Sivu 1/1

Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 29.02.2008 20:57
Kirjoittaja enska32
Honda Monkey vm.75-86 semiautomatic.By enska32 to monkeyt.net.Ver7.Ohjeen tekijä ei vastaa ohjeen noudattamisesta aiheutuneista vioista ,puutteista,menetyksistä tai kärsimyksistä.Älä yritä ellet ymmärrä.Toivottavasti ohjeesta on jollekin apua.


Toiminnankuvaus:
-Ensiöpuola magneetossa yrittää vauhtipyörän pyöriessä ladata puolaa mutta kärjet ovat kiinni ja virta menee maihin.Kunnes vauhtipyörän F kohdassa kärjet aukeavat ja jännite purkautuu puolaan.( musta/valko johto ).
-Puola antaa kipinän tulppaan.
-kondensaattori vähentää kärkien kipinöintiä
-virtalukko tai tappokytkin sarvessa maadoittaa myös mu/va johdon ja sammuttaa koneen.
-runko toimii maadoitusjohtimena
-valot ei ole missään yhteydessä sytytyssysteemiin.

... testataan :
1.Irroita tulppa ja anna sen nojata kanteen ja kokeile tuleeko kipinä.Kokeile myös uudella tulpalla.
Tarkista moottorista tulevat liittimet ja johdot.Myös penkin alla oleva puolan maadoitus .

2.Paras? tapa testata kärjet on väsätä 4.5v paristolla toimiva lamppu/testeri jonka johtimet yhdistämällä lamppu syttyy.Elikkä:
-Irroitetaan moottorin liitin ja kytketään lamppu mu/va johtoon ja runkoon.Lamppu syttyy .
-pyöritellään vauhtipyörää...F kohdassa lamppu himmenee hiukan kun kärjet aukenevat.Tällöin kaikki on ok moottorinpäässä.Kärkiväli pitäisi olla 0.3-0.4mm kun kärjet ovat täysin auki .Vaihda kärjet ellei ole.Siirry kohtaan 3.
Ellei lamppu syty missään vaiheessa on mu/va johto poikki.
Jos lamppu sammuu kokonaan F ssä on ensiöpuola rikki.
Ellei lammppu himmene kärkien auetessa on johdoissa oikosulku tai kärjet tai kondensaattori viallinen.Yritä kärkiväliviilalla tms puhdistaa kärjet.Tarvittaessa irroita vauhtipyörä ja tutki / puhdista.
Säädä kärkiväliä jotta saat lampun himmenemään täsmälleen F kohdassa.Tällöin sytytyskohta on oikein.Lisää tehojakin !

3. Kytke moottorin liitin takaisin.Irroita virtalukon liittimet tai tappokytkimelle menevä mu/va johto (lampunkopan sisältä) .Kokeile taas...
4. Vaihda puola ja tulpanhattu.
5. Etsi joku joka ymmärtää paremmin tai vie korjaamolle.

Kytkentäkaavio:
http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/mopot


-Laitoin pysyväksi. -Jonke

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 11.09.2008 17:20
Kirjoittaja Saku
Tarkennetaanpa hieman eli kun kärjet ovat kiinni, ensiövirta kulkee ja lataa puolaa ja ensiökäämiin muodostuu magneettikenttä, kun kärjet aukeavat, ensiövirta katkeaa ja toisokäämiin indusoituu korkeajännite joka johdetaan tulpalle.

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 21.01.2009 20:41
Kirjoittaja klausssi
Itellä ei kipinä hukassa mutta sytytystä pitäs parantaa. Miten sen kärkivälin saa oikeaksi? onko siihen joku mitta/työ kalu.

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 21.01.2009 21:30
Kirjoittaja Mannekyyri
klausssi kirjoitti:...onko siihen joku mitta/työ kalu.
rakotulkki... sillä mittaat sopivaks

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 23.01.2009 12:45
Kirjoittaja enska32
Kärjet säädetään niin että sytytysajoitus on oikein.Kts ohje.Tällöin kärkivälikin on oikea automaattisesti.Rakotulkilla ei voi ajoitusta säätää oikeaksi,sopii venttiilien säätöön kylläkin.

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 04.08.2009 16:16
Kirjoittaja plymouth
ite olen joutunut tämän tappelun käymään mankin kanssa,mutta asiaan kärkiväli 0,3-0,4mm on kärki väli kannatta katsoa ettet ole unohtanut kärkien muovi rikkaa jolloin ei tule kipinää :wink:

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 11.04.2010 18:04
Kirjoittaja Ervin
kertokaas mulle mikä semmonen valkonen mötikkä puolan päällä on josta lähtee 1 johto?
E:kiitos vastauksista.

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 11.04.2010 18:43
Kirjoittaja Osmo_
Jännitteentasaaja.

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 11.04.2010 18:56
Kirjoittaja kurri
Tai oikeastaan rajoitin. Myös valovastukseksi joskus kutsuttu.

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 01.09.2010 19:37
Kirjoittaja SuperChargedHonda
Terve, mahtaakohan mankissa olevan mikä vikana koska manki ei tahdo kulkea kun 55km/h 72cc (27/23) daxinkansi , 15/42 , giannelin tehari, 16mm dellun kaasari, powerfilter. Voisikohan olla vikana että on säädöt + kärkiväli perseelään tai jotain muuta pielessä :evil:

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 01.09.2010 21:55
Kirjoittaja asanenseta
ZuQ kirjoitti:Terve, mahtaakohan mankissa olevan mikä vikana koska manki ei tahdo kulkea kun 55km/h 72cc (27/23) daxinkansi , 15/42 , giannelin tehari, 16mm dellun kaasari, powerfilter. Voisikohan olla vikana että on säädöt + kärkiväli perseelään tai jotain muuta pielessä :evil:
Kärkiväli voi olla pielessä kannattaa se katsoa sopiva kärkien välys on 0,3-0,4mm.
Ajoituskin kannattaa katsoa, että osuuko ne kannen ja nokkarattaan merkit iha täsmäleen kohdakkain. Jos ei osu säätämälläkään ihan kohdakkain niin säädä ne sillain että nokkarataan merkki on yhden hampaan verran kannen merkin yläpuolella. omaan puolariini auttoi ainakin tuli paljon enemmän tehoa.

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 04.04.2012 20:27
Kirjoittaja usirc
miten kärkiväliä voi säätää, muutakon ajotuksella, onko siihen jotain säätöruuvia tms...???? meinaan et jos on ajotus kohillaan ja kärjet ei aukee tarpeeks ni pitääkö ostaa uudet kärjet vai voiko säätää jostain?

Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti

Lähetetty: 01.05.2014 17:21
Kirjoittaja MaRat
Moikka,
Johtosarja puuttuu.
Pystyykö kumminkin testata kipinää? -ja jos niin miten.
Honda monkey -76.