Rotta lowrider
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Rotta lowrider
Eli ajattelin tehdä aiheen tästä mun projektista vaikka se on jo aika pitkälle ehtinyt ja työtunteja pitkälle toista sataa takana. Projektin pohjana oli lihalaatikkossa ruostunut osakasa jonka ostin 6 vuotta sitten ja aloitin melkein heti perään tänä talvena. Alusta asti ideana on ollut tehdä lowrider mahdollisimman pienellä budjetilla, jonka takia päätin sitten tehdä rottalowriderin jotta budjetissa pysytään. Tarkoituksena on tulla ihan vakio 50cc jotta voi rauhassa kruisailla, jos ton rungon nyt saa edes kilpiin. Väritys tulee luutavasti olemaan ruoste, mutta ehdotuksia otetaan vastaan.
Tähän mennessä tehtyjä osia, jotka näkyy kyllä kuvissakin:
-Takahaarukka, jotain luokkaa +26. Pituus määräytyi siten että noilla jousillla tulee oikean korkuinen
http://aijaa.com/img/b/00981/13020228.jpg
-Pohjapanssari/jalkatappi/sivujalkarunko. Sivujalka tulee luutavasti pysymään ylhäällä magneetilla kun ei noin lyhyeen jalkaa oikeen saa jousta järkevästi.
http://aijaa.com/img/b/00634/13020226.jpg
http://aijaa.com/img/b/00112/13020227.jpg
-Ilmansuodatinkotelo, lähinnä vaan koriste, sisällä vakio suodatin.
http://aijaa.com/img/b/00665/13020225.jpg
-Lampunkiinnikkeet
http://aijaa.com/img/b/00556/13020224.jpg
-Sivukoppa
http://aijaa.com/img/b/00866/13020221.jpg
-Keulan madallus, keula siis madallettu ihan perinteisesti lyhentämällä, sekä hitsaamalla tolle alaholkille stopparit jotta "esijännitys" kiristyy siten että joustoa jää 1cm ja on erittäin jäykkä. Kuvasta selvii enemmän.
http://aijaa.com/img/b/00468/13020222.jpg
http://aijaa.com/img/b/00320/13020223.jpg
-Tarakkaa aloitettu, ei tuu jäämään todellakaan ton muotokseksi, luutasti tulee ylhäältäpäin katsottuna timantin muotoinen tehtynä tosta samasta neliöputkesta josta muutkin osat, muuten aika samanlainen kuin hondan vakiotarakka. Ja tietenkin kiinnikkeet kaljakorille.
-Vaihdepoljin/vaidekeppi, en oo vielä päättäny minkälainen tulee, luutavasti vaan perus poljin. Multa löytyis kyllä pääkallovaidekepin nuppi joka tohon tulisi
http://aijaa.com/img/b/00075/13020229.jpg
Ideat ja kommentit erittäin tervetulleita, päivittelen sitä mukaan mitä edistyy.
Tähän mennessä tehtyjä osia, jotka näkyy kyllä kuvissakin:
-Takahaarukka, jotain luokkaa +26. Pituus määräytyi siten että noilla jousillla tulee oikean korkuinen
http://aijaa.com/img/b/00981/13020228.jpg
-Pohjapanssari/jalkatappi/sivujalkarunko. Sivujalka tulee luutavasti pysymään ylhäällä magneetilla kun ei noin lyhyeen jalkaa oikeen saa jousta järkevästi.
http://aijaa.com/img/b/00634/13020226.jpg
http://aijaa.com/img/b/00112/13020227.jpg
-Ilmansuodatinkotelo, lähinnä vaan koriste, sisällä vakio suodatin.
http://aijaa.com/img/b/00665/13020225.jpg
-Lampunkiinnikkeet
http://aijaa.com/img/b/00556/13020224.jpg
-Sivukoppa
http://aijaa.com/img/b/00866/13020221.jpg
-Keulan madallus, keula siis madallettu ihan perinteisesti lyhentämällä, sekä hitsaamalla tolle alaholkille stopparit jotta "esijännitys" kiristyy siten että joustoa jää 1cm ja on erittäin jäykkä. Kuvasta selvii enemmän.
http://aijaa.com/img/b/00468/13020222.jpg
http://aijaa.com/img/b/00320/13020223.jpg
-Tarakkaa aloitettu, ei tuu jäämään todellakaan ton muotokseksi, luutasti tulee ylhäältäpäin katsottuna timantin muotoinen tehtynä tosta samasta neliöputkesta josta muutkin osat, muuten aika samanlainen kuin hondan vakiotarakka. Ja tietenkin kiinnikkeet kaljakorille.
-Vaihdepoljin/vaidekeppi, en oo vielä päättäny minkälainen tulee, luutavasti vaan perus poljin. Multa löytyis kyllä pääkallovaidekepin nuppi joka tohon tulisi
http://aijaa.com/img/b/00075/13020229.jpg
Ideat ja kommentit erittäin tervetulleita, päivittelen sitä mukaan mitä edistyy.
Re: Rotta lowrider
Erittäin mielenkiintonen rojekti, eikä ainakaan itteä haittaa yhtään, että on lowrider, kun tuntuu olevan _pikkasen_ erilainen... nuo DIY-osat ottaa (postiivisesti) heti silmään :b.
Re: Rotta lowrider
rottalook ehdottomasti! Kehittele tähän vielä jokin mukava sivuvaunu tms
2 kpl kiinanmankia rakenteilla kesän ajoihin.
Re: Rotta lowrider
Projektí jäin kesken töiden jatkumisen takia melkein vuodeksi, mutta nyt on taas aika jatkaa, ja vielä valmiiksi asti tällä kertaa. Jostain syystä ketjusta on kadonnut useita viestejä, mutta ei niissä mitään hirveän tarkeää tainnut olla. Seuraavana listaa mitä tehty viimetalven jälkeen.
-Aloitin osien ruostutuksen pyyhkimällä osat akkuhapolla, ja sen jälkeen suihkuttelin ne vedellä märäksi. Vesi haihtui aika nopeasti joten sai olla vartin välein suihkuttelemassa lisää, mutta osat ruostui ihan silmissä.
-Noissa kadonneissa viesteissä taisin mainita tulipalosta joka syttyi mankia rakennellessa, mutta saimpahan siitä penkin joka sopii rotta lookkiin. Eli penkki jäämässä tollaseksi, pitänee pitää yöt sisällä .
-Etulokarin sain väännettyä tohon, siitä ei tullut ihan niin siisti kuin toivon mutta saa jäädä tollaiseksi ellen pääse johonkin käyttämään särmäriä.
-Tarakka idea on haudattu ja tollasta neliöputki pakoputkea olen hahmotellut, sen kohtalosta en ole vielä varma. Myöskin vaihdekeppi idea on haudattu, se ei ollut kovin hieno eikä toimiva systeemi
Kuvia tämänhetkisestä tilanteesta
http://aijaa.com/UTxcvr
http://aijaa.com/VBRXVa
Päivittelen lisää kun edistyy, samaan aikaan kaksi muutakin projektia alla.
-Aloitin osien ruostutuksen pyyhkimällä osat akkuhapolla, ja sen jälkeen suihkuttelin ne vedellä märäksi. Vesi haihtui aika nopeasti joten sai olla vartin välein suihkuttelemassa lisää, mutta osat ruostui ihan silmissä.
-Noissa kadonneissa viesteissä taisin mainita tulipalosta joka syttyi mankia rakennellessa, mutta saimpahan siitä penkin joka sopii rotta lookkiin. Eli penkki jäämässä tollaseksi, pitänee pitää yöt sisällä .
-Etulokarin sain väännettyä tohon, siitä ei tullut ihan niin siisti kuin toivon mutta saa jäädä tollaiseksi ellen pääse johonkin käyttämään särmäriä.
-Tarakka idea on haudattu ja tollasta neliöputki pakoputkea olen hahmotellut, sen kohtalosta en ole vielä varma. Myöskin vaihdekeppi idea on haudattu, se ei ollut kovin hieno eikä toimiva systeemi
Kuvia tämänhetkisestä tilanteesta
http://aijaa.com/UTxcvr
http://aijaa.com/VBRXVa
Päivittelen lisää kun edistyy, samaan aikaan kaksi muutakin projektia alla.
-
- Viestit: 594
- Liittynyt: 15.07.2012 20:31
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Rotta lowrider
Jollain häröllä tavalla mä tykkään tästä, seuraillaan ehdottomasti miten tää etenee
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö taas sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Re: Rotta lowrider
Tästä tulee varmaan aika härö vehe Laita vielä kuvat suoraan viestiin niin ei tarvii linkkien kautta mennä
Re: Rotta lowrider
Ei hitto ku on makia vehje
mut runko pistää silmään sille joku kiva matta väri?
Edit. ehkäpä monoiskari taatte
mut runko pistää silmään sille joku kiva matta väri?
Edit. ehkäpä monoiskari taatte
Viimeksi muokannut panda, 17.12.2014 19:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
a.k.a tuuppari
Honlei 03 50cc lintta yms ralli peli http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =2&t=20703
Honlei 201cc "fighter" kesä mopo http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=21854
Monkey YX160 "Hell K" http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=22702
https://www.youtube.com/channel/UCI0xRS ... 9KA/videos
Honlei 03 50cc lintta yms ralli peli http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =2&t=20703
Honlei 201cc "fighter" kesä mopo http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=21854
Monkey YX160 "Hell K" http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=22702
https://www.youtube.com/channel/UCI0xRS ... 9KA/videos
Re: Rotta lowrider
Ensimmäistä kertaa näen monkeytouhuissa fiksun näköistä ruostuttamista.
-87vm punavalko välimalli
EX -90vm käyttis
EX -90vm käyttis
Re: Rotta lowrider
Oonko ainut joka ei tykkää tästä?
Siististi tässä on tehty kaikki mutta en vaan tykkää hirveästi lowridereista ja rotta mankeista.
Siististi tässä on tehty kaikki mutta en vaan tykkää hirveästi lowridereista ja rotta mankeista.
Re: Rotta lowrider
Tänään tuli taas koko päivä vietettyä projektien lomassa ja mankiakin kerkesi tekemään.
Aloitin tekemällä sivujalalle jousen jotta se pysyy alhaalla/ylhäällä. Sai tehtyä juuri ja juuri tolla lyhyimmällä jousella mitä löysin. Yllätyin itsekkin miten jouheasti jalka toimii ja miten hyvin jousi pitää jalan ylhäällä.
Seuraavaksi rupesin mallailemaan jarrupoljinta. Viime talvena kerkesin jo 2 versiota tekemään mutta kumpikaan ei miellyttänyt silmää joten aloitin homman alusta. Nyt sain idean käyttää tuota neliöputkea vipuna ja laittaa se samaan kulmaan takahaarukan tuen kanssa. Poljin osaan yhdistelin paria vaihdepoljinta ja yhtä jarrupoljinta ja sain siitä omasta mielestä muuhun mopoon sopivan. Poljinta pitää vielä viimeistellä ja tehdä jarrutangolle kiinnitys putken sisään piiloon.
Kyllästyin polkimen tekoon joten aloin suunnittelemaan käynnistyspoljinta. Idea tuli melkein heti kun olin juuri tehnyt jarrupoljinta, joten tein samasta putkesta samaan linjaan käynnistyspolkimen mahdollisimman läheltä lohkoa jotta se olisi mahdollisimman vähän tiellä. Tuossa polkimen kääntyvän osan mekanismissa meni jonkun aikaa suunnitella mutta loppujen lopuksi olen siihen erittäin tyytyväinen. Otin kuvia myös tuosta saranan mekanismista.
Runko tosiaan kaipaisi ehkä jotai värimuutosta. Ruostuttaa sitä en viitsi kun menisi ennenpitkään pilalle. IMO mankeihin kuuluu aina 2 iskaria, joten mono iskaria ei ole tulossa. Nykyiset iskarit pitäisi hioa/puhaltaa ja ruostuttaa kanssa. Jääköön se huomiseen
Aloitin tekemällä sivujalalle jousen jotta se pysyy alhaalla/ylhäällä. Sai tehtyä juuri ja juuri tolla lyhyimmällä jousella mitä löysin. Yllätyin itsekkin miten jouheasti jalka toimii ja miten hyvin jousi pitää jalan ylhäällä.
Seuraavaksi rupesin mallailemaan jarrupoljinta. Viime talvena kerkesin jo 2 versiota tekemään mutta kumpikaan ei miellyttänyt silmää joten aloitin homman alusta. Nyt sain idean käyttää tuota neliöputkea vipuna ja laittaa se samaan kulmaan takahaarukan tuen kanssa. Poljin osaan yhdistelin paria vaihdepoljinta ja yhtä jarrupoljinta ja sain siitä omasta mielestä muuhun mopoon sopivan. Poljinta pitää vielä viimeistellä ja tehdä jarrutangolle kiinnitys putken sisään piiloon.
Kyllästyin polkimen tekoon joten aloin suunnittelemaan käynnistyspoljinta. Idea tuli melkein heti kun olin juuri tehnyt jarrupoljinta, joten tein samasta putkesta samaan linjaan käynnistyspolkimen mahdollisimman läheltä lohkoa jotta se olisi mahdollisimman vähän tiellä. Tuossa polkimen kääntyvän osan mekanismissa meni jonkun aikaa suunnitella mutta loppujen lopuksi olen siihen erittäin tyytyväinen. Otin kuvia myös tuosta saranan mekanismista.
Runko tosiaan kaipaisi ehkä jotai värimuutosta. Ruostuttaa sitä en viitsi kun menisi ennenpitkään pilalle. IMO mankeihin kuuluu aina 2 iskaria, joten mono iskaria ei ole tulossa. Nykyiset iskarit pitäisi hioa/puhaltaa ja ruostuttaa kanssa. Jääköön se huomiseen
Re: Rotta lowrider
Ensin kyllä tuli katottua mitä vittua mut kyllä tästäkin voi ihan siisti tulla
Juu
Re: Rotta lowrider
Samaa kommenttia tulee paikanpäällä jatkuvasti Eiköhän tästä siisti tule muidenkin silmään, oman silmän mukaan tätä rakennetaan. Huomenna tulee taas lisää päivityksiä, tänään tehtiin muita hommia.
Re: Rotta lowrider
Pyhien jälkeen kerkesi taas jatkaa mankia ja pientä edistystäkin tuli.
Kävin hakemassa pari kulmikasta työvaloa motonetistä ja hahmottelin niitä paikalleen. Kunhan päätän kumpaa umpiota käytän, teen pellistä umpiolle suunnilleen samanlaisen kuoren mitä noissa on nyt. Kommentteja valosta otetaan mielellään vastaan, kun en ole itsekkään päättänyt mikä olisi paras. Vakio lampusta tuossa paikallaan ei ole kuvaa mutta omasta mielestä se sopi kaikista huonoiten lookkiin.
Kiksin sain myös viimeisteltyä
Leveämpi vannekkin löytyi, mutta en tiedä vielä onko aikaa viritellä tuota paikalleen kun joutuisi takahaarukkaa ja iskareita muokata taas ja ketjulinjaa siirtää.
Kävin hakemassa pari kulmikasta työvaloa motonetistä ja hahmottelin niitä paikalleen. Kunhan päätän kumpaa umpiota käytän, teen pellistä umpiolle suunnilleen samanlaisen kuoren mitä noissa on nyt. Kommentteja valosta otetaan mielellään vastaan, kun en ole itsekkään päättänyt mikä olisi paras. Vakio lampusta tuossa paikallaan ei ole kuvaa mutta omasta mielestä se sopi kaikista huonoiten lookkiin.
Kiksin sain myös viimeisteltyä
Leveämpi vannekkin löytyi, mutta en tiedä vielä onko aikaa viritellä tuota paikalleen kun joutuisi takahaarukkaa ja iskareita muokata taas ja ketjulinjaa siirtää.
Re: Rotta lowrider
Toi orkkis läskipenkki veks ja jotain matalampaa ja kapeempaa tilalle.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.01.2015 14:02
Re: Rotta lowrider
Jos kuppipenkkii oot hankkimassa niin voin ostaa ton sun pehmusteen ainakin pois !
Re: Rotta lowrider
Tohon voisi kyllä sopia joku pienempi penkki. Jätän sen tekemisen kyllä viimeiseksi kun taas näyttää siltä että aika loppuu kesken ja olisi tarkoitus saada tämä tänä talvena valmiiksi.
Tällä viikolla edistystä tullut ihan hyvin, olen saanut useampaakin osaa hahmoteltua ja tehtyä.
Hetken mielijohteesta päätin tehdä magneetonkopan metalliverkosta ja siitä tuli ihan ok näköinen ja rottatyyliin sopiva. Verkko ruostutetaan tietenkin niinkuin kaikki ruostuvat osat mopossa. Ei vaan parane sateella ajella . Samassa kuvassa näkyy vaihdepoljin.
Alkuperäiset takaiskarin päät ovat alumiinia joten nekin piti tehdä raudasta uusiksi.
Ketjunlkiristimet myös puuttuivat joten väsäsin parinmillin pellistä ja parista pultista kiristimet.
Takajarrua tuli taas jatkettua ja sain työkaverilta idean tehdä tuo "jarrutanko" nokkaketjusta. Metalliroskiksesta löytyikin onneksi yksi nokkaketju ja siitä tulikin sitten tuo jarrun tanko. Rumpujarrun vivun "naamioin" myös tuon neliöputken näköiseksi mitä olen muissakin osissa käyttänyt.
Kuvissa näkyvä takavanne on alumiinia joten sekin piti tehdä uusiksi. Hitsasin aluksi aluvanteen ympärille pulteilla avattavan telineen tai "jigin" jotta saan tehtyä uuden vanteen yhtä leveäksi ja suoraksi. Sitten halkaisin vakiovanteen ja heftasin sen kiinni telineeseen ja hitsailin peltilevyä palojen väliin. Sain heftailtua vanteen kasaan mutta lopullinen hitsaus ja rälläköinti saa jäädä ensiviikkoon. Mopo kun on rottatyylinen ja tulee olemana periaatteessa vakio, en edes yrittänyt tehdä vannetta niin viimisen päälle. Tarpeeksi suora siitä tuli kyllä noinkin ilman sorvia ym.
Tällä viikolla edistystä tullut ihan hyvin, olen saanut useampaakin osaa hahmoteltua ja tehtyä.
Hetken mielijohteesta päätin tehdä magneetonkopan metalliverkosta ja siitä tuli ihan ok näköinen ja rottatyyliin sopiva. Verkko ruostutetaan tietenkin niinkuin kaikki ruostuvat osat mopossa. Ei vaan parane sateella ajella . Samassa kuvassa näkyy vaihdepoljin.
Alkuperäiset takaiskarin päät ovat alumiinia joten nekin piti tehdä raudasta uusiksi.
Ketjunlkiristimet myös puuttuivat joten väsäsin parinmillin pellistä ja parista pultista kiristimet.
Takajarrua tuli taas jatkettua ja sain työkaverilta idean tehdä tuo "jarrutanko" nokkaketjusta. Metalliroskiksesta löytyikin onneksi yksi nokkaketju ja siitä tulikin sitten tuo jarrun tanko. Rumpujarrun vivun "naamioin" myös tuon neliöputken näköiseksi mitä olen muissakin osissa käyttänyt.
Kuvissa näkyvä takavanne on alumiinia joten sekin piti tehdä uusiksi. Hitsasin aluksi aluvanteen ympärille pulteilla avattavan telineen tai "jigin" jotta saan tehtyä uuden vanteen yhtä leveäksi ja suoraksi. Sitten halkaisin vakiovanteen ja heftasin sen kiinni telineeseen ja hitsailin peltilevyä palojen väliin. Sain heftailtua vanteen kasaan mutta lopullinen hitsaus ja rälläköinti saa jäädä ensiviikkoon. Mopo kun on rottatyylinen ja tulee olemana periaatteessa vakio, en edes yrittänyt tehdä vannetta niin viimisen päälle. Tarpeeksi suora siitä tuli kyllä noinkin ilman sorvia ym.