Sivu 15/16

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 30.09.2012 10:41
Kirjoittaja kurri
http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI.dll ... 1051095539&

Niin, sehän siinä enemmän on ongelmana ettei sopivia remmiahtimia oikein ole. Roots tyyppiset pienet ilmapumputkin on melkoisen harvassa. Pieniä turboja taas valmistetaan teollisesti vaikka kuinka...

Turbosta vois tehä toki, mutta välitys pitäisi olla moninkertainen, turbo pyörii melkoisen kovaa. Myöskään turbon öljykalvoon perustuvaa laakeria ei voi vaan täyttää vaseliinilla, se ei kovin kauaa toimi.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 30.09.2012 14:25
Kirjoittaja Zapsky
Vaikea uskoa, etteikö pientä remmaria löytyis. Onhan tämän maailman tarpeet täytetty aika pitkälti kaikilla aloilla. Karting autoissa käytetään remmiahtimia. Niin ja eikös daytonallakin ole se oma setti, mistäs sitä saa? Asia pitäisi vain selvittää perin pohjin...

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 30.09.2012 14:49
Kirjoittaja kurri
Joo, kyllähän ne jenkit on remmiahtimia ängenneet vaikka mihin.

http://www.ebay.com.au/itm/96-01-02-03- ... 0891786847?

näitä ainakin jotkut on käyttäneet.. mutta eivät kuulemma ole pitkäikäisiä. Ja lisäksi uusissa autoissa noi alkaa olla sähköisiä joten sellainen tarvis jonkin sortin modausta että saadaan hihnavetoiseksi... uudemmat taitaa myös olla rakenteeltaan keskipakoispuhaltimia eikä kiertosiipipumppuja niin kuin nuo vanhat, joten voisivat olla melkolaillakin kestävämpiä.

Saavutettavissa olevista paineista ei kyllä oo mitään hajua.

Ja valmiit ahtimiksi tehdyt on sitten taas kalliita.. http://www.hscsupercharger.com/


elsbergillä näyttää tapahtuvan jotain... http://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 30.09.2012 15:23
Kirjoittaja Zapsky
Elsbergin heebo on tehnyt noita jo pitkään. Parhaiten onnistunut kuulemma juuri tällä saastepumpulla. No, jos ei remmaria ole kuin itse tehden, niin tuo saastepumppu on varteenotettava vaihtoehto. Miksei sellaista ole siis joku jo rakentamassa? Jenkkiautoistahan nuo löytyy koska valtion asettamat päästömääräykset.

125cc koneen tuotto 8000 kierroksella taitaa olla suunnilleen 500 l/min. Siitä pitäisi sitten pohtia että millainen tuotto pumpulla tulee olla, ja millaisilla paineilla sitä ajetaan.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 30.09.2012 22:59
Kirjoittaja kurri
Juu, niin on. Sillä mä tuon pistinkin kun oli paljon uutta tekstiä sitten viime näkemän tuolla sivuilla... ja varsinkin kuvia noista erityyppisistä saastepumpuista.

Siellä on myös kuva siitä daytonan setistä...

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 01.10.2012 16:26
Kirjoittaja Zapsky
Mitenköhän on näiden Rotrex remmarien kanssa? Teknisiltä ominaisuuksiltaan aika herkkuja, mutta liekö tuo pienin malli vieläkin liian iso esim. 125cc koneelle..?

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 01.10.2012 18:38
Kirjoittaja lokitekki
Kylläkait tuo pienin toimis jos on tehokas kone.
Ebayssa on nyt yksi joka toimis, mutta hintaa tulis 400e.
Yhesti oli sellanen peugeot skootterin ahdin välijäähyineen 340e.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 01.10.2012 19:49
Kirjoittaja Zapsky
Jep, kovin harvinaisia vaan noi Peuget Jetforcen osat...

Mut myönnä poijes, aika herkkuominaisuuksia tosa Rotrexissa 8)

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 02.10.2012 17:48
Kirjoittaja lokitekki
Joo, mutta taitaa olla herkullinen hintakin :D
On niitä aina joskus myynnisä, netistä löysin skootterin virittäjän joka oli keränny niitä muistaakseni 6kpl.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 13.10.2012 19:55
Kirjoittaja kurri
http://www.ebay.com.au/itm/Seadoo-2006- ... 0779714100?

mitähän kokoluokkaa tämmöne on...

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 13.10.2012 22:18
Kirjoittaja lokitekki
Kyllähän noissa vesiskoottereisa on tehot sitäluokkaa, että kuvistakin voi päätellä reikien olevan 5cm luokkaa, varmaan yli 200heppaan tehty.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 15.10.2012 22:49
Kirjoittaja pe3k
Noita "vanhoja" Porsche/Vw (roots) tyyppisiä saastepumppuja on uustuotantona välillä ebay:ssä.
Mr. Elsberg vaihtoi tuohon samaan ahtimeen mikä mulla on, kun seos imi rasvat pois laakereista tuossa Aisinin lyhennetyssä mallissa.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 15.10.2012 22:52
Kirjoittaja Zapsky
Jos niitä kerran on uusiotuotantona, niin silloin aiheesta pitäisi löytää rutkasti lisätietoa! Valmistaja ja jälleenmyyjä pitäisi ainakin olla näkyvästi esillä.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 15.10.2012 22:59
Kirjoittaja pe3k
Zapsky kirjoitti:Jos niitä kerran on uusiotuotantona, niin silloin aiheesta pitäisi löytää rutkasti lisätietoa! Valmistaja ja jälleenmyyjä pitäisi ainakin olla näkyvästi esillä.
Siinä viimeisin Ebay:ssä ollut: http://www.ebay.co.uk/itm/1968-PORSCHE- ... SS:GB:1123

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 26.06.2014 11:12
Kirjoittaja kurri
http://s-charger.com/

siitä sitten vaan...

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 26.06.2014 11:19
Kirjoittaja Roney
Ei oo muuten edes pahan hintainen! Tosin vähän nautattaa kun ei noilla oo ees laittaa valmiista tuotteesta aitoja kuvia :think: . Ihan asiallisen oloinen sivu ja tuote muuten!

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 26.06.2014 11:22
Kirjoittaja honkleibomba
Ei hemuli pakko saada :lol: taitaa olla vaan rahastusta :think: paljokohan ryöstävät.
E: missä hinnan bongasit

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 26.06.2014 11:23
Kirjoittaja kurri
no, on siinä kuitenkin youtubevideo käyntikuntoisesta monkeysta.

Lähinnä kai mittaavat kiinnostusta että olisiko moisella tuotteella markkinoita, tuotanto polkaistaan käyntiin jos kyselyitä tulee tarpeeksi.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 26.06.2014 13:07
Kirjoittaja petsku
Kivasti luistaa kytkin tos videolla. :lol:

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 26.08.2014 08:28
Kirjoittaja kurri
http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/1863204

tässä vois olla jollekin hyvä turbo johonkin keksintöön... :P

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 17.09.2014 21:15
Kirjoittaja pe3k
Mulla olisi vielä tuo aikaisemmin ketjussa kerrottu remmiahdin säilössä. Hinta 200€. Helsinki. Yv:llä viestiä.

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 29.09.2014 20:28
Kirjoittaja lokitekki
Ite satuin kans voittaan sellasen saksan ebaysta pari kk sitten, 150e jäi hintaa posteineen, samaan aikaan oli myös ukssa, mutta hintaa sille ois tullu puolet enempi :roll:

Tuosta varmaan sais porttaamalla ihan virtaavan, mutta jääköhän tuotto silti 30-40hp max?
Vielä kun tietäis miten nopeaa se pitää laittaa pyöriin. Välitystä ois helppo säätää kun laittais ketjulla pyöriin. Tai tekis vaan mangeettoon hammastukset ja siitä remmi.

Tuo mitsun turbo oli mun vanha :D

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 03.11.2014 18:59
Kirjoittaja vilkku
http://www.ecotrons.com/products/small_ ... bocharger/

Eli valmistaja lupaa kyseisen turbon olevan 125cc--> moottorille sopiva, mutta paljonkos tommonen 125cc moottori jaksaa ottaa ahtoja/kestää? Jos nyt mietitään esim lifania tai vastaavaa konetta. JA kaasarin laittaisi koneelle menevän ilma ottoon ilmansuodattimen väliin. Mites tommosen ahtimen tiivisteet kestää bensaa? Ja ne ihmemiehet jotka näitä on rakennellut niin miten ootte ratkassu öljyn kierron? Ahtimelta öljyn lähdettyä sen hän pitäs päästä ns. suoraan valumaa takaisin moottoriin. JA tämmönen tähän loppuun mahdollista saada E85 toimimaan :think: Ainakin enemmän tenhoa saisi irti?

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 04.11.2014 11:29
Kirjoittaja lokitekki
Tuo on liika iso kyllä jos vertaa kkk kp31, mulla ois yksi jos haluaa ostaa.
Tuo on myös kiinakopio, niin huonolla tuurilla ei toimi ollenkaan.

Turboissa ei ole kunnon tiivisteitä akselissa vaan ne tiivistää sillä että kummallaki puolella on isompi paine kuin öljypuolella, niin ne päästää öljyä läpi jos on alipainetta imupuolella. Tuota ongelmaa vois pienentää laittamalla venttiili joka aukeaa alipaineella eikä kone imis niin paljoa turbon läpi.
Helpoin se turbo on laittaa koneen yläpuolelle ja paikasta riippuen joko koppaan uusi reikä tai öljyntäyttöreikään letku.
Isoin ongelma tuolla e85sella on se että on kaasari missä riittää virtaus, ettei kohokammio mene tyhjäksi kiihytyksessä. Kannattaa sitä käyttää.

Noiden turbojen siivissä ei ole mahottomia eroja, mutta pakopuoli on palio ahistavampi niin turbo pyörii pienelläkin teholla.
Kuva
Kuva

Re: Mankin ahtaminen

Lähetetty: 19.11.2014 22:36
Kirjoittaja AAA
- Toimiiko kaasutin paremmin turbon imu vai paine puolella?

- Voiko turbon öljykierron ottaa kannesta öljyjäähylle tarkoitetusta paikasta?
Riittääkö öljynpaine nousemaan turbolle asti? Voiteleeko öljy siitä alemmasta lauharin
asennukseen tarkoitetusta nipasta alakerralle mennessään enää mitään? Voiko tukkia
vain sen alemman reiän ja laittaa öljyn valumaan ahtimelta suoraan kytkinkopan läpi
takaisin alakertaan?

- Onko välijäähdyttimestä hyötyä näin pienen turbon kanssa?
Menettääkö mitään jos laittaa jonkun pienen välijäähdyttimen? (esim. jonkun autoon tarkoitetun)