Tänään on 22.10.2018 17:53


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Alueen säännöt


• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".



Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 363 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 15.02.2008 13:05 

Liittynyt: 15.02.2008 10:41
Kadonneen kipinän metsästys.
- Honda Monkey 87-99. ver8.2 by enska32 to monkeyt.net.Ohjeen tekijä ei vastaa ohjeen noudattamisesta aiheutuneista vioista ,puutteista,menetyksistä tai kärsimyksistä.Älä yritä ellet ymmärrä.Toivottavasti ohjeesta on jollekin apua.

-Toiminnan kuvaus :
Staattori kehittää latausjännitteen CDI lle.(Punamusta johto ).
Vauhtipyörän F (FIRE) kohdalla Impulssikäämi antaa purkuimpulssin CDI lle. ( Sinivalkoinen j. ).
CDI antaa pulssin puolalle ( keltamusta ).
Puola antaa kipinän tulpalle.
Vihreä johto on maadoitus.( CDI, puola,staattori )
Musta valko johto ( CDI ) menee virtalukkoon joka Stop tilassa maadoittaa sen (sammutus).
Akku,jännitesäädin ja valot ei ole mitenkään kytketty sytytyspiiriin eli niillä ei ole vaikutusta toimintaan.

Testaus:
(Siirry aina seuravaankohtaan ellei edellisestä ole apua.Oletuksena on että kaikki johdot on oikein kytketty ja kiinni.Älä polje jos jotain on irti,myös tulppa oltava kiinni)
1.Irroita tulppa ja anna sen nojata kanteen.Polje,tuleeko kipinä?
Kokeile myös uudella tulpalla.
2.Tarkista moottorista tulevat johdot ja liittimet samoin CDIn ja puolan ja tulpanhatun kiinnitys.Pura viritykset ja korjaa johdotukset.
3.Poista virtalukko toiminnasta irrottamalla liittimet.
4.Onko impulssikäämi vauhtipyörän vieressä ehjännäköinen.Vaihda ellei.
5.Mittaa moottorista tulevasta punamusta johdosta liitin irroitettuna jännite .n.70VAC..kun polkaiset.Liitin kiinni n.50VAC.Vaihda staattori ellei ole.
6.Vaihda puola ja tulpanhattu.
7.Vaihda CDI
8.Vaihda asentajaa tai vie korjaamolle.


Huom.Puolasta tulee tulpalle terveydelle vahingollinen suurjännite,varovaisuutta!
5 kohta vaatii yleismittarin +osaavan mittaajan.

Kytkentäkaavio löytyy:
http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/mopot


Liitteet:
sytkäosia.JPG
sytkäosia.JPG [ 57.23 KiB | Katsottu 31069 kertaa ]


Viimeksi muokannut enska32 päivämäärä 06.10.2012 12:24, muokattu yhteensä 15 kertaa
Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15.02.2008 14:59 
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Avatar

Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa
noniin, tämähän suorastaan huutaa stickyä. Tervetuloa!

e: näin voit mitata impulssikäämin kunnon suurinpiirtein.
Kuva
Eli toinen mittaus sinivalkoisesta johdosta ja toinen rungosta/vihreästä johdosta. Vastuksen pitäisi olla noin 116 ohmia. pilkku ei jostain syystä kuvassa näy...

Jos yleismittarisi osaa mitata vaihtojännitettä, niin samasta välistä pitäisi saada pieni pulssi kun pyöräytät magneettoa ja se nappula menee impulssikäämin ohi. Kaikki yleismittarit kylläkään eivät kerkeä mittaamaan pulssia.

_________________
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15.02.2008 18:16 
Avatar

Liittynyt: 16.10.2006 21:08
Paikkakunta: Nakkila
Meinasin itsekkin tässä joku päivä tällaiseen väsätä, kun näky noita sähkövikoja paljon ihmisillä olevan. Lisääppä kohdaksi vielä kohdaksi 2: Osta uusi tulppa ja tulpanhattu. Kerran korjasin yhden sähkövian hatun vaihtamalla.

En olekkaan koskaan miettinyt, että tulpalle tuleva jännite on vaarallista. Itse aina olen koittanut tulpanhatun toimintaa laittamalla naulan sinne ja polkasemalla. Jos toimii niin sen kyllä huomaa :lol:

_________________
125cc jincheng
Kiinni: 125cc Ducar, 26mm mikuni, tehari ja 17/28


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16.02.2008 01:15 
Avatar

Liittynyt: 12.11.2007 22:38
Paikkakunta: Sipoo
itse asiassa se jännite ei ole kovinkaan vaarallista, tietenkin iso jännite on vaarallinen. Virta on se joka on paljon vaarallisempi terveydelle. Jo yllättävän pienikin ampeerimäärä voi johtaa sydämen kammiovärinään, joka taas on hengenvaarallinen, useissa tapauksissa kuolettava. Enkä usko että se ampeerimäärä on mikään maailman isoin Mankin sytytysjärjestelmässä.

_________________
Speksit: 115cc, matala Dax-kansi, inner rotor kit, kp-mäntä, "26mm" kassu.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=usKRcUNgeWM
Video #2: http://www.youtube.com/watch?v=5pZ9t5Nkr2E


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16.02.2008 11:33 
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Avatar

Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa
menee kyllä ihan ohi aiheen mutta...
TKK / Sovellettu Elektroniikka / Kurssit / Ele-66.302 / Elektrodityön oheismateriaali, luku 6 kirjoitti:
Kuva

Sähkövirran vaikutukset ihon pinnalta voidaan luokitella kuvan 6.4 mukaisesti. Havaitsemiskynnys on ihmisellä keskimäärin 1 mA. Sähkövirran yrittäessä tietyn arvon ei ihminen pysty irroittamaan itseään virtapiiristä, jonka osaksi,on joutunut. Tätä arvoa kutsutaan irrottautumiskynnykseksi. Irrottautumiskynnys on naisilla keskimäärin 10 mA ja miehillä 16 mA.

Kliinisesti kiinnostavin virta-arvo on fibrillaatiokynnys. Kammiovärinä syntyy miehillä keskimäärin 300 mA virralla (makroshokki).

------------

Edellä esitetty lause sekä virta-arvot eivät päde, jos sähkövirta kytkeytyy suoraan sydämeen. Tällöin kammiovärinä saattaa syntyä huomattavasti pienemmällä virralla (mikroshokki). Muutamien kymmenien mikroampeerien virta voi jo olla vaarallinen. Koirakokeissa saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että 0,5 %:ssa koirista saadaan fibrillaatio syntymään 20 uA virralla. Näin ollen turvallisena 99,5 % ei-fibrillaatiota aiheuttavana virtana pidetään 10 pA. Tämä arvo esiintyy myös turvallisuusstandardeissa.


tuo suoraan sydämeen kytkeytyminen tarkoittaa sitä että pistetään tikku kiinni sydämeen, niinkuin tahdistimet yms.

_________________
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16.02.2008 21:34 

Liittynyt: 12.02.2008 18:59
Tohon kannattas lisätä:
-äla yritä mitata yleismittarilla puolan jälkeen, eli tulpanjohdosta tai tulpan hatusta. Mikäli mittaat mittarisi pitäisi hajota, tohon on kyllä olemassa omat laitteet, että sen voi mitata.
-Vika voi olla, että tulpan hattu on kastunut, tämä korjaantuu kuumailma puhaltimella/ hiuesten kuivaajalla lämittämällä tulpanhattua.
- CDI tai Puolaa ei ole tarkoitettu aukaistettavaksi.
- Puolaan on olemmassa laite millä sen toimivuuden voi kokeilla. (harvoin tavallisella tallaajalla)

Lisäksi tänne vois laitta jotain selostusta noista osista esim. puola vahvistaa virtaa. Tähänkin tietoa löytyy siitä yhestä mopo kirjasta, minkä kannessa on manki

_________________
Jincheng Monkey 07
Myynissä olevia osien kuvia löytyy http://vpj.kuvat.fi/kuvat/ Kysele yv


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17.02.2008 00:29 
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Avatar

Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa
krhm. Puola nostaa jännitettä. Ei virtaa.

noin yksinkertaisesti sitä voisi ajatella vaikka muuntajana, kipinä tulee silloin kun ensiökäämin jännite katkeaa. Sisään x volttia ulos x000 volttia noin suurinpiirtein.

_________________
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21.02.2008 21:02 

Liittynyt: 15.02.2008 10:41
Hieno impulssikäämin mittaus ohje,hyvä Kurri!Samalla tavalla vois resistanssin mitata myös puolasta,eli karkea "onkoihanrikki" mittaus.Varsinaisesta toiminnasta se ei tietty anna varmuutta.Terve mies kestää kyllä vaikka puolan suurjännitteen .....ei kannata silti testata.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21.04.2008 19:40 

Liittynyt: 19.04.2008 15:50
Mulla on tollane mittari ku tos kuvas(kurri mittaa impulssikäämin)ja sain lukeman 134,3.
Onks impulssikäämi hajal vai ei? :|


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22.04.2008 11:46 
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Avatar

Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa
kuulostaa ihan järkevältä lukemalta, jos vastus olisi vain muutamia ohmeja se olisi luultavasti rikki.
Jos käämi on ottanut magneettoon kiinni sen sisällä oleva magneetti on voinut mennä muruiksi ja se ei enää anna tarpeeksi vahvaa impulssia cdi:lle, sitä vastusmittaus ei kerro. Onko käämisi tarpeeksi lähellä magneettoa?

Mä olen aina laittanut käämin välyksen niin että otan palan paperia ja taitan sen kolminkerroin tms.
ja laitan sen magneeton nappulan ja käämin kärjen väliin ja kiristän ruuvit. Niin saa ainakin sopivan lähelle ilman kummempia kikkailuja.

_________________
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22.04.2008 16:17 

Liittynyt: 19.04.2008 15:50
Joo oon ite tehny sille et sellasien levyjen kaa mis on niiku esim: 0,20mm
Ite mul on niitteen levyjen mukaa jotaan 0,40mm


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24.04.2008 14:30 

Liittynyt: 19.04.2008 15:50
Vaikuttako toho mittaamisee lämpötila?
Esim: jos on vaik +15 tai +5 ??? :|


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25.04.2008 00:33 
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Avatar

Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa
ei merkittävästi.

_________________
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10.05.2008 17:55 
Avatar

Liittynyt: 02.08.2007 20:35
Kipinä hukassa.. oon seurannu ohjeita tuohon 5 astii virtaa tulee sinne. Kellää ei ois mitää hajua et mikä vika? joku osista sitte hajalla? BTW Kuuluuko virtalukossa olevien punaisen ja vihreän johdon antaa läpi virtaa vaikka avain ei ole käännetty virta päällä asentoon?


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11.05.2008 14:43 
Avatar

Liittynyt: 16.10.2006 21:08
Paikkakunta: Nakkila
Kyllä pitäisi, ja jos ei antaisi, virtalukko ei toimisi.

_________________
125cc jincheng
Kiinni: 125cc Ducar, 26mm mikuni, tehari ja 17/28


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20.05.2008 14:59 
Avatar

Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity
Monkeyni antoi kipinää vakio C.D.I:lä, Mutta kun vaihdoin moposopin ''racing'' cdi in niin kipinä hävis.
Laitoin kaikki johdot niin kuin pitää!
Olen kokeillut vaihtaa tulppaa, tulpanhattua, kuorin vähän puolanjohtoa, tarkistin kaikki liitennät.
Tarvike-Virtalukkoa en ole vielä laittanut, Mitkä johdot pitäs kytkee että kipinä tulis?
Pitääkö se sinivalkoinen johto kytkeä siihen?

E: sain toimii :D

_________________
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02.07.2008 16:51 

Liittynyt: 07.04.2007 22:25
mullla on kipinä hukassa skyteamin koneesta. eli kaikista muista johdoista kulkee virta paitsi ei siitä sinivalkoisesta (skyteamissa valkopunainen). olisiko impulssikäämi silloin rikki koska valot yms muut saavat virtansa siitä staattorilta mutta sinivalkoinen johto saa virtanasa impulssikäämiltä?


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05.07.2008 11:30 
Avatar

Liittynyt: 16.10.2006 21:08
Paikkakunta: Nakkila
no onko johto kunnossa. Kannattaa se ensin vaihtaa, ennekuin impulssikäämin vaihtaa.

_________________
125cc jincheng
Kiinni: 125cc Ducar, 26mm mikuni, tehari ja 17/28


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13.07.2008 15:16 

Liittynyt: 13.07.2008 15:13
hieman ohi aiheesta, mutta virtalukosta puheenollen.. kuuluuko tulpan antaa kipinää vaikka lukko on "off" asennossa? Oma kipinäni löytyi impulssikäämiä säätämällä, mutta nyt kipinä tulee koko ajan. Vanhasta mankista otin tappokatkaisimen jotta saan mopon sammumaan.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13.07.2008 16:10 
Vip-käyttäjä
Avatar

Liittynyt: 04.02.2006 15:31
Paikkakunta: Ylivieska
Mirska kirjoitti:
hieman ohi aiheesta, mutta virtalukosta puheenollen.. kuuluuko tulpan antaa kipinää vaikka lukko on "off" asennossa? Oma kipinäni löytyi impulssikäämiä säätämällä, mutta nyt kipinä tulee koko ajan. Vanhasta mankista otin tappokatkaisimen jotta saan mopon sammumaan.

Ei pitäs antaa kipinää ku on off asennossa. :roll:


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28.07.2008 14:34 

Liittynyt: 04.06.2008 11:29
Paikkakunta: Lieviö<3
Mikä tos mun mankis nyt on, se saa kipinää mut aika pienen hetken aikaa. Eli ois vähän kiire nyt saada se toimimaan. Ja sehän on 110cc kone. KIIRE.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07.08.2008 15:21 

Liittynyt: 14.07.2008 20:30
Mitenkä tuo staattori vaihdetaan; Ja kun otetaan pois tuo magneetto niin kuuluuko se takaisin laittaessa laittaa jotenkin oikein kohilleen ettei mene ajotukset päin persettä? Kiitos vastauksista jo etukäteen.


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07.08.2008 16:35 
Avatar

Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity
Mangeetto menee vain yhdessä asennossa paikalleen.

Vai mitä tarkoitit?

_________________
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07.08.2008 16:42 

Liittynyt: 14.07.2008 20:30
juQ kirjoitti:
Mangeetto menee vain yhdessä asennossa paikalleen.

Vai mitä tarkoitit?


Joo tuota juuri hain. Kiitosta. :D

Ja sitten olisi vielä semmonen asia että jos tuo staattori ei toimi oikein niin onko silloin tuon punamustan johon jännite 0 tai jotain paljon alle tuon 70vac:n?


Ylös
Poissa Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12.08.2008 10:17 

Liittynyt: 15.02.2008 10:41
Jos on 0 VAC on staattori romu tai johto poikki.Toimii jotenkin jos antaa n puolet 70Vac sta mutta kipinä on huono eli booaa kaasua lisättäessä,sammuilee ja vaikea käynnistää.


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 363 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com