Tänään on 22.05.2018 10:58


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Alueen säännöt


Ohjeet kuvien lisäämiseen!



Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 27.02.2018 16:36 

Liittynyt: 03.01.2017 18:21
Paikkakunta: Lohja
Kaikki alkoi lokakuussa 2016, kun näin isästäni kuvan, jossa oli myös hänen vuoden -88 sinivälimalli manki. Noh, tämän jälkeenhän minun piti myös saada manki, ja nimenomaan -87-99 vuotinen Honda, projektikunnossa oleva sellainen, jotta saisi itse opetella rakentamaan oman mopon. Ensimmäiseksi tietinkin yritettiin etsiä isän vanhaa vuonna -94 myytyä mankia. Rekisterinumeroa ei tiedettty, mutta kun trafiltakaan ei löytynyt kyseistä mopoa hänen omistamistaan ajoneuvoistaan, eikä hänen isältäkään, homma kaatui siihen. Oli siis löydettävä jokin toinen aihio ja ainoat kriteerit olivat halpa hinta, paperit, Hondan oma kone mukana ja väri ei saa olla punamusta, ei siinä ihan hieno väri, mutta melko yleinen ja halusin olla erilainen lapsi :D .

Huhtikuussa 2017 oli foorumille tullut ilmoitus projektikuntoisesta paperillisesta vuoden -91 tuttifrutti mankista. Äkkiä myyjälle viestiä ja lisätietoja kyselemään ja hintaa tarjoamaan. Ongelma oli se, että manki oli liian kaukana, mutta loppuenlopuksi homma hoitui siten, että isän kaveri joka oli kesällä matkalla Lappiin lupautui ottamaan mankin kyytiin. Kaupankäyntikään ei sujunut ongelmitta, oli sovittu tavaramäärä ja hinta sille, mutta osa osista oli kuulemma myyty ja hinta pysyi samana, kun ei enään myyjää saatu kiinni. Tuli siis maksettua hiukan liikaa, mutta ei anneta sen masentaa, olenpahan aidon Hondan omistaja.

Saatinhan se mopo viimeinkin tänne Etelä-Suomeen ihan onnistuneesti. Kuva heinäkuulta, kun olen nostanut mankin pois autosta:Kuva

Aluksi tuli huomattua tietenkin joidenkin osien rujo kunto, pakoputkeen joku joskus hitsaillut jotain, rungosta kadonnut esim. Ohjausstoppari ja takavalon korvake, magneetonkoppakin oli saatu rikottua joskus ja yritetty korjata kemiskillä. Positiivisina puolina voidaan sanoa se, että alkuperäinen, nimenomaan tämän vuoden Keihinin kaasari löytyy (PAO2D) ja mukana tuli kuulemma ”brand new” 72cc setti, mutta siinäkin pytty ruosteessa.


Tähän mennessä olen ainoastaan saanut ostettua joitakin osia kuten tankin, takavalon rautoineen, Heidenau kumit ja levykeulan. Ja onhan sitä tullut ostettua vahingossa 2 kpl puolarin takakeskiöitä, jotka ei tietenkään sovi uuteenmalliin. Ja rikkinäinen takavalon muovi tullut ”entisöityä” :
Kuva
Kuva

Myyjän huonot kuvat, kai noista jotenkin selvää saa kunnosta. Tässäpä kuva nykytilanteesta:
Kuva

Aikaa siis korttiin enään reilut puolitoista kuukautta, eli kiirehän tässä tulee, kun en ole aloittanutkaan projektia vielä kunnolla. Tällähetkellä mopo näyttää tältä: Kuva

Ja osat joita on tullut haalittua ja osa tuli rungon mukana: Kuva
Kuva Kuva

Suunnitelmana siis hiekkapuhaltaa ja maalata koko mopo, orkkisväreihin tietysti. Tekniikaksi tulee 72cc yläkerta Hondan alakerralla, 9mm Keihini, jokin putki täytyy tehdä tai ostaa ja välit vaihtuu joihinkin, en tiedä vielä mihin. Ei siis mikään hirmu raketti tulossa, sellanen että mukava tehdä ehkä vähän pitempääkin matkaa ja vähän kikkailla. Tämähän on paranneltu orkkis, joten tähän on tulossa levykeulaa, koroiskaria, kasireikäset aluvanteet ja jotain pientä. Lopputuloksen pitäisi olla jotakin tällaista: Kuva
Kuva otettu netistä

Alkuperäisosat pidän itselläni, todennäköisesti en myy mankia koskaan, vaan säilytän mopoiän jälkeen ja entisöin myöhemmin. Osapuutteina on vielä takakeskiö, mittari, toinen kasireikänen vanne 3.50 tai 3.75 leveä, 310mm iskarit, Diamond umpio ja ainakin tarakka, sekä Ooracingin rätätätä nappirajotillinen cdi boxi. Jos jollain olisi kyseisiä osia tarjota niin saa laittaa yv:tä.

Sitten kysymyksiä: Mikä on rungon ja muiden pinkkien osien värikoodi? Sellainen jota löytyy maalikaupoista. Mitenkä tehdä 12 v sähköt, mitä kaikkea tarvitsee?

Yritän aktiivisesta muistaa aina päivitellä tätä topiccia, viimeistään silloin, kun mopo on saatu kasaan. Tavoitteena tosiaan saada valmiiksi ennen 17.4. Toivottavasti saan nyt jotain pientä motivaatiota tämän kirjoitettuani :) . Tuleepahan jotain asiaa foorumillekin välillä.

Kommenttiakin saa antaa ja kysymyksiin vastata.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27.02.2018 19:36 

Liittynyt: 30.11.2015 16:58
Asiallisen oloiset suunnitelmat! (Y) 12v sähköihin tarttet jännitteensäätimen, 12v polttimot, ja mahdollisesti töötin ja akun jos nämä pyörästä löytyy.

_________________
Ammattilaisia ovat ne ketkä eivät koskaan luovuttaneet.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.03.2018 17:23 

Liittynyt: 03.01.2017 18:21
Paikkakunta: Lohja
Asia selvä, kiitos!

Ja sitte taas ite mopoon, jälkeenpäin ostettua huonokuntoista tankkia on tullut hiottua ja mietittyä, että miten saisi vanhat kitit järkevästi pois. Sitten kun on saanut kitit pois niin pystyykö tota oikomaan mitenkään? Aika paljon tekemistä kyllä yhessä tankissa. Tankin korkissakin on siinä keskellä lommo, voiko sitäkään oikoa?
Kuva
Kuva
Ja 72cc sylinteriin tein 49cc merkinnät perinteisesti tekemällä steariinistä muotin ja kemiskistä merkinnät:
Kuva
Kuva
Kuva
Ja tämä tuli tehtyä noin kolmeen kertaan, koska ensimmäisellä kerralla oli liikaa kovetetta kemiskin seassa ja merkinnät olivat heikot ja rikoin ne vahingossa :D Toisella kerralla taisi olla muotti vähän huono, kun merkinnöistä tuli melko surkeat. Kuvat on ensimmäisestä kokeilusta. Mutta saatinhan sitä loppuenlopuksi ainakin jonkunlaiset merkinnät tehtyä:
Kuva
Toivotaan ettei poliisisetä huomaa, että on itsetehdyt.

Kiinalaisesta penkinpehmusteesta tuli myös tehtyä järkevämmän näköinen. Ei mitään kuppipenkkiä sentään, mutta vähän semmonen kaareva, niinkuin orkkispenkki, eikä semmonen ihan tasanen. Kuvaa ei siitä ole, näyttää niin kauhealta ilman päällistä.

Ei tässä muuta, hieman lyhyt postaus, kun ei ole tosiaan tullut tehtyä mitään. Olen vieläkin niitä aloituspostauksessa lueteltuja asioita vailla, että jos jollain on ylimääräsenä niin tarjotkaa ihmeessä.

Ensi kertaan.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.03.2018 20:54 
Avatar

Liittynyt: 07.02.2018 22:48
Paikkakunta: Kuurtanes Viikates ja Perkeles
Asialliset suunnitelmat! Täältä löytyy 320mm iskarit jos kelpaa?

_________________
Mitä isoompee vika, sen suuree leka!

-Baotian Monkey 72cc -08
-Romurai 125cc -16
-Ford Sierra 2.0i -90
-Nissan Almera 1.4lx -98


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04.03.2018 21:54 

Liittynyt: 03.01.2017 18:21
Paikkakunta: Lohja
Sori, en tarvii 320mm iskareita, multa kun löytyy jo 510mm levykeula. 320mm iskareilla on perä sitten ihan pystyssä, eikä ne taida edes mennä Hondan vakio swingiin :think: .


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05.03.2018 11:30 

Liittynyt: 30.11.2015 16:58
Jotkut on tankkeja oikoneet laittamalla vettä täyteen ja pakkaseen, mutta tässä riskinä on että tankki voi revetä. Voisko lommoja saada painettua sisäpuolelta ja sillä tapaa suoristaa? Tai sit jos hitsivehkeet löytyy, niin lommoon voi hitsata tapin ja vetää lommon suoraksi. (Y) Kuumaliima voi periaatteessa toimia myös, jossei kauheen teräviä lommoja ole.

_________________
Ammattilaisia ovat ne ketkä eivät koskaan luovuttaneet.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06.03.2018 12:11 

Liittynyt: 03.01.2017 18:21
Paikkakunta: Lohja
Joo, tosta vedellä täyttämisestä olenkin kuullut, sitä en kuitenkaan uskalla kokeilla. Ei varmaan pysty painamaan sisäpuolelta suoraksi, niin vaikeeta. Hitsata en tankkiin rupea, voi käydä tankille huonosti. Mitä meinaat tolla kuumaliima jutulla?

Muuten projektin suhteen ei ole mitään tapahtunut, osia yritän etsiskellä. Takakeskiö täytys saada nopeesti, että pääsis hiekkapuhaltaa ja maalailee, joten jos jollain olisi nyt myydä uudenmallin takakeskiötä, niin laitathan YV:tä, kiitos.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06.03.2018 12:48 

Liittynyt: 30.11.2015 16:58
Kuumaliimalla tarkoitin, että kuumaliima tankoa sulatat lommokohtaan, ja tämän avulla koitat vetää lommon suoraksi, samalla periaatteella kuin tuo hitsaus menetelmä tapahtuisi. Tässä ongelmana on vain se että liima täytyis saada pysymään kiinni tankissa hyvin.

_________________
Ammattilaisia ovat ne ketkä eivät koskaan luovuttaneet.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.03.2018 12:05 
Avatar

Liittynyt: 26.12.2013 11:53
Paikkakunta: Uusikaupunki
Hyvältä näyttää (Y) Tuttifrutti on hyvä väriyhdistelmä 8) Lommot kannattaa yrittää suoristaa, niin ei tarvitse laittaa niin paljon kittiä. Oman Hondani maalasia kaksi maalaamoa, joista ensimmäinen onnistui pilaamaan sen paikkaamalla lommot jollain massalla, ja se alkoi kupruamaan maalin alta. Tarakan saat tuolta tilattua ja on siisti (Y) https://www.kasaparts.fi/epages/kasapar ... oducts/192

_________________
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!

Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
Saab 9-3 og 2.0t vm.2001


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com