Laakerit
-
- Viestit: 348
- Liittynyt: 21.09.2005 07:29
Re: Laakerit
Jos mun kampuran veivi menee iha snadisti ylös alas ja sivuttais suunnassa heiluu jonkun sentin.
eikö ne silloin ole vaihtokunnossa ?
eikö ne silloin ole vaihtokunnossa ?
145.3cc, 28mm mikuni yms...
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Laakerit
vastataan nyt tuohon edelliseenkin, vaikka vähän vanha onkin: ei saa olla välystä pystysuunnassa.
Ja nyt syynäsin tuon marden kiina-etupään pyöränlaakerin, oli 6300rs2
Ja nyt syynäsin tuon marden kiina-etupään pyöränlaakerin, oli 6300rs2
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Laakerit
Kukaan laittanut takahaarukkaan puslien tilalle laakereita toimintaa täsmällistämään?
Saiskoos jostakin autonyleisosia-tyylisestä puljusta?
Saiskoos jostakin autonyleisosia-tyylisestä puljusta?
Re: Laakerit
Ekana tuli mieleen Spedrin homemade -swingi, siinä oli neulalaakerointi kiinnityksessä.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Laakerit
Eipä niistä laakereista swingissä ole mitään hyötyä, jos rungossa on alkuperäset akselin kiinnitykset, ne kun on tehty niin heikoksi mankin rungossa ja väljistyy kyllä aika helposti.
Re: Laakerit
Ite aattelin kun ne on kulununeet niin pahasti et hitsaan uudet holkit nii laittaa saman homman yhteydessä laakerit. Olishan ne paremmat .
Mistä mahtas saada noi laakerit. Pitääköös ite löytää tai tehä jostain pesä niille?
Mistä mahtas saada noi laakerit. Pitääköös ite löytää tai tehä jostain pesä niille?
Re: Laakerit
Laakereita saa nyt vaikka mistä, esim etralta löytää laakereita joka lähtöön. Ostaa neula-tai kuulalaakerit 10mm akselille ja niille täytyy sorvata holkit jotka hitsataan runkoon.
Re: Laakerit
?. Korjaan kyl jokatapauksessa ton takahaarukan kiinnitysakselin holkit,eli ne mitkä aina iän myötä kuluu. Sit vaan vaikka kuulalaakerit 10mm akselille ja niille sorvata laakeripesät takahaarukkaan. Ellei vakioitten puslien tilalle käy. Mitenköös ne kestää.Ramo kirjoitti:Laakereita saa nyt vaikka mistä, esim etralta löytää laakereita joka lähtöön. Ostaa neula-tai kuulalaakerit 10mm akselille ja niille täytyy sorvata holkit jotka hitsataan runkoon.
Re: Laakerit
Nii no se nyt on melkein sama laittaako runkoon vai swingiin ne kuulalaakerit, mutta ite laittaisin laakerit runkoon niin sitten vois pitää swingissä puslat.EskoMörkö kirjoitti:?. Korjaan kyl jokatapauksessa ton takahaarukan kiinnitysakselin holkit,eli ne mitkä aina iän myötä kuluu. Sit vaan vaikka kuulalaakerit 10mm akselille ja niille sorvata laakeripesät takahaarukkaan. Ellei vakioitten puslien tilalle käy. Mitenköös ne kestää.Ramo kirjoitti:Laakereita saa nyt vaikka mistä, esim etralta löytää laakereita joka lähtöön. Ostaa neula-tai kuulalaakerit 10mm akselille ja niille täytyy sorvata holkit jotka hitsataan runkoon.
Re: Laakerit
En oo oikein ymmärtänyt mitä mitat 14X20X12 tarkottavat neulalaakereista puhuttaessa? Laakeriteam:ilta pitäis laakereita tilata laakereita,mutta en ymmärrä noita mittoja.
Kuulalaakerin mitat ymmärrän esim: 10/26/8 sisähalkaisija/ulkohalkaisija/paksuus.
Meneekö mitat kuulalaakereiden tapaan neulalaakereissakin?
Kuulalaakerin mitat ymmärrän esim: 10/26/8 sisähalkaisija/ulkohalkaisija/paksuus.
Meneekö mitat kuulalaakereiden tapaan neulalaakereissakin?
Re: Laakerit
Samat muitat neulalaakereissa ja kuulalaakereissa.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Laakerit
Juu,niin arvelinkin. Nyt onkin neula-kuula- ja liukulaakereita tulossa vähän sinne sun tänne parilla kympillä.Wiibo kirjoitti:Samat muitat neulalaakereissa ja kuulalaakereissa.
Re: Laakerit
mitenkäs tuo kun; vanha takanapa meni rikki ja tilattiin motorpowerilta uus 41 euroa maksava ilman laakereita, päälle tietenkin kaks kpl takanavan laakereita..
sitten rupesin laittamaan kiinni niin huomasin että sinnehhän jää älyttömän paljon väljää keskelle napaa akselin ja navan reijän väliin sinne keskelle.. sitten katoin vanhaa keskiötä ja huomasin että siellä sisällä on jonkinnäkönen putki joka pyörii.. sitten kysymys kuuluukin: eli takanapa löytyy,laakerit löytyy, mutta mistäö kyseinen putki.. saako laakerit irti kotikonstein millään helpolla tavalla että saan vanhan navan putken uuteen napaan, vai hommaanko suosiolla jostakin uuden?
ja onko se putki kuitenkaan tarpeellinen kun katselin että laakerit olisi putkeen nähden "korkeammalla" eli takapyörän akseli vaan hipoo tätä putkea.. eli onko edes välttämätön?
E: ja vielä selvennyseksi, tarkotan navan sisällä laakerista laakeriin kulkevaa putkea.. yrittäkää ymmärtää..
sitten rupesin laittamaan kiinni niin huomasin että sinnehhän jää älyttömän paljon väljää keskelle napaa akselin ja navan reijän väliin sinne keskelle.. sitten katoin vanhaa keskiötä ja huomasin että siellä sisällä on jonkinnäkönen putki joka pyörii.. sitten kysymys kuuluukin: eli takanapa löytyy,laakerit löytyy, mutta mistäö kyseinen putki.. saako laakerit irti kotikonstein millään helpolla tavalla että saan vanhan navan putken uuteen napaan, vai hommaanko suosiolla jostakin uuden?
ja onko se putki kuitenkaan tarpeellinen kun katselin että laakerit olisi putkeen nähden "korkeammalla" eli takapyörän akseli vaan hipoo tätä putkea.. eli onko edes välttämätön?
E: ja vielä selvennyseksi, tarkotan navan sisällä laakerista laakeriin kulkevaa putkea.. yrittäkää ymmärtää..
Lapsi on terve kun se leikkii,jopa vähän isoimmilakin leluilla..
hiekkalaatikko vain kasvaa ja lelut tulevat suuremmiksi,kalliimmaksi ja vähän vaarallisemmiksi..
Vireinä: 17mm keihin,imukaulan kuri pois,16/40 välit ja homemade tehari..
hiekkalaatikko vain kasvaa ja lelut tulevat suuremmiksi,kalliimmaksi ja vähän vaarallisemmiksi..
Vireinä: 17mm keihin,imukaulan kuri pois,16/40 välit ja homemade tehari..
Re: Laakerit
Jooo teet vaan samalla tavalla ku tossa ylempänä olevassa kuvassa.
Sitte se putki pitäis sieltä tipahtaa ihan käteen.
En sitte tiedä onko se ihan pakollinen, mutta mahtaakohan tuosta mitään haittaakaan olla.
Sitte se putki pitäis sieltä tipahtaa ihan käteen.
En sitte tiedä onko se ihan pakollinen, mutta mahtaakohan tuosta mitään haittaakaan olla.
kurri kirjoitti:
piirtelin kuvan selvennykseks
500 viestiä silkkaa paskaa
Re: Laakerit
On se pakollinen.
Voit sorvata uuden,niinkun ite teen kun vanha oli jotenkin solmussa ja söi joskus muinoin kappaleittain laakereita.
Mut sullahan on se vanha siitä rikkinäisestä keskiöstä.Mut tosiaan katot et se on kunnossa...
Voit sorvata uuden,niinkun ite teen kun vanha oli jotenkin solmussa ja söi joskus muinoin kappaleittain laakereita.
Mut sullahan on se vanha siitä rikkinäisestä keskiöstä.Mut tosiaan katot et se on kunnossa...
Re: Laakerit
Jos ei putkea ole, niin pyörän akselia kiristettäessä pyörän laakerit menee rikki saman tien. Eli ilman ei voi ajaa. Sen vanha putki vaan käyttöön. Vanhoja laakereitahan ei tarvitse säästellä, jos on jo uudet laakerit olemassa.
Re: Laakerit
Miten nuo takakeskiön laakerit lähtee irti? Ku ei lähteny naputtelemalla irti ja ei viittis kuumentaa ku menee maalipinta(?).
Ahdin määrää tahdin
Re: Laakerit
BY:KURRI
Viimeksi muokannut juQ, 02.06.2009 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Laakerit
Lämmitä sillain kohtuullisesti, pienikin lämmitys voi auttaa. Varsinkin jos laitat laakerin päälle vaikka jääpalan...
(pitäsköhän mennä tägäämään tuohon kuvaan nikki )
(pitäsköhän mennä tägäämään tuohon kuvaan nikki )
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Laakerit
Eihän noita neulalaakereita voi saada toimimaan takahaarukkassa,pitäs olla laakeri mikä kestäis puristusta sivusuunnassa,toisin kuin neulalaakeri.
Eli esim. urakuulalaakeri,minkä laakeripesät hitsais runkoon ja takahaarukkaan prässäis holkit. Eli kuten pyöränlaakereissakin. Vittu kun on oma runko jo maalattu muuten tekisin noin. Tullu joku pakkomielle saada haarukkaan laakerit.
Oliko se nyt Ramo kun varotteli tästä ja suositteli laakereita runkoon...
Eli esim. urakuulalaakeri,minkä laakeripesät hitsais runkoon ja takahaarukkaan prässäis holkit. Eli kuten pyöränlaakereissakin. Vittu kun on oma runko jo maalattu muuten tekisin noin. Tullu joku pakkomielle saada haarukkaan laakerit.
Oliko se nyt Ramo kun varotteli tästä ja suositteli laakereita runkoon...
Re: Laakerit
Kyllä tuo aika pätevältä vaikuttaa, mutta onko siitä niin paljoa hyötyä, että kannattaa modata. EskoMörön allekirjoitusta lainaten: "Kylähän se tietenkin paperilla näytti hyvältä..."
Re: Laakerit
Toki neulalaakerin saisi toimimaan haarukassa, se vaan pitäisi myös holkittaa, jolloin itse laakeri ei puristuisi.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Laakerit
Alkaa vähän karata jo aiheesta, mutta valvoja kai korjaa tilannetta. Ehkä perustaa uuden aiheen, tai jotain.
Multa on mennyt vähän ohi, että miksi takahaarukan puslat pitäisi korvata laakereilla? Eikö kumiset kestä, vai joustaako ne liikaa? Autoissahan kilpakäytössä vastaaviin paikkoihin laitetaan nylonpuslat kumipuslien tilanne. Tulee kovuutta ja tärinää lisää, mutta kovassa menossa tunnokkaampi ajaa. Nylonia on helppo työstää kotioloissa, ja valmiita aihioitakin on saatavissa. Tässä esimerkki siitä mitä tarkoitan: http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=1958
Jos nylon materiaalina kammottaa Hondan etuhaarukan holkkien tuomien kokemuksien perusteella, niin takahaarukassa liike on vähäisempää kuin etujousituksessa. Siksi nylonpuslan kyllä pitäisi kestää takahaarukan kiinnityksessä.
Multa on mennyt vähän ohi, että miksi takahaarukan puslat pitäisi korvata laakereilla? Eikö kumiset kestä, vai joustaako ne liikaa? Autoissahan kilpakäytössä vastaaviin paikkoihin laitetaan nylonpuslat kumipuslien tilanne. Tulee kovuutta ja tärinää lisää, mutta kovassa menossa tunnokkaampi ajaa. Nylonia on helppo työstää kotioloissa, ja valmiita aihioitakin on saatavissa. Tässä esimerkki siitä mitä tarkoitan: http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=1958
Jos nylon materiaalina kammottaa Hondan etuhaarukan holkkien tuomien kokemuksien perusteella, niin takahaarukassa liike on vähäisempää kuin etujousituksessa. Siksi nylonpuslan kyllä pitäisi kestää takahaarukan kiinnityksessä.
Re: Laakerit
Kyllähän ne mankin vakio takahaarukan kumipuslat kestää, mutta se akselin kiinnitys runkoon ei. Sitähän minä aikasemmin kirjoittelinkin että runkoon hitsais holkit kuulalaakereille juuri tuon EskoMörön piirrustuksen mukaan.
Omassa projektissani on pronssiholkit jotka tulee runkoon.
Keskellä on rautaholkit jotka hitsasin runkoon. Pronssiholkit on sitte helppo vaihtaa tarvittaessa.
Omassa projektissani on pronssiholkit jotka tulee runkoon.
Keskellä on rautaholkit jotka hitsasin runkoon. Pronssiholkit on sitte helppo vaihtaa tarvittaessa.