Puolariin valot

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
Gianelli
Viestit: 5
Liittynyt: 23.04.2012 19:46

Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja Gianelli »

Olisi tarkoitus entisöidä tuo 3 vaihteinen 6 voltin -80 luvun puolarimanki katsastuskuntoon,ainoana ongelmana on että puuttuu vielä valot,valopuolalta tulee muistaakseni 45 V jännite,eihän tuota kestä mitkään polttimot.Kytkentäkaavioista ymmärsin että jännitettä rajoitetaan tuon ikäisessä mankissa 5,9 ohmin 20 watin vastuksella joka laitetaan rinnakkain takavalon kanssa.Niinkuin tuolla on http://s1196.photobucket.com/user/Vallu ... 0.png.html
Mutta vastus kuumenee niin ettei kädellä kärsi koskettaa,en muista paloiko koko vastus jo peräti,ikäänkuin kaikki virta menisi vastuksen kautta.Ja jos polttimot ovat rikki niin mistäs muuta kautta se virta menisikään kuin vastuksen kautta suoraan runkoon?Kun ei tuossa johtosarjassa ole liitintä alkuperäisellekään vastukselle,kai siinä on sellainen ollut tehtaalta lähtiessä?
Eikait tuon noin kuuluisi toimia,onnistuisikohan jännitteen rajoittaminen tavallisella mankin tai kiinalaisen skootterin jännitteensäätimellä?Kun on 6V järjestelmä niin 6V jännittensäätimellä?Vai 12V säätimellä?
rocket
Viestit: 424
Liittynyt: 25.11.2013 10:29
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja rocket »

Kyllähän tuo jännitteensäätimellä onnistuu, vanhemmas suzuki pv mopos on 1 -johtoinen 6v säädin ja uudemmis mankeis 12v.
Jos skootterin säätimen laittaa niin pitää vain tietää on ac vai dc -mallinen.
Gianelli
Viestit: 5
Liittynyt: 23.04.2012 19:46

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja Gianelli »

rocket kirjoitti:Kyllähän tuo jännitteensäätimellä onnistuu, vanhemmas suzuki pv mopos on 1 -johtoinen 6v säädin ja uudemmis mankeis 12v.
Jos skootterin säätimen laittaa niin pitää vain tietää on ac vai dc -mallinen.
Jaa no mitä väliä sillä on onko ac vai dc,valot toimivat molemmilla,vaihto tai tasavirralla,tuossa ei ole tasavirtaa tarvitsevia laitteita?Ja nyt on kyse Mankista eikä peeveestä.... :D
rocket
Viestit: 424
Liittynyt: 25.11.2013 10:29
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja rocket »

Ihan turha viisastella jos kerran perusjutut on hakusessa.
Vinkkinä vaan laitoin että vanhassa peeveessä on 6v säädin, uudemmissa 12v.
Skootterin säädin ei toimi jos väärän mallinen eli skootterin virtapuoli on joko ac tai dc, riippuen mallista.
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Onko kysymys nyt entisöinnnistä vai käyttökunnostuksesta? Jos entisöidään niin kaikki pannaan vimosen päälle ja alkuperäsyydestä ei tinkata.
Jokatapauksessa, alkuperäisen posliinivastuksen tehtävänä on purkaa ylimääräinen jännnite runkoon ja sitä kautta pitää jännite tasaisena. Samaten tasoittaa valojen räpsymistä. Kaikki on varmasti kunnossa magneetolta asti? Oikea vastus valopuolassa ja siitä päästä maadottaa? Johdot ehjät?
Kumminkin, os mielit 12v sähköt etkä piittaa alkuperäisyydestä, laita tälläinen
http://www.wandamotor.fi/jannitteensaad ... p-266.html
Kun katsot liittimiä siten, että liittimessä oleva "nasta" on ylöspäin niin
Vasen yläkulma 12v DC
Oikea ylä- ja vasen ala, latausjännite, eli magneeton valkonen ja keltanen. Ei väliä kumminpäin.
Oikea alakulma, maa.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Gianelli
Viestit: 5
Liittynyt: 23.04.2012 19:46

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja Gianelli »

Osmo_ kirjoitti:Onko kysymys nyt entisöinnnistä vai käyttökunnostuksesta? Jos entisöidään niin kaikki pannaan vimosen päälle ja alkuperäsyydestä ei tinkata.
Jokatapauksessa, alkuperäisen posliinivastuksen tehtävänä on purkaa ylimääräinen jännnite runkoon ja sitä kautta pitää jännite tasaisena. Samaten tasoittaa valojen räpsymistä. Kaikki on varmasti kunnossa magneetolta asti? Oikea vastus valopuolassa ja siitä päästä maadottaa? Johdot ehjät?
Kumminkin, os mielit 12v sähköt etkä piittaa alkuperäisyydestä, laita tälläinen
http://www.wandamotor.fi/jannitteensaad ... p-266.html
Kun katsot liittimiä siten, että liittimessä oleva "nasta" on ylöspäin niin
Vasen yläkulma 12v DC
Oikea ylä- ja vasen ala, latausjännite, eli magneeton valkonen ja keltanen. Ei väliä kumminpäin.
Oikea alakulma, maa.
Joo kiitos vastauksista,"katsastuskunnostus" on lähinnä oikea termi,kunhan nyt kilpiin saisi...Laitoin 12V kiinan skootterin lataussäätimen ymmärtämättä mitään ac tai dc mallista,näytti siltä kuin 12V lamput alkaisivat kestämään,aika näyttää...
reino
Viestit: 37
Liittynyt: 02.10.2014 19:18
Paikkakunta: Perniö

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja reino »

Kannattaa mielummin korjata kunnolla kuin patentoida kiinanskootterin osia. Jos vastus kuumenee liikaa niin joko vastus on oikosulussa, lamppu on palanut tai lampussa on kontaktihäiriö. Lamppu ja vastus ovat resistiivisiä kuormia jotka muodostavat jännitteenjakajan ja kummallekkin tulee vain osa jännitteestä. Se toimii tarpeeksi hyvänä säätimenä koska lampun jännitteen ei tarvitse olla kovin tasainen.

Toimivan vastuksen saa joko rompetorilta, elektroniikkakaupasta tai itse askartelemalla jos into riittää. Kipsiin valetun hiilisauvan tai lämityselementin pitäisi toimia tarpeeksi hyvin, ja näyttäisi ainakin aikalaiselta :) . Kannattaa kuitenkin laittaa oikea vastus niin pian kuin mahdollista, kiinalaiset patentit ovat rumia ja näkyvät varsinkin puolareissa.

Ja jos kyseessä on alkuperäiskuntoinen puoliautomaatti niin kannattaa pitää osat hyvässä kunnossa tai vaihtaa uudempiin säilyttäen vanhat. Esimerkiksi puolarin magneetonkoppia ja sivukoppia oikeilla tarroilla on vaikea saada, ainakaan kohtuuhintaan (onneksi ei sentään ole pappatunturihinnat). Joku (tai sinä itse) saattaa joskus haluta entisöidä puolarin. Sori offtopicista.
Honda Monkey 1992 tuttifrutti.
rocket
Viestit: 424
Liittynyt: 25.11.2013 10:29
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja rocket »

Kyllä mankin osien hinnat on aikoja sitten menny ohi pappatuntureiden hintojen.
Sori OT. :)
nmi
Viestit: 42
Liittynyt: 31.01.2015 15:59

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja nmi »

reino kirjoitti:Toimivan vastuksen saa joko rompetorilta, elektroniikkakaupasta tai itse askartelemalla jos into riittää.
Askartelin juuri tämmöisen kun en vielä mistään ole löytänyt alkuperäistä. Keraaminen vastus (6 ohm 20W) maksoi n. 2 euroa ebaystä tilaten. Toimintaa en ole vielä päässyt testaamaan.
Liitteet
Askarreltu valovastus.
Askarreltu valovastus.
Gianelli
Viestit: 5
Liittynyt: 23.04.2012 19:46

Re: Puolariin valot

Viesti Kirjoittaja Gianelli »

reino kirjoitti:Kannattaa mielummin korjata kunnolla kuin patentoida kiinanskootterin osia. Jos vastus kuumenee liikaa niin joko vastus on oikosulussa, lamppu on palanut tai lampussa on kontaktihäiriö. Lamppu ja vastus ovat resistiivisiä kuormia jotka muodostavat jännitteenjakajan ja kummallekkin tulee vain osa jännitteestä. Se toimii tarpeeksi hyvänä säätimenä koska lampun jännitteen ei tarvitse olla kovin tasainen.

Toimivan vastuksen saa joko rompetorilta, elektroniikkakaupasta tai itse askartelemalla jos into riittää. Kipsiin valetun hiilisauvan tai lämityselementin pitäisi toimia tarpeeksi hyvin, ja näyttäisi ainakin aikalaiselta :) . Kannattaa kuitenkin laittaa oikea vastus niin pian kuin mahdollista, kiinalaiset patentit ovat rumia ja näkyvät varsinkin puolareissa.

Ja jos kyseessä on alkuperäiskuntoinen puoliautomaatti niin kannattaa pitää osat hyvässä kunnossa tai vaihtaa uudempiin säilyttäen vanhat. Esimerkiksi puolarin magneetonkoppia ja sivukoppia oikeilla tarroilla on vaikea saada, ainakaan kohtuuhintaan (onneksi ei sentään ole pappatunturihinnat). Joku (tai sinä itse) saattaa joskus haluta entisöidä puolarin. Sori offtopicista.
Tuossa onkin juuri asian ydin,jos lamppu palaa niin kaikki virta menee vastuksen kautta ja vastus hehkuu punaisena,ja voihan sitä ajella viikkokausia kirkkaalla ilmalla huomaamatta lampun palamista,en ymmärrä tuollaista toimintaperiaatetta...Vastus ei ollut alkuperäinen millä kokeilin,Moposopista saatu mutta olisikait senkin pitänyt toimia,eikä se kiinalainen säädin näy ulospäin,jää sivukopan taakse piiloon....;=D
Vastaa Viestiin