Auttakee mankin kasauksessa!

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
Tzei
Viestit: 5
Liittynyt: 18.10.2014 19:43

Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Tzei »

Nythän on niin, että kun valmiiksi purettua monkeyn konetta aloin kasaamaan niin vähän opastusta tarvitseisin, että kaikki osat menee paikalleen sylinterin ja kannen paikalleen laitossa. Eli... uudessa tiivistesarjassa tuli tiivisteitä joiden kanssa tarvitseisin apua.

1) Tuleeko alakerran ja sylinterin väliin muuta kuin tiiviste ja paksu O-rengas?

2) Tiivistesarjan mukana tuli kaksi vihreää O-rengasta, laitetaako nämä sylinterin ja kannen väliin? Ja tuleeko kannen ja sylinterin väliin muuta kuin kannentiiviste sekä iso ja pieni vihreä O-rengas? Pytyssä on kaksi kiinteää "ohjuria" pinnapulttien reijissä ja yksi irtonainen samanlainen, painetaanko se sylinteriin ja pienempi vihreä O-rengas siihen mukaan?

3) paketissa tuli metallinen alumiininen prikka? Mihin se?

Kiitos jos joku viitsii auttaa pikaisesti...
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja panda »

Sylkän ja alakerran väliin ei tuu mitää muuta ku paperi tiiviste.

Kannen ja sylkän välii kannentiiviste ja öljykanavaan semmone pieni kumirinkula.

Metalli prikka on varmaa tarkotettu öljykanavan tiivisteeksi tuohon kannentiivisteeseen? O-rengas kaasarin ja imukaulan väliin ja sit niihin venttiilinkorkkeihin.

Sit ne kohistus holkit tulee ristikkäisiin kulmiin, sekä kanteen, että lohkoihin (ei muistaakseni sovi kun 2 reikään?)
näin jos muistan oikeen miten hondatype kasataan :lol:
Tzei
Viestit: 5
Liittynyt: 18.10.2014 19:43

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Tzei »

panda kirjoitti:Sylkän ja alakerran väliin ei tuu mitää muuta ku paperi tiiviste.
Miksi sitten alakerrassa on selvä syvennys kuin O-rengasta varten? Samanlainen syvennys kuin sylinterin ja kannen välissäkin?

Kohdistusholkit on kiinteät kaksi sylinterissä ja yksi irtonainen johon myös ilmeisesti o-rengas?
panda kirjoitti:Kannen ja sylkän välii kannentiiviste ja öljykanavaan semmone pieni kumirinkula.

Metalli prikka on varmaa tarkotettu öljykanavan tiivisteeksi tuohon kannentiivisteeseen?
Metalli prikka siis kannen ja sylinterin väliin? Jotenkin en nyt saa kaikkea täsmäämään järkevästi.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Mango »

Alakerran ja sylkän väliin tulee kohdistusholkit, o-rengas ja paperitiiviste.
Kannen ja sylinterin väliin tulee kannentiiviste, o-rengas ja kohdistusholkit.
Testaa kasata ilman metallista prikkaa. En keksi minne semmoinen tulisi :D
Tzei
Viestit: 5
Liittynyt: 18.10.2014 19:43

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Tzei »

http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 0_f686.gif

Tuossa näkyy... numero 6 on metallia ja 8 O-rengas... meneeköhän ne molemmat tuohon syvennykseen? O-rengas metalliprikan ympärille?

Numero 5 on irtoinainen holkki... tuollaista kumirengasta 10 joka sen ympärille tulee ei tullut sarjan mukana. Saman kokoinen O-rengas kyllä... se pienempi vihreä. Päättelin, että olisiko nuo vihreät kovempaa lämpöa kestävät ja siksi kannenväliin... Nuo 5 ja 10 löytyi puretusta koneesta, en tosin viitsisi vanhaa tiivistettä laittaa.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Mango »

Jos tuota kuvaa uskoo niin laita vaan prikka ja o-rengas niin kuin sanoitkin
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja panda »

6 ja 8 ei kai nuo oo ees oorenkaita eikä 9. O-rengas on pyöree ei tommonen kanttinen rinkula. :think: Arvelin et oli puhe niistä jotka tulee venttiilin korkkeihin... Sylkän/lohkon välii en oo ikää kyll laittanu sitä rinkulaa, mut laittaa jos se löytyy. Arvelin et toho kannen/sylkän kanavaan tulee sit se kuparinen ku ei ollu puhetta noista pikku rinkuloista.
Tzei
Viestit: 5
Liittynyt: 18.10.2014 19:43

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Tzei »

panda kirjoitti:6 ja 8 ei kai nuo oo ees oorenkaita eikä 9
Niinkuin sanoin aikaisemmin niin 6 on alumiiniprikka. 8 on kyllä O-rengas.
panda kirjoitti:Arvelin et oli puhe niistä jotka tulee venttiilin korkkeihin...
Mitkä on venttiilin korkit? Tarkoitatko venttiilivarren kumeja? Taka- ja eturenkaassa on taas venttiilin hatut...
panda kirjoitti:Arvelin et toho kannen/sylkän kanavaan tulee sit se kuparinen ku ei ollu puhetta noista pikku rinkuloista.
Kuparista prikkaa ei ole sarjassa ollenkaan... mut mitä pikku rinkuloita tarkoitat?
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Aihetta sen tarkemmin lukematta/alkuperäiseen ongelmaan vastaamatta: Venttiilinkorkit ovat kannessa ja niiden alta säädetään mm. venavälykset ja niihin tulee O renkaat.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja panda »

Ja miks ees kyselet miten kasataan, ku tunnut tietävän noi paljon, jopa noista venttiileistä (Y) No. Ensiksi katot, että tiivistepinnat on puhtaat ja suorat. Sylkän ja lohkon väliin tunget paperisen tiivisteen ja sen sinne sopivan sun pienen O-renkaan. (Itse en sitä tiiviste rinkulaa ole alakertaan laittanut ikinä) Kannen ja sylkän väliin kannentiiviste ja öljykanavaan tiivisteeksi viel sopiva O-rengas. Kuparirinkulan voi mitä ilmeisimmin tunkee vaik sinne venttiilinhattuun koristeeksi. Itsellä ei semmosta oo hondatype koneen yläkerrassa vastaan ikään vastaan tullu, mut klx type yms. niitä käytetään öljytuloputken tiivisteenä. Voihan sen laittaa siihen kannenpultin ja kannen päätylätkän väliin nii ei vuoda öljyt sieltä, tuskin vuotaa muutenkaan. Jos edes se on sen kokoinen. Kohistus holkista en sano muuta kun et pistää sinne mihin se sopii, itse käytän aina 2 ja laitan ristikkäisiin kulmiin ja muistaakseni ne ei sovi edes joka reikään. Enään en jaksa vinkua näin yksinkertaisesta ja turhasta asiasta, ja siittä kuka löytää/keksii enempi venttiileitä mankista. Onnea projektiin ja hyviä ajokilometrejä, jos osaat rakentaa yhtä hyvin kuin puhua nii ongelmia ei pitäis tulla.
Tzei
Viestit: 5
Liittynyt: 18.10.2014 19:43

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Tzei »

Pandalle totean vain, ettei siellä edelleenkään ole mitään kuparirengasta... :lol: Olet innokas neuvomaan, mutta sun neuvoista ei ollu yhtään apua tässä ongelmassa. Kiitos kuitenkin yrityksestä :wink:

Mutta asiaan...

Syy, miksi nykyisessä tiivistesarjassa on erilaiset tiivisteet kuin vuonna -89 selittynee tiivisteiden laadun parantumisella. Tuolloin O-renkaa oli tod.näk nitriilikumia jonka lämmönkesto on siellä 80 asteen nurkilla tai ehkä vitonia jossa vähän parempi. Jokatapauksessa silloin tarvittiin kannen kanaviin tiivistettä tukemaan holkki nousukanavaan ja prikka o-renkaan sisälle estämään mahdollisesti ajan kanssa hajoavaa tiivistettä kulkeutumaan öljynkiertoon.

Nykyisessä tiivistesarjassa vihreän väriset kannen ja sylinterin väliin tulevat O-renkaat ovat todnäk silikonia joka kestää sinne 300 asteeseen asti lämpöä. Joten näin ollen sinne ei tarvita mitään ylimääräistä. Ajattelin, että vaikuttaako öljyn nousukanavassa olevan tukiholkin poisjättäminen yläkerran öljynpaineisiin, mutta en usko.

Joten lopullinen resepti on siis seuraavanlainen:

1) alakerran ja sylinterin väliin ohut tiiviste ja o-rengas öljyn paluukanavaan ja kaksi ohjuriholkkia luonnollisesti.

2) kannen ja sylinterin väliin kannentiiviste, vihreät o-renkaat öljyn nousu ja paluukanavaan sekä kaksi ohjuriholkkia luonnollisesti.

Ehkä tämä auttaa jotain toista joka ihmettelee holkkeja ja prikkoja vanhan mankin kasauksessa. Itsellä kun noista mopoajoista on jo reilut parikyt vuotta niin on kerenny ajat jo muuttua.
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Auttakee mankin kasauksessa!

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Harmi että olen vähän myöhässä, mutta ilmeisesti kaikki yläkerran tiivisteet on suurinpiirtein saatu perusteltuina selville.

Kun niitä metalliprikkoja sieltä tiivistesarjasta löytyy niin tiivistesarjasta riippuen niitä kuuluu:

Kannen päätylätkään öljyn tulokanavan mutterin alle
Nokkaketjunkiristäjän pohjapultin alle

ja myös paikkoja joissa tiivisteprikoista ei ole haittaa:

Sylinterissä olevan nokkaketjun ohjainrullan pultti
Öljyproppu (mieluiten kuparinen tai alumiininen prikka)


Tuskin tästä mitään apua enään oli, mutta osu niin kovasti silmään että oli pakko kirjoittaa :)
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Vastaa Viestiin