Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Alkusanat

Juu, eli tuli tuossa tehtyä tuohon 72cc:n kylkeen lailliset merkinnät, ja ajattelin että tännekin sais ohjeet niistä, ettei tarvitse ostaa Moposopilta sitä ylihintaista 49cc-merkinnällä olevaa pyttyä jos haluaa setä sinisiä huijata.

Tarvikelista

Eli tarvitset:

- Kemiallista metallia
- Hiekkapaperia (karkeaa)
- Liuotinta (tärpätti jne...)
- Rättejä
- Kynttilän ja tulentekovälineet (sytkäri tai tulitikut)
- Ketjurasvaa
- Sylinterin 49cc-merkinnällä (muottia varten)
- Kuumankestomaalia (väri mieltymysten mukaan)
- Dremelin

Kuva

Todistusaineiston tuhoaminen

Kuva

Oikealla vakio, vasemmalla tieliikennekäyttöön sopimaton 47mm sylinteri.

Aloitetaan hiomalla laittomasta sylinteristä kuutiomerkintä pois. Tämä käy parhaiten Dremelin avustuksella.

Kuva

Tämän jälkeen hio hiomapaperilla kohta karkeaksi ja pyyhi liuottimella rasva sekä lika pois.

Muotin tekeminen

Ennen muotin tekemistä ruiskuta ketjurasvaa vakiosylinterin kuutiomerkinnän päälle, jolloin muotin irroittaminen ehjänä helpottuu. Sulattele steariinia merkinnän päälle reilusti. Anna kovettua noin minuutin ajan ja irroita varovasti reunoista.

Kuva

Kuva

Kuvassa näkyvä muotti oli liian heikko, ja hajosi lähes heti. Laita steariinia siis reilusti, mielummin liikaa kuin liian vähän.

Merkintöjen tekeminen

Sekoita itsellesi kemiallista metallia pieni määrä. Laita kemiskiklöntti laittoman sylinterin kuutiomerkkikohtaan ja levitä paksuksi kerrokseksi. Suihkauta muotin sisään ketjurasvaa, pyyhi rätillä enimmät pois ja laita muotti kemiallisen metallin päälle. Paina varovasti, ettei muotti halkea. Pyyhi rätillä yli pursuavat kemiskit pois ennenkuin ne kovettuvat. Varo ettet liikuta muottia yhtään.

Anna kemiskin kovettua vähintään kymmenen minuuttia (riippuen kovetteen määrästä). Kun olet varma että kemiski on kuivaa, nosta muotti varovasti pois päältä reunoista. Muotti todennäköisesti hajoaa tässä vaiheessa.

Kuva

Kuva

Viimeistely ja maalaus

Kuva

HOX/ Anna kemiallisen metallin kovettua ennen tätä työvaihetta! /HOX

Ota hiekkapaperia (120-200 on hyvä karheus) ja varovasti häivytä kemiskin rajat sekä epätasaiset kohdat. Isot ja epäolennaiset klöntit kannattaa poistaa vaikka puukolla. Tähän kannattaa käyttää aikaa, sillä jos tässä vaiheessa oikoo, lopputulos kärsii. Hiottuasi pyyhi maalattavat kohdat tärpätillä kastetulla rätillä.

Kuva

Anna tärpätin haihtua. Tämän jälkeen maalaa kuumankestomaalilla puhdistetut kohdat.

Kuva

Nyt virisylinterisi on "laillistettu".

Kuva

"50cc" käytössä.

- MB93 kuittaa.

E: Lisätty maalausohjeet ja väliotsikot.
Viimeksi muokannut MB93, 03.08.2011 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
Jonza
Viestit: 346
Liittynyt: 30.04.2010 15:24
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Jonza »

Ite tein ton muotin et suihkutin crc:tä siihen 49cc päälle ja laitoin kuumaliimaa niinmaan perkeleesti.. Pysy paremmin kasassa ku tali :lol:
Tokzz
Viestit: 2026
Liittynyt: 13.02.2010 21:26

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Tokzz »

Hyvä ohje (Y)
Hienoin ja UNIIKEIN Honda Monkey IKINÄ! & Honda Cr80/cr500
"Kierteet paskaks ja vähän takas"
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja MB93 »

JonZa69 kirjoitti:Ite tein ton muotin et suihkutin crc:tä siihen 49cc päälle ja laitoin kuumaliimaa niinmaan perkeleesti.. Pysy paremmin kasassa ku tali :lol:

Hittolainen kun olis itekin tajunnu ottaa kuumaliimapyssyn tuolta, parempihan se sillä on tehdä. Täytyy korjailla tota ohjetta joskus...
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Monkibomber93 kirjoitti:
JonZa69 kirjoitti:Ite tein ton muotin et suihkutin crc:tä siihen 49cc päälle ja laitoin kuumaliimaa niinmaan perkeleesti.. Pysy paremmin kasassa ku tali :lol:

Hittolainen kun olis itekin tajunnu ottaa kuumaliimapyssyn tuolta, parempihan se sillä on tehdä. Täytyy korjailla tota ohjetta joskus...
Veikkaisin että olisi helpompaa sulattaa sytkärillä sitä kuumaliimatankoa siihen päälle koska se kuumalaiiman pursotus sieltä pyssystä voi olla vähän hidasta.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Jonza
Viestit: 346
Liittynyt: 30.04.2010 15:24
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Jonza »

Ei se nyt hidasta ole. Ja ainahan sitä voi työntää sitä tikkua kädellä et tulee nopeemmin :D
Pekko
Viestit: 517
Liittynyt: 13.06.2007 12:18
Paikkakunta: Lohja

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Pekko »

Häh, hidasta ?? Sulla taitaa olla tosi paska kuumaliima pistooli.
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Pekko kirjoitti:Häh, hidasta ?? Sulla taitaa olla tosi paska kuumaliima pistooli.
En ole paljoa tuota pistoolia käyttänyt, mutta siitä ainankin tulee sellaista ihan ohutta "rihmaa" Ehkä sitäkin saa säädettyä jostain. No kuitenkin :D
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Häte
Viestit: 212
Liittynyt: 03.01.2011 23:51

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Häte »

Ite annoin tänään kylmäspreitä tolle steariinimuotille ennenkuin irroitin, en tiedä kuinka kova se olisi ilman ollut mutta pakkaselle kun sen vetää nii pysyy tosi hyvin koossa :)
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Mitenkä kemiskametalli kestää kuumuutta?
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Kyllä se ton sylinterin pintalämmön kestää.
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
Temetias
Viestit: 275
Liittynyt: 14.11.2010 14:09

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Temetias »

MB93 kirjoitti:Kyllä se ton sylinterin pintalämmön kestää.
Entä kestääkö se pysyä siinä sylinterin pinnassa? Jos on vaikka 60 hiekkapaperilla tai jollai raspilla karheuttanut sen pinnan niin ei se kait ihan heti siitä tipaha?
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Mahdollisimman karheaks se kannattaakin jättää, ite vedin vain kolmesatasella paperilla ja loppujen lopuks alko lähtemään reunoilta irti tuo kemiski.
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Kuva
Steariinimuotti valmis! Vielä nykyisen sylinterin neutralisointi ja kemiskametallia.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
krisuuu
Viestit: 220
Liittynyt: 26.06.2011 00:59

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja krisuuu »

Kiitti, tosi hyvä ohje! täytyypi kokeilla tota jos joskus 72cc ostan.
monkicc
Viestit: 27
Liittynyt: 15.07.2011 16:33

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja monkicc »

mistä saa tota kemiallista metallii :D
T0by
Vip-käyttäjä
Viestit: 1600
Liittynyt: 25.07.2010 00:54
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja T0by »

piltema, motonet, prismat, tokmannit, mitä näitä tälläsiä on. plastic padding on parasta ainetta.
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
Temetias
Viestit: 275
Liittynyt: 14.11.2010 14:09

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Temetias »

Sit kanssii vähän kattoo jos tekee siit steariini muotista paksumman nii se tuppaa taipumaan koveraksi/kuperaksi (asd en muista kumminpäin ne meni) eli keskeltä on pinnassa kiinni, mut sit reunoilta on noussut 0,5-1,5mm. Haittaa siitä ei varmaan oo, sillä voihan ne hioa poies/hiotaankin
Onneks sisko jäi mopon alle ni ei tullu jälkiä tankkiin tai muualle.
jockepappa
Viestit: 293
Liittynyt: 09.10.2011 15:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja jockepappa »

No nyt on asia topic ! Kiitos tiedosta ja kohtahan mulla on 140cc laillinen 48cc :D :roll:
Monkeytin käyttäjä # 3744.
Ex sinininen 2007 tuning ! (acs 2012)
Ex yamaha dt (kultamusta ) ( myyrmäen mp näyttely 2012 )
Ex rieju mrt (mustapunanen)
Nykyset :
Kiinan jäykkäperä ( go low or go home ) :). ( maybe acs 2013 ;) )
Krominen talviluisu jincheng.
Ktm EXC 2010 käyttis
Rahikaine
Viestit: 931
Liittynyt: 26.04.2011 18:53
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Rahikaine »

Eikös se alakerta oo aikas isohko josta voi sen huomata? :D + 140cc kuristaminen alle 65 nopeuksiin...

E:En haluu nipottaa turhista mutta eikös toi laillistaminen oo harhaanjohtavaa varsinkin otsikossa?
If assholes could fly, this place would be an airport.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Suzuki PV '92 http://aijaa.com/DTrvRJ PÄIVITYS http://aijaa.com/DWEaMc
Skyteam Monkey '08 http://aijaa.com/vjDQEs
TemeZi
Viestit: 870
Liittynyt: 11.03.2011 16:17
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja TemeZi »

Siks se varmaa onki lainausmerkeissä :roll:
Mutkaputki
Viestit: 131
Liittynyt: 23.01.2010 17:07

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja Mutkaputki »

Siinähän tarkotetaan merkintää, eikä sitä sylinteriä :roll:
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja kurri »

Nii, voishan siinä olla myös että väärentäminen, mutta sehän ois rikokseen yllyttämistä...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
MB93
Moderaattori
Viestit: 2292
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja MB93 »

No tuohan on vähän kiertoilmaus, sen takia lainausmerkit. Paitsi että täähän on vaan rekisteröityneille, eli tuskin tänne nyt kauheasti viranomaisia eksyy...
Honda FT500 -83, Nissan Micra K10 -91. Entiset: Skyteam Monkey -09, kemmumanat -07 & -11, Jinkut -03 & -04, Skyteam PBR -06, Sendai 110cc, Peugeot Jet C-tech -06, Keeway Focus -06, Motozeta Rally 50, Grecav Amica, Peugeot 307 -02, Ford Escort -98, VW Vento -94
jjjesse
Viestit: 1044
Liittynyt: 19.03.2011 15:14

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Viesti Kirjoittaja jjjesse »

Kuumaliimalla on todellakin paljon parempi tehä toi merkintä kun tolla millä MB neuvoo.
Kuva

Saa paljon kestävämmän muotin ja muutenkin paremman, eikä varmasti hajoa keskenkaiken. :D
Vastaa Viestiin