Sivu 1/15

Yläkerran purkaminen/Kannen+sylinterin irroitus

Lähetetty: 28.02.2006 21:09
Kirjoittaja Jonke
Sylinterin ja kannen irroitus

Joskus tulee tilanne, jolloin joudut irroittamaan mankistasi sylinterin tai -kannen, esim. jos aiot vaihtaa isompaa sylinteriä tai tarkistaa mikä on yläkerrassa vikana. Jos et ennen ole irroittanut niitä, näillä ohjeilla niiden pitäisi irrota.

Työkalut

-8mm, 9mm, 10mm, 13mm, (14mm), (17mm) lenkkiavaimet

Työ

Ennenkö alat purkamaan yläkertaa, sinun täytyy joko irroittaa kone rungosta, tai pistää Monkey pukille ja ottaa eturengas ja -lokari pois. Kone lähtee irti, kun avaa ne pultit joilla se on kiinni rungossa (sherlock), mutta jos et muuta aio koneelle tehdä, on kätevämpää avata yläkerta koneen ollessa rungossa kiinni.

1. Aseta Monkey pukille, irroita eturengas (14mm & 17mm) ja lokari. Avaa samalla magneeton koppa (3kpl, 8mm pultteja). Ennen kannen/sylinterin avaamista on suositeltavaa puhdistaa hiekka ja kaikki muu ylimääräinen tavara koneen päältä pois. Hommaan voit käyttää mm. paineilmaa, pensseliä tai rättiä, kunhan vaan saat ne roskat pois.

2. Irroita kaasutin (2kpl 8mm muuterit) ja pakoputki (3kpl 10mm, 1kpl 13mm. 2 sylinterissä, yksi putken ja ilmanputsarin välissä, yksi penkin alla).

3. Löysää kuvassa punaisella merkityt kannen pääty pultit (4kpl, 10mm), ja irroita päätylevy. Sen jälkeen löysää kuvassa keltaisella merkitty kannen oikealla puolella oleva pultti, joka pitää vasemman puolen pyöreää koppaa kiinni. Löysää myös vihreällä merkityt pultit irroittaaksesi oikean puolen kannen. Irroita pyöreä- oikean puolen kansi.

Kuva

Oikean puolen kannen alta paljastuu:

Kuva

Ja vasemman puolen:

Kuva

4. Irroita punaisella merkityt pultit (9mm). Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään, sillä sen jälkeen sitä saa kaivaa magneeton takaa. Painele nokkaratasta (Aivan, juuri se ratas minkä pultit juuri irroitit) jotta saat sen irti nokka-akselista ja irroita kuvassa keltaisella merkitty pultti (8mm)

5. Vedä kansi pois paikaltaan. Näkymän kuuluisi olla tämän näkönen (Ilman hiekkaa sylinterissä, ja pienemmällä männällä, kuvassa 72cc):

Kuva

6. Irroita kuvaan merkatut pultit (punainen 10mm ja keltainen 8mm)

Kuva

7. Vedä sylinteri irti.

Osia uusiessa katso seuraavan liikkeen valikoima:
Kuva


Notes
-Uusi aina tiivisteet, mutterit ja pultit, mikäli vain mahdollista.
-Vanhat tiivisteet lähtee kätevästi puukolla
-Kannen koteloiden irroituksessa voi käyttää apuna ruuvimeisseliä, kuten myös itse kannen ja sylinterin irroituksessa.
-Konetta kasatessa männän saa helposti paikalleen kun "niksuttelee" sitä ylösalaisin ja "pyörittää" sylinteriä sen verran mitä pinnapulteilta pystyy.


Teksti ja kuvat: Jones © 2006

Lähetetty: 28.02.2006 21:19
Kirjoittaja Honda is the best
ainakin uudenmallin Mankissa nokkaratas on kahdella pultilla kiinni ja ne on 8 millin, kannen ja sylinterin sivuilla olevat mutterit ovat 10 millin kannalla :D

Lähetetty: 05.03.2006 18:41
Kirjoittaja 4k1
Etupyörää ei muuten ole pakko irroittaa että saisi kannen pois.
Riittää kun ottaa etulokarin irti, ja laskee eturenkaasta paineet pois.
:wink:
Kasausvaiheessa on myös hyvä muistaa, että sylinterikannessa olevia kansia ei saa / tarvitse vetää kaikin voimin kiinni. Itseltäni on kerran, mennyt tuosta pyöreänmuotoisesta kierteet, kun olen sen kiristänyt liian tiukalle.

Lähetetty: 05.03.2006 18:56
Kirjoittaja Jonke
4k1 kirjoitti:Etupyörää ei muuten ole pakko irroittaa että saisi kannen pois.
Riittää kun ottaa etulokarin irti, ja laskee eturenkaasta paineet pois.
:wink:
Ihan oikeassa olet, itsekkin ekoja kertoja irroittaessani tein tuolla tyylillä, lähti se niinkin, mutta kyllä se on _paljon_ helpompi eturenkaan ollessa irti.

Lähetetty: 05.03.2006 20:49
Kirjoittaja irska-90
"Käännä nyt vauhtipyörää siten, että siinä oleva "T" on merkin kohdalla ja nokka-akselin hammasrattaassa oleva "O" on sylinterinkannessa olevan merkin kohdalla"
mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?? vai onko tuolla nyt niin suurta merkitystä, jos vaikka jättäisi tekemättä.. ;)
"Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään"
tarkoitatko tuolla "laatalla" sitä hammasratasta??
sori, mutta oon viel aloittelija näissä hommissa... :wink:

Lähetetty: 05.03.2006 21:07
Kirjoittaja Santa
irska-90 kirjoitti:"Käännä nyt vauhtipyörää siten, että siinä oleva "T" on merkin kohdalla ja nokka-akselin hammasrattaassa oleva "O" on sylinterinkannessa olevan merkin kohdalla"
mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?? vai onko tuolla nyt niin suurta merkitystä, jos vaikka jättäisi tekemättä.. ;)
"Varo ettei niiden alla oleva "laatta" tipu koneen sisään"
tarkoitatko tuolla "laatalla" sitä hammasratasta??
sori, mutta oon viel aloittelija näissä hommissa... :wink:
Toi T ja O juttu on aivan helvetin tärkeää kun laitat osat paikalleen. Eli sun pitää käntää sitä magneetto pyörää niin että siinä oleva T on ihan ylöspäin ja niin että rattaassa oleva O on vasemmalle siinä missä se merkki on kannessa.

Ja se laatta on semmonen pieni laatta mikä on sen rattaan päällä.. ole varovainen että se ei tipu sinne koneen sisälle

Lähetetty: 05.03.2006 21:16
Kirjoittaja irska-90
eli siis kun irroittaa kannen ja sulkän nii silloin ei tartte huolehtii tosta T
ja O jutusta vaan sitten kun laittaa osat takas nii sitten vast..
mitäs käy jos ne T ja O on ihan päin persettä? ;)

Lähetetty: 05.03.2006 21:57
Kirjoittaja Redline
Venttilit ja mäntä vaurioituu. Jo Yhden hampaan heitto aiheuttaa tuhoa.

Lähetetty: 05.03.2006 22:17
Kirjoittaja irska-90
mistäs sen huomaa jos ne on väärin? siis ne T ja O..!!

Lähetetty: 05.03.2006 22:24
Kirjoittaja -Ile-
irska-90 kirjoitti:mistäs sen huomaa jos ne on väärin? siis ne T ja O..!!
Venttiilit ottaa mäntään

Lähetetty: 05.03.2006 22:54
Kirjoittaja Jonke
irska-90 kirjoitti:mistäs sen huomaa jos ne on väärin? siis ne T ja O..!!
Katot sieltä magneetosta ja nokkarattaasta että ne on oikein. Ja tuossa purkamisvaiheessakin ne kannaa laittaa kohallee, itellä ainakin jää usein nokka "jumiin" sinne kantee, koska kannessa on menoillaan semmonen tahti missä nokka avaa joko pako- tai imuventtiiliä.

Lähetetty: 06.03.2006 02:33
Kirjoittaja Honda is the best
öö, uuen mallin Mankissa ei kyllä ole mitään laattaa sen rattaan alla eikä päällä.

Lähetetty: 06.03.2006 12:04
Kirjoittaja irska-90
no nyt ymmärsin.. kiitos teille.. ;)
onko nokka miten vaikea irroittaa ja asentaa?

Lähetetty: 08.03.2006 19:53
Kirjoittaja black monkey
noiden pulttien koot pitäis ilmoittaa kierteen, ei kannan perusteella :idea:
esim. ohjeen 10mm pultit ja magneeton kopan 8mm ovat 6mm jne. tämä sen takia ettei myöhemmin esim. autoa rassattaessa tai esim ammattikoulussa tai muualla sellaisessa tule ongelmia :idea:

Lähetetty: 08.03.2006 21:53
Kirjoittaja -Ile-
black monkey kirjoitti:noiden pulttien koot pitäis ilmoittaa kierteen, ei kannan perusteella :idea:
esim. ohjeen 10mm pultit ja magneeton kopan 8mm ovat 6mm jne. tämä sen takia ettei myöhemmin esim. autoa rassattaessa tai esim ammattikoulussa tai muualla sellaisessa tule ongelmia :idea:
Niin mutta ota huomioon kun purat konetta et voi tietää mitkä kierteet siellä on :wink:

Lähetetty: 21.07.2006 14:33
Kirjoittaja mar-ski
hhmmn. :? vaikuttaa että joku olis tehnyt mun ohjeesta paremman version : :lol:
http://z50j.urli.net

Lähetetty: 18.04.2007 12:52
Kirjoittaja puuparta
mar-ski kirjoitti:hhmmn. :? vaikuttaa että joku olis tehnyt mun ohjeesta paremman version : :lol:
http://z50j.urli.net
Eipä näkynyt tuota "parempaa" enää olevan tyrkyllä. Entäpä saisiko tänne kuvalliset ohjeet, miten menetellään silloin kun haluaa purkaa alakerran ja kurkata, mikä vaihteistossa mättää kun kolmosvaihde heittää yli jos vähänkin reilummin kiihdyttää.

Lähetetty: 18.04.2007 21:07
Kirjoittaja Tuom4s
Ja mun mielipide on tähän vielä sellanen, että k.o. homma on paljon kivempi tehdä ku ottaa vielä polkimet, eturattaan, kytkinvaijerin ja sähköt irti, ja irrottaa koneen rungosta. Kaikki helpottuu, huomattavasti.

Ja ei sitä hirveästi tartte kommentoida, mun mielipidehän se...

Lähetetty: 19.04.2007 21:48
Kirjoittaja Redline
Juuri näin, voisin joskus laittaa kuvan "huoltopöydästä" tänne.

Lähetetty: 19.04.2007 21:54
Kirjoittaja ^henri^
Onpas kätevä tämmönen ohjeistus :P .
Ens kerralla vois kattela tätä vähäsen
ennenku avaa. Vois onnistua vähän helpommin.

Lähetetty: 15.05.2007 22:37
Kirjoittaja Hal0
Aika kätevä tää ohje, ittelle tulee varmaan eteen jos/kun vaidan isompaa sylinteriä..

Lähetetty: 10.06.2007 12:06
Kirjoittaja hj91
Voisko joku laittaa kuvaa noista merkeistä :?:

Lähetetty: 10.06.2007 12:36
Kirjoittaja Jonke
Ajotusmerkkejäkö tarkoitat? :o

Lähetetty: 10.06.2007 13:47
Kirjoittaja hj91
Lähinnä et misä kohdas ne pitää olla, et se on oikein

Lähetetty: 10.06.2007 13:50
Kirjoittaja Kaasua!
Voin tänään tai huomenna ottaa kuvia niistä merkeistä kun purkaan kannen jos joku mode/admini lisää ne tonne ;)