Honda Monkey -82 entisöinti!

Monkey-projektit.
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
JarZa

Honda Monkey -82 entisöinti!

Viesti Kirjoittaja JarZa »

Moro!

Eli tässä joku viikko sitten kaivoin vanhan moponi tallin perukoilta esille. Tuli joku ihme idea kunnostaa mopo, ensin meinasin kunnostaa/rakentaa sen, mutta nyt kuitenkin mieli muuttui ja tarkoituksena entisöidä se. Mopo siis ollu mulla sellasen 24 vuotta, toiminut siis ihan täysin piha mopona, mulla se ei ikinä ole rekisterissä ollut. Nyt kyllä mietinnässä on että jos sen saisi rekisteriin kunnostuksen jälkeen. Tosin runkonumerolla tehdyn kyselyn mukaan tän hetkinnen omistaja on omistanut mopon vuodesta -95 eteenpäin ja poistanut sen rekisteristä -97. Eipä tuossa muuta ihmeellistä, mutta kun mopo ja runko on tuolloin jo ollut minulla :).

No mutta jokatapauksessa nyt ois kiva saada vähän faktaa tuosta 1982 vuosmallin Monkeystä. Eli millä väreillä tota on sillon myyty? Ja siis minkä väriset on eriosat olleet, lähinnä nyt runko, vanteet, keskiöt yms? Kuvista tietysti näkee paljon jos vaan tietää että ovat varmasti alkuperäisiä -82 vuodelta?

Kuva
kuva Hondasta kun kaivoin sen tallin perältä esille
minex

Re: Honda Monkey -82 entisöinti!

Viesti Kirjoittaja minex »

Kyllähän tuossa ikä jo vähä mankis näkyy :D Mielenkiinoinen proju taitaa tulla ja mukava seurata kun vanhemmat ihmiset rakentaa niin tulee yleensä kunnolla kaikki tehtyä (Y)
Minkey

Viesti Kirjoittaja Minkey »

onkyllä melkosessa kunnossa :lol: innolla odottelen edistymistä (C) (C)
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Vaeltaja
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »

Kyllä tuo ihan uudemmilta puolareilta näyttää, voi hyvin olla vuoden 82 puoliautomaatti. Kyseistä mallia on tuotu punaisena, sinisenä ja valkoisena Suomeen. Perushyvä työkalu osien selvittelyyn on cmsnl:n nettisivujen luettelo, jonka mukaan mopon runkonumeron tulisi olla 5043022 ja 5049326 välillä.

Vaatisi parempia kuvia osien tarkempaa analysointia varten, mutta keulan haitarikumit näyttävät ainakin pikkutankkimankista lainatuilta. Kannattaa suhtautua varauksella jokaiseen kiinni olevaan osaan, mutta kyllä se siitä!

Kilpiin saa, kun on luovutustodistus edelliseltä trafin tietoihin merkityltä omistajalta.
JarZa

Vaeltaja kirjoitti:Kyseistä mallia on tuotu punaisena, sinisenä ja valkoisena Suomeen. Perushyvä työkalu osien selvittelyyn on cmsnl:n nettisivujen luettelo, jonka mukaan mopon runkonumeron tulisi olla 5043022 ja 5049326 välillä.

Vaatisi parempia kuvia osien tarkempaa analysointia varten, mutta keulan haitarikumit näyttävät ainakin pikkutankkimankista lainatuilta. Kannattaa suhtautua varauksella jokaiseen kiinni olevaan osaan, mutta kyllä se siitä!
No toi mopo nyt on tällä hetkellä niin sekäsikiö itse tehdyistä osista (takavalon teline) ja juuri vanhemman pikkutankkimallisen osista. Mutta tarkoitus tosiaan tehdä siitä about vastaava kun se on tehtaalta tullut.

Mitä väreihin tulee niin olisi ainakin seuraavien osien alkuperäiset värit kiva tietää, eli tankki, lokasuojat, vanteet, keskiöt, runko ja sivukoppa. Tuskin on kaikki kyseiset osat olleen joko punaisia, sinisiä tai valkoisia noissa mitä on suomeen tuotu.

Osiahan tuohon joutuu homaamaan kohtuu paljon jos tosiaan alkuperäistää meinaa, siinä kuitenkin "vääriä" osia yms paljon. Kuten etuvalon kopan, nopeusmittarin, takavalot + telineen ja eipä taida tuo penkkikään alkuperäinen olla. Ja sitten liuta tietysti kuluneita ja huonoksi menneitä osia, kuten lokasuojat, etu + takanavat, kummatkin etuvaimentimet yms. Helpommaksi tulisi ns rakentaa se mitä ensin harkitsin, mutta itse arvostan enemmän alkuperäistä.
Vaeltaja
Vip-käyttäjä

Olet siis varmistanut vuosimallin? Vuosimallin -82 värimaailma noudattaa kuitenkin tätä logiikkaa:

http://i5.aijaa.com/b/00136/8336579.jpg

Värikoodit punainen R-23, sininen PB-51, valkoinen NH-24, musta NH-1 ja hopea NH-35M.

Mikäli rungon sivusta suurin piirtein penkin kohdalta sattuu löytymään tälläinen tarra, saa siitä värityksen selville.

Kuva
JarZa

Vaeltaja kirjoitti:Olet siis varmistanut vuosimallin? Vuosimallin -82 värimaailma noudattaa kuitenkin tätä logiikkaa:

http://i5.aijaa.com/b/00136/8336579.jpg

Värikoodit punainen R-23, sininen PB-51, valkoinen NH-24, musta NH-1 ja hopea NH-35M.

Mikäli rungon sivusta suurin piirtein penkin kohdalta sattuu löytymään tälläinen tarra, saa siitä värityksen selville.
Valmistenumeron ja katsastuskonttorin tietojen mukaan mopo on otettu käyttöön 20.6.1982. Mutta tiedä sitten miten tuo täsmää omaan mopooni, koska tosiaan ton valmistenumeroinen mopo on ollu jollain liikenteessä vuosina 1995-1997. Ja jotainhan tossa täytyy olla väärin, koska toi mopo ja runko oli mulla jo silloin eikä tosiaan ollu rekisterissä silloin, eikä varsinkaan tuon nimisellä henkilöllä. Eli täyttä varmuutta ton mopon vuosimallista on varmaan mahdoton saada. Jotkut asiat nyt ainakin täsmää tuohon -82 vuosimalliin, joten tiedä sitten jos siitä sellaisen rakentaa.
palapeli

Viesti Kirjoittaja palapeli »

Innolla odotan jatkoa. (Y) Katoitko varmasti runkonumeron oikein? Se kertois paljon. :roll:
Pitäähän pojalla leikkikaluja olla!

-89 Rothmans
-83 puoliautomaatti
Piaggio NRG Purejet -04
Tunturi Tiger 65cc
Volvo 850 -95

https://www.youtube.com/channel/UCURteo ... H167JBIMag

EX -96 Yamaha Bw's
EX Piha-apina 125cc
EX Samurai 110cc
EX Masai DB -07
EX Rieju MRT -11
EX Yamaha BW´S -96
EX Suzuki S1 -93
JarZa

palapeli kirjoitti:Katoitko varmasti runkonumeron oikein? Se kertois paljon. :roll:
No tyyppikilvestä otin kuvan sillon ja sen näytin katsastuskonttorilla mistä suoraan sitten virkailija katsoi sen numeron. Näpytteli sen koneella ja ihmetteli vielä hetken ja luetteli vielä numerot uusiksi ja varmisti että se on oikein. Mä olen sen tosta paperista tarkastanu ties kuinka monesti että on mun mielestä sama numero mitä tyyppikilvessä. Ja vielä tarkastin silloin senkin että tyyppikilvessä ja rungossa on sama numero :?
Vaeltaja
Vip-käyttäjä

Kuulostaa siltä, että katsastusmies olisi vahingossa rekisteröidessään jotain muuta mankia näppäillyt väärän runkonumeron tietoihin. Todennäköisyys tälle on häviävän pieni, mutta en kyllä keksi muutakaan järkevää selitystä. Varastettujen mopojen kanssa voi olla monenlaisia sekaannuksia, mutta ei kuulosta järkevältä selitykseltä tähän.

Tiedät ilmeisesti henkilön nimen, jolla mopo on ollut ajossa mainitseminasi vuosina 95-97, joten kannattanee ottaa yhteyttä kyseiseen henkilöön, jos mahdollista? Olen kuullut joskus myös juttua että katsastuskonttoreilta ja trafilta ei saisi täsmälleen samoja ajoneuvotietoja joissain tapauksissa, yrittäisin myös tiedustella trafilta mopon historiaa.
JarZa

Vaeltaja kirjoitti:Tiedät ilmeisesti henkilön nimen, jolla mopo on ollut ajossa mainitseminasi vuosina 95-97, joten kannattanee ottaa yhteyttä kyseiseen henkilöön, jos mahdollista? Olen kuullut joskus myös juttua että katsastuskonttoreilta ja trafilta ei saisi täsmälleen samoja ajoneuvotietoja joissain tapauksissa, yrittäisin myös tiedustella trafilta mopon historiaa.
Juu henkilön nimi on tiedossa ja nyt löytyy itseltä luovutuskirja tämän hetken omistajan allekirjoituksella. Eli tuon asian pitäisi olla hoidossa. Huvikseni vielä tilasin trafilta valmistenumerolla pidempi aikaisen omistaja historian. Ihan mielenkiinnosta kiva katsoa mitä sieltä näkee.

Nyt ei tarvis saada kun mopon takaisin kasaan niin sais ehkä rekisteröityä sen. Osia olen putsannut jo kohtuullisen paljon, että kohta pääsee ensimmäisiä pohjamaalaamaan. Toki kyllä osia puuttuukin vielä, että eipä se vielä kyllä valmistu. Eikä sillä kyllä mikään kiire olekaan, eikä sitä tarkoitus ole millään hopulla tehdäkään.
Vastaa Viestiin