Sivu 1/13

Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Lähetetty: 05.03.2006 20:34
Kirjoittaja Jonke
Öljy

Nelarikoneessa öljyillä on vielä tärkeämpi osa kun kakstahtikoneissa. Nelarissa kiertää koko koneen läpi sama öljy, kun taas kakstahdissa vaihteistossa on oma öljy, ja pytyn voitelu hoituu bensan seassa olevalla 2t-öljyllä. Öljyä nelarikoneessa kierrättää öljypumppu:

Kuva

Saatavilla on myös tehokkaampia ölypumppuja, jotka parantavat varsinkin öljynlauhduttimen kanssa öljyn jäähtymistä, ja näin vähentää kiinnileikkaamisen mahdollisuutta. Vakiokoneeseen ei ole järkeä laittaa tehopumppua/lauhdutinta, mutta jo 72cc sylinterin kanssa siitä voi olla jo hyötyä, 88cc:n ja isompien kanssa se on miltei välttämätön, jos aikoo polttaa kumia kesähelteellä tai ajaa pitempiä matkoja.

Vakio- ja tehopumppu:

Kuva

Vakio ja tehopumpun ero on paksuudessa, kuten kuvasta voi nähdä. Pumppuja on myynnissä monia erilaisia, yläkuvan oikealla puolella oleva pumppu (270% tehokkaampi D.R.P.) maksaa Rovazalla vähän päälle 60e. Rovazalta saa myös halvempaa D.R.P:n pumppua ~40€:llä ja 220% pumppua ~25€:llä.

Lauhduttimia:

KuvaKuvaKuva

Vasemmalla on TK-Kijiman lauhdutin + sivulätkä, joita aikoinaan sai Moposportista. Nykyään niitä liikkuu Suomessa käytettäny ~50e:n hintaan.
Keskellä on MSB:ssä myytävä lauhdutinsetti, hinta 99,00€.
Oikealla on Takegawan lauhdutinsetti, jota myydään mm. Monkeybike:ssä. Hinta tosin törkeät 239,99£ eli 390 euroa!

Huohotinsäiliö

Varsinkin viritetyissä koneissa nähdään huohotinsäiliöitä, jotka keräävät öljyä. Toinen letku lähtee vakiopaikasta, eli vasemmasta lohkosta, ja toinen yleensä imupuolen venttiilikorkista säiliöön. Säiliöstä lähtee yksi letku, joka päästää paineet pois, ja joissakin huohottimissa myös toinen, joka palauttaa kerätyn öljyn takaisin koneeseen. Rovazalta saa kahta eri huohotinta:

KuvaKuva

Vasemmalla oleva on Kitacon mallistoa, ja maksaa 123€, oikea on halvempi: 59€

"Mikä ihmeen huohotin?"

Sen tehtävä moottorissa on tasata lohkojen ölynpaineita. Monet varmaan ovat talvisin lähteneet ajamaan Monkeyllään, joka on seisonut muutaman tunnin ulkona. Yllätykseksi seuraavassa pysähdyspaikassa, maassa voi havaita helvetinmoisen öljylammikon ja kuulla koneesta sihinää. Huohotin on jäätynyt kun näin käy. Mankissa huohottimena on letku, joka lähtee vasemman lohkon takaa ja jostakin raosta maahanpäin osoittamaan.



Öljypumpun tarkastus

Suorita ensin kytkinpuolen purkaminen, ohjeet löytyy täältä.

1. Ota keltaisella merkityt ruuvit löysälle, ja sen jälkeen avaa punaisella merkityt ruuvit. Keltaiset ruuvit on helpompi avata pumpun vielä ollessa koneessa kiinni. Vedä pumppu irti. Kun olet irroittanut sen, avaa kolme keltaisella merkittyä ruuvia ja pura pumppu.

Kuva

Kannen alta paljastuu:

Kuva

Puhdista osat jollakin rätillä, ja tarkista pumpun kuluneisuus.

-Aseta rakotulkki kuvan keltaisella merkittyyn kohtaan. Välys ei saa olla suurempi kuin 0,20mm.
-Tämänjälkeen aseta rakotulkki kuvan punaisella merkittyyn kohtaan, eli ulomman roottorin ja kotelon väliin. Tämäkään välys ei saa ylittää 0,20mm:ä.
-Päittäisvälyksen mittaamiseen tarvitset jonkun suoran työkalun, kuten suorakulman. Aseta suorakulma kuvan sinisellä merkittyyn kohtaan, ja aseta rakotulkki sen alle. Tämä välys ei saa olla yli 0,12mm.
-Mikäli jokin välyksistä on liian iso, on koko ölypumppu syytä uusia. Uusia pumppuja saa ainakin Rovazalta, ja ilmeisesti myös Moposportilta.

Notes
-Varmista pumppua asentaessasi, että pumpun akselissa oleva nystyrä osuu oikeassa asennossa käyttöakselissa olevaan uraan.



Öljysihdin puhdistus

Kuva

Öljysihti siis sijaitsee koneen oikeassa alareunassa, vihreällä merkistyssä paikassa. Öljysihdin tarkistaminen ja puhdistaminenkin on koneen kannalta tärkeää, sillä jos sihti on täynnä paskaa, ei öljy kierrä. Sihdin puhdistus ei ole iso homma; otat sihdin irti, otat sormin mahdolliset isot roskat pois, pese hanan alla ja laita kuivumaan. Jos sihti on riekaleina (epätodennäköistä), niin uusia sihtejä saa ainakin Moposportilta. Ohjeet kytkinpuolen purkamiseen löytyy täältä

Öljyn vaihto

Öljyt kannattaa vaihtaa Mankin koneeseen silloin tällöin.

Ohjeet:

Työkalut:

-17mm lenkkiavain
-Joku astia mihin valuttaa öljyt
-Rätti jolla kuivata ohi menneet öljyt koneesta.

1. Avaa öljynmittatikku ja laita astia koneen alle.

2. Avaa Koneen pohjasta öljykorkki. Se sijaitsee oikean lohkon etuosassa, sellaisen suojan takana. Valuta öljyt astiaan, kääntele mopoa eri asentoihin, jotta koneesta valuisin mahdollisimman paljon öljyä pois.

3. Sulje korkki pohjasta, ja laita uudet öljyt. Oikea määrä ~0,7L.

Notes
oljytaulukko.JPG
Ensimmäinen luku on öljyn viskositeetti kylmässä (mitattu -18°C lämpötilassa). Toinen luku kuvaa öljyn viskositeettia lämpimässä (mitattu 99°C lämpötilassa).

Öljyn määrän tarkistus

Avaa mittatikku ja kuivaa se. Aseta Monkey suoraan ja aseta tikku reikään, älä kierrä. Jos öljyä ei ole tarpeeksi, luonnollisesti sitä lisätään. Lisää öljyä vähän kerrassaan, ettet tule lisäänneeksi sitä liikaa. Liika öljy koneessa voi vähentää tehoja.



Teksti:
Jones © 2006
Kuvat: Jones, Rovaza, Monkey Shop Raubling

Lähetetty: 06.03.2006 19:07
Kirjoittaja 4k1
Jos ei suurta vaivaa tuota, niin kannattaa vaihtaa talveksi hieman paksummat öljyt. Itselläni oli entisessä mankissa.

Öljypumpun ja kytkimen avaamisessa iskumeisseli on tuiki tarpeellinen, ellei välttämätön työkalu. Näin säästät ruuvien kantoja.

Lähetetty: 06.03.2006 21:36
Kirjoittaja mika_master
mieluummin ohuemmat, että lähtee helpommin kiertään ja voitelee heti käynnistyksen jälkeen. :wink:

Lähetetty: 07.03.2006 08:18
Kirjoittaja -Ile-
mika_master kirjoitti:mieluummin ohuemmat, että lähtee helpommin kiertään ja voitelee heti käynnistyksen jälkeen. :wink:
Niinpä mullakin oli kone ihan jumissa kunnon pakkasella ja paksummilla öljyillä :wink:

Lähetetty: 18.03.2006 17:53
Kirjoittaja zEEMou!
tuoko se parempi/isompi öljypumppu vauhtia?

Lähetetty: 18.03.2006 17:59
Kirjoittaja Eemeli
ei varsinaisesti, mutta jos pelkäät et koneen yläpää kilahtaa etkä uskalla
ajaa kovaa ni sit se voi jotain lisätä... :lol:

Lähetetty: 18.03.2006 19:00
Kirjoittaja zEEMou!
eli tuoko yhtöään vauhtia

Lähetetty: 18.03.2006 19:05
Kirjoittaja -Ile-
zEEMou! kirjoitti:eli tuoko yhtöään vauhtia
Ei tuo!

Lähetetty: 18.03.2006 19:11
Kirjoittaja Monttu
Ei tuo.

Mutta tuota, pystyykö tuon öljypumpun ja öljysihdin tarkistamaan ja puhdistamaan koneen ollessa kiinni rungossa? Miten tuo oikea poski sitten lähtee pois, ihan vain pultit irroittamalla?

Lähetetty: 18.03.2006 19:41
Kirjoittaja Jonke
Monttu kirjoitti:Ei tuo.

Mutta tuota, pystyykö tuon öljypumpun ja öljysihdin tarkistamaan ja puhdistamaan koneen ollessa kiinni rungossa? Miten tuo oikea poski sitten lähtee pois, ihan vain pultit irroittamalla?
Silmä käteen!

Lähetetty: 18.03.2006 19:59
Kirjoittaja Monttu
Oho katos perhanaa :)

Lähetetty: 21.03.2006 17:10
Kirjoittaja Pone1
En löytäny ihan mitään muuta parrempaa paikka mihin laittaa nii laitampa tänne..

Juu eli niille jotka ei halua tilata ulkomailta tai löydä käytettynä nii täältä löytyy lauhari hintaa 190e,aika ryöväystä mutta jos löytyy ylimääräistä rahaa niin tältä tilaukseen aika hieno lauhari. http://www.minimotoracing.fi/tuotteet_varaosat.htm

Lähetetty: 17.05.2006 18:51
Kirjoittaja Honda is the best
jees, nyt on tuossa nenän edessä tuommonen 270% öljupumppu. mutta rupesi mietityttämään se kun mukana ei tullut sitä poranterää. että pitääkö se porata jollain 2mm terällä se pikkunen reikä isommaksi?

Lähetetty: 17.05.2006 21:06
Kirjoittaja Uhtuan Parooni
Honda is the best kirjoitti:jees, nyt on tuossa nenän edessä tuommonen 270% öljupumppu. mutta rupesi mietityttämään se kun mukana ei tullut sitä poranterää. että pitääkö se porata jollain 2mm terällä se pikkunen reikä isommaksi?
Ei mullakaan mitää terää tullu mukana, enkä siis mitää reikää porannu isommaks ja silti on hyvin pelittäny.. :roll: :?

Lähetetty: 17.05.2006 21:58
Kirjoittaja Matzku.
Pone1 kirjoitti:En löytäny ihan mitään muuta parrempaa paikka mihin laittaa nii laitampa tänne..

Juu eli niille jotka ei halua tilata ulkomailta tai löydä käytettynä nii täältä löytyy lauhari hintaa 190e,aika ryöväystä mutta jos löytyy ylimääräistä rahaa niin tältä tilaukseen aika hieno lauhari. http://www.minimotoracing.fi/tuotteet_varaosat.htm
motorpowerista saa 80ekel

Lähetetty: 17.05.2006 22:00
Kirjoittaja JUR1
Uhtuan Parooni kirjoitti:
Honda is the best kirjoitti:jees, nyt on tuossa nenän edessä tuommonen 270% öljupumppu. mutta rupesi mietityttämään se kun mukana ei tullut sitä poranterää. että pitääkö se porata jollain 2mm terällä se pikkunen reikä isommaksi?
Ei mullakaan mitää terää tullu mukana, enkä siis mitää reikää porannu isommaks ja silti on hyvin pelittäny.. :roll: :?
Samoin Kuva

Lähetetty: 17.05.2006 22:01
Kirjoittaja Juuzmo
tais olla 1mm se terä?

Lähetetty: 17.05.2006 22:28
Kirjoittaja Honda is the best
noo, en minä sitten sitä poraa isommaksi. sama onko se vakio kokoinen vai minkälainen ku se tulee 50cc pytyllä varustettuun koneeseen. ja sama oli ostaa tuo 270% pumppu ku vakio hajos silleen ettei pyöriny..

Lähetetty: 17.12.2006 13:45
Kirjoittaja Ihmepoika
Laitankos ton moposopin pumpun kanssa sen reijän siinä pinnapultin vieressä 2mm poralla läpi?

Lähetetty: 14.01.2007 01:52
Kirjoittaja jupppe
Mahtaako tuo motorpowerin lauhdutin sopia hondan koneeseen, kun siellä lukee että: "soveltuvuus skyteam-koneet 50cc-125cc"?
Tossa linkki:
http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=422

Kiinnostais vaan kun saisin yhdeltä jepeltä tommosen aika halpaan hintaan, niin olisko jollain kokemusta kyseisestä lauhduttimesta?

Lähetetty: 14.01.2007 01:56
Kirjoittaja Jonke
jupppe kirjoitti:Mahtaako tuo motorpowerin lauhdutin sopia hondan koneeseen, kun siellä lukee että: "soveltuvuus skyteam-koneet 50cc-125cc"?
Tossa linkki:
http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=422

Kiinnostais vaan kun saisin yhdeltä jepeltä tommosen aika halpaan hintaan, niin olisko jollain kokemusta kyseisestä lauhduttimesta?
Kyllä sen pitäisi sopia. Jos ei suoraan, niin ei siinä ainakaan iso homma ole sovittaa. ;)

Lähetetty: 14.01.2007 11:48
Kirjoittaja Hönö
Menee suoraan, jos oletetaan Masain kannen vastaavan mankin kantta :wink:

Re: Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)

Lähetetty: 19.05.2007 11:46
Kirjoittaja Hal0
Jonke kirjoitti: Avaa mittatikku ja kuivaa se. Aseta Monkey suoraan ja aseta tikku reikään, älä kierrä. Jos öljyä ei ole tarpeeksi, luonnollisesti sitä lisätään. Lisää öljyä vähän kerrassaan, ettet tule lisäänneeksi sitä liikaa. Liika öljy koneessa voi vähentää tehoja.
Ihmettelinkin miksei keulaa nouse yhtä helposti kun ennen ja piruvie, olen lisännyt ehkä liikaa öljyä. :?

Lähetetty: 19.05.2007 14:05
Kirjoittaja Neero

Lähetetty: 19.05.2007 15:56
Kirjoittaja Jonke
6v = Vanhamalli
12v = Väli-/uusimalli