Honda monkey -89 syö öljyä sekä puristukset hukassa

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
UHOj
Viestit: 10
Liittynyt: 03.04.2015 14:40

Honda monkey -89 syö öljyä sekä puristukset hukassa

Viesti Kirjoittaja UHOj »

-Mankin merkki, malli ja vuosimalli: Honda monkey -89
-Viritykset: ohitin, välit,
-Miten vika ilmenee: käynnistäessä ja ajossa
-Milloin vika ilmenee:ajossa
-Minkä jälkeen vika ilmeni: sylinterin vaihdon jälkeen
-Kuuluuko epäilyttäviä ääniä (Jos, niin mistä?): ei kuulu epäilyttäviä ääniä
-Oletko kokeillut jo tehdä jotain asian vuoksi? (Jos, niin mitä?): säätää venttiilejä

Joten siis puristukset ovat hukassa, sekä manki haisee palaneelle öljylle ja syö öljyä

Kun sain mankin, ajelin vähän aikaa ja sitten se hajosi (männänrenkaat pirstaleina). Tämän jälkeen tilasin uuden männän ja asensin sen paikoilleen. No sitten alkoi tämä öljyn syöminen ja ajoin puoli vuotta vaikka manki söi öljyä. No sitten rupesi ärsyttämään kun manki söi öljyä niin laitoin tilaukseen sylinterisarjan. (luulin, että öljyn syöminen johtuu väljästä sylinteristä). Sylinterisarjan asennuksen jälkeen vaihdettiin myös uudet venttiilinvarren kumit, mutta sekään ei auttanut mitään.

Myös puristukset ovat hukassa, enkä osaa sanoa syytä siihenkään... Suoraansanoen rupeaa vituttamaan tämä, kun ei oikein ole tietoa mikä on vikana (venttiilejä koitettu säätää). Apuja tarvittaisiin todella kipeästi! :( (Olen uusi foorumilla, niin pyydän jo anteeksi etukäteen jos on väärällä palstalla tms)
rocket
Viestit: 424
Liittynyt: 25.11.2013 10:29
Paikkakunta: Vaasa

Re: Honda monkey -89 syö öljyä sekä puristukset hukassa

Viesti Kirjoittaja rocket »

Jos puristukset hukassa niin ei ihme jos öljyä menee.
Ostit varmaan kiinapytyn ym osat kiinatavaraa?

Missä kunnossa kansi ja nokka-akseli / sen laakerit?
Myös koneen laakereissa voi olla vikaa jolloin alkaa syömään öljyä, huonot öljyt / pitkät öljynvaihtovälit tukkoisella suodattimella edes auttaa koneen kulumista.

Varmin keino saada kuntoon olis porauttaa se hondan oma sylinteri siihen kuuluvalle männälle, hondan omia ylikokomäntiä taitaa jostain nettikaupoista / koneistamoista vielä löytyä.
UHOj
Viestit: 10
Liittynyt: 03.04.2015 14:40

Re: Honda monkey -89 syö öljyä sekä puristukset hukassa

Viesti Kirjoittaja UHOj »

Joo, kiinanpyttyhän se oli. Kansi pitäisi olla hyvässä kunnossa, vaikkakin en sen tarkemmin sitä ole katsonut. Enkä tiedä myöskään nokka-akselista/ sen laakereista. Voisihan sitä katsoa, kun kerkeää.

Jos nuo koneen laakerit ovat huonot niin pitää koko alakerta purkaa, vai?

Ja semmoinen asia, että meneekö kiinankoneet lifanit yms kuinka hyvin hondan aidolle rungolle? itsellä oli 19mm kiinankaasari aikoinaan ja kaasuvaijeri hinkkasi runkoa vasten, joten kaasu jäi välillä pohjaan.. Jossen osaa/halua purkaa konetta niin kuinka hyvä tuommonen kiinankone olisi?

Kiitos jo etukäteen ! :)
rocket
Viestit: 424
Liittynyt: 25.11.2013 10:29
Paikkakunta: Vaasa

Re: Honda monkey -89 syö öljyä sekä puristukset hukassa

Viesti Kirjoittaja rocket »

Itellä ei pahemmin kokemuksia näistä nelareista mutta mitä nyt olen työkaverin mönkijäremontteja seurannut niin öljyä ne vie männänvaihdoista huolimatta eli jos kone on kulunut niin täys rempalla kuntoon.
Kone pitää purkaa jos alakertaan uutta laakeria laittaa ja osat pitäis olla aitoa hondaa niin olis laatuosia mutta tällöin hinta heilahtaa.

Kiinakoneet sopii suoraan mankin runkoon ja laatu voi olla vaihtelevaa mutta mun mielestä jos kone on kunnossa ja sitä huoltaa niin pitäis toimia yhtä hyvin kuin aito hondakin.

Mutta jos sulla on tallessa se hondan oma pytty niin etsi siihen aito hondan mäntä ja porauta se.
Myös tiivistesarjoissa on eroja, monesta puuttuu pieni kuparinen tiiviste joka tulee lohkon ja pytyn väliin ja laatueroja niissä sarjoissa on muutenkin.

Ainakin kiinakoneissa on pestävä öljysihti kytkinpuolella, kytkinposki pitää irroittaa jotta sen saa näkyville, taitaa hondassa olla samanlainen.
Koneessa kannattaa käyttää laatuöljyä ja oikea määrä + vaihtaa määräajoin, jos öljy haisee palaneelle niin se on jo liian vanhaa ja kertoo hieman siitä että jokin laakeri/laakerit alkaa olla selvät.

19mm kaasari taitaa olla jo niin korkea että vaatii sellaisen sivulle kääntävän imukaulan.
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Honda monkey -89 syö öljyä sekä puristukset hukassa

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Ilmeisesti kun vaihdoit uutta sylinterisarjaa (luultavasti 50cc?) muistit asentaa männänrenkaat oikein päin, eli musta/tummempi alas ja kirkas ylös? Myös öljyrenkaan asennuksessa täytyy huomioida että renkaan katkot eivät ole samalla kohtaa, ihan samalla tavalla kuin männänrenkaiden kanssa.

Varmuuden vuoksi kannattaa mitata männän ja sylinteriputken halkaisijat, ettei tule tehdasvirheen takia turhaa työtä.


Onko moottorin alapuoli kostea? Sieltä voi kurkkia vähän öljyvuotoo, mutta suuri merkitys on myös yläkertaa kasatessa laittaa kumiset tiivisterenkaat kunnolla ja vielä oikeille paikoilleen. Paksut renkaat öljyn paluukanavalle, ja edestä katsottuna vasemman puolen alimpaan pinnapulttiin vielä se ohuempi rengas. Sillä puolella on kuitenkin öljypumpun tuottama paine.


Jos näiden jälkeen ei löydy puristuksia niin kannattaa siirtyä tarkastelemaan pinnapulttien kuntoa ja venttiilien tiiveyttä. Eikä se ajoituksen tarkistaminenkaan ikinä turhaa ole (jos on vaikka 180 astetta väärässä).
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
UHOj
Viestit: 10
Liittynyt: 03.04.2015 14:40

Re: Honda monkey -89 syö öljyä sekä puristukset hukassa

Viesti Kirjoittaja UHOj »

Joo, kyllä männänrenkaat on oikein päin ja katkot ovat erikohdassa. Öljyrenkaan katkoista en tiennytkään, että nekin pitää olla eri kohdissa (voisiko tämä olla syy öljyn syömiseen, jos ne on samalla kohtaa?)


Moottori ei öljyä vuoda, mutta kiinanpytyssä on eri kokoiset (kolot, reijät) mihin tulee nämä tiivisterenkaat, ja tiivisterenkaat ovat vain sattumalta hommattuja kaupasta, eli voisikohan näissä(kin) vika piileä?

Kiitos taas etukäteen :D
Vastaa Viestiin