Öljystä... (Pumppu, lauhdutin, huohotin ym.)
Lähetetty: 05.03.2006 20:34
Öljy
Nelarikoneessa öljyillä on vielä tärkeämpi osa kun kakstahtikoneissa. Nelarissa kiertää koko koneen läpi sama öljy, kun taas kakstahdissa vaihteistossa on oma öljy, ja pytyn voitelu hoituu bensan seassa olevalla 2t-öljyllä. Öljyä nelarikoneessa kierrättää öljypumppu:
Saatavilla on myös tehokkaampia ölypumppuja, jotka parantavat varsinkin öljynlauhduttimen kanssa öljyn jäähtymistä, ja näin vähentää kiinnileikkaamisen mahdollisuutta. Vakiokoneeseen ei ole järkeä laittaa tehopumppua/lauhdutinta, mutta jo 72cc sylinterin kanssa siitä voi olla jo hyötyä, 88cc:n ja isompien kanssa se on miltei välttämätön, jos aikoo polttaa kumia kesähelteellä tai ajaa pitempiä matkoja.
Vakio- ja tehopumppu:
Vakio ja tehopumpun ero on paksuudessa, kuten kuvasta voi nähdä. Pumppuja on myynnissä monia erilaisia, yläkuvan oikealla puolella oleva pumppu (270% tehokkaampi D.R.P.) maksaa Rovazalla vähän päälle 60e. Rovazalta saa myös halvempaa D.R.P:n pumppua ~40€:llä ja 220% pumppua ~25€:llä.
Lauhduttimia:
Vasemmalla on TK-Kijiman lauhdutin + sivulätkä, joita aikoinaan sai Moposportista. Nykyään niitä liikkuu Suomessa käytettäny ~50e:n hintaan.
Keskellä on MSB:ssä myytävä lauhdutinsetti, hinta 99,00€.
Oikealla on Takegawan lauhdutinsetti, jota myydään mm. Monkeybike:ssä. Hinta tosin törkeät 239,99£ eli 390 euroa!
Huohotinsäiliö
Varsinkin viritetyissä koneissa nähdään huohotinsäiliöitä, jotka keräävät öljyä. Toinen letku lähtee vakiopaikasta, eli vasemmasta lohkosta, ja toinen yleensä imupuolen venttiilikorkista säiliöön. Säiliöstä lähtee yksi letku, joka päästää paineet pois, ja joissakin huohottimissa myös toinen, joka palauttaa kerätyn öljyn takaisin koneeseen. Rovazalta saa kahta eri huohotinta:
Vasemmalla oleva on Kitacon mallistoa, ja maksaa 123€, oikea on halvempi: 59€
"Mikä ihmeen huohotin?"
Sen tehtävä moottorissa on tasata lohkojen ölynpaineita. Monet varmaan ovat talvisin lähteneet ajamaan Monkeyllään, joka on seisonut muutaman tunnin ulkona. Yllätykseksi seuraavassa pysähdyspaikassa, maassa voi havaita helvetinmoisen öljylammikon ja kuulla koneesta sihinää. Huohotin on jäätynyt kun näin käy. Mankissa huohottimena on letku, joka lähtee vasemman lohkon takaa ja jostakin raosta maahanpäin osoittamaan.
Öljypumpun tarkastus
Suorita ensin kytkinpuolen purkaminen, ohjeet löytyy täältä.
1. Ota keltaisella merkityt ruuvit löysälle, ja sen jälkeen avaa punaisella merkityt ruuvit. Keltaiset ruuvit on helpompi avata pumpun vielä ollessa koneessa kiinni. Vedä pumppu irti. Kun olet irroittanut sen, avaa kolme keltaisella merkittyä ruuvia ja pura pumppu.
Kannen alta paljastuu:
Puhdista osat jollakin rätillä, ja tarkista pumpun kuluneisuus.
-Aseta rakotulkki kuvan keltaisella merkittyyn kohtaan. Välys ei saa olla suurempi kuin 0,20mm.
-Tämänjälkeen aseta rakotulkki kuvan punaisella merkittyyn kohtaan, eli ulomman roottorin ja kotelon väliin. Tämäkään välys ei saa ylittää 0,20mm:ä.
-Päittäisvälyksen mittaamiseen tarvitset jonkun suoran työkalun, kuten suorakulman. Aseta suorakulma kuvan sinisellä merkittyyn kohtaan, ja aseta rakotulkki sen alle. Tämä välys ei saa olla yli 0,12mm.
-Mikäli jokin välyksistä on liian iso, on koko ölypumppu syytä uusia. Uusia pumppuja saa ainakin Rovazalta, ja ilmeisesti myös Moposportilta.
Notes
-Varmista pumppua asentaessasi, että pumpun akselissa oleva nystyrä osuu oikeassa asennossa käyttöakselissa olevaan uraan.
Öljysihdin puhdistus
Öljysihti siis sijaitsee koneen oikeassa alareunassa, vihreällä merkistyssä paikassa. Öljysihdin tarkistaminen ja puhdistaminenkin on koneen kannalta tärkeää, sillä jos sihti on täynnä paskaa, ei öljy kierrä. Sihdin puhdistus ei ole iso homma; otat sihdin irti, otat sormin mahdolliset isot roskat pois, pese hanan alla ja laita kuivumaan. Jos sihti on riekaleina (epätodennäköistä), niin uusia sihtejä saa ainakin Moposportilta. Ohjeet kytkinpuolen purkamiseen löytyy täältä
Öljyn vaihto
Öljyt kannattaa vaihtaa Mankin koneeseen silloin tällöin.
Ohjeet:
Työkalut:
-17mm lenkkiavain
-Joku astia mihin valuttaa öljyt
-Rätti jolla kuivata ohi menneet öljyt koneesta.
1. Avaa öljynmittatikku ja laita astia koneen alle.
2. Avaa Koneen pohjasta öljykorkki. Se sijaitsee oikean lohkon etuosassa, sellaisen suojan takana. Valuta öljyt astiaan, kääntele mopoa eri asentoihin, jotta koneesta valuisin mahdollisimman paljon öljyä pois.
3. Sulje korkki pohjasta, ja laita uudet öljyt. Oikea määrä ~0,7L.
Notes Ensimmäinen luku on öljyn viskositeetti kylmässä (mitattu -18°C lämpötilassa). Toinen luku kuvaa öljyn viskositeettia lämpimässä (mitattu 99°C lämpötilassa).
Öljyn määrän tarkistus
Avaa mittatikku ja kuivaa se. Aseta Monkey suoraan ja aseta tikku reikään, älä kierrä. Jos öljyä ei ole tarpeeksi, luonnollisesti sitä lisätään. Lisää öljyä vähän kerrassaan, ettet tule lisäänneeksi sitä liikaa. Liika öljy koneessa voi vähentää tehoja.
Teksti: Jones © 2006
Kuvat: Jones, Rovaza, Monkey Shop Raubling
Nelarikoneessa öljyillä on vielä tärkeämpi osa kun kakstahtikoneissa. Nelarissa kiertää koko koneen läpi sama öljy, kun taas kakstahdissa vaihteistossa on oma öljy, ja pytyn voitelu hoituu bensan seassa olevalla 2t-öljyllä. Öljyä nelarikoneessa kierrättää öljypumppu:
Saatavilla on myös tehokkaampia ölypumppuja, jotka parantavat varsinkin öljynlauhduttimen kanssa öljyn jäähtymistä, ja näin vähentää kiinnileikkaamisen mahdollisuutta. Vakiokoneeseen ei ole järkeä laittaa tehopumppua/lauhdutinta, mutta jo 72cc sylinterin kanssa siitä voi olla jo hyötyä, 88cc:n ja isompien kanssa se on miltei välttämätön, jos aikoo polttaa kumia kesähelteellä tai ajaa pitempiä matkoja.
Vakio- ja tehopumppu:
Vakio ja tehopumpun ero on paksuudessa, kuten kuvasta voi nähdä. Pumppuja on myynnissä monia erilaisia, yläkuvan oikealla puolella oleva pumppu (270% tehokkaampi D.R.P.) maksaa Rovazalla vähän päälle 60e. Rovazalta saa myös halvempaa D.R.P:n pumppua ~40€:llä ja 220% pumppua ~25€:llä.
Lauhduttimia:
Vasemmalla on TK-Kijiman lauhdutin + sivulätkä, joita aikoinaan sai Moposportista. Nykyään niitä liikkuu Suomessa käytettäny ~50e:n hintaan.
Keskellä on MSB:ssä myytävä lauhdutinsetti, hinta 99,00€.
Oikealla on Takegawan lauhdutinsetti, jota myydään mm. Monkeybike:ssä. Hinta tosin törkeät 239,99£ eli 390 euroa!
Huohotinsäiliö
Varsinkin viritetyissä koneissa nähdään huohotinsäiliöitä, jotka keräävät öljyä. Toinen letku lähtee vakiopaikasta, eli vasemmasta lohkosta, ja toinen yleensä imupuolen venttiilikorkista säiliöön. Säiliöstä lähtee yksi letku, joka päästää paineet pois, ja joissakin huohottimissa myös toinen, joka palauttaa kerätyn öljyn takaisin koneeseen. Rovazalta saa kahta eri huohotinta:
Vasemmalla oleva on Kitacon mallistoa, ja maksaa 123€, oikea on halvempi: 59€
"Mikä ihmeen huohotin?"
Sen tehtävä moottorissa on tasata lohkojen ölynpaineita. Monet varmaan ovat talvisin lähteneet ajamaan Monkeyllään, joka on seisonut muutaman tunnin ulkona. Yllätykseksi seuraavassa pysähdyspaikassa, maassa voi havaita helvetinmoisen öljylammikon ja kuulla koneesta sihinää. Huohotin on jäätynyt kun näin käy. Mankissa huohottimena on letku, joka lähtee vasemman lohkon takaa ja jostakin raosta maahanpäin osoittamaan.
Öljypumpun tarkastus
Suorita ensin kytkinpuolen purkaminen, ohjeet löytyy täältä.
1. Ota keltaisella merkityt ruuvit löysälle, ja sen jälkeen avaa punaisella merkityt ruuvit. Keltaiset ruuvit on helpompi avata pumpun vielä ollessa koneessa kiinni. Vedä pumppu irti. Kun olet irroittanut sen, avaa kolme keltaisella merkittyä ruuvia ja pura pumppu.
Kannen alta paljastuu:
Puhdista osat jollakin rätillä, ja tarkista pumpun kuluneisuus.
-Aseta rakotulkki kuvan keltaisella merkittyyn kohtaan. Välys ei saa olla suurempi kuin 0,20mm.
-Tämänjälkeen aseta rakotulkki kuvan punaisella merkittyyn kohtaan, eli ulomman roottorin ja kotelon väliin. Tämäkään välys ei saa ylittää 0,20mm:ä.
-Päittäisvälyksen mittaamiseen tarvitset jonkun suoran työkalun, kuten suorakulman. Aseta suorakulma kuvan sinisellä merkittyyn kohtaan, ja aseta rakotulkki sen alle. Tämä välys ei saa olla yli 0,12mm.
-Mikäli jokin välyksistä on liian iso, on koko ölypumppu syytä uusia. Uusia pumppuja saa ainakin Rovazalta, ja ilmeisesti myös Moposportilta.
Notes
-Varmista pumppua asentaessasi, että pumpun akselissa oleva nystyrä osuu oikeassa asennossa käyttöakselissa olevaan uraan.
Öljysihdin puhdistus
Öljysihti siis sijaitsee koneen oikeassa alareunassa, vihreällä merkistyssä paikassa. Öljysihdin tarkistaminen ja puhdistaminenkin on koneen kannalta tärkeää, sillä jos sihti on täynnä paskaa, ei öljy kierrä. Sihdin puhdistus ei ole iso homma; otat sihdin irti, otat sormin mahdolliset isot roskat pois, pese hanan alla ja laita kuivumaan. Jos sihti on riekaleina (epätodennäköistä), niin uusia sihtejä saa ainakin Moposportilta. Ohjeet kytkinpuolen purkamiseen löytyy täältä
Öljyn vaihto
Öljyt kannattaa vaihtaa Mankin koneeseen silloin tällöin.
Ohjeet:
Työkalut:
-17mm lenkkiavain
-Joku astia mihin valuttaa öljyt
-Rätti jolla kuivata ohi menneet öljyt koneesta.
1. Avaa öljynmittatikku ja laita astia koneen alle.
2. Avaa Koneen pohjasta öljykorkki. Se sijaitsee oikean lohkon etuosassa, sellaisen suojan takana. Valuta öljyt astiaan, kääntele mopoa eri asentoihin, jotta koneesta valuisin mahdollisimman paljon öljyä pois.
3. Sulje korkki pohjasta, ja laita uudet öljyt. Oikea määrä ~0,7L.
Notes Ensimmäinen luku on öljyn viskositeetti kylmässä (mitattu -18°C lämpötilassa). Toinen luku kuvaa öljyn viskositeettia lämpimässä (mitattu 99°C lämpötilassa).
Öljyn määrän tarkistus
Avaa mittatikku ja kuivaa se. Aseta Monkey suoraan ja aseta tikku reikään, älä kierrä. Jos öljyä ei ole tarpeeksi, luonnollisesti sitä lisätään. Lisää öljyä vähän kerrassaan, ettet tule lisäänneeksi sitä liikaa. Liika öljy koneessa voi vähentää tehoja.
Teksti: Jones © 2006
Kuvat: Jones, Rovaza, Monkey Shop Raubling