Venttiilien irrotus.

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
waltt
Viestit: 214
Liittynyt: 22.05.2006 16:18
Paikkakunta: Eurajoki

Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja waltt »

Venttiilien irroittaminen onnistuu helpoiten kun teet ~22mm putkesta työkalun jolla saat puristettua jousia kasaan niin että saat lukkolaipat pois.
Ota sopiva ~5cm pitkä noin 22mm paksu putki, leikkaa rautasahalla toisesta päästä ~2cm pitkä C :n muotoinen pala pois.
Irrota keinuvivut ottamalla keinuvipujen akseli pois vaikka ruuvimeisselillä
Laita aiemmin tehty työkalu vanttiililautasen päälle ja palotilan "alle" puunpala tjsp. ettei puristin vahingoita kantta. Asettele puristin putkenpätkän päälle ja puunpalan alle ja purista venttiilinjousta alaspäin, lukkolaippojen pitäisi nyt olla vapaana , kalasta laipat magneettikärkisellä ruuvimeisselillä venttiililautasen juurelta.
Venttiilikoneistoa kasatessa samat ohjeet pätevät.

Siinä nopeasti väsätyt ohjeet, toivottavasti auttaa, kysymyksiä voi esittää.:wink:

Kuva
Lukkolaippoja

Jos joltain löytyy kuvia joita tässä tekstissä voisi auttaa niin lähettäkää minulle niin lisään tekstiin.
lokitekki
Vip-käyttäjä
Viestit: 1918
Liittynyt: 15.04.2006 21:19

Viesti Kirjoittaja lokitekki »

tuli tarpeeseen :P

tuossa hommassa on hyvä olla kaveri mukana jos mahollista :wink:
Tomi
Viestit: 279
Liittynyt: 18.03.2006 01:27
Paikkakunta: Keitele

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Saahan ne 14mm lenkkiavaimella ja kahella magneetti päisellä meisselillä.Ja keinuvipujen akseleissa on 8mm kierteet eli 8millin pultilla ne lähtee ja menee sinne
Kaasua!
Viestit: 270
Liittynyt: 30.12.2006 17:44
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Kaasua! »

tomijantti kirjoitti:Saahan ne 14mm lenkkiavaimella ja kahella magneetti päisellä meisselillä.Ja keinuvipujen akseleissa on 8mm kierteet eli 8millin pultilla ne lähtee ja menee sinne
helpommin sain tolla waltin tyylil kireet vennan jouset.
Entistä Seksikkäämpi Monkey Kuski! ;)
Ihmepoika
Viestit: 109
Liittynyt: 07.08.2005 23:06

Viesti Kirjoittaja Ihmepoika »

Joo, ja sitten kasaamisessa mielestäni kannattaa laittaa nuo lukkolaipat valmiiksi siihen lautasen päälle. Sitten alkaa puristinta kiertämään kiinni työkalun kanssa, laipat saattaa alkaa nousta niin niitä jollain meisselillä vaikka pitää kohillaan että ne painuu oikeaan paikkaan.. :wink:
Kaasua!
Viestit: 270
Liittynyt: 30.12.2006 17:44
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Kaasua! »

Ihmepoika kirjoitti:Joo, ja sitten kasaamisessa mielestäni kannattaa laittaa nuo lukkolaipat valmiiksi siihen lautasen päälle. Sitten alkaa puristinta kiertämään kiinni työkalun kanssa, laipat saattaa alkaa nousta niin niitä jollain meisselillä vaikka pitää kohillaan että ne painuu oikeaan paikkaan.. :wink:
Mulla nousee ne prikat aina sen vennan mukana ylöspäin ja magneetti meisselistä ei sit taas taho irrota ne prikat. Pyytää kaverin painamaan jousta kasaan ja sit ite laittaa ne prikat sormin paikalleen niin onnistuu ykkösel toikin homma.
Entistä Seksikkäämpi Monkey Kuski! ;)
Carbon
Viestit: 141
Liittynyt: 08.12.2007 12:31

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Carbon »

Voisiko joku selittää yksinkertaisesti operaation venttiilivarren kumien vaihto, vai kannattaako itse alkaa yrittämään kun ei ole hirveästi erikoistyökaluja eikä kokemusta monkeyn kannesta? Syynä on öljynkulutus, eli eikös vika todennäköisesti löydy juuri vent.varrenkumeista?
Ja toinen erityisen tyhmä kysymys, että miten männänrenkaat asennetaan uriinsa, venytetäänkö ne männän yläpuolelta rengasuriinsa, vai painetaanko ne vain paikoilleen männän sivupuolelta :oops:
Siihen loppui kiire kun mä Mersun hommasin!
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja kurri »

no, itse homma ei kovin vaikea ole, jos noilla ylläolevilla ohjeilla saat jouset pois, niin sitten kumit on ihan vaan vanhat pois ja uudet tilalle.. vanhat saa helposti irti vaikka kärkipihdeillä ja uudet saa painettua sormin paikalleen. Monkeyn kannessa ei montaa osaa ole, eikä se vaikeaa ole. Hankalin homma tosiaan on näitten jousien puristus, joka helpottuu kunnon välineillä huomattavasti. Kaverikin on hyvä apu varsinkin takaisin laittaessa.

edit: m-renkaat pitää varovasti venyttää männän päältä uriinsa

viewtopic.php?f=4&t=14&st=0&sk=t&sd=a&start=580
tuonne linkitin joskus oman viritykseni jousipuristimesta
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Carbon
Viestit: 141
Liittynyt: 08.12.2007 12:31

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Carbon »

Kiitän! (Y) Pitänee yrittää saanko venttiilit irti, vai pitääkö tukeutua viisaampiin...

Edit:Millä systeemilla noi lukkolaipat on sielä kiinni? Onko niiden takaisin kiinnittäminen kovin vi**umainen homma
Siihen loppui kiire kun mä Mersun hommasin!
Risee
Viestit: 94
Liittynyt: 07.04.2008 23:12
Paikkakunta: Kitee

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Risee »

http://marina.fortunecity.com/cyprus/254/frameset.htm <- tuolla muuten kuva venttiilinirrotustyökalusta
"Ei niitä panoja kuitenkaan kannata lisätä tekniikan kustannuksella..."
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja kurri »

Venttiilijousilautasessa on kartio reikä joka painaa ne lukot venttiilin varren uraan. Ne voi olla vähän jumissa, ja sillon on hyvä tökkiä niitä jollain pienellä ruuvarilla vähän että ne irtoo.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Masi
Viestit: 77
Liittynyt: 13.12.2007 18:04

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Masi »

Nyt ko pääsi pakoventtiilin hiomisen jälkeen ajamaan nii savutti hirveästi ja syy taitaaki olla se että venttiilinvarrenkumi puuttuu sieltä. Oiskohan se voinu kärähtää samalla kokonaan ettei sitä sen takia ollu sielä?
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja kurri »

en usko, mutta ainakin siitä pitäisi olla pieni jousi jäljellä jos näin on. Todennäköisempää mun mielestä on että se on murentunut pieniksi paloiksi ja kulkeutunut öljyn mukana jonnekkin.

Tai kuten täällä joku sanoi että jotkut tarvikekumit ovat liian isoja, ja ottavat jouseen kiinni ja menevät rikki. Ehkä niin on käynyt edellisen omistajan rempatessa konetta.

Vanhan mallin kannessahan ei ole varsinaista kumia ollenkaan vaan ihan pieni tiivisterengas peltisen holkin alla.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Kurri, tarkoitatko tällä pienellä tiivisterenkaalla sitä O-rengasta, joka tulee venttiilinohjurin alle/väliin?
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja kurri »

joo, tai ainakin siinä kannessa minkä minä purin, se ei ollut o-rengas vaan L:n muotoisella profiililla oleva kumirengas
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Kummallista, Hondan alkuperäinen tiivisterengas sinne on kyllä ihan O-rengas.
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja kurri »

no, se oli jenkeistä tilattu minitrailin kansi, vm 70, ehkä design on sen jälkeen muuttunut :roll:
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Masi
Viestit: 77
Liittynyt: 13.12.2007 18:04

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Masi »

kurri kirjoitti:en usko, mutta ainakin siitä pitäisi olla pieni jousi jäljellä jos näin on. .
joo siinä kävi nii että unohettiin laittaa ollenkaan niitä. Mistä pienestä jou :? sesta puhut? En muista ees nähneeni semmosta
E: Irrotin taas venttiilin ja ymmärsin. Kyllä se venttiilinvarren kumi oli sielä mutta ihan kovaksi menny ja siinä oli reikä.
Viimeksi muokannut Masi, 17.07.2008 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja kurri »

sellainen pyöreä siinä kumin ympärillä.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
M4st3rtun3r
Viestit: 22
Liittynyt: 03.09.2008 08:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja M4st3rtun3r »

mikä on pako venttiilin oikea välys kun imulla on 0,05mm
ei ole riemulla rajaa AIDOLLA hondalla ajaa.
virit:
-tuplaputket alakautta.
-16/39
zuhari1
Vip-käyttäjä
Viestit: 470
Liittynyt: 31.05.2006 11:59
Paikkakunta: Sastalama

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja zuhari1 »

Sama.
"Suomessa vastaavaa rakennetaan 15 vuotta paskaisessa ja lämmittämättömässä pajassa, jonka jälkeen perikunta lunastaa auton ja peräkammarin poika ostaa sen tonnilla, polkee katon matalaksi, kusee takapenkille ja maalaa sen telalla mustaksi."
Apes
Viestit: 320
Liittynyt: 14.09.2006 17:50

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Apes »

Kummins päin nuo lukkolaipat on? Paksu puoli alas vai ylöspäin? Voi olla että asennus ei onnistunu siks että yritettiin laittaa noita mahdollisesti väärinpäin, eli paksu puoli alaspäin.

(paksu puoli = puoli, jossa on se nyppylä joka tulee venttiilinvarteen kiinni)

vaikee selitys :D
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Paksu puoli ylöspäin, eihän sitä saa toisinpäin millään sinne :lol:
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Apes
Viestit: 320
Liittynyt: 14.09.2006 17:50

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja Apes »

Tulipa tuokin sitten todistettua :lol:
sorrow
Viestit: 51
Liittynyt: 13.12.2007 16:43
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Venttiilien irrotus.

Viesti Kirjoittaja sorrow »

venttiilinjouset irrotus tapahtuu varmaan samalla tyylillä??
honda monkey 1997: 50cc, um-kansi, 14-39
huiput n.45km/h :D
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2832 <-- mankini mun
Vastaa Viestiin