Niin, eli tuoko tuommoinen moposopin huohotin lisää nopeutta jne, vai onko vain joku koriste ym.?kananen kirjoitti:mitäs hyötyä on huohotin säiliöstä![]()
vai onko vaan koriste
Huohotin
Re:
Re: Huohotin
Vähentää alakerran paineita, hyöty on suurimmalti osin teoreettista, yleensä hankitaan ulkonäkösyistä.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Huohotin
Mopon kokoisessa moottorissa ei ilmeisesti huohotushöyryjen seassa ole juurikaan öljyä. Tai sitten ohivirtaus on vähäistä, tai moottorin lämpötilat matalia. Jos öljyä höyryjen seassa olisi, kuten isommissa koneissa, niin huohotin säiliön tehtävä olisi tiivistää (jäähdyttää) öljy takaisin nesteeksi. Nesteeksi muuttunut öljy sitten valuu letkua pitkin säiliöstä takaisin moottoriin.
Re: Huohotin
Tarviiko tämä siis vielä jonkun säiliön -> http://www.moposoppi.fi/huohotin.JPG ?
Re: Huohotin
Ei tarvitse. Kuten varmaan huomaat että tuohon sisältyy mittatikku, jossa on kiinnitys tuolle puutarhaletkulle ja sitten vain filtteri päässä.
"Suomessa vastaavaa rakennetaan 15 vuotta paskaisessa ja lämmittämättömässä pajassa, jonka jälkeen perikunta lunastaa auton ja peräkammarin poika ostaa sen tonnilla, polkee katon matalaksi, kusee takapenkille ja maalaa sen telalla mustaksi."
Re: Huohotin
On.
"Suomessa vastaavaa rakennetaan 15 vuotta paskaisessa ja lämmittämättömässä pajassa, jonka jälkeen perikunta lunastaa auton ja peräkammarin poika ostaa sen tonnilla, polkee katon matalaksi, kusee takapenkille ja maalaa sen telalla mustaksi."
Re: Huohotin
No mikä tuon filtterin idea sitten on? Tuntuu hölmöltä että letkun päässä on filtteri. Tai sit mä vaan oon hölmö.
Re: Huohotin
Ei siinä mittatikkua ole mukana. Asia selviää niistä muista moposopin kuvista, joita en osaa tänne linkittää.
Kai tuon suodattimen suurin tarkoitus on se, että letkua pitkin ei kärpäset lennä moottoriin.
No, eipä siitä suodattimesta haittaakaan ole. Yleensä huohotusta vaan tulee vain ulospäin koneesta, joten suodatin on tuossa tavallaan turhaan.
Säiliötä ei välttämättä tarvita, jos öljyhöyryjä ei pahemmin ilmene. Ja voihan tuon letkun ja suodattimen nostaa ylemmäs kuin kuvassa, vaikkapa penkin alle. Silloin öljy valuisi varmemmin takaisin koneeseen.
Itse tilasin venttiilinsäätökorkin, jossa liitos 10mm letkulle. Letkun avonainen pää menee sitten johonkin jemmaan, kuten se pienen pieni alkuperäinenkin huohotusletku.
Lisäys: täällä huohotuksen parantamiseen venttiilinsäätö aukkoon sopivia korkkeja:
http://www.minimotoracing.fi/moottori.html
Vähän puolen välin jälkeen sininen ja punainen.
Kai tuon suodattimen suurin tarkoitus on se, että letkua pitkin ei kärpäset lennä moottoriin.

Säiliötä ei välttämättä tarvita, jos öljyhöyryjä ei pahemmin ilmene. Ja voihan tuon letkun ja suodattimen nostaa ylemmäs kuin kuvassa, vaikkapa penkin alle. Silloin öljy valuisi varmemmin takaisin koneeseen.
Itse tilasin venttiilinsäätökorkin, jossa liitos 10mm letkulle. Letkun avonainen pää menee sitten johonkin jemmaan, kuten se pienen pieni alkuperäinenkin huohotusletku.
Lisäys: täällä huohotuksen parantamiseen venttiilinsäätö aukkoon sopivia korkkeja:
http://www.minimotoracing.fi/moottori.html
Vähän puolen välin jälkeen sininen ja punainen.
Re: Huohotin
Ahaa, nyt tämä valkeni mullekkin. Aattelin et siinä samassa on jotenkin järkevästi se mittatikku.
"Suomessa vastaavaa rakennetaan 15 vuotta paskaisessa ja lämmittämättömässä pajassa, jonka jälkeen perikunta lunastaa auton ja peräkammarin poika ostaa sen tonnilla, polkee katon matalaksi, kusee takapenkille ja maalaa sen telalla mustaksi."
Re: Huohotin
Tätä en oikein ymmärtänyt... Siis korvaisitko tällä virityksellä huohottimen?Partanen kirjoitti:
Itse tilasin venttiilinsäätökorkin, jossa liitos 10mm letkulle. Letkun avonainen pää menee sitten johonkin jemmaan, kuten se pienen pieni alkuperäinenkin huohotusletku.
Re: Huohotin
Se pieni alkuperäinen huohotusletku saa olla paikoillaan. Nyt vaan lisään kampikammion ja moottorin sisäistä tuuletusta tuolla uudella korkilla ja paksummalla letkulla. Kampikammio ja säätökorkin takana oleva tilahan ovat yhteydessä toisiinsa. Kinkkiskoottereissa moottorin sisäinen tuuletus ja huohotus hoidetaan vain venttiilikopan kautta.
Re: Huohotin
Luin tämän ketjun läpi. Pitänee kertoa mitä huohotus on. Se on niitä kaasuja, joita männän ohi pääsee kampikammioon. Männänrenkaat vuotaa aina vähäsen, joten kampikammioon joutuu ilmaa/polttoainetta puristustahdin aikana. Työtahdin aikana ilman/polttoaineen palojäämiä, eli pakokaasua. Nuo kaasut pitää saada kampikammiosta pois jollain keinoin, eli huohotinletkua pitkin ulkoilmaan, mopoissa. Se pieni letku siellä koneen perällä saattaa käydä pieneksi kovilla kierroksilla ja isolla sylinterillä. Siksi voi olla aiheellista parantaa kampikammion tuuletusta, eli huohotusta viritetyissä moottoreissa. Muuten kampikammion paine saattaa nousta liikaa, ja siten vastustaa männän liikettä. Ne kampikammiossa olevat kaasut ovat myös kuumia. Jos ne kaasut saadaan nopeasti ja helposti ulos koneesta, niin kone käy viileämpänä, ainakin teoriassa.
Sitten herää kysymys, että kääntyykö huohotuksen suunta voimakkaan moottorijarrutuksen aikana? Eli koneen kierrokset kovilla ja kaasu kiinni, ja palotilassa on voimakas alipaine, niin imetäänkö männän päälle ilmaa kampikammiosta männän ohi? Eli onko suodatin sittenkin tarpeellinen. Sitä en tiedä.
No nämä huohotusjärjestelmät saattavat aiheuttaa ongelmia talvella. Kampikammiossa on kosteutta ja ulkoilma kylmää. Pitkät letkut jäätyvät tukkoon. Siksi kai tässä munkin Sky Team:issa on huohotusletku vain n. 4cm pitkä. En usko, että öljyt vaahtoavat kesällä huohotinsäiliön vuoksi, niinkuin tässä ketjussa ihmeteltiin aiemmin.
Sitten herää kysymys, että kääntyykö huohotuksen suunta voimakkaan moottorijarrutuksen aikana? Eli koneen kierrokset kovilla ja kaasu kiinni, ja palotilassa on voimakas alipaine, niin imetäänkö männän päälle ilmaa kampikammiosta männän ohi? Eli onko suodatin sittenkin tarpeellinen. Sitä en tiedä.
No nämä huohotusjärjestelmät saattavat aiheuttaa ongelmia talvella. Kampikammiossa on kosteutta ja ulkoilma kylmää. Pitkät letkut jäätyvät tukkoon. Siksi kai tässä munkin Sky Team:issa on huohotusletku vain n. 4cm pitkä. En usko, että öljyt vaahtoavat kesällä huohotinsäiliön vuoksi, niinkuin tässä ketjussa ihmeteltiin aiemmin.
Re: Huohotin
omassa 110cc samurain koneessa tulee ainakin huohotin letkusta ns. ylimääräistä pakokaasua aika paljonkin. silleen silminnähtävin. kertoisko tää että mäntä alkaa olla jo väljä jos noin paljon kaasua pääsee männän ja pytyn välistä alakertaan?
Re: Huohotin
Mielestäni ei välttämättä. Kuluneen koneen tunnistaa yleensä suuresta öljynkulutuksesta, toisaalta ei aina. Kunnossakin oleva kone voi huohottaa reilusti, riippuen koneen välyksistä. Kisakoneissa välykset voivat olla uutenakin isot, eli huohotus ja öljynkulutus suuria. Ilmajäähdytteisissä koneissa välykset voivat olla suurempia jo uutena ja kunnossa ollessaan. Joistain koneista kuluneisuuden huomaa vasta tehon puutteesta, tai koneen purkamalla ja osat mittaamalla.
Joissain kiinalaisissa on erittäin huono ilmansuodatin. Olen kuullut jopa kaasuttimen luistin jumiutuneen pölystä siksi, että ilmansuodatin on vuotanut! Semmoisessa tapauksessa konekin taitaa olla melko lopussa. Siinä vaiheessa on parempi ajaa niin pitkään kun kone vaan käy.
Joissain kiinalaisissa on erittäin huono ilmansuodatin. Olen kuullut jopa kaasuttimen luistin jumiutuneen pölystä siksi, että ilmansuodatin on vuotanut! Semmoisessa tapauksessa konekin taitaa olla melko lopussa. Siinä vaiheessa on parempi ajaa niin pitkään kun kone vaan käy.

Re: Huohotin
Tuli äskettäin semmoinen ahaa-elämys.
Nyt kun puhutaan yksi sylinterisestä moottorista, niin tilanne huohotuksen suhteen voi olla eri, kuin monisylinterisessä koneessa. Yhdellä pytyllä saattaakin huohotusletkussa ilma, eli ne kampikammion kaasut, liikkua myös kampikammioon päin, vähäsen matkaa. Kun siellä vain yksi mäntä liikkuu ees taas, niin männän noustessa ylös tarvitaan männän alle iskutilavuuden verran ilmaa. Se ilma imetään kampikammioon huohotusletkua pitkin.
Monisylinterisessä koneessa yhden männän noustessa ylös joku toinen mäntä on menossa alas. Tässä tapauksessa kampikammion kaasujen liikkuvuus voi olla vähäisempää.
Tämä tuli mieleen, kun mietin mihin sitä huohotussuodatinta tarvitaan. Ehkäpä se on hyvä olla olemassa, jos letku on lyhyt ja ohut, ja ajetaan paljon pölyisissä olosuhteissa. Silloin kun kampikammioon imetään ulkoilmaa. Jos letku olisi pitkä ja paksumpi, niin kaasut vain liikkuisivat edestakaisin putkessa, eikä pölyistä ulkoilmaa menisi koneen sisään.
Vakionahan huohotussuodatinta ei ole. On vain se pitkä ohut letku siellä koneen takaosassa. Se letku ei ole vain vaihteiston, vaan koko kampikammion tuuletusta varten. Letku on todella ohut ja pitkä. Siksi se ei voi olla hyvä tuuletuksen kannalta. Lisäksi pitkä letku voi jäätyä talvella, kun koneen sisällä oleva kosteus siirtyy letkuun. Ehkäpä tästä syystä mun alkuperäinen huohotusletku on vain n. 4cm pitkä, ja ehkä maahantuoja on sitä lyhentänyt. Tai ainakin muistelen, että joissain oikeissa mankeissa se letku roikkui melkein maassa asti.
Nyt kun puhutaan yksi sylinterisestä moottorista, niin tilanne huohotuksen suhteen voi olla eri, kuin monisylinterisessä koneessa. Yhdellä pytyllä saattaakin huohotusletkussa ilma, eli ne kampikammion kaasut, liikkua myös kampikammioon päin, vähäsen matkaa. Kun siellä vain yksi mäntä liikkuu ees taas, niin männän noustessa ylös tarvitaan männän alle iskutilavuuden verran ilmaa. Se ilma imetään kampikammioon huohotusletkua pitkin.
Monisylinterisessä koneessa yhden männän noustessa ylös joku toinen mäntä on menossa alas. Tässä tapauksessa kampikammion kaasujen liikkuvuus voi olla vähäisempää.
Tämä tuli mieleen, kun mietin mihin sitä huohotussuodatinta tarvitaan. Ehkäpä se on hyvä olla olemassa, jos letku on lyhyt ja ohut, ja ajetaan paljon pölyisissä olosuhteissa. Silloin kun kampikammioon imetään ulkoilmaa. Jos letku olisi pitkä ja paksumpi, niin kaasut vain liikkuisivat edestakaisin putkessa, eikä pölyistä ulkoilmaa menisi koneen sisään.
Vakionahan huohotussuodatinta ei ole. On vain se pitkä ohut letku siellä koneen takaosassa. Se letku ei ole vain vaihteiston, vaan koko kampikammion tuuletusta varten. Letku on todella ohut ja pitkä. Siksi se ei voi olla hyvä tuuletuksen kannalta. Lisäksi pitkä letku voi jäätyä talvella, kun koneen sisällä oleva kosteus siirtyy letkuun. Ehkäpä tästä syystä mun alkuperäinen huohotusletku on vain n. 4cm pitkä, ja ehkä maahantuoja on sitä lyhentänyt. Tai ainakin muistelen, että joissain oikeissa mankeissa se letku roikkui melkein maassa asti.
Re: Huohotin
Käyköhän suodattimeksi bensansuodatin? Lähinnä tommosta kattelin:
http://sparewheel.net/?p=p_info&i=569
http://sparewheel.net/?p=p_info&i=569
Re: Huohotin
Mulla se letku on jtn 5cm pitkä ja 1cm paksu, olisko siis pitempi letku suodattimen kans parempi? Vai onko toikin ihan hyvä. Aika paljon ajan pölyisis olosuhteis.On vain se pitkä ohut letku siellä koneen takaosassa.
Re: Huohotin
Nyt se on testattu, ja toihan käy vallan mainiosti, eli pistin pikku pätkän kumiletkua ja törkkäsin ton siihen päähän ja on ihan tosi hyvä. Suosittelen!Janetsky kirjoitti:Käyköhän suodattimeksi bensansuodatin? Lähinnä tommosta kattelin:
http://sparewheel.net/?p=p_info&i=569
No, paras olisi jos se letku olisi paksu (siis en tarkoita letkun "paksuutta" vaan sen "avaruutta") ja mahdollisimman lyhyt. Sillon se moottori hengittää kaikista parhaiten. Ja kerran ajat paljon pölyisiss olosuhteissa niin ehdottaisin että teet niinkun mä ja laitat jonkun pikku suodattimen siihen päähän.Bomb3r kirjoitti:Mulla se letku on jtn 5cm pitkä ja 1cm paksu, olisko siis pitempi letku suodattimen kans parempi? Vai onko toikin ihan hyvä. Aika paljon ajan pölyisis olosuhteis.
Re: Huohotin
Ei toi bensafiltteri kyllä paljon ilmaa suodata...
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Audi Club Finland
Re: Huohotin
Toi minkä mä ostin on pelkkä "siivilä" siellä suodattimessa, mutta se auttaakin mun mielestä ihan tarpeeksi, jos se olis hirvee tihee öljytty vaahtomuovi, niin musta tuntuu että se ei "huohottaisi" yhtä kevyesti...JUR1 kirjoitti:Ei toi bensafiltteri kyllä paljon ilmaa suodata...
Re: Huohotin
Mitä eroa on laittaako moposopin filsu-huohottimen kinni kanteen vai öljyn lisäys juttuu?
Re: Huohotin
Se kiinnitys on öljy mittatikun paikalle tehty.Hal0 kirjoitti:Mitä eroa on laittaako moposopin filsu-huohottimen kinni kanteen vai öljyn lisäys juttuu?