Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Lähetetty: 29.02.2008 20:57
Honda Monkey vm.75-86 semiautomatic.By enska32 to monkeyt.net.Ver7.Ohjeen tekijä ei vastaa ohjeen noudattamisesta aiheutuneista vioista ,puutteista,menetyksistä tai kärsimyksistä.Älä yritä ellet ymmärrä.Toivottavasti ohjeesta on jollekin apua.
Toiminnankuvaus:
-Ensiöpuola magneetossa yrittää vauhtipyörän pyöriessä ladata puolaa mutta kärjet ovat kiinni ja virta menee maihin.Kunnes vauhtipyörän F kohdassa kärjet aukeavat ja jännite purkautuu puolaan.( musta/valko johto ).
-Puola antaa kipinän tulppaan.
-kondensaattori vähentää kärkien kipinöintiä
-virtalukko tai tappokytkin sarvessa maadoittaa myös mu/va johdon ja sammuttaa koneen.
-runko toimii maadoitusjohtimena
-valot ei ole missään yhteydessä sytytyssysteemiin.
... testataan :
1.Irroita tulppa ja anna sen nojata kanteen ja kokeile tuleeko kipinä.Kokeile myös uudella tulpalla.
Tarkista moottorista tulevat liittimet ja johdot.Myös penkin alla oleva puolan maadoitus .
2.Paras? tapa testata kärjet on väsätä 4.5v paristolla toimiva lamppu/testeri jonka johtimet yhdistämällä lamppu syttyy.Elikkä:
-Irroitetaan moottorin liitin ja kytketään lamppu mu/va johtoon ja runkoon.Lamppu syttyy .
-pyöritellään vauhtipyörää...F kohdassa lamppu himmenee hiukan kun kärjet aukenevat.Tällöin kaikki on ok moottorinpäässä.Kärkiväli pitäisi olla 0.3-0.4mm kun kärjet ovat täysin auki .Vaihda kärjet ellei ole.Siirry kohtaan 3.
Ellei lamppu syty missään vaiheessa on mu/va johto poikki.
Jos lamppu sammuu kokonaan F ssä on ensiöpuola rikki.
Ellei lammppu himmene kärkien auetessa on johdoissa oikosulku tai kärjet tai kondensaattori viallinen.Yritä kärkiväliviilalla tms puhdistaa kärjet.Tarvittaessa irroita vauhtipyörä ja tutki / puhdista.
Säädä kärkiväliä jotta saat lampun himmenemään täsmälleen F kohdassa.Tällöin sytytyskohta on oikein.Lisää tehojakin !
3. Kytke moottorin liitin takaisin.Irroita virtalukon liittimet tai tappokytkimelle menevä mu/va johto (lampunkopan sisältä) .Kokeile taas...
4. Vaihda puola ja tulpanhattu.
5. Etsi joku joka ymmärtää paremmin tai vie korjaamolle.
Kytkentäkaavio:
http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/mopot
-Laitoin pysyväksi. -Jonke
Toiminnankuvaus:
-Ensiöpuola magneetossa yrittää vauhtipyörän pyöriessä ladata puolaa mutta kärjet ovat kiinni ja virta menee maihin.Kunnes vauhtipyörän F kohdassa kärjet aukeavat ja jännite purkautuu puolaan.( musta/valko johto ).
-Puola antaa kipinän tulppaan.
-kondensaattori vähentää kärkien kipinöintiä
-virtalukko tai tappokytkin sarvessa maadoittaa myös mu/va johdon ja sammuttaa koneen.
-runko toimii maadoitusjohtimena
-valot ei ole missään yhteydessä sytytyssysteemiin.
... testataan :
1.Irroita tulppa ja anna sen nojata kanteen ja kokeile tuleeko kipinä.Kokeile myös uudella tulpalla.
Tarkista moottorista tulevat liittimet ja johdot.Myös penkin alla oleva puolan maadoitus .
2.Paras? tapa testata kärjet on väsätä 4.5v paristolla toimiva lamppu/testeri jonka johtimet yhdistämällä lamppu syttyy.Elikkä:
-Irroitetaan moottorin liitin ja kytketään lamppu mu/va johtoon ja runkoon.Lamppu syttyy .
-pyöritellään vauhtipyörää...F kohdassa lamppu himmenee hiukan kun kärjet aukenevat.Tällöin kaikki on ok moottorinpäässä.Kärkiväli pitäisi olla 0.3-0.4mm kun kärjet ovat täysin auki .Vaihda kärjet ellei ole.Siirry kohtaan 3.
Ellei lamppu syty missään vaiheessa on mu/va johto poikki.
Jos lamppu sammuu kokonaan F ssä on ensiöpuola rikki.
Ellei lammppu himmene kärkien auetessa on johdoissa oikosulku tai kärjet tai kondensaattori viallinen.Yritä kärkiväliviilalla tms puhdistaa kärjet.Tarvittaessa irroita vauhtipyörä ja tutki / puhdista.
Säädä kärkiväliä jotta saat lampun himmenemään täsmälleen F kohdassa.Tällöin sytytyskohta on oikein.Lisää tehojakin !
3. Kytke moottorin liitin takaisin.Irroita virtalukon liittimet tai tappokytkimelle menevä mu/va johto (lampunkopan sisältä) .Kokeile taas...
4. Vaihda puola ja tulpanhattu.
5. Etsi joku joka ymmärtää paremmin tai vie korjaamolle.
Kytkentäkaavio:
http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/mopot
-Laitoin pysyväksi. -Jonke