Yläkerran purkaminen/Kannen+sylinterin irroitus

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Yläkerran purkaminen/Kannen+sylinterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Sylinterin ja kannen irroitus

Joskus tulee tilanne, jolloin joudut irroittamaan mankistasi sylinterin tai -kannen, esim. jos aiot vaihtaa isompaa sylinteriä tai tarkistaa mikä on yläkerrassa vikana. Jos et ennen ole irroittanut niitä, näillä ohjeilla niiden pitäisi irrota.

Työkalut

-8mm, 9mm, 10mm, 13mm, (14mm), (17mm) lenkkiavaimet

Työ

Ennenkö alat purkamaan yläkertaa, sinun täytyy joko irroittaa kone rungosta, tai pistää Monkey pukille ja ottaa eturengas ja -lokari pois. Kone lähtee irti, kun avaa ne pultit joilla se on kiinni rungossa (sherlock), mutta jos et muuta aio koneelle tehdä, on kätevämpää avata yläkerta koneen ollessa rungossa kiinni.

1. Aseta Monkey pukille, irroita eturengas (14mm & 17mm) ja lokari. Avaa samalla magneeton koppa (3kpl, 8mm pultteja). Ennen kannen/sylinterin avaamista on suositeltavaa puhdistaa hiekka ja kaikki muu ylimääräinen tavara koneen päältä pois. Hommaan voit käyttää mm. paineilmaa, pensseliä tai rättiä, kunhan vaan saat ne roskat pois.

2. Irroita kaasutin (2kpl 8mm muuterit) ja pakoputki (3kpl 10mm, 1kpl 13mm. 2 sylinterissä, yksi putken ja ilmanputsarin välissä, yksi penkin alla).

3. Löysää kuvassa punaisella merkityt kannen pääty pultit (4kpl, 10mm), ja irroita päätylevy. Sen jälkeen löysää kuvassa keltaisella merkitty kannen oikealla puolella oleva pultti, joka pitää vasemman puolen pyöreää koppaa kiinni. Löysää myös vihreällä merkityt pultit irroittaaksesi oikean puolen kannen. Irroita pyöreä- oikean puolen kansi.

Kuva

Oikean puolen kannen alta paljastuu:

Kuva

Ja vasemman puolen:

Kuva

4. Irroita punaisella merkityt pultit (9mm). Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään, sillä sen jälkeen sitä saa kaivaa magneeton takaa. Painele nokkaratasta (Aivan, juuri se ratas minkä pultit juuri irroitit) jotta saat sen irti nokka-akselista ja irroita kuvassa keltaisella merkitty pultti (8mm)

5. Vedä kansi pois paikaltaan. Näkymän kuuluisi olla tämän näkönen (Ilman hiekkaa sylinterissä, ja pienemmällä männällä, kuvassa 72cc):

Kuva

6. Irroita kuvaan merkatut pultit (punainen 10mm ja keltainen 8mm)

Kuva

7. Vedä sylinteri irti.

Osia uusiessa katso seuraavan liikkeen valikoima:
Kuva


Notes
-Uusi aina tiivisteet, mutterit ja pultit, mikäli vain mahdollista.
-Vanhat tiivisteet lähtee kätevästi puukolla
-Kannen koteloiden irroituksessa voi käyttää apuna ruuvimeisseliä, kuten myös itse kannen ja sylinterin irroituksessa.
-Konetta kasatessa männän saa helposti paikalleen kun "niksuttelee" sitä ylösalaisin ja "pyörittää" sylinteriä sen verran mitä pinnapulteilta pystyy.


Teksti ja kuvat: Jones © 2006
Viimeksi muokannut Jonke, 15.11.2006 17:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Honda is the best
Vip-käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 08.08.2005 06:52
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Honda is the best »

ainakin uudenmallin Mankissa nokkaratas on kahdella pultilla kiinni ja ne on 8 millin, kannen ja sylinterin sivuilla olevat mutterit ovat 10 millin kannalla :D
4k1
Vip-käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 11.12.2005 20:39
Paikkakunta: SUUR-KUUSAA

Viesti Kirjoittaja 4k1 »

Etupyörää ei muuten ole pakko irroittaa että saisi kannen pois.
Riittää kun ottaa etulokarin irti, ja laskee eturenkaasta paineet pois.
:wink:
Kasausvaiheessa on myös hyvä muistaa, että sylinterikannessa olevia kansia ei saa / tarvitse vetää kaikin voimin kiinni. Itseltäni on kerran, mennyt tuosta pyöreänmuotoisesta kierteet, kun olen sen kiristänyt liian tiukalle.
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

4k1 kirjoitti:Etupyörää ei muuten ole pakko irroittaa että saisi kannen pois.
Riittää kun ottaa etulokarin irti, ja laskee eturenkaasta paineet pois.
:wink:
Ihan oikeassa olet, itsekkin ekoja kertoja irroittaessani tein tuolla tyylillä, lähti se niinkin, mutta kyllä se on _paljon_ helpompi eturenkaan ollessa irti.
irska-90
Viestit: 7
Liittynyt: 05.03.2006 19:43

Viesti Kirjoittaja irska-90 »

"Käännä nyt vauhtipyörää siten, että siinä oleva "T" on merkin kohdalla ja nokka-akselin hammasrattaassa oleva "O" on sylinterinkannessa olevan merkin kohdalla"
mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?? vai onko tuolla nyt niin suurta merkitystä, jos vaikka jättäisi tekemättä.. ;)
"Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään"
tarkoitatko tuolla "laatalla" sitä hammasratasta??
sori, mutta oon viel aloittelija näissä hommissa... :wink:
Santa
Viestit: 19
Liittynyt: 24.09.2005 13:49
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Santa »

irska-90 kirjoitti:"Käännä nyt vauhtipyörää siten, että siinä oleva "T" on merkin kohdalla ja nokka-akselin hammasrattaassa oleva "O" on sylinterinkannessa olevan merkin kohdalla"
mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?? vai onko tuolla nyt niin suurta merkitystä, jos vaikka jättäisi tekemättä.. ;)
"Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään"
tarkoitatko tuolla "laatalla" sitä hammasratasta??
sori, mutta oon viel aloittelija näissä hommissa... :wink:
Toi T ja O juttu on aivan helvetin tärkeää kun laitat osat paikalleen. Eli sun pitää käntää sitä magneetto pyörää niin että siinä oleva T on ihan ylöspäin ja niin että rattaassa oleva O on vasemmalle siinä missä se merkki on kannessa.

Ja se laatta on semmonen pieni laatta mikä on sen rattaan päällä.. ole varovainen että se ei tipu sinne koneen sisälle
110cc mana löytyy...
irska-90
Viestit: 7
Liittynyt: 05.03.2006 19:43

Viesti Kirjoittaja irska-90 »

eli siis kun irroittaa kannen ja sulkän nii silloin ei tartte huolehtii tosta T
ja O jutusta vaan sitten kun laittaa osat takas nii sitten vast..
mitäs käy jos ne T ja O on ihan päin persettä? ;)
Redline
Viestit: 323
Liittynyt: 08.08.2005 19:24
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Redline »

Venttilit ja mäntä vaurioituu. Jo Yhden hampaan heitto aiheuttaa tuhoa.
irska-90
Viestit: 7
Liittynyt: 05.03.2006 19:43

Viesti Kirjoittaja irska-90 »

mistäs sen huomaa jos ne on väärin? siis ne T ja O..!!
-Ile-
Viestit: 100
Liittynyt: 08.08.2005 10:28
Paikkakunta: Sauvo

Viesti Kirjoittaja -Ile- »

irska-90 kirjoitti:mistäs sen huomaa jos ne on väärin? siis ne T ja O..!!
Venttiilit ottaa mäntään
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

irska-90 kirjoitti:mistäs sen huomaa jos ne on väärin? siis ne T ja O..!!
Katot sieltä magneetosta ja nokkarattaasta että ne on oikein. Ja tuossa purkamisvaiheessakin ne kannaa laittaa kohallee, itellä ainakin jää usein nokka "jumiin" sinne kantee, koska kannessa on menoillaan semmonen tahti missä nokka avaa joko pako- tai imuventtiiliä.
Honda is the best
Vip-käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 08.08.2005 06:52
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Honda is the best »

öö, uuen mallin Mankissa ei kyllä ole mitään laattaa sen rattaan alla eikä päällä.
irska-90
Viestit: 7
Liittynyt: 05.03.2006 19:43

Viesti Kirjoittaja irska-90 »

no nyt ymmärsin.. kiitos teille.. ;)
onko nokka miten vaikea irroittaa ja asentaa?
jinkku jää sittenkin vakioksi..
black monkey

Viesti Kirjoittaja black monkey »

noiden pulttien koot pitäis ilmoittaa kierteen, ei kannan perusteella :idea:
esim. ohjeen 10mm pultit ja magneeton kopan 8mm ovat 6mm jne. tämä sen takia ettei myöhemmin esim. autoa rassattaessa tai esim ammattikoulussa tai muualla sellaisessa tule ongelmia :idea:
-Ile-
Viestit: 100
Liittynyt: 08.08.2005 10:28
Paikkakunta: Sauvo

Viesti Kirjoittaja -Ile- »

black monkey kirjoitti:noiden pulttien koot pitäis ilmoittaa kierteen, ei kannan perusteella :idea:
esim. ohjeen 10mm pultit ja magneeton kopan 8mm ovat 6mm jne. tämä sen takia ettei myöhemmin esim. autoa rassattaessa tai esim ammattikoulussa tai muualla sellaisessa tule ongelmia :idea:
Niin mutta ota huomioon kun purat konetta et voi tietää mitkä kierteet siellä on :wink:
mar-ski
Viestit: 7
Liittynyt: 07.11.2005 22:03
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mar-ski »

hhmmn. :? vaikuttaa että joku olis tehnyt mun ohjeesta paremman version : :lol:
http://z50j.urli.net
-89 manki myynnissä -95 koneella + sähköillä
puuparta
Viestit: 6
Liittynyt: 27.03.2007 19:30

Viesti Kirjoittaja puuparta »

mar-ski kirjoitti:hhmmn. :? vaikuttaa että joku olis tehnyt mun ohjeesta paremman version : :lol:
http://z50j.urli.net
Eipä näkynyt tuota "parempaa" enää olevan tyrkyllä. Entäpä saisiko tänne kuvalliset ohjeet, miten menetellään silloin kun haluaa purkaa alakerran ja kurkata, mikä vaihteistossa mättää kun kolmosvaihde heittää yli jos vähänkin reilummin kiihdyttää.
Tuom4s
Viestit: 70
Liittynyt: 21.09.2005 17:30
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Tuom4s »

Ja mun mielipide on tähän vielä sellanen, että k.o. homma on paljon kivempi tehdä ku ottaa vielä polkimet, eturattaan, kytkinvaijerin ja sähköt irti, ja irrottaa koneen rungosta. Kaikki helpottuu, huomattavasti.

Ja ei sitä hirveästi tartte kommentoida, mun mielipidehän se...
Redline
Viestit: 323
Liittynyt: 08.08.2005 19:24
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Redline »

Juuri näin, voisin joskus laittaa kuvan "huoltopöydästä" tänne.
^henri^
Viestit: 115
Liittynyt: 14.04.2007 20:40

Viesti Kirjoittaja ^henri^ »

Onpas kätevä tämmönen ohjeistus :P .
Ens kerralla vois kattela tätä vähäsen
ennenku avaa. Vois onnistua vähän helpommin.
Hal0
Viestit: 266
Liittynyt: 11.05.2007 23:53
Paikkakunta: Karijoki

Viesti Kirjoittaja Hal0 »

Aika kätevä tää ohje, ittelle tulee varmaan eteen jos/kun vaidan isompaa sylinteriä..
hj91
Viestit: 2
Liittynyt: 09.06.2007 17:01
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja hj91 »

Voisko joku laittaa kuvaa noista merkeistä :?:
Jonke
Ylläpitäjä
Viestit: 935
Liittynyt: 07.08.2005 18:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Ajotusmerkkejäkö tarkoitat? :o
hj91
Viestit: 2
Liittynyt: 09.06.2007 17:01
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja hj91 »

Lähinnä et misä kohdas ne pitää olla, et se on oikein
Kaasua!
Viestit: 270
Liittynyt: 30.12.2006 17:44
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Kaasua! »

Voin tänään tai huomenna ottaa kuvia niistä merkeistä kun purkaan kannen jos joku mode/admini lisää ne tonne ;)
Entistä Seksikkäämpi Monkey Kuski! ;)
Vastaa Viestiin