Sivu 1/3

Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 15.08.2007 15:27
Kirjoittaja waltt
Venttiilien irroittaminen onnistuu helpoiten kun teet ~22mm putkesta työkalun jolla saat puristettua jousia kasaan niin että saat lukkolaipat pois.
Ota sopiva ~5cm pitkä noin 22mm paksu putki, leikkaa rautasahalla toisesta päästä ~2cm pitkä C :n muotoinen pala pois.
Irrota keinuvivut ottamalla keinuvipujen akseli pois vaikka ruuvimeisselillä
Laita aiemmin tehty työkalu vanttiililautasen päälle ja palotilan "alle" puunpala tjsp. ettei puristin vahingoita kantta. Asettele puristin putkenpätkän päälle ja puunpalan alle ja purista venttiilinjousta alaspäin, lukkolaippojen pitäisi nyt olla vapaana , kalasta laipat magneettikärkisellä ruuvimeisselillä venttiililautasen juurelta.
Venttiilikoneistoa kasatessa samat ohjeet pätevät.

Siinä nopeasti väsätyt ohjeet, toivottavasti auttaa, kysymyksiä voi esittää.:wink:

Kuva
Lukkolaippoja

Jos joltain löytyy kuvia joita tässä tekstissä voisi auttaa niin lähettäkää minulle niin lisään tekstiin.

Lähetetty: 15.08.2007 15:49
Kirjoittaja lokitekki
tuli tarpeeseen :P

tuossa hommassa on hyvä olla kaveri mukana jos mahollista :wink:

Lähetetty: 15.08.2007 19:37
Kirjoittaja Tomi
Saahan ne 14mm lenkkiavaimella ja kahella magneetti päisellä meisselillä.Ja keinuvipujen akseleissa on 8mm kierteet eli 8millin pultilla ne lähtee ja menee sinne

Lähetetty: 15.08.2007 21:08
Kirjoittaja Kaasua!
tomijantti kirjoitti:Saahan ne 14mm lenkkiavaimella ja kahella magneetti päisellä meisselillä.Ja keinuvipujen akseleissa on 8mm kierteet eli 8millin pultilla ne lähtee ja menee sinne
helpommin sain tolla waltin tyylil kireet vennan jouset.

Lähetetty: 16.08.2007 21:17
Kirjoittaja Ihmepoika
Joo, ja sitten kasaamisessa mielestäni kannattaa laittaa nuo lukkolaipat valmiiksi siihen lautasen päälle. Sitten alkaa puristinta kiertämään kiinni työkalun kanssa, laipat saattaa alkaa nousta niin niitä jollain meisselillä vaikka pitää kohillaan että ne painuu oikeaan paikkaan.. :wink:

Lähetetty: 16.08.2007 21:24
Kirjoittaja Kaasua!
Ihmepoika kirjoitti:Joo, ja sitten kasaamisessa mielestäni kannattaa laittaa nuo lukkolaipat valmiiksi siihen lautasen päälle. Sitten alkaa puristinta kiertämään kiinni työkalun kanssa, laipat saattaa alkaa nousta niin niitä jollain meisselillä vaikka pitää kohillaan että ne painuu oikeaan paikkaan.. :wink:
Mulla nousee ne prikat aina sen vennan mukana ylöspäin ja magneetti meisselistä ei sit taas taho irrota ne prikat. Pyytää kaverin painamaan jousta kasaan ja sit ite laittaa ne prikat sormin paikalleen niin onnistuu ykkösel toikin homma.

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 05.05.2008 22:24
Kirjoittaja Carbon
Voisiko joku selittää yksinkertaisesti operaation venttiilivarren kumien vaihto, vai kannattaako itse alkaa yrittämään kun ei ole hirveästi erikoistyökaluja eikä kokemusta monkeyn kannesta? Syynä on öljynkulutus, eli eikös vika todennäköisesti löydy juuri vent.varrenkumeista?
Ja toinen erityisen tyhmä kysymys, että miten männänrenkaat asennetaan uriinsa, venytetäänkö ne männän yläpuolelta rengasuriinsa, vai painetaanko ne vain paikoilleen männän sivupuolelta :oops:

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 05.05.2008 23:13
Kirjoittaja kurri
no, itse homma ei kovin vaikea ole, jos noilla ylläolevilla ohjeilla saat jouset pois, niin sitten kumit on ihan vaan vanhat pois ja uudet tilalle.. vanhat saa helposti irti vaikka kärkipihdeillä ja uudet saa painettua sormin paikalleen. Monkeyn kannessa ei montaa osaa ole, eikä se vaikeaa ole. Hankalin homma tosiaan on näitten jousien puristus, joka helpottuu kunnon välineillä huomattavasti. Kaverikin on hyvä apu varsinkin takaisin laittaessa.

edit: m-renkaat pitää varovasti venyttää männän päältä uriinsa

viewtopic.php?f=4&t=14&st=0&sk=t&sd=a&start=580
tuonne linkitin joskus oman viritykseni jousipuristimesta

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 06.05.2008 15:50
Kirjoittaja Carbon
Kiitän! (Y) Pitänee yrittää saanko venttiilit irti, vai pitääkö tukeutua viisaampiin...

Edit:Millä systeemilla noi lukkolaipat on sielä kiinni? Onko niiden takaisin kiinnittäminen kovin vi**umainen homma

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 06.05.2008 16:05
Kirjoittaja Risee
http://marina.fortunecity.com/cyprus/254/frameset.htm <- tuolla muuten kuva venttiilinirrotustyökalusta

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 06.05.2008 16:35
Kirjoittaja kurri
Venttiilijousilautasessa on kartio reikä joka painaa ne lukot venttiilin varren uraan. Ne voi olla vähän jumissa, ja sillon on hyvä tökkiä niitä jollain pienellä ruuvarilla vähän että ne irtoo.

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 14.07.2008 14:50
Kirjoittaja Masi
Nyt ko pääsi pakoventtiilin hiomisen jälkeen ajamaan nii savutti hirveästi ja syy taitaaki olla se että venttiilinvarrenkumi puuttuu sieltä. Oiskohan se voinu kärähtää samalla kokonaan ettei sitä sen takia ollu sielä?

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 14.07.2008 15:02
Kirjoittaja kurri
en usko, mutta ainakin siitä pitäisi olla pieni jousi jäljellä jos näin on. Todennäköisempää mun mielestä on että se on murentunut pieniksi paloiksi ja kulkeutunut öljyn mukana jonnekkin.

Tai kuten täällä joku sanoi että jotkut tarvikekumit ovat liian isoja, ja ottavat jouseen kiinni ja menevät rikki. Ehkä niin on käynyt edellisen omistajan rempatessa konetta.

Vanhan mallin kannessahan ei ole varsinaista kumia ollenkaan vaan ihan pieni tiivisterengas peltisen holkin alla.

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 14.07.2008 15:27
Kirjoittaja Wiibo
Kurri, tarkoitatko tällä pienellä tiivisterenkaalla sitä O-rengasta, joka tulee venttiilinohjurin alle/väliin?

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 14.07.2008 15:34
Kirjoittaja kurri
joo, tai ainakin siinä kannessa minkä minä purin, se ei ollut o-rengas vaan L:n muotoisella profiililla oleva kumirengas

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 14.07.2008 19:57
Kirjoittaja Wiibo
Kummallista, Hondan alkuperäinen tiivisterengas sinne on kyllä ihan O-rengas.

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 14.07.2008 21:07
Kirjoittaja kurri
no, se oli jenkeistä tilattu minitrailin kansi, vm 70, ehkä design on sen jälkeen muuttunut :roll:

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 16.07.2008 20:16
Kirjoittaja Masi
kurri kirjoitti:en usko, mutta ainakin siitä pitäisi olla pieni jousi jäljellä jos näin on. .
joo siinä kävi nii että unohettiin laittaa ollenkaan niitä. Mistä pienestä jou :? sesta puhut? En muista ees nähneeni semmosta
E: Irrotin taas venttiilin ja ymmärsin. Kyllä se venttiilinvarren kumi oli sielä mutta ihan kovaksi menny ja siinä oli reikä.

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 16.07.2008 21:25
Kirjoittaja kurri
sellainen pyöreä siinä kumin ympärillä.

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 23.12.2008 08:22
Kirjoittaja M4st3rtun3r
mikä on pako venttiilin oikea välys kun imulla on 0,05mm

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 23.12.2008 10:45
Kirjoittaja zuhari1
Sama.

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 29.12.2008 22:50
Kirjoittaja Apes
Kummins päin nuo lukkolaipat on? Paksu puoli alas vai ylöspäin? Voi olla että asennus ei onnistunu siks että yritettiin laittaa noita mahdollisesti väärinpäin, eli paksu puoli alaspäin.

(paksu puoli = puoli, jossa on se nyppylä joka tulee venttiilinvarteen kiinni)

vaikee selitys :D

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 29.12.2008 22:53
Kirjoittaja Wiibo
Paksu puoli ylöspäin, eihän sitä saa toisinpäin millään sinne :lol:

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 29.12.2008 23:02
Kirjoittaja Apes
Tulipa tuokin sitten todistettua :lol:

Re: Venttiilien irrotus.

Lähetetty: 21.01.2009 16:41
Kirjoittaja sorrow
venttiilinjouset irrotus tapahtuu varmaan samalla tyylillä??