Sivu 12/22
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 02.10.2008 15:39
Kirjoittaja HPT
tämmöstäpä sielä:
Moottori-/Vaihteistoöljy
edit: joo, myyjä sano ettei tartte skytarissakaan kiertää kiinni.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 02.10.2008 16:45
Kirjoittaja monkey-speed
Luulisin että Skyteamissakaan ei pidä kiertää tikkua kiinni
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 03.10.2008 00:21
Kirjoittaja Partanen
Skyteamin ohjekirja ei kerro asiasta mitään, kuten jo kerroin. Kerroin myös muita syitä miksi tikku kannattaa ainakin Skyteamissa kiertää kiinni. Taikka sama kai se on, mitä muut tekee, itse ainakin kierrän kiinni.
Minkälaiset loiskelevyt Monkeyn koneessa on estämässä öljyn loiskumista sylinteriin männän alle tiukassa jarrutuksessa? Vai jääkö öljytaso joka tapauksessa niin alas, ettei loiskumisen vaaraa ole?
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 03.10.2008 00:38
Kirjoittaja kurri
Jää aika alas verrattuna pytyn reunaan, tuskin moista vaaraa on, ainakaan jos ei ole älyttömiä koroiskareita takana ja koko vehje etukenossa.
Perus mankimoottoria ei oikein edes saa paljon ylitäytettyä kun öljyntäyttöaukko on alareunassa.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 02.11.2008 16:59
Kirjoittaja Apes
Lykkäsin just Mobil 1 täyssynteettiset 0W-40 öljyt koneeseen. Sattuu olemaan tommosta ylimääräsenä vajaa neljä litraa nii onhan tuota nyt kokeiltava. Eipä siinä, kytkin pelittää mainiosti ja vaihteet lompsuu sisään kuin ajatus

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 04.11.2008 18:05
Kirjoittaja KuuSiTo
Oon nyt pari kertaa laittanu 15w-50 öljyä. Jotain
Teboil Suberbike 4-T Motor oil. Täyssynteettistä. Toimii ihan perkuleen hyvin eikä vaihteetkaan jumita enää kylmänä.
Edit:
Tällästä siis.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 04.11.2008 18:11
Kirjoittaja BT
jep vaihteet menee tuolla tosi hyvin päälle.
mutta mineraalin kannalla oon

.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 07.11.2008 18:16
Kirjoittaja vartapower
KuuSiTo kirjoitti:Oon nyt pari kertaa laittanu 15w-50 öljyä. Jotain
Teboil Suberbike 4-T Motor oil. Täyssynteettistä. Toimii ihan perkuleen hyvin eikä vaihteetkaan jumita enää kylmänä.
Edit:
Tällästä siis.
Itellä oli yhen kesän tota, sen jälkeen en oo pistäny, enkä pistä, nimittäin ku oli sen yhen kesän niin aluks toimi vaihteet ja kaikki normisti, mutta sitte loppukesästä alko kytkin luistaa ja vaihteetki vaan kolahti päälle, heti ku vaihdoin sit hondan omat 10w40 öljyt niin alko taas vaihteet menee nätisti silmään

(Nykyset öljyt on 15w50 Repsolit moposopista, on tosi hyvää öljyä

suosittelen

)
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 07.11.2008 19:16
Kirjoittaja HPT
itekkin tuli 'vahingossa' tota teboilin superbike öljyä ostettua, kaupassa kun rupesin muistelemaan että mitä teboilin öljyä tuo oli mitä KuuSiTo mainitsi, meinasin ensi ottaa 10w-40 mutta sitten päädyin tohon

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 07.11.2008 21:15
Kirjoittaja haraa
ite käytän motulin 5000 se on iha hyvää aika kallist vaa

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 08.11.2008 12:52
Kirjoittaja Carbon
Aina on Mobililla menty ja niin mennään tulevaisuudessakin. Mobil1 0w-40 -öljyt lorautin koneeseen. Saapahan taas 1500km ajella noilla.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 09.11.2008 21:54
Kirjoittaja Partanen
Jaksaakohan Monkeyn öljypumppu edes pumpata noin löysää öljyä kunnolla? Tietysti jos on -30 asteen pakkasia, ja meinaa ajella, niin pakkohan sinne on ohutta laittaa. Näillä nollakeleillä luulisi ongelmia tulevan ennen pitkää.
Kaveri laittoi uudenkarheaan Skyteam:iin 5w-40 öljyt, niin alkoi sininen savutus. Sitä pohdittiin, että onko liian ohutta näille 5-10 asteen lämpötiloille.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 09.11.2008 22:21
Kirjoittaja Petu^
10w-40 toiminu hyvin itellä kesäkelillä nii ei ainakaa ongelmaa pitäs olla sit vielä jos menee pakkaselle.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 10.11.2008 14:01
Kirjoittaja Carbon
Partanen kirjoitti:Jaksaakohan Monkeyn öljypumppu edes pumpata noin löysää öljyä kunnolla? Tietysti jos on -30 asteen pakkasia, ja meinaa ajella, niin pakkohan sinne on ohutta laittaa. Näillä nollakeleillä luulisi ongelmia tulevan ennen pitkää.
Ainakin haluan uskoa näin. Laitoin nuo öljyt nimenomaan pakkasten ja kylmäkäynnistysten vuoksi, että voitelu alkaa pelaamaan heti eikä viidestoista päivä. Manki on nimittäin päivittäisessä ajossa myös talvella. Ja kuitenkin kun aika pohjoisessa asun, niin täällä on aina kylmempää kuin Teillä siellä etelässä...

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 26.10.2009 09:44
Kirjoittaja jojjo
Pitäskö mankiin laittaa eri öljyt kun nyt on 10w-30 jotai litkua mitä laitettiin vaihteisto remontin jälkeen ja kun ajaa koneen lämpimäksi öljy vaahtoutuu ja tuntuu vedeltä ja sitä vaahtoa tulee huohotin letkusta??
ennen remonttia oli 10w-40 teboil silveriä ja sillon ei tehny tota. ja miten vois paikata öljyvuodon kun manki tiputtaa yössä öljyä 1,5cm kertaa 1,5cm? vissiinlohkotiivisteestä vuotaa ja siten että konetta ei tartte purkaa???

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 26.10.2009 09:53
Kirjoittaja kurri
Ehdottomasti kannattaa vaihtaa jos öljy pahasti vaahtoilee.
Paikkaamiseen ilman avaamista ei oikein hyvää konstia oo, mutta ehkä joku silikoni/sikafleksi vois pysyä sauman päällä riittävän hyvin kunhan putsaa ensin oikein hyvin jollain rasvanpoistoaineella.
Ootko koittanu kiristää lohkonpultteja vuotokohdasta? Oliko kiristysjärjestys millainen?
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 26.10.2009 09:59
Kirjoittaja jojjo
kurri kirjoitti:Ehdottomasti kannattaa vaihtaa jos öljy pahasti vaahtoilee.
Paikkaamiseen ilman avaamista ei oikein hyvää konstia oo, mutta ehkä joku silikoni/sikafleksi vois pysyä sauman päällä riittävän hyvin kunhan putsaa ensin oikein hyvin jollain rasvanpoistoaineella.
Ootko koittanu kiristää lohkonpultteja vuotokohdasta? Oliko kiristysjärjestys millainen?
no kyllä ne on aika kireellä ja ristiin kiristetty. mutta haittaako noin pieni vuoto jos pitää pientä öljy kannua vaikka penkin alla ja lisää jos on tarpeen. kun ei viitti avata enää konetta ton takia :O?
saattaa vuotaa myös siitä jakopää ketjun vai mikä se oli pultin tiivisteestä kun sitä ei ole vaihdettu :S
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 26.10.2009 10:16
Kirjoittaja kurri
Koitappa kiristää ne pultit uudestaan niin että kiristät alhaalta keskeltä eka ja sit kiertäen kumpaankin suuntaan, voi auttaa.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 26.10.2009 10:20
Kirjoittaja jojjo
kurri kirjoitti:Koitappa kiristää ne pultit uudestaan niin että kiristät alhaalta keskeltä eka ja sit kiertäen kumpaankin suuntaan, voi auttaa.
okei eihän tuo haittaa kun ainahan voi lisätä öljyä kun vuoto on noin pieni mutta vituttava silti :S
esim: nyt manki on talveksi mökillä niin siellä sitte tiputtaa :S
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 01.11.2009 18:24
Kirjoittaja SaMito
Mulla koneessa 5w-40 öljyt ja hyvin toimii. kaiketi tuo 5w-40 voitelee paremmin kylmänä eikä rasita öljypummppua niin paljon kun on vireämpää

.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 03.11.2009 18:27
Kirjoittaja Jakke
Nyt tässä isoveli nakkas vittumaisen kommentin kun sille kerroin, että kuinka tuo jinkun mäntä oli päässy karstottumaan, eli väitti, että kun minä olin tuolla keulinut ja tehnyt kaikki temput, niin että öljyt olisivat vain tuolla moottorin pohjalla kun mopo on keula pystössä? Ainakin maalaisjärjen mukaan tuo väite pitää paikkansa mutta syntyykö männästä niin paljoa imua kun kone käy että keula pystössä mäntä ja kansi saa öljyä riittävästi?

ihan hauska juttu kun ei ole tullut ennen edes aateltua moista, kun on ajanut huolettomasti keula pystössä ajattellen vain keulimista

en tiejä että kuuluko välttämättä tänne mutta aiheeseen liittyen myös, että vaikuttaako öljyn paksuus myös tähän että miten se pysyy ''ylä-kerrassa''?

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 03.11.2009 23:37
Kirjoittaja HPT
Paha sanoa kun ei tuosta sun viestistä saa mitään selvää...
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 04.11.2009 08:30
Kirjoittaja KuuSiTo
No sinuna menisin sitten vielä parille äidinkielentunnille.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 04.11.2009 17:00
Kirjoittaja Jakke
tai sitten ette jaksa ymmärtää

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Lähetetty: 06.11.2009 01:34
Kirjoittaja vartapower
HPT kirjoitti:Paha sanoa kun ei tuosta sun viestistä saa mitään selvää...
Minä sain aika hyvinki

meinaa aikavarmasti sitä että saako yläpää voitelua keuliessa, ei se mankin pumppu jaksa pumpata sitä öljyä sinne ja eihän se kyllä pystykkään ku kaikki öljyt on siellä lohkojen reunoilla eikä niinku normaalisti pohjassa, tuota karstoittumis juttua en nyt oikeen tajunnu, mutta ei siinä männässä ollu edes paljoa karstaa ja se on normaalia että vähä karstottuu
