Sivu 1/1

duplex-jarru/jarrun parantaminen

Lähetetty: 19.04.2009 20:05
Kirjoittaja petsku
eli voisko joku kertoa saako mankiin tätä? pitääkö jarrua muokata kuinka vai pitääkö se ostaa jostain??mopot korjausopas kirjassa tästä on sivulla 39. tuo kuulemma paljon jarrutehoa enemmän.

Re: Dimlex-jarru

Lähetetty: 19.04.2009 21:22
Kirjoittaja Tobezki
Mikäköhän tämmönen kapistus on, kun googlettamalla tuli vaan fillarin jarrujen kuvia? :lol:

Re: Dimlex-jarru

Lähetetty: 19.04.2009 21:27
Kirjoittaja zuhari1
Dimlex vai Simplex jarru? :think:

Re: Dimlex-jarru

Lähetetty: 19.04.2009 21:54
Kirjoittaja juQ
Tarkoittaa Dimlec jarruja. Jossain netissä näin hyvä kuvan niistä, mutta en muista osoitetta :think:

Re: Dimlex-jarru

Lähetetty: 19.04.2009 22:38
Kirjoittaja PeZq
Niin kertoisko joku asiasta tarkemmin??

Re: Dimlex-jarru

Lähetetty: 19.04.2009 22:45
Kirjoittaja JUR1
Siis tarkoitetaanko tässä nyt hydraulisesti toimivia rumpujarruja? :think:

Re: Dimlex-jarru

Lähetetty: 19.04.2009 23:03
Kirjoittaja petsku
ei vaan laitetaan toinenkin levitysnokka. olin laittanut vahingos dimlex vaikka on duplex. asiasta on mopokirjassa= sivulla 39.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 20.04.2009 08:07
Kirjoittaja Wiibo
Niin, Duplexissa on siis kaksi levitysnokkaa per jarrurumpu. Hyöty varmaan aika mitäänsanomaton, kengät kuluu tasaisemmin? Ja kyllähän noi saisi tehtyä helpostikin vaikka sorvailemalla uuden jarrukilven.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 20.04.2009 18:41
Kirjoittaja Partanen
Monkeyn rumpujarrut on mallia "simplex", eli vain toinen jarrukengistä on "itsetehostava". Toinen jarrukengistä "haukkaa" rumpuun kiinni, ja on siten tehokkaampi kuin toinen. Kuluukin siksi enemmän. "Duplex"-rumpujarrussa molemmat jarrukengät ovat "itsetehostavia", eli jarru jarruttaa tehokkaammin, kun molemmat jarrukengät "haukkaavat" rumpuun kiinni. Molemmat jarrukengät kuluvat suunnilleen saman verran. Silloin joskus, kun autoissa oli rumpujarruja, saattoi etuakselilla olla duplex:it. Kaksipyöräisissä, varsinkin mopoissa riittänee simplex-jarrut, ainakin takana. Eteen kannattaa varmaankin laittaa vaikka levyjarru, ennen duplex:eja.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 21.04.2009 16:28
Kirjoittaja petsku
ai miks mieluummin levyjarrut? mulla ei ainakaan rahaa oo sellasia ostaa.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 21.04.2009 16:34
Kirjoittaja lokitekki
Kuka ny muutenkaa vakio keulalla parempaa jarrua laittaa ku linttaa koko paska.
Rummut on rumat ja ne jumii ja temppuilee enemmän ku levy.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 21.04.2009 16:37
Kirjoittaja Hnda86
Ja sitten jos sulle ei ole levyihin varaa niin onko sulla varaa duplexeihin? Luulis niiden maksavan enemmän+modaus mankiin.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 21.04.2009 18:13
Kirjoittaja Partanen
Niin takajarruhan on tehokas jo alunperin. Syykin selviää, kun katsoo jarrupolkimen pituutta, jonka vuoksi jarrukenkien avaamiseen eli jarrutukseen saa paljon voimaa.

Jos tahtoisi mankin etujarruun lisää tehoa, niin ehkäpä vipuvarsia voisi pidentää. Eli pidempi vipu sinne navan päähän, kävisiköhän PV:n vastaava. Onkohan pidempi? Tai sitten pidempi jarrukahva, jolla saisi enemmän voimaa jarruihin. Monkeyn etujarru on kyllä hiukan heikkotehoinen, jos vertaa vaikka PV:n rumpujarruun.

Duplex:in virittely/rakentelu voisi olla aika vaikeaa. Lisäksi jarrusta voisi ainakin teoriassa tulla liiankin ärhäkkä, ja jarru olisi jatkuvasti lukossa pienelläkin jarruvoimalla.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 21.04.2009 22:57
Kirjoittaja kananen
Hyväkuntosella vakioetujarrullakin saa jo keulaputket vääntyyn 45 astetta taaksepäin. :D

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 21.04.2009 23:22
Kirjoittaja HPT
"Hyväkuntoisella" ne vasta saakin kun ei pysähdy ennen seinää :lol:

Muttajoo, onko tommosella duplex-jarrulla mitään tarvetta missään mopossa... Normaali rumpujarru pysäyttää kyllä, levyjarru myös.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 23.04.2009 18:14
Kirjoittaja petsku
no hopperin keulas ei oo levyjarrua,mun mankis on paskat etujarrut ei takajarrut ja ei olis kiva mennä puskaan, mutta totesin että on paskat eli käytetty levykeula pitää ostaa. :?

E: niin ja muka duplex jarru kallis? 10e levitysnokka.

Re: duplex-jarru

Lähetetty: 23.04.2009 19:21
Kirjoittaja Partanen
Millä sen levitysnokan saisi sinne paikalleen? Sen kun pitäisi vääntää vain yhtä jarrukenkään kerrallaan. Ja toinen levitysnokka vääntää toista kenkää. Ja millä sinne saisi semmoisen vivuston, jolla saadaan väännettyä molempia nokkia sitten yhtaikaa.

Varmaankin halvin ja helpoin keino tehostaa mankin rumpujarrua on hommata pidempi jarrukahva. Kaikki muut rumpujarrun virittelyt ovat erittäin kyseenalaisia, ellei varmasti tiedä mitä on tekemässä.

Vielä halvempi on kunnostaa se alkuperäinen jarru kuntoon. Hangata rumpua ja jarrukenkiä vähän hiekkapaperilla, niin kyllä pysähtyy.

Re: duplex-jarru/jarrun parantaminen

Lähetetty: 07.10.2016 19:18
Kirjoittaja too9p3
Järkevämpää paikkaa en löytäny kysymään tätä, joten onglemana on ettei manki pysähdy levytakajarrun kanssa. Ilmaa ei ole järjestelmässä yhtään, Ostin uutena, eikä uutenakaan jarruttanut, niin mikä voi olla ongelma?

Re: duplex-jarru/jarrun parantaminen

Lähetetty: 08.10.2016 12:38
Kirjoittaja panda
Se ilma osaa olla vittumainen saada noissa pois sieltä järjestelmästä, jos levyssä ja paloissa ei oo rasvaa tai ne ei oo jumissa, nii siel o sillon ilmaa vielä.

Re: duplex-jarru/jarrun parantaminen

Lähetetty: 08.10.2016 12:52
Kirjoittaja too9p3
Eikös poljin liikkuisi paljon jos järjestelmässä olisi ilmaa? Kun mulla liikkuu vain millejä, pitää käydä seisomaan sen päälle että jotain tapahtuu. :think: