari oikaistava. Lisäksi pienempää ruhjetta on. Myös etuvalonkorvat on melko mutkalla. Romukamaa on myös tankki ja penkki.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Traktorin takavaloteline hitsattu runkoon kiinni. :x

Kuva

Kuva

Joku kyläseppä ilmeisesti opetellut mopoon hitsaamista, kun vaihdevipu sekä käynnistyspoljin on hitsattu akseleihin kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Varamoottori.

Kuva



Mopon mukana tuli myös yksi kappale traktorin vanne + pieni jarrurumpu. Traktorin osat laitan varastoon. Mukana tuli myös toinen moottorin alakerta.

Käytettyjen osien ostoslista:

-Pyöreäreikäiset vannteet (löytyi varastosta)
-Puolarin "pyöreämmät" isot jarrurummut+jarrukilvet (takarumpu puuttuu, eturumpu + kilvet 2kpl tilattu)
-Puolarin normaali ohjaustanko, ilman kiinteää jarrukahvan paikkaa (ostettu)
-Lokasuojat (etunen löytyi varastosta, takaloksu ostettu)
-Ehjä tankki (ostettu)
-Penkin pohjarauta (etsinnässä)
-Etuvalokoppa (etsinnässä)
-Kaasukahva ja valokatkaisinrungot tankoon (etsinnässä)
-Takavalorauta + valo (löytyi varastosta)
-Ehjät suorat takaiskarit löytyi myös omasta varastosta ja ne kunnostan tähän.

Lisäksi uutta osaa täytyy hankkia iso kasa, mutta ne sitten pikkuhiljaa myöhemmin.

Kaikki nippelitieto kyseiseen vuosimalliin on tervetullutta, sekä risut ja ruusut myös kuunnellaan. :)

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 28.02.2017 19:17
Kirjoittaja kride97
Katos, kolmas manki jo (Y) Hyvä aloitusviesti ja hyvä, että jatkat mankiharrastusta. Aihio on kyllä karun näköinen, mutta kyllä tuosta vielä saa hyvän ja siistin mankin. Minkä hintainen tämä manki oli ? Lisää päivityksiä odotellessa. 8)

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 28.02.2017 22:17
Kirjoittaja VMS
450e. Annoin sen mitä pyysikin, kun ostajia oli kuulemma kymmeniä. Olihan se kuvissa vähän paremman näköinen mutta koitetaan jonkulainen tehdä. :lol:

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 01.03.2017 00:54
Kirjoittaja Jussuuf
Hyvä tästä vielä tulee (Y) Itselläkin työn alla samanlainen, tosin mustalla rungolla ja swingillä.

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 06.03.2017 18:09
Kirjoittaja Rocla
No niin.

Onko tämä semmoinen kromiton? Sellainen on itsellä työn alla.

Mikäs kauppa tekee maalin?

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 06.03.2017 21:10
Kirjoittaja VMS
Rocla kirjoitti:No niin.

Onko tämä semmoinen kromiton? Sellainen on itsellä työn alla.

Mikäs kauppa tekee maalin?
Juurikin semmoinen tästä olisi tulossa.
Maalit otan varmaankin Ylivieskan 1 varaosakeskuksesta. Hopea nh35 löytyy vesimassana, mutta r120 punaista lupailivat liuotinvärinä, eli luultavasti sitä otan. Cromax valmistajalta löytyi siis kaava.
Vianorin standoxilta löytyi myös vesimassan kaava.

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 07.03.2017 10:54
Kirjoittaja nmi
Hienoa työtä, hyvät kuvat ja mukava lukea. Jatka samaan malliin!

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 10.03.2017 23:19
Kirjoittaja VMS
Mitään isompaa ei vielä ole tapahtunut, kun runkokin on vielä korjaamatta. Joitain yksittäisiä osia olen kuitenkin aina ohimennen hieronut maalausvalmiiksi.

Pyöreäreikäisen vannesarjan näin joskus halvalla netissä myynnissä ja nehän hyödynsin tähän, kun varastossa vastaan tulivat. Kunto näissä oli melko hyvä, mutta ruostetta ja pientä painaumaa tietysti oli, vanhat kun ovat. Joskus jo uudelleen maalattukin.

Kuva

Kuva

Prässillä painelin muutamat painaumat pois.
Kuva

Voitelin lautaset maalinpoistoaineella. Arvelin, että helpottaa hieman puhtaaksi puhallusta, mutta ei siitä kyllä juurikaan apua ollut.

Kuva

Hiekalla lähtee. 8)

Kuva

Kuva

Puhalletulle pinnalle ruiskutin 2-k epoksipohjamaalin.

Kuva

Kuva

Epoksin päälle tein tarvittavat viimeistelykittaukset. Kaikki pienetkin virheet koitin korjata, etteivät näy valmiista pinnasta sitten.

Kuva

Varmuuden vuoksi vedin pohjatöiden jälkeen pintaan vielä toisen kerroksen epoksia. Vanteilla kun paha tapa ollut ruostua ajan saatossa. Epoksin päälle tuli vielä lisäksi 2-k trotonin hiontapohjamaali, että eiköhän pohjamaalit nyt riitä.

Kuva

Kuva

Varastosta löysin myös ehjät hyvät takaiskarit, jotka ajattelin tähän mopoon käyttää. Iskarit osiksi ja hiekkapuhallukseen. Iskarin varsissakin oli melko paljon jälkiä ja nirhaumia joten pohjustusta nekin tarvitsivat. Olin ajatellut korjauttavani ne tig hitsarilla, mutta se ei suostunu näitä hitsaamaan. Arveli, että voivat olla mitä vain sekamateriaalia ja hitsaus voi epäonnistua. Niimpä käytin jo aiemmin hyväksi havaittua korjausainetta, eli kemiallista metallia. Tarttuu puhallettuun pintaan kuin tauti.

Kuva

Hiomakapulalla + P120 paperilla muotoilu.

Kuva

Kuva

Pohjamaalasin iskarit epoksilla. Pohjamaali paljasti vielä muutamat pienet kolot jotka fiksasin hienokitillä ja lopuksi vielä hiontamaali päälle.

Kuva

Kuva

Jousille myös puhallus, epoksipohja + hiontamaali.

Kuva

Uusi jarrupolkimiakaan ei enään saa, mutta taas kerran varastosta löytyi kunnostettavissa oleva jarrupedaali. Mutkallahan sekin oli niin kuin arvata saattoi. Kaasupilleillä vähän lämpöä jotta sai suoraksi.

Kuva

Kuva

Hiekkapuhallus ja lasikuitukitilä raakakittaus sekä hienokitillä viimeistely.

Kuva

Kuva

Epoksipohjamaali alle ja pintaan matta/silkinhohtomusta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 11.03.2017 10:34
Kirjoittaja kossi
Tuo kemiallinenmetalli on toimivaa täyteainetta noissa paikoissa. Mg-koppaa tms vähäistä mitä ei uskalla hitsata.

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 11.03.2017 16:51
Kirjoittaja kride97
Tarkkaa ja hyvää työtä (Y) Joo, tuo maalinpoisto ei aina toimi ja tuntuu, että se sotkee enemmän kuin poistaa maalia. Pulverimaaliin ei toiminut, kun itse kokeilin maalinpoistoa vanteisiin. :?

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 29.03.2017 21:42
Kirjoittaja VMS
Kaikenlaista edistystä on tapahtunut, mutta ei ole ollut aikaa päivitellä.

Rungossa oli melko paljon korjattavaa. Takaiskareiden yläpään akseli oli hitsailtu pilalle, sekä jarrupolkimen akseli oli kierossa. Tuttu metallimies sorvasi uudet osat ja hitsasi ne paikalleen. Jälki mielestäni erittäin hyvä. Uudet osat valmistettiin työkaluteräksestä sorvaamalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ostin kasan osia, jossa oli muunmuassa kunnostuskelpoinen puolarin tankki. Puhalsin tankin puhtaaksi ja etuosasta paljastui melko iso lommo. Lommo oli sen verran terävä, ettei sitä oikein saanut oijottua, joten kolo täytettiin koritinalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Joutuihan tankkia tinauksen jälkeen vielä kittaamaankin, kun siellä täällä oli pientä sanomista.

Kuva

Kuva

Kuva

Käytettynä löytyi myös ehjät puolarin jarrurummut sekä kilvet. Näihinkin hiekkapuhallus ja epoksimaalaus. Pohjamaalauksen jälkeen kittasin kaikki pienimmätkin virheet pois.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Puhallettu ja epoksimaalattuja osia.

Kuva

Käytettynä tuli myös ehjä hyvä kromattu tanko sekä etuvalokehus löytyi iteltäni. Päätin kokeilla kromiosien maalausta ja aika näyttää miten kestävät. Hiekalla karhennus ja epoksit pohjalle.

Kuva

Kuva

Etupään lampunkorvat oli aivan helvetin solmussa, mutta niistäkin sai oikomalla ja leipomalla vielä hyvät.

Kuva

Tori.fi:stä löytyi erinomainen jalkatappirunko jossa myös vanhanmallin seisontatuki. Yksi parhaista ostoksia mitä olen tehnyt. Tämä on ilmeisesti joskus kasattu uusista alkuperäisosista, kun jouset ja kaikki hilppeet oli hondan. Maali näissä orkkis osissa on aivan onneton, joten maalaukseen sekin meni tietenkin. :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ensimmäinen osatilauskin saapui, vaikkakin vielä puolet jäi jälkitoimitukseen. Paljon ruuveja ja pultteja, akselit, tangonkiristimet, teleskooppien holkit, pölysuojat + pikkunippeleitä, sisä ja päällyrenkaat, johtosarja ja käynnistyspoljin. Poljin on mopo-sportin tarvike, mutta on tismalleen alkuperäistä vastaava, vain väärän värinen, joten maalaan myös sen.

Kuva

Kuva

Kuva

Torin kautta löytyi luotettavalta myyjältä myös pitreplican valmistama päällinen. 8)

Kuva

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 30.03.2017 16:39
Kirjoittaja kiipap
Siistiä tekemistä! Mitähän varten tuo seisontatuen kyljessä oleva härpäke siinä on?

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 30.03.2017 17:55
Kirjoittaja VMS
kiipap kirjoitti:Siistiä tekemistä! Mitähän varten tuo seisontatuen kyljessä oleva härpäke siinä on?
Tuota kumiosaa itsekki oon miettiny, enkä ole keksiny sille tarkoitusta. Näyttäs vielä saavan sitäkin osaa uutena. :roll:

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 30.03.2017 18:21
Kirjoittaja LatZ
Oisko se silleen, että se helpottaa mopon pystyssä pysymistä pehmeellä alustalla :think:

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 30.03.2017 18:42
Kirjoittaja kiipap
Tai sitten jos sen on tarkoitus suojata takahaarukan pintaa kun se on ylhäällä jolloin haarukka saattaa hinkata polkimeen

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 17.04.2017 09:42
Kirjoittaja VMS
Rungon korjaaja teki vielä yhden korjauksen, nimittäin takahaarukan akselinpesä rungosta oli kulunut soikeaksi ja haarukassa tuntui useamman millin välys. Homma hoitui poraamalla ja asentamalla reikään sopivan kokoinen holkki.

Kuva

Rungon sain hiekkapuhallettua puhtaaksi ja seuraavana pohjamaalia perään. Takahaarukkaan pitää tehdä vielä yksi korjaus ennen kuin pääsee sitä puhaltamaan ja maalaamaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vanhojen hondan muovien uudelleen maalaus ei meinannut onnistua sitten niin ei yhtään mitenkään. Meni useita sivukoppia pilalle kun aina, erilaisista pohjamaaleista huolimatta, kiehui vanhat maalit alla. Tämän viimeisen sivukopan vedin raa'asti hiekkapuhaltimella täysin puhtaaksi vanhoista maaleista ja sen päälle pari kerrosta 2k hiontapohjamaalia, jolla sai pinnan tasaiseksi.

Kuva

Takavalorauta löytyi omasta osakasasta, josta oikomalla ja hitsaamalla sai vielä hyvän. Raudan sivuun joskus jyrsitty reijät tarakan kiinnitystä varten.

Kuva

Hionta ja hiekkapuhallus.

Kuva

Muutamia osiakin tuli jälkitoimituksesta. Pääsiäisen aikaan kerkesin myös välihioa kaikki hiontapohjamaalatut osat, joten nyt pääsee vetämään iskarit, vanteet, jarrut ja kytkinposken hopeaan pintamaaliin. Myös ohjaustanko ja etuvalonkehys on pohjustettu valmiiksi ja niihin tulossa puolikiiltävä musta maalaus, niin kuin tähän vuosimalliin kuuluupi.

Kuva

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 28.04.2017 12:36
Kirjoittaja Minkey
hienoa (C)

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 20.06.2017 10:10
Kirjoittaja VMS
Huhtikuun lopulla sain maalattua kaikki hopeat osat valmiiksi, niin tässä niistä muutama kuva. Sen jälkeen ei honda ole edennyt mihikään. Koko kesä meneekin tehdessä muita projekteja, joten tätä luultavasti jatketaan sitten syksymmällä taas.

Pohjana 2k epoksi sekä 2k hiontapohjamaali.

Kuva

Kuva

Kuva

Hondan alkuperäinen cloud silver ja muutama kerros 2k autolakkaa, joka sekoitettu puolikiiltäväksi. Kuvissa pinta vielä märkä, niin siksi näyttää täyskiiltävälle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä osat kuivina, jolloin kiiltoa on sopivasti kadonnut. Vieläkin hieman liikaa kiiltoa alkuperäiseen, mutta annetaan olla näin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 02.07.2017 08:26
Kirjoittaja vordson
Hurjan näköinen peli, ostettaessa !! Käynnistinkampi oli varsinainen viritys.

Paljon olet tehnyt Monkeyn eteen (Y)

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 23.10.2017 21:22
Kirjoittaja VMS
Tervehdys pitkästä aikaa!
Kesä meni taas muissa hommissa ja mopoon en kerennyt koskea oikeastaan ollenkaan. Nyt on hilut taas kaivettu esille ja syys-lokakuun aikana sain kaikki runko osat pintamaalattua valmiiksi.
Tankki ja kaikki muovit on edelleen pintamaalaamatta, koska ne ajattelin käydä kaverin kammiossa maalaamassa. Runko-osissa ei pienet roskat näy kellekkään niin ne maalasin työpaikallani.

Osakasan mukana tuli uusi alkuperäinen stanley koppa.

Kuva

Mattaus ja hiontaväri, myös sisäpuolelle.

Kuva

Kaikki osat hiontavärissä. Välihionta oli melko kova työ. :think:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Rungon R120 blaze red värin sai sekoitettua Cromax liuotinvärimassana alkuperäisen kaavan mukaan. Pinta viimeistelty Cromaxin vr1120 lakalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä vuosimallissa ei ole kromiosia ollenkaan, vaan ne on korvattu mustalla, siis tangot ja kaikki pakoputken lämpösuojat ja etuvalonkehys sekä polkimet.
Nämä osat tein vanhoista kromatuista osista, joista karhensin pinnan hiekkapuhalluksella ja pohjamaalasin asianmukaisilla aineilla ja pintamaalasin Normadur 65 HS polyuretaanimaalilla, sävy ral9005. Pinnasta tuli juuri semmoinen kuin pitikin eli puolikiiltävä. Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen. 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Jotain valmistakin viimein havaittavissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Penkin uusi pehmuste tuli erään tuttavan avustuksella muistaakseni jenkeistä. Kuvissa päällinen vielä kiristämättä ja kiinnittämättä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Uusilla alkuperäiskengillä kasaan.

Kuva

Vanteet myöskin nyt nipussa uusilla sisä ja päällyrenkailla, pulteilla ja muttereilla sekä laakereilla ja stefalla. Takahammasratas on hondan alkuperäinen, mutta uudemman mallin joten 3 piikkiä liian pieni. Se vaihtuu vielä myöhemmin 45 piikkiseen kunhan löydän jonkun hienon rattaan.

Kuva

Appiukko teki hienon löydön Juthbackan markkinoilta. Puolarin alkuperäinen uusi valokatkaisinrunko, joka moposta puuttui kokonaan. Hintakin oli miltei ilmainen. :D

Kuva

Kuva

Käytettynä löytyi ehjä puolarin kaasukahvarunko joka myös puuttui kokonaan minulta. Tässä pieni ero uuden mallin runkoon, joten ne sekoittaa helposti. Tämän saa hiomalla ja kiilloittamalla uudenveroiseksi.

Kuva

Sitten vielä pieni loppukevennys, kun sai niin halvalla.. Herkkuina uudenmallin vaihdepoljin, käynnistyspoljin, puolarin seisontatuki, etuvalokoppa ja paljon pientä nippeliä joita ei enään mistään uutena saa.

Kuva

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 13.01.2018 21:27
Kirjoittaja kossi
Suomennos edelliseen:

Myy tämä minulle niin saat vaihdossa hyvän hotellin (Y)

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 18.01.2018 01:46
Kirjoittaja panda
Ai shaakeli ku tulee nättiä 8)

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 05.03.2018 00:06
Kirjoittaja walther
Hyvä löytö tosiaan tuo valokatkaisin. Itse koittanut metsästää moista pidemmän aikaa laihoin tuloksin. Runko kyllä tallella, mutta napit puuttuu. Pystyisiköhän siihen modaamaan vaikka jostain kiinalaisesta kytkimet kiinni :think:

Re: Monkey Z50J -84 entisöinti

Lähetetty: 10.03.2018 11:55
Kirjoittaja kride97
walther kirjoitti:Hyvä löytö tosiaan tuo valokatkaisin. Itse koittanut metsästää moista pidemmän aikaa laihoin tuloksin. Runko kyllä tallella, mutta napit puuttuu. Pystyisiköhän siihen modaamaan vaikka jostain kiinalaisesta kytkimet kiinni :think:
Pystyy modaamaan (Y) Itse ostin kiinalaisen kahvarungon, josta otin valojenvaihto napin irti ja laitoin välimallin kahvarunkoon, kun siitä puuttui sellainen. Toki, napit ovat sitten erilaiset kuin alkuperäisessä.