124cc Honda Engine project

Monkey-projektit.
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Allu95
Viestit: 1085
Liittynyt: 27.08.2010 14:49
Paikkakunta: Oulu

124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Allu95 »

Heipä hei Monkeytnetin käyttäjät.
Pitkästä aikaan tulee kirjotettua projekti topikkia tännekkin.
Mankeja on mennyt ja tullut kesän aikana yksi jos toinenkin (en niitä nyt ala erikseen käymään)
Auton laiton ohella on mukava aina näprätä näiden mopojen parissa :D

Monkey projektit vaan jatkuvat ja tälläkertaa olis mielessä vähän villimpää ideaa.
Idea ja projekti voi jäädä ajatus asteelle, mutta parhaamme yritämme, että saisimme tehtyä jotain erilaista (ehkä jotain ainutlaatuista) Varmasti tulen tarvitsemaan kokeneempien harrastajien vinkkejä ja apuja tässä projektissa ja siksipä tänne kirjoittelinkin.

Itse asiaan --> Tarkoituksena rakentaa Hondan 50cc lohkoille 125cc moottori.
Ensimmäiset kysymykset varmasti miksi? Mitä järkeä? Älä pilaa Hondaa!
Tätä lähdetään projektoimaan ihan rakentelu mielessä ja pyritään rakentamaan jotain uniikkia.
Jep yhdet Hondan lohkot siihen menee, mutta nekin on risat ja laakerit hajalla ja lohkosta lohennut palasia.
Ja ei en mene silmät kiinni kairaamaan sinne tänne, vaan harjoittelen kiinan lohkoilla mitä on kertynyt nurkkiin vino pino.

Tässäpä lähtökohta kun hahmottelin mitä osia moottoriin tarvitaan.
Elikkäs siitä lähdettäis miksaamaan 125cc Lifania Hondan 50cc lohkoon.
Tehokkaammalla öljypumpulla, 3 levysellä kytkimellä, isoventtiili kannella 27/23 ja kupu männällä
Kuva


Haaste nro.1
Elikkäs pyttyhän menee pinnapulteille loistavasti ja vaivatta, mutta itse sylinteri putkihan ei mahdu lohkojen sisälle. Eli koloa joutuu kairaamaan noin 10mm yhteensä. Minkälaista terää suosittelette vinkuun käytettäväksi?
Jospa tästä selvitään ja saadaan sylinteri sopimaan.
Sitten pitää porata öljypumpun kanava isommaksi.
Kuinka isoksi pitäis porata, että 110cc öljypumppu toimii moitteetta?
Kuva


Tältäpä suurinpiirtein näyttäisi sylineri ja kansi pinnapulteilla.
Mutta jääköhän Hondan pinnapultit liian lyhyiksi? Asiapa selvitetään.Kuva


Haaste nro.2
Elikkäs tuo Lifanin kampiakseli mahtuis laakerien puolesta tuohon lohkoon, mutta limput ottaa kiinni lohkon sisäisiin seinimiin muutaman millin. Kärsiikö siis niitä ohentaa ja kaventaa, jotta saataisiin kampi pyörimään?
Kuva


Jos näistä ollaan selvitty, niin aletaan olemaan voiton puolella :D
Vaihteistona toimii joko Hondan 50cc vaihteisto tai Lifanin 50cc vaihteisto
Käynnistys- ja vaihdeakselit Hondasta. Kytkin tosiaan olisi kolmilevyinen.
Staattoriksi pitäisi hommata Outer Rotor Kit.

Jos moottori saadaan niputettua ja moottoria kärsii pyörittää ja puristukset löytyy,
niin sitten voisi miettiä Kannen avartamista ja sopivaa kaasaria ja putkea siihen.
Imukanava tällähetkellä 26mm ja kapenee kun mennään lähemmäs venttiiliä.
Olisiko järkeä hommata 28mm kaasutin ja avartaa kansi 28mm kokoon?
Kuva

Moottorin värimaailma pidetään Hondan väreissä, eli kytkin ja magneeton koppa harmaiksi, pytty mustaksi ja kansi lasikuulapuhalletaan. Jos lohkoja joutuu paljon hitsaamaan ja pakkeloimaan täytyy nekin maalata valitettavasti, mutta yritetään saada niihin se original himmeä kiilto.

Jos jaksoit lukea ja seurata tähän asti, niin onnittelen :D
Kysymyksiä varmaan herää mihinkä tämä moottori pultataan kiinni?
Sitäpä ei tarina vielä kerro sillä sopiva aihio on vielä hakusessa. Mutta selvä visio löytyy päässä ja voin sanoo, että sellaistakaan ei minun tietääkseni ole nähty tällä foorumilla, mutta jätetään se asia tulevaisuuteen.

Aikataulun suhteen tarkoitus olisi varmaan saada ajokuntoon kevään/kesän näyttelyihin jos ei tapahdu mitään muuttujia sen suhteen.
Kaikille kysymyksiini vastanneille tarjoan jo etukäteen virtuaali kahvit (C)
Monkey ikä koko ikä.
Minkey
Viestit: 1019
Liittynyt: 11.07.2013 10:22
Paikkakunta: Turku

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Minkey »

Onko hondan vaihdeakseleihin joku syy? Ja laita mielummin kiinavaihtesto, jännä nähdä mite tulee kestämään :)
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja onkimato »

IMo nimenomaan järkeä tehdä koko homma Hondan lohkolle ja osille. Eli ensimmäiset kysymykset eivät todellakaan ole "mitä järkeä". Olisi kuitenkin hienoa nähdä tässä projektissa japsiosia eikä aina sitä perus kiinasettiä, jotta siitä tulisi vielä erikoisempaa ja alkuperäistä kunnioittavempaa. Rakentelua periaatteella "Vaihdetaan hondan osia vain laadukkaampaan".

Pinnapultit tulevat varmaankin jäämään lyhyiksi, pulttikaupasta taitaa saada kierretankoa tarpeeksi suurella kovuudella, eli sellaisesta vaan määrämittaiset tekemään.

Vinkuun joku perus sylinterin muotoinen jyrsinterä, sellaisella itse olen lohkoja avartanut.

Itse suoristaisin kanavaa, parempaan muotoon ja samalla antaisin sen kasvaa Max 28milliseksi, kunhan se on sitten portattuna esim juurikin 28mm kassulle ja imukaulalle.

Öljykanavan vetäsin itse muistaakseni millin poranterällä, joka sopi kiinalohkoon kuin nakutettu, eli siitä päättelin että kiinalohkon kanava on jotain samaa luokkaa.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Mango »

Limpuista vaan sorvaat pois niin mahtuu kampiakseli lohkoihin.
Mikset kokeile stroukata vakio kampuraa?
Allu95
Viestit: 1085
Liittynyt: 27.08.2010 14:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Allu95 »

Minkey kirjoitti:Onko hondan vaihdeakseleihin joku syy? Ja laita mielummin kiinavaihtesto, jännä nähdä mite tulee kestämään :)
Kyllä sillä on syynsä kun tässä juuri koitetaan miksata Hondaa vähän isompaan koneeseen.
onkimato kirjoitti:IMo nimenomaan järkeä tehdä koko homma Hondan lohkolle ja osille. Eli ensimmäiset kysymykset eivät todellakaan ole "mitä järkeä". Olisi kuitenkin hienoa nähdä tässä projektissa japsiosia eikä aina sitä perus kiinasettiä, jotta siitä tulisi vielä erikoisempaa ja alkuperäistä kunnioittavempaa. Rakentelua periaatteella "Vaihdetaan hondan osia vain laadukkaampaan".
Jep Japsi osillahan tämä pitäisi rakennella niin kunnioittais silläkin tapaa Hondaa, mutta taitaa mennä tälläkertaa harjoittelun piikkiin tämä moottori. Jos tämä saadaa toimimaan, niin mietitään sitten Japsi osia (Y)
Kiitos Onkimadolle vinkeistä.


Eipä tullu itselle mieleen sorvata limppuja pienemmäksi. Sorvia ei toki itseltä löydy, mutta vois pajalla käyttää sorvissa.
Meinaatko Mango vakio kampuran stroukkaamisella 125cc kiertokangen vaihtoa tuohon Hondan akselille?
Monkey ikä koko ikä.
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja onkimato »

125cc kampura on pidempi iskuinen kuin vakio, eli pelkkä kiertokangen vaihto ei riitä kun pitäisi saada myös iskunpituus vaihdettua.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Mango »

Siis vaihtais kiertokangen alatapin paikkaa limpuissa. Sillä tavalla saa pidemmän iskun. Tai voihan siihen laittaa "stroker pinnin"
Tokzz
Viestit: 2026
Liittynyt: 13.02.2010 21:26

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Tokzz »

En keksi mitää järkevää syytä tehdä 50cc lohkoille 125 cc yläkertaa ja kiinan vaihteistoa. :D Kauhea homma enkä usko että on yhtään sen parempi kun valmis 125cc pakettikone. Mutta ei siinä mitään jos haluaa vaan nakertaa ja vääntää vaikeimman kautta :mrgreen:
Hienoin ja UNIIKEIN Honda Monkey IKINÄ! & Honda Cr80/cr500
"Kierteet paskaks ja vähän takas"
PeeJii
Viestit: 297
Liittynyt: 22.12.2011 17:47
Paikkakunta: Hamina

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja PeeJii »

Itellekkin tulossa 110cc lohkoihin 125cc. Itse ainakin teen sen takia, että suht helppo tehdä, halvempi kuin ostaa uusi kone ja onpahan jotai tekemistä. Imo ei mitään hienoa ruuvata valmiskonetta vain kiinni ja that's it.

Enemmin arvostan itsetehtyä kuin valmista :wink:
"Mielummin ottaisin vähän leveämmän ja lyhyemmän" - Toppppsu
honkleibomba
Viestit: 497
Liittynyt: 10.02.2014 19:56
Paikkakunta: Galapakos saari

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja honkleibomba »

Mielekiintosta mälläilyä ja rakentamista.
Saaha tossa leipoo vaa sitähä tässä vähä haetaan eli tekemistä.
Seuraillaan tekemistä.
eeli
Viestit: 560
Liittynyt: 26.08.2012 20:13

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja eeli »

Niin minkä valmistajan pytyt menee suoraan noille 110cc lohkoille? Lifan,yx ?
Allu95
Viestit: 1085
Liittynyt: 27.08.2010 14:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Allu95 »

Tokzz kirjoitti:En keksi mitää järkevää syytä tehdä 50cc lohkoille 125 cc yläkertaa ja kiinan vaihteistoa. :D Kauhea homma enkä usko että on yhtään sen parempi kun valmis 125cc pakettikone. Mutta ei siinä mitään jos haluaa vaan nakertaa ja vääntää vaikeimman kautta :mrgreen:
Jep jos ajattelee mikä olis järkevintä ja helpointa, niin tottakai sitä pulttais normaalin 125cc valmiskoneen kiinni ja baanalle.
Mutta nyt halutaan mennä sen vaikeimman kautta nähdä oma kädenjälki moottorissa ja kokea se riemun hetki kun moottori hyrrää :D

Tänäänpä aloiteltiin viilailu ja toinen puoli lohkosta valmis.
Ja tulipa todettua itse, että pinnapultit jäi liian lyhyeksi, joten laitetaan Lifanin pinnapultit tilalle.
Kuva

Kuva
Monkey ikä koko ikä.
lokitekki
Vip-käyttäjä
Viestit: 1918
Liittynyt: 15.04.2006 21:19

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja lokitekki »

Ite kans joskus laitoin jotain tuommosta kampuraa vakio lohkoihin, tais olla että jollekkin 125cc kampuralle isonsin noita lohkoja ja sitten kun laitoin 54 iskun, niin sitä piti sorvata, koska muuten tuo öljyakseli ei ois mahtunu, mulla oli tuo akseli ohennettu johonkin 3mm kokoon ja kangestaki piti rälläköidä että mahtu pyöriin :D
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Mulla on ollut kaikissa mankeissa mihin öljypumpun oon vaihtanut "tehokkaampaan" 1.5mm öljynlähtöreikä ja ihan hyvin tuntuu roiskivan vielä kannesta öljyä lätkän ollessa pois.

Noiden pinnapulttien kanssa kannattaa olla tarkkana kun kiristää. Heikentää toi seinämän ohennus senverran että saattaa paukahtaa irti.


Muuten ihan jees projekti, tee ajatuksella ja kokoajan varmistellen niin ei tuu motivaatioo syöviä takapakkeja :)
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Allu95
Viestit: 1085
Liittynyt: 27.08.2010 14:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja Allu95 »

Kiitos hyvistä vinkeistä Lokitekki ja Grimnir.
Laakerit kävin tilaamassa ihan laakerikaupasta ja ensi viikolla niiden pitäisi saapua.
Sitte saa viiä pajalle kampiakselin missä saavat sorvata lastua pois.
Päivitellään kun edistytään moottorin kanssa (Y)
Monkey ikä koko ikä.
J4kke
Viestit: 799
Liittynyt: 31.12.2011 11:18
Paikkakunta: Forssa/Somero Hoods

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja J4kke »

Minulla oisi tuosa lifan/zonsheni alakerta osina, jos jotain sattuisit tarviimaan.

Tykkään kyllä näistä hommista missä tehhään ite eikä osteta uutta pakettikonetta :P
monsi1234
Viestit: 23
Liittynyt: 15.09.2012 08:23
Paikkakunta: Haukivuori

Re: 124cc Honda Engine project

Viesti Kirjoittaja monsi1234 »

Minultahan voisit ostaa sen puna-mustan projekti mankin ilman konetta, paperit löyty yms... Mistä puhuttiin jokunen aika sitten Whatsapissa... Mukava seurata välillä näitä haasteellisempiakin moottori projekteja! (Y)
-Late
2-tahti vajaa tahti.
-Jincheng manki 72cc stuntti/käyttis
Vastaa Viestiin