Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
Jaska123
Viestit: 120
Liittynyt: 10.06.2012 21:24
Paikkakunta: helsinki

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Jaska123 »

Joo eli mulla on tollainen 91v manki josta hävisi kipini ajaessa. Tulppa vaihettu, tulpanhattu, tulpanjohto,puola ja cdi. Mitanut oon sinivalkosesta ja maapiuhasta ja sinne tulee 115,5 ohmia ja saman oon mittannu cdi boksin piuhoist ja sinne tulee kans 115,5 ohmia.

Mitä ja miten voi mittailla vielä ja kiitos valmiiksi avusta :oops:
EX Aprillia rx 50cc -99
EX Skyteam monkey 50cc -11
EX Masai 50cc -08
EX Rieju mrx 50cc -06
Skyteam monkey 72cc -10

Tyylillä eteenpäin, se on tärkeintä.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Tuleeko punamustasta johdosta noin 70VAC?
Jaska123
Viestit: 120
Liittynyt: 10.06.2012 21:24
Paikkakunta: helsinki

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Jaska123 »

Miten mittaan sen? :oops:
EX Aprillia rx 50cc -99
EX Skyteam monkey 50cc -11
EX Masai 50cc -08
EX Rieju mrx 50cc -06
Skyteam monkey 72cc -10

Tyylillä eteenpäin, se on tärkeintä.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mango »

En jaksa katsoa, mutta muistaakseni tämän topicin ekalla sivulla oli juttua siitä. Katso muuten staattorin johdot ettei vaan olisi poikki, joku niistä.
Jaska123
Viestit: 120
Liittynyt: 10.06.2012 21:24
Paikkakunta: helsinki

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Jaska123 »

Mittasin punamusta irotettuna ja maasta tulee 13v ja mittasin samat johdot cdi boksille tulee sama luku eli sieltä tulee virtaa?

Ja mittasin huviksee puolan johdoista eli keltamustasta ja vihreestä ja sinne ei tullu polkiessa yhtään.

Mitä yrityksii ois jäljel
EX Aprillia rx 50cc -99
EX Skyteam monkey 50cc -11
EX Masai 50cc -08
EX Rieju mrx 50cc -06
Skyteam monkey 72cc -10

Tyylillä eteenpäin, se on tärkeintä.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Testaappa toisella staattorilla ja vauhtipyörällä.
Erppa
Viestit: 473
Liittynyt: 02.11.2012 23:09

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Puolan maadotus huono taikka johto jostain poikki
Hyvä ja Halpa
Jaska123
Viestit: 120
Liittynyt: 10.06.2012 21:24
Paikkakunta: helsinki

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Jaska123 »

katsoin justiin että impulssikäämi on 0.75-0.8mm lähellä vauhtipyörää onko liikaa? Ja paljon se pitäisi olla? Ja voiko vika johtua siitä vai onko kokonaan rikki koko staattori kun yhtäkki sammu valoissa eikä lähteny käyntiin enää ?

Sori huono selitys
EX Aprillia rx 50cc -99
EX Skyteam monkey 50cc -11
EX Masai 50cc -08
EX Rieju mrx 50cc -06
Skyteam monkey 72cc -10

Tyylillä eteenpäin, se on tärkeintä.
Mrpavez221
Viestit: 15
Liittynyt: 18.10.2014 22:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mrpavez221 »

Voiko kipinä hukkua jos mopo on ollut sateessa ja mun johot ei oo sen kopan alla vaa paljaalla ja valojen johot irti?
Aina voi ajaa vähän lujempaa :D
Järilä
Viestit: 237
Liittynyt: 20.09.2014 12:22

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Järilä »

Jos sähköissä on vettä niin se ei ainakaan yhtään kipinänsaantia paranna. Puhaltele paineilmalla vedet pois.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja kurri »

impulssikäämin signaali on varsinkin niin heikko että se hukkuu helposti jos on huonoa kontaktia veden tai hapettumien takia.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Mrpavez221
Viestit: 15
Liittynyt: 18.10.2014 22:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mrpavez221 »

juu vika löyty, cdi boksi oli sisältä paskassa/jossai mudassa? avasin sen iskän kaa ja vähän raaputettiin cdi boksin sisältä piirilevyä niin joha alko löytyy kipinää :D
Aina voi ajaa vähän lujempaa :D
Topzuh
Viestit: 23
Liittynyt: 11.05.2014 22:57

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Topzuh »

Tuli tossa maalailtua skyteam monkey -08 uuteen maaliin ja unohtui sitten merkitä johdot, mikä menee mihinkin.. Voiko olla että johtuu jotenkin sähköistä ettei saa kipinää, valot startti ja kaikki toimii mutta kipinää ei vaan löydy.. Suoraan ajosta jäänyt joten en usko että cdi boxissakaa mitää vikaa pitäs olla..Nopeita vastauksia kiitos!

E:siis vain sivukoppa tankki ja etuvaloumpionkoppa maalattu joten vain valoumpionkopan sisällä olevat johdot ovat saattaneet mennä sekaisin. Myös toista tulppaa kokeiltu ja ei tule kipinää
-Honda Monkey -86 projektointi käynnissä
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Oot kytkenyt johdot väärin tai unohtanut maadoittaa jonkun johdon. Etsi sähkökaavio ja sen avulla katsot kaikki liitokset.
Topzuh
Viestit: 23
Liittynyt: 11.05.2014 22:57

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Topzuh »

Mango kirjoitti:Oot kytkenyt johdot väärin tai unohtanut maadoittaa jonkun johdon. Etsi sähkökaavio ja sen avulla katsot kaikki liitokset.
Juu pitää tarkistaa ne liitokset vielä kertaalleen
-Honda Monkey -86 projektointi käynnissä
Mankeli82
Viestit: 283
Liittynyt: 23.08.2013 16:29
Paikkakunta: Hirvensalmi

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mankeli82 »

Mulla on skygo manki ja sen sähöt ja sit lätkäsin 110cc koneen kii niin ei tuu kipinää enää eli kiertääkö noi kiinan sähköhelvetti jotenkin oudosti että ei toimi ton "normaali" staattorin kanssa vaan pitää olla se väärinpäin oleva magneetto eli mitä johtoja pitäs karsia tai yhistää? :think:
mikkokh
Viestit: 38
Liittynyt: 22.04.2010 17:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja mikkokh »

Olisiko kellään antaa ohmiarvoja joita toimivalta häiriösuoja-sytytysjohto-puola -yhdistelmältä voisi odottaa CDI-sytytteisessä manuaali mankissa?
Honda Monkey Z50J '91
Mankeli82
Viestit: 283
Liittynyt: 23.08.2013 16:29
Paikkakunta: Hirvensalmi

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mankeli82 »

125cc mankissa tulee kipinä sillon tällöin ja välillä huonommin ja välillä paremmin mutta kun tulppan laittaa kanteen ja hatun kiinni niin ei edes hörähä vaikka oon uittanu bensassakin tulppaa eli ei polta mitään ja kone pitäisi olla kunnossa ajotus, venojen ajotus ja puristukset on kohillaan eli ei varmaankaan anna kipinää sitten kannessa tulpalle eli mikä voisi olla vikana? :think:

Kokeiltu uusilla tulpilla, toisella puolalla, tulpanhatulla, tulpanjoholla, cdi-poksilla ja liitoksetkin katottu.
RamBoLa
Viestit: 66
Liittynyt: 26.06.2015 11:37

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja RamBoLa »

Olis pari kysymystä sähköistä. Elikkäs mankiin on vaihdettu skyteamin 125cc kone ja sähköt oli aivan miten sattuu entisen omistajan jäljiltä joten revin kaikki johdot irti. Olen vain aika käsi näissä sähkö jutuissa että...
Kuva
Kumpi noista navoista on miinus ?
Kuva
Tuossa staattorin johdot. Kummastahan tulee virta cdi:lle, keltaisesta vai mustasta ?
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja panda »

RamBoLa kirjoitti:Olis pari kysymystä sähköistä. Elikkäs mankiin on vaihdettu skyteamin 125cc kone ja sähköt oli aivan miten sattuu entisen omistajan jäljiltä joten revin kaikki johdot irti. Olen vain aika käsi näissä sähkö jutuissa että...
Kuva
Kumpi noista navoista on miinus ?
Kuva
Tuossa staattorin johdot. Kummastahan tulee virta cdi:lle, keltaisesta vai mustasta ?
Navoista yleensä vihree on maa. keltanen tulee jänniteensäätimelle ja valkonen. vihree on maa ja ne 2 väriset on sit virta .sit on vapaavalo. tossa kaavio skyteamin sähköistä->

http://www.motorpower.fi/dirvaruste/Kytkenta3.jpg
RamBoLa
Viestit: 66
Liittynyt: 26.06.2015 11:37

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja RamBoLa »

Juuu, tuosta olin noita kattellut, mutta ilmeisesti joku oli väärin, kun aiemmin ei tullut kipinää.
Monsiriider
Viestit: 259
Liittynyt: 01.09.2013 18:56
Paikkakunta: Lieto

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Monsiriider »

Missä voi enää olla vika? Kipinä hävisi viikonloppuna ja nyt sitä on parina päivänä yritetty etsiä, kaikki liitokset olen tutkinut läpi ja vaihtanut jokaisen laitteen aina staattorilta tulpalle. Tulpanhatun vaihdon jälkeen antoi hyvän kipinän ja lähti jopa käyntiin mutta kun hetken päästä taas poljin niin oli mopo aivan kuollut. Yleismittarilla oon koittanut mittailla mutten siitä mitään oikeen ymmärrä :roll:
Lilo125cc
Viestit: 57
Liittynyt: 11.11.2013 16:44

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Lilo125cc »

Ostin kipinävikaisen mankin.
Vaihdoin ...
-magneetton aluslevyn
-cdi
-tulppa ja hattu ja johto
- eri puolia kokeiltu
- magneettolta tuleville johdoille tulee hyvin virtaa
-cdi:ltä puolalle menevä mustakeltanen johto saa tarpeeksi virtaa, mutta kun johto on puolassa kiinni niin ei tule virtaa???
Eli kaikki toimii puolalle asti. Kokeiltu neljää eri puolaa.
Olen kokeillut minicrossien puolia eli semmosia suht isoja, mutta se ei kai vaikuta...
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

Kaveri osti mankin, jossa oli kipinä hukassa. Noh... laitettiin sitten siitä mankista kone minun täysin toimivaan mankiin ja ei vieläkään kipinää. Jännitteensäätimelle meneviä johtoja emme kytkeneet vaan ainoastaan pick-upin, maadoituksen ja sytytysvirran CDI:lle.

En ole itse kauhean haka sähköissä, mutta ainakin yritin. Eli katsoin, että keltainen ja valkoinen ovat jännitteensäätimelle, musta maadoitus, keltapunainen olisi pick-up koska se oli "erillään" muusta johtonipusta magneetolta, ja viimeisenä virta cdille, olisiko ollut sinimusta...

Katsoin johtoliittimestä mikä johto on mikäkin katsomalla resistanssin CDI:n liittimen ja koneen liittimen väliltä ja vertailin kuvaan jossa oli kerrottu CDIn pinnien merkitykset. Eli uskoakseni liitin oikein.

Tämän jälkeen katsoin yleismittarilla resistanssin pick-up-anturista laittamalla toisen navoista siihen johtoon jonka luulen olevan pick-up ja toisen navan maadoitukseen. Näytti n.110 ohmia.

Sitten katsoin tuon vaihtovirtajännitteen CDI:n latausvirrasta laittamalla toisen tikun siihen ja toisen maadoitukseen. Viisari ei värähtänytkään pyöritettäessä magneettoa.

Se miksi kipinää ei tullut johtuu oman pääni sisällä siitä että staattori on sökö tai sitten liitännät ovat väärin. Eikö? Ja viimeiseksi mainittu mittaustulos voi olla huono johtuen kokemattomasta mittaajasta. Näillä näkymin ei auta kuin vaihtaa staattori. Eikö? Kertokaa viisaammat!
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: Ei kipinää-vianhakuvihjeitä täältä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Staattori kannattaa vaihtaa jos liitännät varmasti oikein.
Vastaa Viestiin