Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
Motul 5100 (puolsynteettinen 10w40) käytin promankissa, ja samalla linjalla jatkan derbissä! Muistuttakaas joku nyt, et kui näissä pienemmissä koneissa ei kannattanu käyttää täys synteettisiä? Suurin osa laatuöjyistä on puol synteettisiä (Motul, Belray ja jotkin Repsol:it), ohjekirkat yms sanoo että "DO NOT USE FULLY SYNTHETIC OIL DURING BREAK IN!!!" ja muutenkin suosittelee 50%synteettisiä
Oisko toi "Mobil Super S 10W-40 Osasynteettinen moottoriöljy", "Very High Performance" hyvää mankin koneelle? Tällähetkellä sisäänajossa, muuten pientä viriä kiinni.
I have finished, when you'r at the start line.
----------------------------------------- |Honda|
Txtr´ kirjoitti:Oisko toi "Mobil Super S 10W-40 Osasynteettinen moottoriöljy", "Very High Performance" hyvää mankin koneelle? Tällähetkellä sisäänajossa, muuten pientä viriä kiinni.
Mul on tota mankissa. Hyvää ja halpaa. (4l 16€ talousmarkassa vrt. castrol gps mitä käytän kevarissa 10€ 1l)
Ois muutama tyhmä kysymys joihin tarvitsisi vastauksen pikapikaa:
1. Tarvitseeko puolautomaattikytkin jotain "ihme" lisäaineita?
2. Minkälaista öljyä kannatta laittaa tohon puolautomaattiin näin kesällä?
3. Mitä on mineraaliöljy?
pikkutankki kirjoitti:Ois muutama tyhmä kysymys joihin tarvitsisi vastauksen pikapikaa:
1. Tarvitseeko puolautomaattikytkin jotain "ihme" lisäaineita?
2. Minkälaista öljyä kannatta laittaa tohon puolautomaattiin näin kesällä?
3. Mitä on mineraaliöljy?
Kesällä kun ei olla pakkasen puolella on hyvä olla jäykempää öljyä eli 15W50 ainakin tai 20W50 (normaali vakio moottorit). Mutta jos normaali monkeyn konetta käytetään täysillä kesähelteellä, suosittelen 20W60 tai 10-15W60 (Harlikkaan aina kesällä eka numero 15-, tai 20 ja toinen numero 50-, tai 60W). Sitten niihin viritettyihin koneisiin joita käytetään kovasti 20W60 tai 15W60 myös käy 10W60, mutta tuo 20W ja 15W alkuinen on parempaa kesällä, koska niissä on vähempi lisäaineita.
Eli kesällä toinen W numero pitää olla ainakin 50 tai 60W. Kesällä eka numero on parempi olla isompi kuin 0 tai 5W.
3. Wikipedia: Mineraaliöljy valmistetaan suoraan tislaamalla raakaöljystä. Mineraaliöljy soveltuu lähinnä kesäkäyttöön huonon pakkaskestävyytensä takia.
Eli kesällä toinen W numero pitää olla ainakin 50 tai 60W
Ei sen mikään pakko ole olla. Ite olen ajat käyttäny semisynteettistä 10W40 öljyä kesälläkin, ei se siitä mihkää mene. Ainoa mitä huomasin ku kokeilin täyssynteettistä 15W50 öljyä, niin vaihteet napsu paremmin sisään.
Mullakin käytössä kesällä tollasta 10w 40 shellin öljyä, joka on melko ohkasta.. Pitäisköhän vaihtaa rekka-auton paksumpiin öljyihin ettei oo lämppäämisen pelkoa näin kuumana kesänä?
Smoogeli kirjoitti:Mullakin käytössä kesällä tollasta 10w 40 shellin öljyä, joka on melko ohkasta.. Pitäisköhän vaihtaa rekka-auton paksumpiin öljyihin ettei oo lämppäämisen pelkoa näin kuumana kesänä?
Itellä ei oo kauheesti kokemusta mut vanhassa mankissa käytin kesät talvet 10w30 ja hyvin toimi eikä kertaakaan lämpänny, mut ei kyllä ollu korttiakaan eli en niin kauheesti ajanu.
lauri- kirjoitti:Tallista löyty raskaaseenkuljetukseen sopivaa 80w90 öljyä, oliskohan se sopivan paksua kesän helteille?
Tottakai.. Ehkei kumminkaan.. Itselläni monkeyssa tällä hetkellä jotkin motulin sae50 öljyt sisässä, kun mobilin 10w-40 meni ohueksi kuin vesi, ja oli melkeinpä lähellä höyrystymistä näillä ulkolämpötiloilla ajaessa..
apes- kirjoitti:Käytän Mobil Super S 10W40. Maksaa Nesteellä yli 7e/litra, mutta Kärkkäiseltä lähti 4,50e
Jep, mulla oli just samaa, mut kannattaa vaihtaa kesäksi vähän paksumpiin...Syyn voit lukea ylempää. Kyseiset öljyt toimivat kyllä hyvin muina vuodenaikoina.
Jeps, mut siitä vaan että ku tossa lukee että ei saa laittaa täyssynteettistä, ja sitten lukee et laita kunnon pärräöljyt (jotka on useimmiten täyssynteettisiä).