Itsetehdyt työvälineet ja osat

Yleinen keskustelu Mankeihin liittyen.
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
HPT
Vip-käyttäjä

Itsetehdyt työvälineet ja osat

Viesti Kirjoittaja HPT »

ajattelinpas tämmösen tehdä, saa poistaa/lukita jos turha.

eli, mitä työkaluja, työvälineitä ja osia porukka on itse tehnyt koulussa tai kotona mankia varten?

jakakaamme ideamme monkeyt.nettiläisten kesken =)
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008

Re: Itsetehdyt työvälineet ja osat

Viesti Kirjoittaja kurri »

kurri kirjoitti:Teinpä tässä oman versioni venttiilinjousipuristimesta, kun en jaksanut enää tapella putkenpätkävirityksen kanssa.
Materiaalit: halpis liimauspuristin, prikka, pari palaa paksua peltiä.
Käytettävyys parani kertaheitolla, nyt voin helposti irrottaa yksin mankin venttiilit.

Kuva
Kuva
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Keinone
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Itekki oon kans tollasen venttiilijousipuristimen tehny. Ihan hyödyllinen kapistus joskus.
HPT
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja HPT »

itellä ei tarvetta, jätän noi venttiilienirrotushommat muille :D

tekis mieli tehdä semmonen takarenkaan ilmaan nostava härveli, mut taitaa olla helpompi ku tuhlaa sen 30e siihen ku hakee semmosen kaupasta...
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
kananen

Viesti Kirjoittaja kananen »

puupölkky alle vaan. (Y)
Skyteam 125cc kevari - 08
Suzuki rm 125cc - 96
Ktm Exc 125cc - 06
Bomb3r

Viesti Kirjoittaja Bomb3r »

HPT tarkottaa varmaankin sellasta et takarengas pystyy pyörimäänkin, vai? Jossei ni tuoli/ puupölkky alle.
Carbon

Viesti Kirjoittaja Carbon »

Putkenpätkästä ja liimapuristimesta tehty venttiilijousenpuristin (aika paska), 13" kuparin värinen opelin vanne renkaalla on korjauspölkkynä mulla.. :D Joskus pienempänä taiteilin vanhasta juuriharjasta vanteenpesuharjan, eli otin sen juuriharjan (puinen) ja naulasin siihen jonkun vänkyrän oksan kiinni. Ei oo enää onneks tallessa tuo, mutta muistaakseni se vähän helpotti etenkin takavanteen pesua, eikä ollu kädet aina ketjurasvassa pesun jälkeen... no se oli niitä 10-11-vuotiaan pojan tekeleitä!
Siihen loppui kiire kun mä Mersun hommasin!
HPT
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja HPT »

Bomb3r kirjoitti:HPT tarkottaa varmaankin sellasta et takarengas pystyy pyörimäänkin, vai? Jossei ni tuoli/ puupölkky alle.
nimenomaan, ja saa ottaa vaikka motinkin irti...

Kuva
tommonen.
Zapperslam

Viesti Kirjoittaja Zapperslam »

ite tein pukin mankiin nii 3 paksua puupalikkaa ehkä 30cm pitkiä ruuvasin ne yhteen ja alas 2 lautaa poikkittain että pysyy pystyssä. Ja hyvin voi tehdä kaikkea. Ja koneen voi hyvin irrottaa kun laittaa mankin seinää vasten ja siitä kone helvettiin siihen tarvi mitään pukkeja
145.3cc, 28mm mikuni yms...
jhuupe

Viesti Kirjoittaja jhuupe »

Zapperslam kirjoitti:ite tein pukin mankiin nii 3 paksua puupalikkaa ehkä 30cm pitkiä ruuvasin ne yhteen ja alas 2 lautaa poikkittain että pysyy pystyssä. Ja hyvin voi tehdä kaikkea. Ja koneen voi hyvin irrottaa kun laittaa mankin seinää vasten ja siitä kone helvettiin siihen tarvi mitään pukkeja
Mutta omasta mielestä paljon helpompi irrottaa ku on mopo pukilla, tai siis silleen että siinä alla on joku palikka, että pysyy pystyssä ja helppo sitten nostaa runkotsydeemi koneen päältä pois :D
Mahotonta meininkiä..
Yamaha Dt Re
joobe

Viesti Kirjoittaja joobe »

Itse hitsasin ylä-asteella mopolle pukin, mutta se olikin liian korkee mankille, mutta dt:lle sopiva. Kaikkia työkalujahan vois tehdä itse, mutta kaupasta niitä saa halvemmalla (siis lenkit, kuusiokolot jne), mutta kyllä yks päivä jyrsin ja sorvasin jyrsimen pakan avaimen.
pyörät
Elämä on, manki ei.
HPT
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja HPT »

Zapperslam kirjoitti:ite tein pukin mankiin nii 3 paksua puupalikkaa ehkä 30cm pitkiä ruuvasin ne yhteen ja alas 2 lautaa poikkittain että pysyy pystyssä. Ja hyvin voi tehdä kaikkea. Ja koneen voi hyvin irrottaa kun laittaa mankin seinää vasten ja siitä kone helvettiin siihen tarvi mitään pukkeja
ei se nyt niin helppoa oo pistää seinää vasten ku pitää availla molemmilta puolilta ruuveja...
Zapperslam

vähä kurottaa, joutuis muuteski kurottaa jos ois pukilla. Laitaa sillee et se nojaa tankoa vasten ja mopo sillee 45 asteen kulmassa siinä seinää nähden nii hyvin mahtuu häärää.
hana

Viesti Kirjoittaja hana »

Kona on kaikista helpoin irrottaa, kun laittaa mopon pukille, irrottaa pultit& muut ja sitten nostaa rungon päältä pois ja voila: kone on siinä pukilla.

Joo mut tänään tuli metallityön tunnilla tehtyä alakauttanen alkukäyrä joka vaatii vielä vähän työtä, ja sitten y-haara niin saa tuplaputket.

http://i138.photobucket.com/albums/q254 ... /001-1.jpg

Käyrä:
Taitokset täyty tehdä noin kun ei pysty koululla valssaan putkea, niin tuli vähän terävät kulmat..
http://i138.photobucket.com/albums/q254 ... /003-1.jpg

Y-haara:
Toi toinen on siis tahallaan pitempi
http://i138.photobucket.com/albums/q254 ... /002-1.jpg

En maalannu noita vielä, kun joutuu kumminkin vielä hitsaan.
juQ

Viesti Kirjoittaja juQ »

akselit tullu väsäiltyä ja muuta pientä. Eipä ole työkaluja mitään tehä.

Paras mopon ''nosto'' laite on kaljakori.
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
Tobezki

Viesti Kirjoittaja Tobezki »

Mä ainakin pistin mopon seinää vasten ja tunkin koneen alle. Sit pultit pois ja laskee tunkkia vähän ja kone pöydälle.

Itse olen tehnyt juuri samanlaisen pukin takahaarukan alle, kun joku kuvankin pisti. Saa vielä 3 eri korkeuteen. Jotain pieniä työkaluja on myös tullut tehtyä, esim jousen irroitus työkalu ym.

Kuva pukista, hopperin alla.

Kuva
Bad Boys Have Bad Toys
ARMY SS Monkey 150cc
zaku
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja zaku »

Magneeton ulosvetäjä tullut tehtyä ja kytkinpakan työkalu. Venttiilien irrotus työkalu sitten seuraavaks.

Kuva

Kytkinpakan saa helposti auki ja varmasti kiinni kun sen työkalun saa pulttipyssyyn kiinni, eikä mee sen "mutterin" kulmatkaan pilalle. :)
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008

Viesti Kirjoittaja kurri »

näyttää hyvältä (Y)
Mä tässä suunnittelin kanssa että 23mm hylsyyn tekis vähän koloja niin vois saada tehtyä avaimen siihen kytkimen mutteriin.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
HPT
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja HPT »

zaku kirjoitti:Magneeton ulosvetäjä tullut tehtyä ja kytkinpakan työkalu. Venttiilien irrotus työkalu sitten seuraavaks.
ei huono työkaluvarasto jos kerran löytyy M27*1 vääräkätinen kierretyökalu...
Masi-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Masi- »

Isän työpaikan sorvilla saa kaikkee aikaan :P No ei vaan, tarttis kyl itekki tollanen tehdä verstaalla jos pystyis ja se kytkinpakan työkalu kans :mrgreen: Noista osista, kaikkee on tullut tehtyä, pakoputkia, kuituosia ja jottain muuta pientä. Siinähän ne ja sakulle keulan korotuspalat :mrgreen: PS. Näyttää muuten helvetin hyvältä toi ulosvetäjä 8)
HPT
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja HPT »

Masi- kirjoitti:PS. Näyttää muuten helvetin hyvältä toi ulosvetäjä 8)
älä muuta sano. näyttää paremmalta ku kaupasta ostettu :D
Monkisti

Viesti Kirjoittaja Monkisti »

itse tein aikonaan ketjukiristäjät mankiin silleen et otin kaks sopivaa prikkaa ja hitsasin niihin kierretangon pätkät päihi. :lol:
-BMW E30 "316i"
-BMW E30 316 1.8 talvilintta
Zapperslam

ostin tommoseen ulosvetäjän moposportilta ja on muuten ihan samanlainen paitsi ettei ole kiillotettu, maalattu mustaksi mulla.
Uskoisko tota että olis ite tehty
zaku
Vip-käyttäjä

Viesti Kirjoittaja zaku »

Kyllä sen varmaan joku on tehnyt :mrgreen:
Tää mun on tehty juurikin tuota moposportin ulosvetäjää mallina käyttäen, sain liikkeesta lainaan niin totta kai piti ottaa mitat ja tehä samallainen. Ja ei ole kiillotettu, se on vaan se sorvausjälki 8)
korppi

Viesti Kirjoittaja korppi »

ite tein sellasen liipaisinsysteemin jonka saa spreipulloon kiinni ja sitte se on vähä niinku oikea ruisku :D aika turha kyllä mutta kätevä noihin pohjamaalipulloihin kun ovat niin jäykkiä ne suuttimen että väsyy etusormi. ja sitten moottoripunkankin oon tehny.
(tänne on hyvä muistuttaa että mac gyver teki uzista jakoavaamen :P )
Vastaa Viestiin