Ysikakkosen pelastus / VOI POISTAA, MYYTY.
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Ysikakkosen pelastus / VOI POISTAA, MYYTY.
Kirjoitellaas tästä hieman projektijuttua.
Eli netin ihmeellisestä maailmasta tuli vastaan tällainen pihamopona ollut romu.
Mopo oli parisen viikkoa myynnissä konevikaisena ja hinta tippui, aattelin kokeilla kepillä jäätä ja heitin hullun tarjouksen joka kelpasi joten mopoa hakemaan noin 10km päästä.
Ruottiin tultiin mutta kielimuurista huolimatta mopo vaihtoi omistajaa.
Laitoin runkonumeron maahantuojalle ja he vastasivat että mopo on vm -92 mutta toimitettu mp -liikkeeseen pietarsaareen vasta -93.
Kotona odotti ekana pesu, pellolla oli ajettu ja rapaa oli joka paikassa.
Tankki oli lähes lommollinen eli suoraa kohtaa ei ollut, rungon toppari oli poikki joten T-palalla oli tankin etuosa murjottu varsin tehokkaasti.
Sähköt oli mallia ruuvaten yhteen ja päälle maalarinteippi.
Kone ei siis polkimesta pyörinyt, ekana otin kannesta nokkarattaan kannen auki ja viaksi löytyi puuttuva nokkaketju, tarkemmin tutkiessa se oli koneen alapäässä eli ilmeisesti pojilla oli ollut kansi irti ja kasatessa ketju jäänyt väärälle puolelle jonka takia kone ei pyörinyt.
No ketju nokkarattaalle ja ajoitus kohdalleen ja mopo käyntiin.
Savutus oli melkoinen ja syyksi löytyi lopuksi pakopuolen ohjurinkumi sekä varmaan männänrenkaat koska männän päällä oli jälkiä että jotain siellä oli käynyt, veikkaan kaasarin ryyppyläpän ruuveja jotka puuttui, itse ryyppyläppä löytyi ilmansuodattimesta.
Kone on 120cc ja kuulemma peräisin Sachs Madass -laitteesta.
Yläkerta nyt purettu, pitää uusia ohjurien kumit sekä mäntä niin olis taas iskussa.
Mopon mukana tuli puolarin mallin penkki jonka myin eteenpäin ja ostin tuon kuppimallin tilalle, myös takalokasuojaa ei ollut joten tein töissä 3mm alumiinista tuollaisen underin.
Tankki löytyi omista varastoista ja sen maalasin vaan kilikalilla mustaksi.
Mopohan oli viikon myynnissä mutta ei kelvanut suomen halvin ajokuntoinen hondarunkoinen kellekkään, lähinnä kyseltiin että myynkö osina joten aattelin nyt ainakin maalata sen.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... ftyqru.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... w01fwq.jpg
Mopo on purettu, vaihtoon meni takahaarukka joka oli aivan kiero, tilalle löytyi todella uudenveroinen kiinamalli jossa hyvät akselit ketjunkiristimineen mukana.
Takakeskiö koska takarattaan kiinnitysreiät aivan soikeat, samoin takajarrukilven levittäjän tapin reikä soikea.
Myös nuo pv:n takaiskarit vaihdetaan koska toinen on kiero.
Takana on hondan vanne ja edessä kinuskin, hitsasin kiinavanteesta kiinnitysreiät umpeen ja porasin samat kun hondan vanteessa, näin ei huomaan eroa kun on maalit päällä.
Myös tuo kiinamallin ylä T-pala muokattiin hitsaamalla sarvien kiinnikkeiden reiät umpeen ja poraamalla hondan reikävälillä uudet reiät koska kiinnikkeet ja sarvet on hondan.
Runkoon uusin jarrupolkimen akselin joka sattui sopivasti olemaan 14mm joten se tehtiin 14mm 10.2 kovuisesta pultista ja samoin iskarien yläkiinnikkeet meni uusiksi, pitää vielä kääntää ne suoraksi.
Myös takahaarukan kiinnitys pitää vielä korjata, tehdään rungon läpi menevä holkki joka myös tulee 18mm pultista johon porataan 10mm reikä läpi takahaarukan pultille.
Jarrupoljin löytyi varastoista ja on hondan, aiemmasta oli tapin reikä kulunut aivan soikeaksi joten klappas ehjällä kiinitystapillakin, polkimesta piti kulumaura täyttää ja hioa muotoon sekä hieman oikasta suoraan.
Osat menee hiekkapuhallukseen sekä pulverimaalaukseen joten kaikki täytöt pitää tehdä hitsaamalla.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... 2ufsbb.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... uqipvq.jpg
Pikkuosia menee sinkitykseen, ne tuossa odottelee koska homma hoituu emännän töiden kautta edullisesti joten samaan kasaan on kerätty muitakin mopojen osia.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... uclzsx.jpg
Väriksi tuumataan tuota puna/musta mutta etupään kanssa vielä tuumataan koska on levykeula ja miltähän näyttäis jos etupumppujen alaosat sekä T-pala olis rungon väriset.
Keskiöt maalataan rungon väriin kuten alkuperäisenäkin on.
On tässä muutama muukin mopo tullu pelastettua.
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=2
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
Tuolla joitakin omavalmisteosia / työkaluja.
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
Eli netin ihmeellisestä maailmasta tuli vastaan tällainen pihamopona ollut romu.
Mopo oli parisen viikkoa myynnissä konevikaisena ja hinta tippui, aattelin kokeilla kepillä jäätä ja heitin hullun tarjouksen joka kelpasi joten mopoa hakemaan noin 10km päästä.
Ruottiin tultiin mutta kielimuurista huolimatta mopo vaihtoi omistajaa.
Laitoin runkonumeron maahantuojalle ja he vastasivat että mopo on vm -92 mutta toimitettu mp -liikkeeseen pietarsaareen vasta -93.
Kotona odotti ekana pesu, pellolla oli ajettu ja rapaa oli joka paikassa.
Tankki oli lähes lommollinen eli suoraa kohtaa ei ollut, rungon toppari oli poikki joten T-palalla oli tankin etuosa murjottu varsin tehokkaasti.
Sähköt oli mallia ruuvaten yhteen ja päälle maalarinteippi.
Kone ei siis polkimesta pyörinyt, ekana otin kannesta nokkarattaan kannen auki ja viaksi löytyi puuttuva nokkaketju, tarkemmin tutkiessa se oli koneen alapäässä eli ilmeisesti pojilla oli ollut kansi irti ja kasatessa ketju jäänyt väärälle puolelle jonka takia kone ei pyörinyt.
No ketju nokkarattaalle ja ajoitus kohdalleen ja mopo käyntiin.
Savutus oli melkoinen ja syyksi löytyi lopuksi pakopuolen ohjurinkumi sekä varmaan männänrenkaat koska männän päällä oli jälkiä että jotain siellä oli käynyt, veikkaan kaasarin ryyppyläpän ruuveja jotka puuttui, itse ryyppyläppä löytyi ilmansuodattimesta.
Kone on 120cc ja kuulemma peräisin Sachs Madass -laitteesta.
Yläkerta nyt purettu, pitää uusia ohjurien kumit sekä mäntä niin olis taas iskussa.
Mopon mukana tuli puolarin mallin penkki jonka myin eteenpäin ja ostin tuon kuppimallin tilalle, myös takalokasuojaa ei ollut joten tein töissä 3mm alumiinista tuollaisen underin.
Tankki löytyi omista varastoista ja sen maalasin vaan kilikalilla mustaksi.
Mopohan oli viikon myynnissä mutta ei kelvanut suomen halvin ajokuntoinen hondarunkoinen kellekkään, lähinnä kyseltiin että myynkö osina joten aattelin nyt ainakin maalata sen.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... ftyqru.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... w01fwq.jpg
Mopo on purettu, vaihtoon meni takahaarukka joka oli aivan kiero, tilalle löytyi todella uudenveroinen kiinamalli jossa hyvät akselit ketjunkiristimineen mukana.
Takakeskiö koska takarattaan kiinnitysreiät aivan soikeat, samoin takajarrukilven levittäjän tapin reikä soikea.
Myös nuo pv:n takaiskarit vaihdetaan koska toinen on kiero.
Takana on hondan vanne ja edessä kinuskin, hitsasin kiinavanteesta kiinnitysreiät umpeen ja porasin samat kun hondan vanteessa, näin ei huomaan eroa kun on maalit päällä.
Myös tuo kiinamallin ylä T-pala muokattiin hitsaamalla sarvien kiinnikkeiden reiät umpeen ja poraamalla hondan reikävälillä uudet reiät koska kiinnikkeet ja sarvet on hondan.
Runkoon uusin jarrupolkimen akselin joka sattui sopivasti olemaan 14mm joten se tehtiin 14mm 10.2 kovuisesta pultista ja samoin iskarien yläkiinnikkeet meni uusiksi, pitää vielä kääntää ne suoraksi.
Myös takahaarukan kiinnitys pitää vielä korjata, tehdään rungon läpi menevä holkki joka myös tulee 18mm pultista johon porataan 10mm reikä läpi takahaarukan pultille.
Jarrupoljin löytyi varastoista ja on hondan, aiemmasta oli tapin reikä kulunut aivan soikeaksi joten klappas ehjällä kiinitystapillakin, polkimesta piti kulumaura täyttää ja hioa muotoon sekä hieman oikasta suoraan.
Osat menee hiekkapuhallukseen sekä pulverimaalaukseen joten kaikki täytöt pitää tehdä hitsaamalla.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... 2ufsbb.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... uqipvq.jpg
Pikkuosia menee sinkitykseen, ne tuossa odottelee koska homma hoituu emännän töiden kautta edullisesti joten samaan kasaan on kerätty muitakin mopojen osia.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... uclzsx.jpg
Väriksi tuumataan tuota puna/musta mutta etupään kanssa vielä tuumataan koska on levykeula ja miltähän näyttäis jos etupumppujen alaosat sekä T-pala olis rungon väriset.
Keskiöt maalataan rungon väriin kuten alkuperäisenäkin on.
On tässä muutama muukin mopo tullu pelastettua.
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=2
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
Tuolla joitakin omavalmisteosia / työkaluja.
http://s7.photobucket.com/user/agentti7 ... t=3&page=1
Viimeksi muokannut rocket, 22.05.2016 17:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ysikakkosen pelastus
Hyvä aloituspostaus ja suunnitelmat vaikuttaa hyvälle myös! Maalaa vaan t-palat ja pumput mustalla, rungon väri ei niihin oikein käy.
Re: Ysikakkosen pelastus
Hyvä aloitusviesti ja näyttää hyvältä Hienoja mopoja olet entisöinyt, joten tästäkin tulee hyvä. Kauanko olet laitellut mopoja?
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Re: Ysikakkosen pelastus
Kannattaa laitella kuvat viesteihin näkyville, ei vie aikaa sen kauemmin kuin tuo linkin liittäminenkään. Ei jaksa kaikkia erikseen aukoa.
Tuli tuosta pulverimaalauksesta mieleen, että aikoinaan yhdet vanteet pulverimaalautin, niin kemiallisella metallilla (wurthin nestemäinen metalli virallisesti) kittasin kaikki kolot ja vekit, joita oli vanteissa melko paljon. Hienosti on maalit pysyny ja kaikki sai silläkin aineella piiloon, jos ei halua hitsillä kaikkea peittää.
Tuli tuosta pulverimaalauksesta mieleen, että aikoinaan yhdet vanteet pulverimaalautin, niin kemiallisella metallilla (wurthin nestemäinen metalli virallisesti) kittasin kaikki kolot ja vekit, joita oli vanteissa melko paljon. Hienosti on maalit pysyny ja kaikki sai silläkin aineella piiloon, jos ei halua hitsillä kaikkea peittää.
Re: Ysikakkosen pelastus
Joo tuota väritystä pitää vielä miettiä.
Maalit tilaan tuolta Automaalit.net -firmasta ja tarkoitus olis tilata parit värit kerralla kun olis enemmänkin osia maalattavana.
Oliskohan 2010 valmistunut eka mopo ja tuo -89 pv mutta sen kilvitin vasta 2014.
Muut mopot on ollu vain ns myyntiin ostettuja mutta eivät vain menneet kaupan tai sitten en malttanut myydä.
Kuvien suoraan liittäminen ei onnistu kuvien koon takia ja mutta ei läppärillä ole kuvien muokkausohjelmaa.
Maalit tilaan tuolta Automaalit.net -firmasta ja tarkoitus olis tilata parit värit kerralla kun olis enemmänkin osia maalattavana.
Oliskohan 2010 valmistunut eka mopo ja tuo -89 pv mutta sen kilvitin vasta 2014.
Muut mopot on ollu vain ns myyntiin ostettuja mutta eivät vain menneet kaupan tai sitten en malttanut myydä.
Kuvien suoraan liittäminen ei onnistu kuvien koon takia ja mutta ei läppärillä ole kuvien muokkausohjelmaa.
Re: Ysikakkosen pelastus
Keskiöistä naputeltu paskat peltisuojatut laakerit pois ja motonetista sattui löytymään vesisuojatut SKF -laakerit tilalle.
Pitäis tuo puhalluslaatikko viritellä käyttöön ja puhaltaa nuo osat vielä jotta saadaan karhea pinta johon maali ottaa hyvin kiinni, maalithan hapotin jo pois.
Mittarinpyöritin oli aivan jänkissä, sain kuitenkin toimimaan kun liotin pari vuorokautta naftassa ja sitten bensalla pesu ja vaseliinin kanssa kasaan.
Runko ym puhallukseen ja maalaukseen menvät osat korjattu, tuota väriä vaan vielä mietin, punamustia on aika paljon eikä tästä ihan orginaalia tehdä joten se sinivalkoinen välimalli kummittelee mielessä kun sellanenhan mulla aikoinaan oli, suomen ensimmäisiä -87 malleja.
Trafilta tilasin historiaselvityksen ja jännä juttu tuokin että hetki sitten tilasin toiseen mopoon saman lapun ja se piti postista postiennakolla lunastaa mutta tämä tuli suoraan kotiin ilmaiseksi, näköjään riippuu virkailijasta.
Manki on ollut rekisterissä ja kilvet palautettu 2009 eli ei tarvitse katsastaa vaan riittää kun teen viimesimmän omistajan kanssa luovarit ja paperien kanssa konttorille.
Piertarsaaressa on viimeksi rekisterissä ollut ja aiempia omistajia -95 lähtien on montakin mutta samalla sukunimellä eli taitaa ollu suvussa pyörinyt laite.
Pitäis tuo puhalluslaatikko viritellä käyttöön ja puhaltaa nuo osat vielä jotta saadaan karhea pinta johon maali ottaa hyvin kiinni, maalithan hapotin jo pois.
Mittarinpyöritin oli aivan jänkissä, sain kuitenkin toimimaan kun liotin pari vuorokautta naftassa ja sitten bensalla pesu ja vaseliinin kanssa kasaan.
Runko ym puhallukseen ja maalaukseen menvät osat korjattu, tuota väriä vaan vielä mietin, punamustia on aika paljon eikä tästä ihan orginaalia tehdä joten se sinivalkoinen välimalli kummittelee mielessä kun sellanenhan mulla aikoinaan oli, suomen ensimmäisiä -87 malleja.
Trafilta tilasin historiaselvityksen ja jännä juttu tuokin että hetki sitten tilasin toiseen mopoon saman lapun ja se piti postista postiennakolla lunastaa mutta tämä tuli suoraan kotiin ilmaiseksi, näköjään riippuu virkailijasta.
Manki on ollut rekisterissä ja kilvet palautettu 2009 eli ei tarvitse katsastaa vaan riittää kun teen viimesimmän omistajan kanssa luovarit ja paperien kanssa konttorille.
Piertarsaaressa on viimeksi rekisterissä ollut ja aiempia omistajia -95 lähtien on montakin mutta samalla sukunimellä eli taitaa ollu suvussa pyörinyt laite.
Re: Ysikakkosen pelastus
Päivitellääs tätäkin, ei paljoa ole tapahtunut, osia etsitty ja tarjonta heikkoa mikä nyt jo tiedettiin.
Netistä löytyi mankin takaiskarit, kromatut jouset ja tuumaankin että puranko ja maalaan rungon väriin vai ei.
Väriä tuumasin pitkään ja päädyin välimalliin.
Kaikki osat on puhallettu ja pulverimaalattu.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... g98je9.jpg
Tankki ja sivukoppa on hiottu valmiiksi mutta kun ei ole maalauspaikkaa niin menee kesään.
Myös etupään ala T-pala, etupumppujen alaosat sekä jarrurummut/kilvet on maalaamatta, ne aattelin vetästä kilikalilla koska ovat niin pieniä osia ja ainakin motipin maalilla saa ihan siistin pinnan.
Kiinanpojille laitoin tilausta etuvalokopasta sekä penkistä mutta viettävät jotain uuttavuotta joten sähköpostiin vastattiin vaan että Holiday, jaahas.
Sinkityt osat tuli takas ja hyvältä näyttävät.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... 7vuqkn.jpg
Mopo-sportista tuli muutama osa.
LASI, TAKALYHTY HONDA MONKEY Z50J 87- 1kpl.
ULOSVEDIN, MAGNEETTO JINCHENG Q7B/ SKYTEAM MONKEY 1kpl.
Kumi, jalkatappi oikea/vasen JC Q7, Q7B/Skyteam Monkey; Honda Z50J 2kpl.
ETULOKASUOJA, VALKOINEN Q7/Q7B/SKYTEAM MONKEY/HONDA Z50J 1kpl.
TAKALOKASUOJA, VALKOINEN Q7/Q7B/SKYTEAM MONKEY/HONDA Z50J 1kpl.
KETJUSUOJA,Q7/Q7B/SKYTEAM MONKEY/HONDA Z50J 1kpl.
Rengas, 3.50-8" nappula [DURO] 2kpl.
Netistä löytyi mankin takaiskarit, kromatut jouset ja tuumaankin että puranko ja maalaan rungon väriin vai ei.
Väriä tuumasin pitkään ja päädyin välimalliin.
Kaikki osat on puhallettu ja pulverimaalattu.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... g98je9.jpg
Tankki ja sivukoppa on hiottu valmiiksi mutta kun ei ole maalauspaikkaa niin menee kesään.
Myös etupään ala T-pala, etupumppujen alaosat sekä jarrurummut/kilvet on maalaamatta, ne aattelin vetästä kilikalilla koska ovat niin pieniä osia ja ainakin motipin maalilla saa ihan siistin pinnan.
Kiinanpojille laitoin tilausta etuvalokopasta sekä penkistä mutta viettävät jotain uuttavuotta joten sähköpostiin vastattiin vaan että Holiday, jaahas.
Sinkityt osat tuli takas ja hyvältä näyttävät.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... 7vuqkn.jpg
Mopo-sportista tuli muutama osa.
LASI, TAKALYHTY HONDA MONKEY Z50J 87- 1kpl.
ULOSVEDIN, MAGNEETTO JINCHENG Q7B/ SKYTEAM MONKEY 1kpl.
Kumi, jalkatappi oikea/vasen JC Q7, Q7B/Skyteam Monkey; Honda Z50J 2kpl.
ETULOKASUOJA, VALKOINEN Q7/Q7B/SKYTEAM MONKEY/HONDA Z50J 1kpl.
TAKALOKASUOJA, VALKOINEN Q7/Q7B/SKYTEAM MONKEY/HONDA Z50J 1kpl.
KETJUSUOJA,Q7/Q7B/SKYTEAM MONKEY/HONDA Z50J 1kpl.
Rengas, 3.50-8" nappula [DURO] 2kpl.
Re: Ysikakkosen pelastus
Perkele kun hyvännäköisiä nuo sinkityt palikat!
Re: Ysikakkosen pelastus
Joo siinä on tunturi super sportin osia mukana, sitä täs pääosin kunnostellaan ja tuli tuossa toinenkin sellainen ostettua.VMS kirjoitti:Perkele kun hyvännäköisiä nuo sinkityt palikat!
Pirun tarkkaa vaan tuo ruosteen/maalinpoisto, mitään ei saa olla, tai no sellainen kevyt pintaruoste lähtee sinkkipajan hapoilla.
Muurahaishapossa uitin nuo ja sit vedellä huuhtelu ja heti kuumailmapuhaltimella kuivaus, muuten vetää heti pintaruosteen.