Mankin ahtaminen

Moottorin viritys.
Alueen säännöt
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Veitsi
Viestit: 47
Liittynyt: 26.07.2010 09:23
Paikkakunta: Sastamala

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Veitsi »

Onhan noita turboja Ebay:ssa kasoittain myynnissä.
Sic semper tyrannis!
pe3k
Viestit: 37
Liittynyt: 28.03.2006 17:54

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja pe3k »

Kaikki löytämäni, imo. turbot ovat aivan liian isoja 50cc käyttöön. Varmaankin pieninkin valmistuksessa oleva rupeaa toimimaan jotenkuten yli 140cc koneessa.

Noissa isommissa 300cc ruohonleikkuu/yleiskoneissa on pienimmät turbot mitä olen löytänyt, vieläkin liian isoja alle 140cc koneisiin. Netissähän pyörii kuva myytävistä turboista jossa on kokistölkki turbon vieressä ja kolikko turbon päällä, nekin turbot ovat liian isoja.
Mallia en nyt muista, kun jätin niiden tutkimisen aikaa sitten..

Remmiahtimia löytyy esim. Busch:in valmistama Peugeot Jetforce / Satelis 125cc:n ahdin, joka voisi pienuutensa puolesta toimia myös 50cc koneessa. Suomessa uuden varaosan hinta on noin 1000€

Ebaystä voi tuurilla löytyä joskus k.o ahdin, itse en ole löytänyt vielä yhtään vaikka erittäin aktiivinen Ebayn käyttäjä olenkin.

Sitten löytyy tuo vain vuoden 1968 Jenkki mallin Porsche 912:ta oleva saastepumppu, joka on Roots tyyppinen pieni remmiahdin. Se myös voisi toimia 50cc koneessa. Erittäin harvinaisia kylläkin ja löytyy yleensä vain Amerikasta, eivätkä yleensä postita kuin kotimaahansa.

Tuollaisen satuin voittamaan huutokaupassa, kun suhteet olivat sinne päin kunnossa. Tänään sitten saapui tuollainen käyttämätön tänne pohjolan perukoille.
Montakin erilaista patenttia ja piirrosta ja kuvaa on löytynyt myös pienistä remmiahtimista, mutta tuotannossa en ole löytänyt yhtään.

Jos aikoo saada testatun ja toimivan ahtimen 50cc käyttöön, niin helpoin vaihtoehto olisi käyttää tuota "Elsberg:in vanhaa ahdinta" joka tuossa ylempänä on myynnissä..
Se on tyyppiä : Positive display pump / Sliding vane pump

Robert / Bobby Rosenfield rakensi pienen sarjan "keskipakois tyyppisiä" remmiahtimia 50cc käyttöön, josta kuuluisa kuva netissä, vimpan päälle laitetusta klassikko punavalko monkeystä. Hänen kanssaan keskusteltuani selvisi että hän ei vain koskaan saanut sitä toimimaan.
Lupasi palata asiaan kun saa toimimaan, mutta vuosia on jo vierinyt useampia..
Cnc kuvia tuosta ahtimen rakentelusta löytyy netistäkin.
http://www.mini-cooper1.com/my_custom.html

Samaten tähän voisi mainita tuon ikivanhan kuvan mikä oli jollain Suomen monkey nettisivuilla ikiaikoja sitten.
Eli käsintehty todella pieni remmiahdin, joka toimi metanolin kanssa (Metanoli on ihanteellista sen jäähdyttävien ominaisuuksienkin myötä). Hänellä oli myös hyviä ideoita esim keinuvipujen kevennykseen, mutta lopetti kilpailun ja harrastuksen jostain syystä.
Sain tästä kuulla Anders:lta kun kyselin mitä mieltä hän on näistä HW. muutoksista.
Kuitenkin voisi väittää että hän aloitti tämän hypen Suomessakin : http://www.jrbranson.com/hondaracer/mainpage.htm

Vinkki : wayback.com vie vanhemmille jo poistuneille sivuille..

P3
pe3k
Viestit: 37
Liittynyt: 28.03.2006 17:54

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja pe3k »

Vaihdossa tuohon remmiahtimeen kelpaisi mahdollisimman paljon _hyväkuntoista_ osaa tuollaiseen uudenpaan Honda Monkey:hyn. Olikos se 87:ssa kun tuli tämä uudempi malli. Vaihtohinta kalliimpi kylläkin.
Tarjoa.

P3
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja kurri »

Noita roots tyyppisiä saastepumppuja löytyy myös kuplista ja volkkarin pakuista samalta aikakaudelta... tosin täytyy olla kalifornian vientimalli joka tosiaan tuppaa olemaan aika pirun harvinainen.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
pe3k
Viestit: 37
Liittynyt: 28.03.2006 17:54

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja pe3k »

En tiedä saako täällä pukkailla videolinkkejä topickkeihin vai onko niille oma paikka, mutta tässä kelvollinen video remmiahdetusta monkeysta : http://www.youtube.com/watch?v=aiea5GU5at8
http://www.youtube.com/watch?v=v5t6jHyM ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=UY4P7rvlD-o&NR=1
(124cc)

Paljonkohan doch asetelma tuossa tuo lisää tehoa, kun kuitenkin remmiahdin paineella pukkaa seosta sylinteriin ? Mietin vain kun itsellä on kaksiventtiilitekniikalla.
Olisi mukava tietää mitä mäntää tuossa käytetään..

Sekä Mr. Elsbergin 50cc monkey koneella olevan pyörän video : http://www.youtube.com/watch?v=tCURXinXoEg

Valitteli kierrosherkkyyden puutosta, kun kertoi että on välitetty 140:een kilometriin.
Mun mielestä kiertää ihan mukavasti kuitenkin..
Maksimikierrokset muistaakseni pyörii jossain pikkasen päälle 13.000.

Pukataan vielä samaan Mr. Rosenfield:in sorviprojekti, josta en ole kuullut pariin vuoteen mitään..
http://www.sherline.com/cncproj.htm
Sekä parit kuvat, pukataan lisää myöhemmin..

P3
Liitteet
mini-000_1140.jpg
Aisin blown Monkey.JPG
fun_4.jpg
fun_4.jpg (13.61 KiB) Katsottu 14508 kertaa
Ervin
Viestit: 24
Liittynyt: 31.03.2010 19:57

...

Viesti Kirjoittaja Ervin »

...
Viimeksi muokannut Ervin, 05.11.2015 01:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turboyrittäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 26.04.2011 22:59

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja turboyrittäjä »

jos nyt olen oikein tätä asiaa tutkinut nii ymmärsin että turbo kytketään ilmanputsarin paikalle jolloin kaasutin on kiinni turbossa (?) josta sitten menee putket pyttyyn/sylinteriin? :roll: ja sitten vielä että jos kone on 125cc lifan nii onko sillä turbon koolla niin väliä(en tarkoita että siitä valmetista revitty turbo kävisi) vaan siis kuhan se on pienkone turbo? :think: :think: :?: :?:

Jeps mutta kyllä me vähemmistäkin hymiöistä ymmärretään :)
-Grimnir
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Tuli jotenkin vain sellainen fiilis että taitaa sun nuo turbottelut jäädä haaveeks.
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
Scaleo1
Vip-käyttäjä
Viestit: 517
Liittynyt: 01.11.2009 22:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Scaleo1 »

Naurahdin :mrgreen:

Ekanakin tuo 125cc kone on aika pieni turbotukseen. Turbon koolla todellakin on väliä, koska noin pienen koneen pakokaasut ei jaksa pyörittää isoa turboa. Turbolle pitää tehdä öljynkierto, "pakosarja" yms. Lisäksi kaasuttimen joutuu ilmeisesti jotenkin paineistamaan tai vastaavaa.

Itse en aiheesta tiedä paljon paskaakaan ja suosittelisin sinullekkin, että ekana hieman lukisit läpi turbo projekteja ennenkuin itse alat moisesta haaveilemaan. Se ei kuitenkaan todellakaan ole "heitä kiinni ja aja" vaan vaatii todellista tietotaitoa ja rahaa saada kokoonpano oikeasti toimimaan niinkuin sen pitää ja saada se säätoihin.

Kannattaa vaikka alkuun lukea tuo lokitekin topic läpi ja sen jälkeen miettiä mihin on ryhtymässä...

Edit:
Laitetaans vielä lainaus tuolta ylempää:
pe3k kirjoitti:Kaikki löytämäni, imo. turbot ovat aivan liian isoja 50cc käyttöön. Varmaankin pieninkin valmistuksessa oleva rupeaa toimimaan jotenkuten yli 140cc koneessa.
Ex: Keeway Fact, Mbk Stunt, Honda Monkey, Fude Classic, Aprillia Sr, Mbk Booster, Piaggio Typhoon
Nyk: MH Furia, Baotian Monkey, Osakasa manki
turboyrittäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 26.04.2011 22:59

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja turboyrittäjä »

joo siis ajattelinkin oin mutta wandamotorilta löytyi mankiin TARKOITETTU turbo... en tiiä onko siitä sitten pienissä koneissä mitään hyötyä mut mageehan sellanen olis ja tiiän et on aika aunuksesta noi mitä mä tos aiemin selitin mut siis kasiluokan teknisen projekti tuon olisi tarkoitus olla.... 8)
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Se Wandan juttu mikään turbo ole, ennemminkin ylihintainen ilmanputsari.
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
Scaleo1
Vip-käyttäjä
Viestit: 517
Liittynyt: 01.11.2009 22:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Scaleo1 »

Etkai vaan tarkoita tätä? http://www.wandamotor.fi/product_info.p ... cts_id=768

Tuo nyt ei ole turboa nähnytkään. Turbolla ahdetaan koneeseen ilmaa ja se ottaa käyttövoimansa pakokaasuista.

Tuo on joku sähköllä toimiva leluturbo, josta on luultavasti enemmän haittaa, kuin hyötyä.
Ex: Keeway Fact, Mbk Stunt, Honda Monkey, Fude Classic, Aprillia Sr, Mbk Booster, Piaggio Typhoon
Nyk: MH Furia, Baotian Monkey, Osakasa manki
pe3k
Viestit: 37
Liittynyt: 28.03.2006 17:54

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja pe3k »

Ebayssä olisi yksi kipale roots tyyppistä pumppua tarjolla : http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... SS:GB:1123

Tossa vielä artikkelia vähän järeämmistä yrityksistä rakentaa sähköahdin : http://autospeed.com/cms/title_Electric ... ticle.html
Ervin
Viestit: 24
Liittynyt: 31.03.2010 19:57

..

Viesti Kirjoittaja Ervin »

...
Viimeksi muokannut Ervin, 05.11.2015 01:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JCQ7LK
Viestit: 38
Liittynyt: 05.06.2011 15:36

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja JCQ7LK »

Tos kesällä tuli askarreltua tosta föönistä ''turbo'' omaan mankiini.
Eikä se auttanu mitään tuli ehkä vähän kierrosherkempi.
Ja muita virejä oli siis 49mm daxin mäntä,110cc kansi,joku tillotsonin kaasari ja ite tehty putki.
juQ
Viestit: 950
Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja juQ »

Lokitekkihan tais rakennella, vaikeaa se on.
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
aatomatiikki82
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2009 21:52

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja aatomatiikki82 »

Muistan nähneeni vuonna keppi ja kivi jossain päin internjeetissä piirustukset manan remmiahtimeen.. Onko kenelläkään niitä tallessa? En meinaan löytäny mistään.. Kun ois mahdollisuus tehä amiksessa osat ja istuttaa se tohon kiinanrossiin.. :roll:
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja kurri »

Jep, silloin about 15v sitten oli se joku metanolilla käyvä vetokäynnistimellä varustettu remmiahdettu monki josta oli käännetty juttu mankimaniaan.. siitä ahtimesta oli aika simppeli viivapiirros, ei mitään kunnon piirrustuksia. Jostain indeksointisivulta vois sen vielä löytää...

Jos lähet kuitenkin tekemään ni täältä saa halvalla hihnoja ja hihnapyöriä: http://www.beltingonline.com/

e: mä muistan selanneeni monkeymaniaa ekan kerran joskus ala-asteella... että varmaan vm. 94 tai 95 tms..

e2: pienen salapoliisityön jälkeen: http://marina.fortunecity.com/cyprus/254/blower.htm

ja etusivu..: http://marina.fortunecity.com/cyprus/254/index.htm Framesetti ei vaan enää pelaa, eikä tekstikään oo täysin alkuperästä, joku on "hauskentanut" tekstiä...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
T0by
Vip-käyttäjä
Viestit: 1600
Liittynyt: 25.07.2010 00:54
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja T0by »

Pienenä offtopikkina, mutta kuinka vanha se monkeymania tms on?
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
pe3k
Viestit: 37
Liittynyt: 28.03.2006 17:54

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja pe3k »

T0by kirjoitti:Pienenä offtopikkina, mutta kuinka vanha se monkeymania tms on?
96 ainakin näytti olevan merkintöjä.
ketola
Viestit: 105
Liittynyt: 14.10.2009 20:00
Paikkakunta: Sastamala

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja ketola »

elikkä mulla olis ny meneillä testaus että miten tuollaanen lifanin 125cc jaksaa pyörittää switceri s1 ja onko hirveästi tehon lisäyksiä. koitettiin miten pyörii kun kaasari oli vielä kannessa kiinni ja hyvin se urpo ainaki lähti pyörii tyhjäkäynnillä sekä kun kaasua väänsi eli ihan kohtuullisesti kaasuun vastas. hirveitä tehon lisäyksiä ei haeta vaan se idea. ensiviikolla saadaan koittaa käyntiin kun saa vähän putkea ja teetettyä öljynkierron letkut. laitan vaikka videota jos jottain kiinnostaa miten tuollaane toimii (jos toimii)
säästä luontoa ja taluta
petsku
Vip-käyttäjä
Viestit: 2350
Liittynyt: 25.03.2009 20:37
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja petsku »

Laita ihmees videota toimi tai ei. :D
It was at this moment that he knew, he fucked up.
manu
Viestit: 627
Liittynyt: 11.08.2011 15:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja manu »

Jep, videota vaan !
About 15 Monkeytä, pari Masaita ja muutama piikkinen.
Zapsky
Viestit: 93
Liittynyt: 17.09.2012 12:27

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Selittäkää joku mulle se, että vaikka näitä turboprojekteja tulee nyt ku sieniä satella, niin miksei kukaan toteuta sellaista mekaanisella ahtimella? En ymmärrä, helpompi ja järkevämpihän se on toteuttaa kaikista näkökulmista! Ja äidin pikku mussukoille tiedoksi, turha väittää etteikö motti jaksaisi ahdinta pyörittää, kunhan ahtimen koko vain on oikea.
ise95
Viestit: 1070
Liittynyt: 08.08.2010 10:48
Paikkakunta: Mellilä

Re: Mankin ahtaminen

Viesti Kirjoittaja ise95 »

Mistäs sää niin pienen remmiahtimen revit mikä olis mankiin sopiva?
Vastaa Viestiin