YX160 hankala käynnistää

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
racer123
Viestit: 118
Liittynyt: 26.04.2014 17:50

YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Elikkäs mankissa YX160 motti kera 26mm molkt kaasarin ja ekoja kertoja koittanut käynnistellä.
Säädöt lyhyesti: pääsuutin 102, neulan sokka keskellä ja seosruuvi pari kierrosta auki.
Kone siis ei käynnisty, silloin tällöin kevyesti yskähtää mutta ei yritäkkään jäädä käyntiin. Kaasua tai ryyppyä ei kuulemma kannata antaa yhtään, varma tapa saada kunnon takapotku?
Kipinä katsottu ja hyppii nätisti, tulppa on uusi.

Mitä kannattaisi koittaa? Isompaa pää/tk-suutinta, muita säätöjä? Honkleibomba & panda, teitä kaivataan :)
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Moi! Odotat että tulee 30 astetta lämmintä tai hommaat isomman tyhjäkäyntisuuttimen. Molkt 26:ssa tyhjäkäyntisuutin on merkitön, mutta ulkomaisien foorumeiden mukaan kooltaan 17.5.

Sama suutin kuin mikuni VM24:ssa löytyy esim moposportilta ja oorasingilta tilaamalla toki myös.
22.5 suuttimella lähtee jo käyntiin, mutta Suomen lämpötiloihin sopii hyvin 25.0-27.5 suutin.
https://www.ooracing.com/jet-pilot-vm26 ... f-2-5.html

Kyllä se ryypyn tarvii että käyntiin lähtee.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
racer123
Viestit: 118
Liittynyt: 26.04.2014 17:50

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Jees, pääsuutinta suurennettu kokoon 114 ja pikkuhiljaa alkaa luonnistumaan :)
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja panda »

suutin jumpaa vaa että löytyy sopiva, kyllä ne käyntii lähtee ilman ryyppyä ainaki meillä... 4-7 polkasua vaikka ois seissy pariki vikkoa. Saaha sitä kaasua ja ryyppyä käyttää jos tohtii ja ei oo nii paljo puristuksia, ite käytän tuossa valkosessa kyllä, mutta se on vaa sit melko varma että ku potkasee takas ni o lohkot remontissa :D
honkleibomba
Viestit: 497
Liittynyt: 10.02.2014 19:56
Paikkakunta: Galapakos saari

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja honkleibomba »

Kyllä siinä oppi kaasarin irrottaa minuuteissa ku itsekkin aikanaan säätelin tuota 160cctä. Suutin jumppaahanse yleensä vaan vaatii. Kannattaa heti radikaalisti muuttaa sitä kokoa nii nopeesti ite ainaki erotin mihi päi pitäs muuttaa. Itsellä oli talven seisonut ja lähti alle 10polkasulla käyntii.
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Mulla hieman lussumpi YX 150 electric start malli Molkt 26 kaasarilla. Pääsuutin 105 ja tyhjäkäyntisuutin 27.5. Lämpöisestä tallista lähtee potkulla käyntiin, startilla pyörittää, mutta ei ilmeisesti riitä virta CDI:lle kun on DC-CDI. Kone lämpimänä lähtee startistakin. Ei muuten lähtenyt kylmänä edes auton akulla startilla.

Tänä iltana meinasi sitten palaa koko paska. Mopo oli kylmässä tallissa ja ulkona oli +10 astetta. Ryyppy päällä käynnistin ja räki välillä ilmanputsariin. Alkoi tulla savua ja putsari syttyi palamaan.
Onneksi oli hanska kädessä ja sain tukahdetutettua palon, jos olisi bensaletku saanut lämpöä niin ois varmaan palanut soihtuna koko vehje.
Putsasin sulaneet muovit ja uusi putsari tilalle, avasin seosruuvia kierroksen ja lähti käyntiin. Pelasi ja kulki hienosti. Saas nähdä miten ensikerralla :think:
Viimeksi muokannut ariilari, 23.04.2017 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
racer123
Viestit: 118
Liittynyt: 26.04.2014 17:50

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Oho, siellähän on ollut kuumat paikat ^ :shock:

Tuo oma 160 pelaa nyt kohtuu ok, mitä nyt keskikierroksilla hiukan rötää/pätkii, menisikö neulan laihentamisella tai jollain. No, jatkamme harjoituksia (Y)
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Moi! Ihan täydellistä jouhevaa tuosta ei saa koskaan normi kaasarilla. Sen verran kuutioita ja kaasari on iso. Vaatisi kiihdytyspumpumpullisen kaasarin niin voisi toimia hienommin tai ruiskun. Pieni rötäys taitaa aina jäädä siinä kohtaa kun siirtyy tyhjäkäyntisuuttimelta pääsuuttimelle, neulalla voi yrittää hienosäätää. Myös jos tyhjäkäyntisuuttimen ja pääsuuttimen suhde on kovin iso niin voi oireilla noin.
MiniMX käytössä tuo ominaisuus ei juuri haittaa kun on aina torvi auki, mutta liikenteessä kyllä.

Oma toimii melko hyvin ja ihan pieni rötäys tulee juuri tuolla hetkellä. Vapaalla ilman kuormaa kyllä ottaa kierrokset aina hyvin.
Kunhan tuon saa kylmänä käyntiin eikä syttyisi palamaan :oops:

Olisi kyllä mukava kuulla millä suuttimilla näillä muut ajelee. Ulkomailta jotain tietoa saa mutta kun siellä pääsääntöisesti kelit lämpimämpiä.

Tuollainen tuli mieleen että liian aikainen sytytys aiheuttaa juuri huonoa käynnistyvyyttä ja yskimistä ilmanputsariin. Mites sen kanssa kun merkit kohdillaan ja CDI hoitaa homman. Ei huvittaisi uutta konetta tsekata heittokellolla männän yikuolokohtaa ja katsoa onko merkit kohdillaan oikeasti.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Moi! Yksi testi ilta taas takana. Hyvin lähti kiksillä käyntiin ja kulki hienosti( tosin sisäänajossa vieläkin). Sen verran analysoin sitä putsari paloa. Käynnistin normisti huikka päällä ja ei kaasua, sitten tein mokan ja avasin kaasun jolloin ampui putsariin. Ei lähtenyt aluksi käyntiin kun oli liian vähän tankissa bensaa, sillä rajoilla että sai bensaa mutta ei kunnolla. Varatankilla se lähti putsarinvaihdon jälkeen normisti käyntiin.

Seuraavaksi täytyy mitata jännitehäiviöt kun DC-CDI:lle ei riitä virta startatessa startilla. Kokeilen suoraan akulta paksulla kaapelilla ja jos toimii niin täytyy tehdä releellä viritys että antaa paksua virtaa sinne kun starttinappulaa painaa.

Ei muuten voimansiirto anna periksi 428 ketjut ja rattaat ja Takegawan cush drive takanapa. Maksoi v..tusti mutta uskaltaa ajella pidempiäkin reissuja. Vanteet kiinanpeltiä, ihme ja kumma toimivat ainakin vielä 80 vauhdeissa. Katsotaan kun sisäänajot ajettu, meneekö vaihtoon.
Liitteet
takanapa 3.JPG
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja panda »

Kyllä jos on muute ok alusta ja suorat 8" nii kyllä niillä 100km/h menee aika hyvi, vaa kyllä ne 10" tekee silti ihmeitä :smoke: Koko kyyti on tasasempaa ku kaikki kivet ja pikkukolot ei tunnu läheskää ni selvästi. Sehä tuhauttaa kaasariin sen taki yleensä ku se koittaa potkasta vastaa, ja räkäsee paukun sit kaasariin eikä putkeen, pyörähtäessää väärää suuntaa kesken kaiken.
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: YX160 hankala käynnistää

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Voihan v..tu un kun sitä osaa välillä olla tyhmä :oops: Niin paljon tuli muutoksia kerralla kun sähköstartillisen koneen asensi sähköstartittomiin sähköihin ja lisäksi tuli DC-CDI eli akulta virrat CDI:lle. Alusta ja voimansiirto uusiksi samalla. Paljon muutoksia kerralla niin perusasia unohtui.

Startin + piuha oli 4 neliöistä startille ja akulta vedin samalla piuhalla starttireleelle +johdon.
Miinus johto jäi alkuperäiseksi, oisko 1.0-1.5 neliötä. Ei ihme että ei edes auton akulla lähtenyt kylmänä käyntiin startilla. Asensin akun - navalta 6 neliön johdon moottoriin kiinni niin johan pelittää.

Hoksasin tuon kun mittasin akun navoilta jännitettä kun starttaa, putosi 10 volttiin, ei riitänyt enää CDI-lle virtaa.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Vastaa Viestiin