Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Moottorin viritys.
Alueen säännöt
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja ariilari »

En ole enää vuosiin laittanut kuvia enkä videoita nettiin kulkupeleistäni. Vain jostain komponentista mistä kokonaisuutta ei tunnista. Ei tule ongelmia. Joskus tullut ja opiksi ottanut.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja panda »

Lähinnä meinasin sitä etuhampikasta, että mille se näyttää ja paljonko siellä on tilaa :shock: Ite en oo vielä ikää moista nähny paikallaan.
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Ok. Ei tullut kuvattua kun valmistui ja nyt ketjusuojat paikoillaan. Voin ottaa kuvan jossain vaiheessa, tosin nyt paikat jo ketjurasvassa niin ei näy niin hyvin.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Tässä, suht huonolaatuinen kuva :oops:
Ketju ei osu tuohon alareunaan kun on pyörillään, kuvassa pukin päällä.
Liitteet
DSC_0389 (1).JPG
DSC_0388 (1).JPG
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Reiska11
Viestit: 2
Liittynyt: 13.07.2018 09:40

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja Reiska11 »

Terve,

Tästä varmaan ollu juttuu ennenkin.
Vähän apuja kaivattais.
Konversio menossa alkuperäinen Manki 6V => Lifan 125cc 12V.

Wandamottorin Lifan paketti:
https://www.wandamotor.fi/moottori-kasi ... 22002.html

Mitä muuta vaatii?
- CDI yksikön töpselit erilaiset (vanhassa 2 sokkelia uudessa 1), voiko katkasta piuhat ja liittää uuteen sarjaan vai?
- 12V akku?

Onko muuta?
Moniosaaja97
Viestit: 179
Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Reiska11 kirjoitti:Terve,

Tästä varmaan ollu juttuu ennenkin.
Vähän apuja kaivattais.
Konversio menossa alkuperäinen Manki 6V => Lifan 125cc 12V.

Wandamottorin Lifan paketti:
https://www.wandamotor.fi/moottori-kasi ... 22002.html

Mitä muuta vaatii?
- CDI yksikön töpselit erilaiset (vanhassa 2 sokkelia uudessa 1), voiko katkasta piuhat ja liittää uuteen sarjaan vai?
- 12V akku?

Onko muuta?
Moro!
Aiotko laittaa tuosta moottorisetistä pelkän moottorin mopoon kiinni vai koko setin sis. johtosarjan, CDI boxin yms.? Jos sinulla on mopossasi orkkishondan sähköosat (johtosarja, CDI, akku, jännitteensäädin) niin ne käyvät tuohon 125cc moottorin kanssa yhteen eli ei vaadi koko johtosarjan ym. sähköosien vaihtamista uuteen tuon moottorin asennuksen yhteydessä (Y) . Tuossa wandan koneen sähköjen spekseissä lukee, että on 12V sähköjärjestelmä, mutta sekin on vain jännitteensäätimen ansiota, sen voi pitää normi 6V sähköjärjestelmänä jos tahtoo eli laittaa 6V vakiojännärin.
Itse en näe järkeä, että alkuperäisen hondan johtosarjasta katkaisisi CDI boxin piuhat, että saa tuon kiinan boxin kiinni kun alkuperäinen boxi ajaa myös asiansa tai tarvike CDI jossa on 2 töpseliä niinkuin hondan vakioboxissa mutta on mallia rajoittamaton. Toki kiinan CDI:n saa orkkisjohtosarjaan johtojen katkaisemisella mutta olisin itse CDI adapterin kannalla.
Tässä linkki:

http://mbfmoto.com/liittimet/1668-cdi-muuntojohto-.html

Mutta jos haluat koneen vaihdon yhteydessä muuttaa mopon sähköt 12V virralle niin se onnstuu ilman johtosarjan vaihtoa eli 12V jännitteensäädin kiinni sekä 12V akku ja polttimot (Y)
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11
Motovert 125cc -08

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.
Reiska11
Viestit: 2
Liittynyt: 13.07.2018 09:40

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja Reiska11 »

Moniosaaja97 kirjoitti:
Reiska11 kirjoitti:Terve,

Tästä varmaan ollu juttuu ennenkin.
Vähän apuja kaivattais.
Konversio menossa alkuperäinen Manki 6V => Lifan 125cc 12V.

Wandamottorin Lifan paketti:
https://www.wandamotor.fi/moottori-kasi ... 22002.html

Mitä muuta vaatii?
- CDI yksikön töpselit erilaiset (vanhassa 2 sokkelia uudessa 1), voiko katkasta piuhat ja liittää uuteen sarjaan vai?
- 12V akku?

Onko muuta?
Moro!
Aiotko laittaa tuosta moottorisetistä pelkän moottorin mopoon kiinni vai koko setin sis. johtosarjan, CDI boxin yms.? Jos sinulla on mopossasi orkkishondan sähköosat (johtosarja, CDI, akku, jännitteensäädin) niin ne käyvät tuohon 125cc moottorin kanssa yhteen eli ei vaadi koko johtosarjan ym. sähköosien vaihtamista uuteen tuon moottorin asennuksen yhteydessä (Y) . Tuossa wandan koneen sähköjen spekseissä lukee, että on 12V sähköjärjestelmä, mutta sekin on vain jännitteensäätimen ansiota, sen voi pitää normi 6V sähköjärjestelmänä jos tahtoo eli laittaa 6V vakiojännärin.
Itse en näe järkeä, että alkuperäisen hondan johtosarjasta katkaisisi CDI boxin piuhat, että saa tuon kiinan boxin kiinni kun alkuperäinen boxi ajaa myös asiansa tai tarvike CDI jossa on 2 töpseliä niinkuin hondan vakioboxissa mutta on mallia rajoittamaton. Toki kiinan CDI:n saa orkkisjohtosarjaan johtojen katkaisemisella mutta olisin itse CDI adapterin kannalla.
Tässä linkki:

http://mbfmoto.com/liittimet/1668-cdi-muuntojohto-.html

Mutta jos haluat koneen vaihdon yhteydessä muuttaa mopon sähköt 12V virralle niin se onnstuu ilman johtosarjan vaihtoa eli 12V jännitteensäädin kiinni sekä 12V akku ja polttimot (Y)
Tnx Moniosaaja97, tästä oli hyvin apua => Eli orkkis sähköillä mennään eteenpäin.

Yx juttu vielä:
Onko näin, Orkkis CDI:llä rajoitus ja ja rajoittimen ohitin seuraava tai vastus?:
https://www.moposport.fi/rajoittimen-oh ... -monkey-87
Moniosaaja97
Viestit: 179
Liittynyt: 03.07.2014 00:16
Paikkakunta: Helsinki, Lohja
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Reiska11, joo hondan vakio CDI boxissa on rajoitin joka rajoittaa kierrokset 6500rpm kohdalle. Vaihtoehtona tuolle kierrosten ohittamiselle olisi tuo linkkaamasi rajoittimen ohitin tai rajoittamaton CDI jossa myös honda mallin liittimet. Itselläni pitäisi olla mökillä semmoinen, tuosta vastuksesta minulla ei ole omakohtaista kokemusta. Tässä kyseisestä boxista kuva:

Kuva

Kuva

Tämä on siis kiinalaisvalmisteinen ja tässä ei ole ollenkaan kierrostenrajoitinta, sekä tämä menee suoraan hondan orkkis johtosarjaan jossa kuvanmukaiset liittimet/töpselit (Y) .
Nykyiset:
Honda Monkey -99 (Käyttis)
Honda CRF50 -04
Solifer Export Thermomat -64
Mercedes Benz E320 STW -97
Suzuki DR650 RSE -92
Kazuma stunttimönkijä

Projektit:
Masai DB50 -08
Skyteam "Kevari" monkey -07
Skyteam monkey -11
Motovert 125cc -08

EX:
-Yamaha DT50 -05
-Skyteam Monkey -09
-Jincheng "black-rässi" Manki -04
-YCF Factory Pilot -12
-Mercedes Benz CE 230 -88

Vuodet vierivät mutta monkey-innostus ei lopu, päinvastoin, se kasvaa.
Ikä ei ole este.
joni_k
Viestit: 15
Liittynyt: 29.04.2018 13:03

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja joni_k »

onko kellään kokemuksia mikä ois "laadukas" valmismoottori? nyt on motorpowerin skyteamin moottori ja kovin laadukkaalle ei tunnusta vs hondaan. vaihteet tökkii ja kytkin on iha kakka vaikka kuinka säätää. vapaalla saattaa vaihde pompahtaa itsestään sisään. kyseessä siis aivan uusi moottori.mbf motolta oon kyselly ja kehuvat että olisi heidän oma motti parempaa tekoa kun kokoavat ne itse ja osa osista on valmistettu suomessa. ainoa vaan että johtosarja on erilainen..mietin minkälainen johtosavotta se on jos ottaisin risasta ylimääräisestä moottorista sen staattorilta tulevan johtoliittimen joka käy suoraan nykyiseen johtosarjaan ja kolvaisi sen liittimen tohon mbf:n moottoriin kiinni.
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Ei valmiskone alkuperäisestä tuommonen https://www.youtube.com/watch?v=ygxxgoOYwjI
toinen vielä https://www.youtube.com/watch?v=APDl1aVOniE
ja kolmas
https://www.youtube.com/watch?v=kyMmZ7aENYc
neljäs https://www.youtube.com/watch?v=XAJK5Lt5V18
Pari isoa YX-pyttyä voisi olla siisti.

Pitäisköhän talven pimeinä iltoina askarrella 8) Hiukan vaikea kieli vain.
Viimeksi muokannut ariilari, 28.08.2018 15:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
joni_k
Viestit: 15
Liittynyt: 29.04.2018 13:03

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja joni_k »

ratkaisin ongelman korjaamalla ton nykyisen moottorin. kytkinlevyjen keskellä oleva hammasratas oli aivan liian tiukka kytkinlevyihin. ei levyt liikkunu yhtään.vasaralla paukutin irti. vanhasta moottorista se ratas ja uudet hondan kytkinlevyt niin johan alko toimimaan nätisti.totaali kuraa ne kytkinlevyt muutenkin verrattuna noin niinkuin laadullisesti.
jarez
Viestit: 187
Liittynyt: 03.12.2006 19:03
Paikkakunta: Etelä
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja jarez »

125 Lifani ja vakiokoneen huohotus

Tuli ostospäissään toi koneglanssin 110 tekniikka korvattua jo kertaalleen tutulla 125 lifanilla.

Tämä kone oli nettivaraosassa myynnissä "20km ajettuna, ylimääräisenä" ja ilman kaulaa + kaasaria hinta oli kohtuullinen uuteen verrattuna (en enään ikinä säästä alle 100€ ja osta käytettyä konetta stna :D).

Ensimmäisiä koeajolenkkejä suorittaessa kone hikoili aika näyttävästi eturattaan alueelta öljyä (takavanteessa rattaan puolella komeat roiskumisjäljet jne) ja eturattaan kotelon alueella myös ihan silmin nähtävää vuotoa.

Koneen yleisilme vähän ajettu ja vetoakselin stefa näytti hyväkuntoiselta (ei hiekkpuhallettu yms). Tosin ehkä ihan pikkaisen ulos-työntyneeltä. Tilasin wandalta vahingossa kolme uutta stefaa ja ennen vanhan irroitusta piruuttaan kokeilin nakutella paikalla olevaa hieman sisemmälle ja koeajon (5km) jälkeen näyttää öljyvuoto lakanneen..

Tarkastin öljypinnan kun laite oli seissyt noin 10min (vaihdoin öljyt koeajojen välissä) ja öljykorkkiä avatessa kuului pieni sihahdus / selvä alipaine?? :shock: Öljyä ei ole liikaa koneessa tällä hetkellä, eikä vanhoja ulos valuttaessa näyttänyt tavaraa liikaa olevan..

Monia koneita omistaneena en oo ikinä tälläiseen ilmiöön törmännyt ja nyt tuota öljyvuotoa + stefan nakuttelua + sihahteluja miettiessä en oikein tiedä mitä ajatella. Oliko puristustahti / pakotahti menossa koneessa kun tota korkkia avasin vai mistä moinen (ohipuhallusta männästä kampikammioon)? Muilla vastaavia kokemuksia?

Ylimääräisellä huohotinlähdöllä oleva venttiilikorkki on jo tilauksessa.. (C) :mrgreen: Venttiilivälykset olis myös tarkoitus katsoa tässä lähipäivinä. Tyhjäkäynnin kanssa pientä taistelua tuon Kiina Vm 22/26:sen kanssa lämpimällä koneella.
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja panda »

jos se oma huohotus on tukossa, katoitko ettei huohotinletu jääny rungom ja koneen väliin luttuun.
jarez
Viestit: 187
Liittynyt: 03.12.2006 19:03
Paikkakunta: Etelä
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja jarez »

Pitää melkein tuplatarkistaa tuo. Huohotin ittessään ei voi tukkeentu kaiken logiikn mukan lohkon sisältä joten ihmettelen lisää kun noiden seoksien kanssa seuraavan kerran jumppaan.

Konetta pikalleen laittaessa vielä ehjemmän huohotusletkun laitoin lohkon takaosaan ja ylijäämäletku nätisti tulee koneen alta esiin. Toinen vaihtoehto että tota vanhaa öljyä oli liikaa, mikä nyt aika epätodenäköistä kun sitä tuli ulos 1 x 0,5l limupullon ja hunajapurkillisen puoliväliin asti = n. 0.8dl.

Jos mäntä ohipuhaltaa niin voiko oireet olla samantyyppiset? Puristukset tuntuu olevan suht ok, tosin venavälykset pitää kuitenkin tarkistaa tässä lähiaikoina jos toi lämpimänä tyhjäkäynnin seilaus ei ota loppuakseen.
jarez
Viestit: 187
Liittynyt: 03.12.2006 19:03
Paikkakunta: Etelä
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua valmiskoneista (50-xxxcc)

Viesti Kirjoittaja jarez »

Syy selvisi :

Lohkon taaempi huohotusletku rutussa koneen paikalleen laiton jälkeen..

Laitoin vielä ylimääräisen letkukiinnikkeen paikalleen asennuksen yhteydessä, mutta tämä siis painunut letkun kasaan rungon koneen päälle laskiessa.. (C)
Vastaa Viestiin