Z50J -94 vaihteistojumi

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

Pitkäänhän tuo pojan serkkujen (ja pikkuserkkujen) vanha perintömopo kestikin, meillä muutaman vuoden mökillä ja nyt talven jokapäiväisessä ajossa pojalla kortin saamisen jälkeen. Vaan tänään nalkkasi. Olivat olleet kavereiden kanssa ajelemassa ja pienessä vauhdissa oli sitten takapyörä lyönyt kiinni. Kytkin pohjaan ja kone kuulemma kävi. Kone sammutettu ja nyt polkimesta takapyörään asti yhtä puuta.

Hondan koneita tai vaihteistoa en ole koskaan availlut, 25 vuotta sitten pv:tä, tunturin, raisun remppoja sivusta katsellut ja tuolla kokemuksella sitten viimeiset viisi vuotta vanhoja Vespoja ropaillut.

Mikähän siellä nyt mahtui mennä vituralleen, mistähän tuon purkamisen aloittaisi? Pitääkö (/kannattaako) kone pudottaa vaihteistoon käsiksi pääsemiseksi?
Viimeksi muokannut tatza, 01.03.2015 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
Minkey
Viestit: 1019
Liittynyt: 11.07.2013 10:22
Paikkakunta: Turku

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja Minkey »

Kyllä pitää koko kone purkaa, meniköhän sieltä laakerit tai vaihteisto kokonaa rikki? Ei auta muu kun avata koko laitos, kerro tännekkin sitten missä oli vika (Y)
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Harvoin hondan vaihteistot hajoaa. Olisikohan männästä lohjennut helma ja mennyt rattaiden väliin?

Monkeyn moottori on kuitenkin niin helppo irroittaa että operaatio kannattaa aloittaa pöydällä, eikä yritä korjausta lohkojen ollessa kiinni rungossa.

Oppaista pitäisi löytyä melko kattavat ohjeet moottorin purkamiseen. Kannattaa myös hyödyntää cmsnl.com räjäytyskuvat remontissa.

Koko moottorinhan tuossa joutuu avaamaan, jos vaihteisto on oikeasti jumissa. Kuitenkin avatessa kytkinpuolta kannattaa kiinnittää huomiota vasemmassa yläkulmassa olevaan vaihdelätkään ja "rullaan" joka pyöräyttää lätkän oikeaan asentoon, sillä näissä on yleensä esiintynyt vikaa jossa rulla hyppää pois vaihdelätkän koloista ja aiheuttaa mm. välivapaita.


Jos muistat niin kirjoittele tänne mitä vikoja löytyi ja luonnollisesti ongelmia ratkotaan jos niitä esiintyy (C)
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

Magneetosta pyörittäen mäntä liikkuu kytkin pohjassa, muuten on juntturassa. Ketjut on paikoillaan ja sen sellaista tuli tänään ulkoisesti tarkasteltua, ei vielä ehditty sen pidemmälle.

Tänään viriteltiin pojan toinen mopo ajokuntoon, laitettiin Vespaan prikka paikalleen. Täällä on viime viikolla poliisit ratsanneet aika ahkerasti mopopoikia, pojankin Mankin koeajaneet kertaalleen. Ässä kulkee ilman prikkaa gepsiin mun alla yli 70, joten poliisinkin koeajossa se himpan ylittäisi sallitut. Pojan alla nyt varmaan vielä enemmän, joten sitä piti nyt vähän suitsia... :)
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Jossei vaihteisto pyöri kumpaankaan suuntaan, on neljä vikamahdollisuutta. Grimnirin mainitsema vaihdelaatan rullan paikaltaan pomppaaminen, vaihteen siirtäjätapin katkeaminen, vaihdehaarukan särkyminen tai vaihderummun särkyminen. Joka tapauksessa siellä on nyt kaksi vaihdetta päällä
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
JakkeX
Viestit: 507
Liittynyt: 10.01.2013 20:00
Paikkakunta: Huittinen

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja JakkeX »

Mullakin vanhassa mankissa muutama vuosi sitten meni kone oudosti jumiin. Ei pyörinyt muuta kuin kytkin pohjassa. Siitä hajosi kytkin silloin, kytkimen vaihdolla toimi taas.
EX Honda monkey -97
EX Derbi senda racer -03
EX Honda Monkey 90cc -92
EX Cagiva Mito 125cc -04
EX Yamaha YZ 85cc 2011
EX Husqvarna SM 125cc -07
EX Husqvarna SMR 125 -10
EX Ktm Exc 125 -00
EX Ktm Duke 125 -11
EX Yamaha Tzr 125
EX Ktm Exc 125 -02

Yamaha Dt 125cc
Honda Nsr 125 -99
Bse 125
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

Jeps. Irrotettiin moottori ja laskettiin öljyt pois. Kytkinpuolen poski käytettiin pojan kanssa auki. Siellä ei mitään outoa näkynyt, joten laitettiin se takaisin kiinni. Pitää vähän perehtyä paremmin aiheeseen ennen kuin alkaa tuota palapeliä purkamaan.

https://Instagram.com/p/z-GsP5LT1X/

Samalla irrotettiin moposta kilpi, tämä remppa kun ei taida nyt ihan lähipäivinä valmistua...
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Sillai niinkun simppelisti selitettynä kytkinpuolen purkaminen kun kone on paikallaan
-Kytkin on se iso harmaa möllikkä kampiveivin päässä. Sen päällä on kansi joka on kiinni M5 uppokantaruuveilla. Lyö ne auki pistepuikolla ja vasaralla
-Kannen takana on sakaramutteri. Taita sen lukitsevasta laatasta klipu auki. Ota tuurna ja lyö mutteri auki. Se on normi oikeenkäden kierre.
-Kun mutteri on irti, sen alla on out-side-prikka, lukkolaatta, kytkinrumpu, ratas-holkkiyhdistelmä ja joissain moottoreissa vielä holkki runkolaakerin ja rattaan välissä.
-Irrota ison rattaan sneekerirengas ja ratas.
-Paa kuva tänne näkymästä.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

No joo. Talvella toi posahti viimeksi. Lankomies ton korjasi, oli kolmosen ratas mennyt sököksi ja se vaihdettiin uuteen. Entisessä oli kaksi jotain klunssia, tässä neljä (tai jotain, en nyt muista ihan tarkkaan). Hyvin toimi, paitsi kolmosella vähän jossain ne klunssit varmaan kolisi. Vaan nyt kolisee kone tyhjäkäynnilläkin.

Nyt tekisi mieleni itse tuo korjata. Mistähän saisin vaihderattaan ja ne kytkimen uppokantaruuvit tilattua, vaikka kuusiokoloina? Mitkä niiden mitat on?
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

Tämmöistä ropinaa se pitää, ainakin vapaalla ollessaan.

https://youtu.be/MnqDIIeS0nc
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

Ei ollut kytkinpuolella mitään hämärä, poski avattiin tänään.
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

Mistähän tämmöiseen saisi halvimmalla kiinalaisen 50cc koneen?
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
Minkey
Viestit: 1019
Liittynyt: 11.07.2013 10:22
Paikkakunta: Turku

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja Minkey »

Avaa hondan kone ja korjaa. Jos tässä on ennenkin hajonnut jotain ja taas meni rikki niin vaihteisto on varmasti kasattu väärin.
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

Ei nyt oikein aika anna myöden alkaa koneremonttiin ja tallissa on jo yksi mopo rempan alla. Satasen-pari vaihtomyllyn siihen voisi illassa vaihtaa ja sitten joskus ajan kanssa tutustua Hondaan. Tää on siis pojan mopo ja nyt se ajelee tolla S-Vespalla, joka perhana kulkee lähes kahdeksaakymppiä. Pitäisi saada joku vakiompi laite alle ja toi mana on sellainen meillä ollut.
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja panda »

Tässä ajassa sää oisit ite jo kerenny korjata ton moottorin 2 kertaa :D Jos siellä edes iso vikaa on, tunnissa sen puottaa pois ja purkaa nii että näkee missä vika. Saattaa olla joku vaa löysällä, että ei tarvii ku kytkinkoppa irrottaa tai joku jakopää hommeli.
tatza
Viestit: 11
Liittynyt: 28.02.2015 23:59
Viesti:

Re: Z50J -94 vaihteistojumi

Viesti Kirjoittaja tatza »

No nyt se on taas kuosissaan. Pari vaihderatasta oli sökönä.
Vespa Supersport 180 - 67, Vespa PX177DRe -86, Vespa S50 2tAc -08, Honda Z50J -94
Vastaa Viestiin